Engelskakunskaperna sjönk för 3 året i rad enligt EF Education First.

Hej

Jag tror faktiskt att PISA undersökningen ger ett ganska rättvisande resultat och hade Finland haft 2 miljoner invandrare så hade säkert deras resultat påverkats i Sveriges riktning också.

Mvh isan lover

Så du tror på riktigt att medelkunskapen SO, matte och språk är bättre i Kina än Sverige?

Eller kan det vara så att endast 50st elitskolor i Kina är med i undersökningen?

Nu orkar jag inte gräva i det. Men just det var diskussionen, att urvalet var olika. Har för mig att Sverige baserade sina värden på resultaten från de nationella proven medans andra länder gjorde på andra sätt.

Minns att "skol Sverige" och SKL var upprörda av resultaten då.

Så du tror på riktigt att medelkunskapen SO, matte och språk är bättre i Kina än Sverige?

Eller kan det vara så att endast 50st elitskolor i Kina är med i undersökningen?

Nu orkar jag inte gräva i det. Men just det var diskussionen, att urvalet var olika. Har för mig att Sverige baserade sina värden på resultaten från de nationella proven medans andra länder gjorde på andra sätt.

Det jag skrivit innan att vissa länder får möjligt att göra urval av skolor.

Det var uppe mycket på nyheterna förra året då alla länder som gränsar till Thailand får välja själva vilka skolor som skall delta och väljer således elitskolor

Thailand får inte den möjligheten utan där är det ett snitt på alla landets skolor.

Thailand tyckte ju förståeligt att det var orättvist då grannländerna framställdes som bättre trots att undersökningen inte utförts på lika vilkor så Thailand hotade med att lämna och inte delta i nästa PISA undersökning.

Skall en sådan här undersökning vara trovärdig måste den utföras på samma sätt i alla deltagarländer, det gör den inte nu.

Hej

Just Kina har nog lite speciella urvalsregler men den Kinesiska skolan och dess elever har högt anseende internationellt, här är en länk ifrån BBC där man tar upp att Kineserna presterar så bra i skolan, detta gäller även Kineser utomlands.

Mvh isan lover

Så vad är svaret, varför skall dom kunna Eng?

Var först min generation i Sverige som började bli bra på Engelska men tidigare generationer har klarat sig bra utan det.
Nu vet jag inte riktigt när du är född, men jag är en 59a och den engelskan jag fick lära mej i grundskolan tog mej till ett försäljningsjobb i England med ansvar för England, Irland, Indien samt dom nordiska länderna. Så nog kunde vi klara av engelskan innan din generation.

Mvh,
Boldor

Nu vet jag inte riktigt när du är född, men jag är en 59a och den engelskan jag fick lära mej i grundskolan tog mej till ett försäljningsjobb i England med ansvar för England, Irland, Indien samt dom nordiska länderna. Så nog kunde vi klara av engelskan innan din generation.

Mvh,
Boldor
Min farsa är född 50 den Engelskan han fick lära sig i grundskolan är obefintlig.
Farfar, farmor, mormor och morfar kunde ingen Engelska alls, farfar var sjöman och gick på fart jorden runt utan Engelska.

Min farsa är född 50 den Engelskan han fick lära sig i grundskolan är obefintlig.
Farfar, farmor, mormor och morfar kunde ingen Engelska alls, farfar var sjöman och gick på fart jorden runt utan Engelska.
många sjömän i den generationen säger att med svengelska kommer man långt. Antar att de även använde lite tecken med händerna också.
Gissar att på den tiden så var det mera enhetligt nationella besättningar på båtarna. Inte som idag när man inte på flaggan kan avgöra vilket språk som talas på båten. Tror att det på många svenska båtar är arbetsspråket Engelska idag. Tror inte att det funkar med svenskan när halva besättningen på sin höjd kan säga hej på svenska.

Har en gammal farsa som är född -43 och han kan både tyska, engelska och en del franska som dom lärde sig i skolan.

Farsan född -42 har varit lärare i både engelska och tyska annars är nog generellt sett den generation inte den bästa på engelska men många verkar ju förstå och kan göra sig förstådda skapligt utomlands. Underhåller man däremot inte kunskaperna så försvinner de ju snabbt.
Morfar var matros och hade skaplig svengelska. Enligt han själv så hade han ju varit i många exotiska länder, han har efterlämnat en bok/dagbok som jag ska läsa när jag får fatt i den :)

/ SatanG

Mvh,
Boldor

Hej

Själv är jag född 1958 och fick lära mig både Tyska och Engelska i grundskolan, dessa båda språk gjorde att jag kunde klara mig utomlands som motormekaniker inom flyget, jag var en av få på jobbet som även klarade av Tyska och det var en stor fördel i Tyskland, Österrike och Schweiz, jag kan läsa, skriva och tala båda språken ännu obehindrat.

Mvh isan lover

Farsan född -42 har varit lärare i både engelska och tyska annars är nog generellt sett den generation inte den bästa på engelska men många verkar ju förstå och kan göra sig förstådda skapligt utomlands. Underhåller man däremot inte kunskaperna så försvinner de ju snabbt.
Morfar var matros och hade skaplig svengelska. Enligt han själv så hade han ju varit i många exotiska länder, han har efterlämnat en bok/dagbok som jag ska läsa när jag får fatt i den :)

/ SatanG
Farfar kunde lite tyska men ingen Engelska som han lärt sig i skolan, om han kunde några Engelska ord kom den inte från skolan men han var ju kock/stuart, behövde väl inte så mycket Eng.

