Extension

Jo det kan behövas,
Thailand hade problem med en massa kineser och andra nationaliteter som fixade visum som nyss fyllda femtio och flyttade till Thailand för att göra business.

Någon form av inkomst från hemlandet.
Ofta en pension som man inte behöver vara ålderspensionär för.k
När sökte du senast ett retirement i detta land? Du är helt fel ute, söker man här i landet så kravet är bara bankstatement alt. inkomst / pension samt uppfylld ålder. Allt annat tokigt kommer från de som bara surrar. Är man lite okunnig så ansöker man från Sverige och via E ansökan, varsågod om man gillar att krångla till det. ;)

Jo det kan behövas,
Thailand hade problem med en massa kineser och andra nationaliteter som fixade visum som nyss fyllda femtio och flyttade till Thailand för att göra business.

Någon form av inkomst från hemlandet.
Ofta en pension som man inte behöver vara ålderspensionär för.
Det räcker att visa upp senaste deklarationen och där behöver det inte vara någon pensionsinkomst, det räcker med någon form av inkomst.

Får man börja ta ut sin pension den dagen man har fyllt 50 år?
Ja det förekommer inom vissa yrken.
Piloter inom flygvapnet går tidigt och har den möjligheten.
Annars är 55 en vanlig gräns för tjänstepersoner och privata pensioner.

Amerikansk och engelsk militär går tidigt i pension.

Ok.
Jag tar det från början.
Innan hade jag Non OA med krav på försäkring.
Inga problem första året då jag hade en bra svensk sjukförsäkring.
När jag ansökte om extension var jag tvungen att köpa en i ett thailändskt bolag.
Helt värdelös.
Så jag tecknade även en internationell.

Efter ett ofrivilligt besök I Sverige och med ett nytt pass ville jag byta till ett Non O medan jag var i Sverige.
Det gick inte pga att jag inte har börjat lyfta någon pension ännu.
Därför anlitade jag en agent på Phuket.

Betalade 35000 baht och fick det jag ville ha.
Och köpte en bra internationell försäkring.
Dyrt?
Ja det var det.
Fattar du nu?
Ok , du skulle bara åkt ner hit utan visum, köpt ditt Non O samt sedan extension efter tre månader, då du hade 800 k på ett konto och fyllda 50 så var ju allt klart, men det visste inte du. Allt till en avgift av ca 4100 bath inklusive bankens 200 bath för intyget

När sökte du senast ett retirement i detta land? Du är helt fel ute, söker man här i landet så kravet är bara bankstatement alt. inkomst / pension samt uppfylld ålder. Allt annat tokigt kommer från de som bara surrar. Är man lite okunnig så ansöker man från Sverige och via E ansökan, varsågod om man gillar att krångla till det. ;)
Ja de flesta av kineserna som det handlade om sökte från Kina.

Svenskar singlar under 55 är en udda grupp som bor i Thailand.

Senast ändrad:
:DOk , du skulle bara åkt ner hit utan visum, köpt ditt Non O samt sedan extension efter tre månader, då du hade 800 k på ett konto och fyllda 50 så var ju allt klart, men det visste inte du. Allt till en avgift av ca 4100 bath inklusive bankens 200 bath för intyget
Det var ju det jag gjorde.
Fast jag betalade 30000 mer :)
Som tur var drabbade det ingen fattig.

Ja det förekommer inom vissa yrken.
Piloter inom flygvapnet går tidigt och har den möjligheten.
Annars är 55 en vanlig gräns för tjänstepersoner och privata pensioner.

Amerikansk och engelsk militär går tidigt i pension.
Var inte flygförarnas pensionsålder 55 tidigare och höjdes till 67 år?

Anledningen till att man inte kan ta ut tjänste och privat pension innan 55 år ålder har med skattesystemet att göra. För att klassificeras som pensionskostnad ,och beläggas med särskild löneskatt som är lägre en sociala avgifter, för pension inte gå att ta ut innan 55 års ålder.

Var inte flygförarnas pensionsålder 55 tidigare och höjdes till 67 år?

Anledningen till att man inte kan ta ut tjänste och privat pension innan 55 år ålder har med skattesystemet att göra. För att klassificeras som pensionskostnad ,och beläggas med särskild löneskatt som är lägre en sociala avgifter, för pension inte gå att ta ut innan 55 års ålder.
Det finns andra nationaliteter som söker retirement visa i Thailand.

Reglerna är inte bara för svenskar.

Det finns andra nationaliteter som söker retirement visa i Thailand.

Reglerna är inte bara för svenskar.
Ja, jag har inte hört om nån som tagit ut pension vid 50 års ålder i Sverige.

Det vore dock intressant och testa att söka pensionärsvisum i Sverige vid 50 års ålder och som stöd för det betala ut "pension" till sig själv från eget eller annans bolag. Undrar om det skulle funka. Det borde hjälpt @Pigface så fall.

Ja, jag har inte hört om nån som tagit ut pension vid 50 års ålder i Sverige.

Det vore dock intressant och testa att söka pensionärsvisum i Sverige vid 50 års ålder och som stöd för det betala ut "pension" till sig själv från eget eller annans bolag. Undrar om det skulle funka. Det borde hjälpt @Pigface så fall.
När jag bodde i Korat var det många jänkare under 50 som varit i Irak och var pensionärer.
Dom väntade med förväntan på att fylla 50 och kunna få sitt retirement visa.

Varför tror du bara det gäller svenskar?

Tillbaka
Topp