extension of stay 90 dagars rapportering multiple entry.

Ja i hans fall är det ju så, ingen Retirement stämpel för lillgrabben än ;)
Nä men jag sitter i tankarna på om man kanske skulle satsa på förtidspensionering trots allt.
Skulle jag hålla planerat sparande tills jag är 55 år och kunna snitta 6% på investeringarna per år så pensionerar jag mig nog och kan ställa upp på vikarieturer eller ta lite ströjobb här och där.

Nä men är ju fortsatt samma jag skall ha fast baserat på giftermål.
Och det var precis vad dom sa och samma stod i informationsbladet ifrån immigration som dom gav till mig.
Nej det är inte samma, skillnad på Non O spouse och Non RE.
Sen vad det står i ett informationsblad och vad dom sätter för stämplar i passet är också 2 olika saker.
Oavsett iaf så är det inte Visum man förlänger utan uppehållstillståndet.

Nä men jag sitter i tankarna på om man kanske skulle satsa på förtidspensionering trots allt.
Skulle jag hålla planerat sparande tills jag är 55 år och kunna snitta 6% på investeringarna per år så pensionerar jag mig nog och kan ställa upp på vikarieturer eller ta lite ströjobb här och där.
55 e lagom, e du vaken så kan du dessutom göra en förmögenhet när börsen rasar vid nästa lågkonjunktur.

Nmax det handlar inte alls om olika im kontor eller olika tjänstemän i detta fallet. Det är en process som är noga beskriven i poisordern som dom följer. Och upplägget är detsamma oavsett om du hamnar och väljer ett uppehållstillstånd baserat på retirement eller på giftmål med en thai national...

Nmax det handlar inte alls om olika im kontor eller olika tjänstemän i detta fallet. Det är en process som är noga beskriven i poisordern som dom följer. Och upplägget är detsamma oavsett om du hamnar och väljer ett uppehållstillstånd baserat på retirement eller på giftmål med en thai national...
Jaja, du lär ju aldrig ge dig men jag har själv varit med om att dom inte har gjort så.
Alltså inget jag har läst mig till...

Jaja, du lär ju aldrig ge dig men jag har själv varit med om att dom inte har gjort så.
Alltså inget jag har läst mig till...
Men gick du rätt till väga då, var du inte under 50, inga bestickningar?
Allt går ju att få ändrat lite jag kunde få stå i "specialkön" sist 15.000 baht inget officerarn var lite tyst om utan högt inför många kollegor "we can put you in special line 15.000 baht and I will sign the paper direct for you next time you come back"

Ska man vara riktigt petig så är det ju så att ett visum kan man aldrig köpa inne i landet, det måste alltid sökas på en ambassad/konsulat utanför landet.

Ska man vara riktigt petig så är det ju så att ett visum kan man aldrig köpa inne i landet, det måste alltid sökas på en ambassad/konsulat utanför landet.
Dom kalla det omvandla från 30 dagars till non O, står även som jag skrivit tidigare i det info dokument jag fick med mig från immigration som såg väldigt officiellt ut.
Jag har lagt upp scannade kopior på det här på forumet men kommer inte ihåg vilken tråd.
Menlös diskussion med, ungefär lika menlös som den tidigare ;)

Skulle vara skoj att se dina sidor i passet... INTE en chans att du gjorde en conversion och INTE fick ett non imm o instämplat i passet, inte en chans..... du vet detta mycket väl.... hoppas jag.. men meningslöst att fortsätta prata med dig... FGjorde du ens en conversion eller hade du med dig ett non imm O köpt i utlandet när du fick ditt första extension of stay...??

Som et aller siste forsøk på å få noen av dere til å forstå at det dreier seg om et VISUM og IKKE en "oppholdstillatelse så har jeg her sidene til både det thailandske utenriksdepartement og Immigration i Thailand. Og disse sidene sier følgende.

Visa Extension - In the case of Retirement

การขออยู่ต่อทั้งหมด - Immigration

In the case of retirement:
Criteria for Consideration
The alien:
(1) Must have been granted a non-immigrant visa (NON-IM).
(2) Must be 50 years of age or over.
(3) Must have evidence of having income of no less than Baht 65,000 per month; or
(4) On the filing date, the applicant must have account deposited (saving / fixed account) in a bank in Thailand of no less than
Baht 800,000 for the past three months. For the first year only, the applicant must have proof of a
deposit account in which said amount of funds has been maintained for no less than 60 days prior to
the filing date; or
(5) Must have an annual earning and funds deposited with a bank totaling no less than Baht
800,000 as of the filing date.
(6) An alien who entered the Kingdom before October 21, 1998 and has been consecutively
permitted to stay in the Kingdom for retirement shall be subject to the following criteria:

การขออยู่ต่อ - กรณีใช้ชีวิตในบั้นปลาย - Immigration

3. NON-IMMIGRANT VISA

EXTENSION OF STAY
Those qualified persons can obtain an additional one year stay permit counting from the date of entry in the Kingdom pertaining to the Office of the Immigration Bureau's regulations on extension of stay. The extension of stay is at the discretion of the Immigration officer.
N.B. Applicants wishing to stay in the Kingdom longer than 90 days have to file their application either at the Thai consular mission aboard or at the Office of Immigration Bureau in Bangkok located on Government Center B, Chaengwattana Soi 7, Laksi, Bangkok 10210, Tel 0-2141-9889 (or website at (http://www.immgration.go.th ) . The consular officer must refer the case to the Office of Immigration Bureau for approval. Upon receiving approval, the consular officer may issue the visa as instructed by the Bureau

Thailand Visa Information : Issuance of Visa - Ministry of Foreign Affairs, Kingdom of Thailand

Ja vad skall man svara på detta... Du bekräftar EXAKT det som jag (Vi) säger, och om du inte fattar det, så läs inte dessa skrifter, du förstår dom helt enkelt inte. Jag kan i alla fall inte förklara mer för en gubbe som inte vill lära sig processen.

Som et aller siste forsøk på å få noen av dere til å forstå at det dreier seg om et VISUM og IKKE en "oppholdstillatelse så har jeg her sidene til både det thailandske utenriksdepartement og Immigration i Thailand. Og disse sidene sier følgende.

Visa Extension - In the case of Retirement

การขออยู่ต่อทั้งหมด - Immigration

In the case of retirement:
Criteria for Consideration
The alien:
(1) Must have been granted a non-immigrant visa (NON-IM).
(2) Must be 50 years of age or over.
(3) Must have evidence of having income of no less than Baht 65,000 per month; or
(4) On the filing date, the applicant must have account deposited (saving / fixed account) in a bank in Thailand of no less than
Baht 800,000 for the past three months. For the first year only, the applicant must have proof of a
deposit account in which said amount of funds has been maintained for no less than 60 days prior to
the filing date; or
(5) Must have an annual earning and funds deposited with a bank totaling no less than Baht
800,000 as of the filing date.
(6) An alien who entered the Kingdom before October 21, 1998 and has been consecutively
permitted to stay in the Kingdom for retirement shall be subject to the following criteria:

การขออยู่ต่อ - กรณีใช้ชีวิตในบั้นปลาย - Immigration

3. NON-IMMIGRANT VISA

EXTENSION OF STAY
Those qualified persons can obtain an additional one year stay permit counting from the date of entry in the Kingdom pertaining to the Office of the Immigration Bureau's regulations on extension of stay. The extension of stay is at the discretion of the Immigration officer.
N.B. Applicants wishing to stay in the Kingdom longer than 90 days have to file their application either at the Thai consular mission aboard or at the Office of Immigration Bureau in Bangkok located on Government Center B, Chaengwattana Soi 7, Laksi, Bangkok 10210, Tel 0-2141-9889 (or website at (http://www.immgration.go.th ) . The consular officer must refer the case to the Office of Immigration Bureau for approval. Upon receiving approval, the consular officer may issue the visa as instructed by the Bureau

Thailand Visa Information : Issuance of Visa - Ministry of Foreign Affairs, Kingdom of Thailand
Var det inte du som skrev att det finns inget som kallas extension of stay ;)

Var det inte du som skrev att det finns inget som kallas extension of stay ;)

Jeg skrev at "Extension Of Stay" bare vare et STEMPEL man fikk i passet sitt. Og INTET annet. Men forstår du ikke hva som står skrevet i disse linkene så kan ikke jeg hjelpe deg. For da benekter du FAKTA inntil "krampa tar deg".

Senast redigerad av en moderator:
Ja vad skall man svara på detta... Du bekräftar EXAKT det som jag (Vi) säger, och om du inte fattar det, så läs inte dessa skrifter, du förstår dom helt enkelt inte. Jag kan i alla fall inte förklara mer för en gubbe som inte vill lära sig processen.

OK jeg gir opp. Du har fullstendig rett og det thailandske utenriksdepartement og Immigration i Thailand har feil.

Jeg skrev at "Extension Of Stay" bare vare et STEMPEL man fikk i passet sitt. Og INTET annet. Men forstår du ikke hva som står skrevet i disse linkene så kan ikke jeg hjelpe deg. For da benekter du sannheten inntil "krampa tar deg".
Isaan, ta det riktigt langsamt och läs sakta och begrunda när du översätter.
Extension of stay är alltså lika med en förlängning av ditt tidigare tillstånd (permission to stay) som du fick när du passerade gränsen typ vid flygplatsen.

Detta "tillstånd" då av extension of stay är på svenska ett uppehålls-tillstånd under 1 år....

Liknande trådar

Tillbaka
Topp