/ SatanG

Hej

Min morbror var sjöman på fraktskutor och fiskare hela livet, förutom bohusländska av värsta sorten som bevisligen fungerade i både Norge och Danmark lärde han sig tillräckligt med engelska och tyska för att klara sig där också, sen kunde han en hel del fraser och diverse ord på ryska och polska också.

Mvh isan lover

Hej

Själv är jag född 1958 och fick lära mig både Tyska och Engelska i grundskolan, dessa båda språk gjorde att jag kunde klara mig utomlands som motormekaniker inom flyget, jag var en av få på jobbet som även klarade av Tyska och det var en stor fördel i Tyskland, Österrike och Schweiz, jag kan läsa, skriva och tala båda språken ännu obehindrat.

Mvh isan lover
Ja men ni var väl dom första som det började satsas Engelska på, min morsa var 4 år yngre än farsan och hon kunde bättre Engelska hon sa att förändringen skedde där emellan för farsan har berättat att han hade ingen Engelska att skryta om med sig från skolan.
Dom bodde på Hisingen och dom redan på den tiden utsatta områdena med alkisar och folk som satt med thinnertrasan i ansiktet nere på Kyrkbytorget.
Kanske det var så att dessa områden inte hade samma utbildning som ni som kom lite längre i livet?

Hej

Min morbror var sjöman på fraktskutor och fiskare hela livet, förutom bohusländska av värsta sorten som bevisligen fungerade i både Norge och Danmark lärde han sig tillräckligt med engelska och tyska för att klara sig där också, sen kunde han en hel del fraser och diverse ord på ryska och polska också.

Mvh isan lover
Lärde han sig Ryska, Polska, Tyska och Engelska på skolan, handlar väl inte vem som lärt sig mest fraser i livet utan vad dom lärde sig i skolan?

Ja men ni var väl dom första som det började satsas Engelska på, min morsa var 4 år yngre än farsan och hon kunde bättre Engelska hon sa att förändringen skedde där emellan för farsan har berättat att han hade ingen Engelska att skryta om med sig från skolan.
Dom bodde på Hisingen och dom redan på den tiden utsatta områdena med alkisar och folk som satt med thinnertrasan i ansiktet nere på Kyrkbytorget.
Kanske det var så att dessa områden inte hade samma utbildning som ni som kom lite längre i livet?

Så kan det nog vara, i vår generation kunde nog alla skaplig engelska när dom gick ur skolan.

Många lärde ju sig dessutom ett andra språk och då kunde man ju välja mellan Tyska, Franska och Spanska.

Mvh isan lover

Lärde han sig Ryska, Polska, Tyska och Engelska på skolan, handlar väl inte vem som lärt sig mest fraser i livet utan vad dom lärde sig i skolan?

Hej

Lite engelska lärde dom sig i skolan redan på den tiden, men övriga språkkunskaper var en följd av livet på sjön, men jag tycker att det var strongt av honom att snappa upp och lära sig så mycket på egen hand, men han var en glad, social och utåtriktad person så jag misstänker att han hade lätt för att komma i kontakt med både folk och fä.

Mvh isan lover

Ja så det var väl som i Thailand är nu då, vissa skolor fick lära sig Eng.

Helt klart är det så, eller så kanske man hade ett val?
På morsans sida så är det nog få som pratar engelska och då inkluderar jag hennes syskons män/fruar.
På farsans sida tvekar jag inte en sekund på att de flesta kan engelska även om dom nästan aldrig använder den.
Träffade en faster i somras som är en bra bit över 80, hon snackade ganska obehindrat med min fru.
Så både lokalt, men jag gissar att det även är lite kulturellt det med utbildning

Engelska blev obligatoriskt i svenska skolan 1939 och var implementerat 1946. Dock var det nog svårt att lära sig då inga föräldrar kunde. TV hade inte kommit inget internet. Filmer var på svenska. Det var väl bara radio Luxemburg som man kunde lyssna från 50-talet som talade engelska.

Engelska blev obligatoriskt i svenska skolan 1939 och var implementerat 1946. Dock var det nog svårt att lära sig då inga föräldrar kunde. TV hade inte kommit inget internet. Filmer var på svenska. Det var väl bara radio Luxemburg som man kunde lyssna från 50-talet som talade engelska.

Låter rimligt.
Att man sedan inte hade kompetenta lärare överallt i Sveriges avkrokar eller att många inte hade intresset av att lära sig engelska har stor betydelse.
Som sagt så har man på farsans sida fullgoda engelskakunskaper och hans syskon är runt 80år gamla...vilket han även själv är.
Sedan har vi morsans sida som är från Sveriges Isaan, där man knappt vet att det finns andra språk än Meänkieli och då blir det som det blir.

Låter rimligt.
Att man sedan inte hade kompetenta lärare överallt i Sveriges avkrokar eller att många inte hade intresset av att lära sig engelska har stor betydelse.
Som sagt så har man på farsans sida fullgoda engelskakunskaper och hans syskon är runt 80år gamla...vilket han även själv är.
Sedan har vi morsans sida som är från Sveriges Isaan, där man knappt vet att det finns andra språk än Meänkieli och då blir det som det blir.
80 år, då blir väl åldersskillnaden mellan dig och din farsa lik åldersskillnaden mellan dig och din dotter.
Du följer familjetraditionerna.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp