Familjetråden Ubon

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Gazton " sa:
Allvarligt, om han ska dö julhelgen eller påskhelgen, eller midsommar..Vad är skillnaden.. /Gazton

Du förstod nog tyvärr inte vad jag menade eller så skrev jag klumpigt.

Om någon ska dö i morgon så hinner inte ett brev från sverige fram i tid.

Det känns som det kvittar hur jag än försöker formulera mej just nu så blir det fel.

"Gazton " sa:
Så Satans typiskt dig och dina gelikar Legolas.. Är man dömd är man skyldig..

Skärp dig..Jag kom i håg vad ni sa till mig om min bekant som blev dömd i Jönköpings tingsrätt.

Har lagen sagt att du är skyldig så är du!

Det verkar vara eran melodi! Nä.. Jag hade faktiskt räknat med något annat från dig.. som jag annars håller högt.. jag är åxo dömd.. tack och lov att ni inte vet vad jag är dömd för.. då hade jag väl åxo hängt löst!

En sak har jag lärt mig i det här jobbet och det är att "aldrig döma hunden efter håren". Och man skall definitivt inte döma någon efter andras utsago eller gamla meriter. Alla kan ha gjort dumheter tidigare i livet, det skall dom inte dömas för idag.

Nej, man skall skapa sig en egen uppfattning om en person och absolut inte gå på hörsägen, gör man det så kan det bli ett stort och ödesdigert misstag.

"Berralund " sa:
En sak har jag lärt mig i det här jobbet och det är att "aldrig döma hunden efter håren". Och man skall definitivt inte döma någon efter andras utsago eller gamla meriter. Alla kan ha gjort dumheter tidigare i livet, det skall dom inte dömas för idag.

Nej, man skall skapa sig en egen uppfattning om en person och absolut inte gå på hörsägen, gör man det så kan det bli ett stort och ödesdigert misstag.

Karma för det inlägget. :nod:

Cassava

Nu har Damen köpt cassavaslanor för sätta på 1 rai risält, tydligen kan man sätta dessa på risfälten under torrperioden, tyckte jag kände igen muren dom stod lutade mot visst var det muren som omgärdar huset, hon frågar mig vad jag tycker om det, varför fråga när Du redan har köpt, hon tyckte inte hon behövde fråga för dom kostade bara 600B
jag sa att överrenskommelsen var att "decide thogheter" men gör som Du vill fälten tillhör dig, vidare så förklarar hon att dessa kan skördas efter 4-6 månader samt beräknad salupris skulle bli 6000bath, dessa används tydligen till att framställa drivmedel till fordon, jag har själv fått låna risfält om jag vill odla något, jag frågade om bananer växer vilt vilket dom inte gör i den regionen, ok vad kostar en planta hon menar på att det kunde hon nog få av någon granne, annars var priset 20B på markanden, skulle kunna tänka mig att sätta några plantor, sen kan jag skriva på visitkortet, bananodlare,
sen tycke hon att jag kunde sköta om cassavan ska tydligen ha näring var 14;e dag, ett enkelt jobb som passar mig bra......

Ha det gott

Ubon

vadå?

Men hallå, DU tog ju bara med hälften av jobbet Du glömde mina bananplantor sen är ju tanken i framtiden risodling, kanske en 10m2, många titlar på visitkortet blir det,
Farmare
Risodlare
Trädgårdsmästare
Planterare
Förvisso har/hade Damen 3-4 bananplantor vid huset, såg ut som en skulle ge upp så kanske det nu finns kvar 2-3 stycken, sen får man inte heller glömma bort gräsmattan och blommorna vid huset......

Ha det gott

Ubon

Jag minns den trevliga kvällen på restaurangen, som låg runt hörnet från hotellet jag bodde samt bjudit med mig en del av personalen för en trevlig musikalisk afton, och vilken av dom närvarande musikälskande thailändarna minns inte mig?

Blyg som jag är..........

CARRAOKWYE ? caraoke kanske det heter? om Du någon gång blir erbjuden att låna en mikrofon på en restaurang, bara kör vad du minns, som jag körde ett potpurri på Pippi Långstrump, povel ramel, några gamla jusånger... ja vad tusan, det var faktisk dom som ville att jag skulle gå upp, sen när jag väl kom igång med min skönsång så ville dom ha tillbaka mikrofonen, jag vägrade att släppa mikrofonen, jag insåg att många thailändare är fler än en Ubon. Jag har lagt ner min musikkarriär.

Ha det gott

Ubon

"Ubon " sa:
Cassava

Nu har Damen köpt cassavaslanor för sätta på 1 rai risält, tydligen kan man sätta dessa på risfälten under torrperioden, tyckte jag kände igen muren dom stod lutade mot visst var det muren som omgärdar huset, hon frågar mig vad jag tycker om det, varför fråga när Du redan har köpt, hon tyckte inte hon behövde fråga för dom kostade bara 600B
jag sa att överrenskommelsen var att "decide thogheter" men gör som Du vill fälten tillhör dig, vidare så förklarar hon att dessa kan skördas efter 4-6 månader samt beräknad salupris skulle bli 6000bath, dessa används tydligen till att framställa drivmedel till fordon,
Vad kostar gödningen?
Och var finns det köpare d v s behöver de transporteras långt?
D v s det kan kanske vara vits att göra det i större skala?

Lunkan

Dom frågorna som Du ställer nu, har jag inga svar på, detta är något som får
undersökas på plats om det är något som jag ska hålla på med vilket jag inte
tror, med tanke på att jag söker inget arbete

Ha det gott

Ubon

DU behöver ju inte göra något jobb :)
annat än komma med idéer om hur det kan organiceras i större skala, och kanske finansiera i uppstarten.

Jag frågade för att det kanske är en bra idé, som jag kan hjälpa byn med, och jag tänker inte göra något jordbruks- eller lastjobb :)

Det finns flera saker som jag funderat på bla. hur funderar en Thai, vissa saker ser jag som en självklarhet medan vad jag tror är att Thai många gånger kör efter devisen "så här har vi alltid gjort" att sen komma ner
och tala om för en Thai att gör Du så här i stället så winner Du detta samt om detta sker så får Du en win win situation men det är svårt att få folk att lyssna, sen tror jag nog inte heller att man ska diskutera hur risfälten ska skötas, något som dom har gjort i generationer, en sak som jag alltid funderade på, varför bränna halmen efter riset, kan man göra något annat av detta? vidare så bör jorden vila, läggas i träda mellan vissa intervaller, verkar som en del helt struntar i det och istället på med gödning.

När det gäller cassava som jag frågade Damen om, så inser jag att det vore slöseri med tid att ta detta över datorn så detta får anstå tills jag är på plats, således så återkommer jag i frågan, en sak som framkom är att tydligen finns det flera sorters cassava varav en är ätbar.

Som sagt jag har inte för avsikt att arbeta, vilket jag inte får enligt lagen samt att värmen sätter effektivt stopp för den saken, däremot så vill jag följa vad Damen håller på med, jag förstår att det finns någon form av samarbete mellan Damen och hennes syster, så den dagen jag ska titta på detta med fälten så får det väl bli att jag gör en ritning över fälten, som nu ska systern till att borra efter vatten för att kunna få ut dubbla skördar, ok, ingen konsekvensbeskrivning finns överhuvud taget, ok hur ska ni få upp vattnet?
pumpa upp. ok, och hur driver Ni pumpen? elverk, ok har ni gjort ett diagram vid vilken punkt är det olönsamt att pumpa upp vatten? näää det finns inte. Ritningen, var är lämpligast att borra, ingen konsekvens eller analys, ritningen när den är färdig får jag väl ge till Damen som i sin tur får presentera, och få systern att på något sätt bli delaktig, att känna att Hon har varit delaktig i att skapa detta.

Jag återkommer med lite bättre information om cassava i Januari.

Ha det gott

Ubon

"Ubon " sa:
Det finns flera saker som jag funderat på bla. hur funderar en Thai, vissa saker ser jag som en självklarhet medan vad jag tror är att Thai många gånger kör efter devisen "så här har vi alltid gjort" att sen komma ner
och tala om för en Thai att gör Du så här i stället så winner Du detta samt om detta sker så får Du en win win situation men det är svårt att få folk att lyssna, sen tror jag nog inte heller att man ska diskutera hur risfälten ska skötas, något som dom har gjort i generationer, en sak som jag alltid funderade på, varför bränna halmen efter riset, kan man göra något annat av detta? vidare så bör jorden vila, läggas i träda mellan vissa intervaller, verkar som en del helt struntar i det och istället på med gödning.

När det gäller cassava som jag frågade Damen om, så inser jag att det vore slöseri med tid att ta detta över datorn så detta får anstå tills jag är på plats, således så återkommer jag i frågan, en sak som framkom är att tydligen finns det flera sorters cassava varav en är ätbar.

Som sagt jag har inte för avsikt att arbeta, vilket jag inte får enligt lagen samt att värmen sätter effektivt stopp för den saken, däremot så vill jag följa vad Damen håller på med, jag förstår att det finns någon form av samarbete mellan Damen och hennes syster, så den dagen jag ska titta på detta med fälten så får det väl bli att jag gör en ritning över fälten, som nu ska systern till att borra efter vatten för att kunna få ut dubbla skördar, ok, ingen konsekvensbeskrivning finns överhuvud taget, ok hur ska ni få upp vattnet?
pumpa upp. ok, och hur driver Ni pumpen? elverk, ok har ni gjort ett diagram vid vilken punkt är det olönsamt att pumpa upp vatten? näää det finns inte. Ritningen, var är lämpligast att borra, ingen konsekvens eller analys, ritningen när den är färdig får jag väl ge till Damen som i sin tur får presentera, och få systern att på något sätt bli delaktig, att känna att Hon har varit delaktig i att skapa detta.

Jag återkommer med lite bättre information om cassava i Januari.

Ha det gott

Ubon
Man kan väl leja folk på familjens egna fält, och/eller erbjuda ersättningsnivåer per ton innan säsongen börjar, så kan de som vill hänga på.
Du behöver ju inte arbeta utomhus själv :) Själv tänker jag använda kontor i bostaden med AC då jag tycker det är för varmt att använda portabla datorn ute i skuggan.

Innan trodde jag att man åt all cassava.

Glöm inte att ta med i beräkningen att det kan vara väldigt olika vattentillgång och nödvändigt borrdjup beroende på var vattenådrorna går :)
Det blir nog övermäktigt om du försöker hoppa till en så detaljerad planering med dem direkt. Själv försökte jag få dem på provinsuniversitetet att förstå typ "Nationalekonomi" på provinsnivå gällande att det inte går att öka levnadsstandarden i respektive provins genom att alla bara startar mer lokal handel, för det blir ju bara byte av pengar, utan att det måste till mer produktion. Det fattade i alla fall några efter att jag förklarat det några gånger. Och så rekomenderade jag dem att försöka få till fler giftemål med faranger :) för att få in mer startkapital till regionen.

Ersättningsnivåer per ton, så jobbar dom inte, det minsta problemet vad jag förstår, är ïnte problemet att hitta dagarbetare just nu till en kostnad per dag 200 B det är sagt för ett tag sedan att lägstalönerna ska höjas med omkring runt 10 bath+ var det hamnar i slutändan får vi se, jag funderar på om det inte finns något i stil med "AMS" där staten träder in och på något sätt garanterar en lägsta lön eller bidrar till densamma om någon behöver ett jobb, jag vet inte om detta stämmer, låt oss fundera och låt mig ta några exempel, utanför hotellet så bilade man upp en så där 12 gånger12 meter i Q, när man var klar med detta så cementerade man igen ? inga ledningar samt detta var lika plant som övriga parkeringen, skiktets djup 10-12 cm, den enda maskin som fanns var 1 bil samt cobra för bilningen, bitarna plockads för hand i korgar som sen lades på bilen, till detta behövdes 4-5 man och c:a 3 daga,r jag frågade hotelbossen varför? men jag fick inget vettigt svar, nästa fundering hittade jag i Ubon i närheten av hotellet, en grop 1 och en halv i diameter så där en 1,5 m djup, en man i gropen för att byta en läckande vattenkoppling, och 5 man som står runt gropen och tittar på, i willagen så hittade jag en mindre lastbil med något däck/bromsfel, 5 man om jag räknar rätt, vidare så har jag förstått att risbönderna hittar på någon annan syssla mellan skördarna, ett exempel var killen som cycklade runt och sålde glass i värmen, och jag försökte lista ut hur han behöll kylan utan el?
får försöka hitta på honom nästa gång. Nu tittade Chai Mai cencuren in, Ubon inte skriva mer nu......

Ha det gott

Ubon

015.jpg

Lunkan

Förra gången jag var ner och vände så skickade jag ner pengar till guidens bror just för att borra vatten, med utgångspunkten av att jag talar för området där jag verkar, vattnet går inte i ådror, i det här fallet har för mig borrdjup 7 meter? det är inte som i Sverige, där man egentligen vill hitta berg att borra i, det blir nämligen dyrare att inte borra i berg, för är det så att man borrar i lera jord sand, allt utom berg så måste man stålfodra till det djup man hittar vatten, i berg så stålfodrar man bara första biten, i Thailand kör man med plaströr? jag tänker tillbaka på ett par tillfälllen, utanför Damens hus var det en kille som grävde en grop för fiskar samt för att sätta fruktträd runt, jag pratade med honom om hur det funkade. Han berättade om sitt och sa att, gräv, borra, fyll på vatten, eller vänta till regnet kommer, hur är det med avdunstningen? inga problem för att vattnet fylls på underifrån? samma sak sa resturangen i willagen som hade en fiskdamm, kommer inget regn så fylls dammen på underifrån, detta säger mig att efter några meters djup så är marken vattenmätt.

Ha det gott

Ubon

insekt, limofirma 004.jpg

Lunkan

Data, skugga, varmt, kylning går alltid att ordna......

Som jag skrev tidigare så är det inte min mening att påtala vad som ska göras eller inte göras, min tanke är att lägga fram en del förslag så får dom själva lägga puzzlet.

Håller med dig i den punkten att det går inte att tro att man skapar en ekonomi genom att hålla ekonomin inlåst, däremot så delar jag inte din uppfattning att ekonomin skulle generellt bli bättre för Willagen om flera äktenskap med faranger kom till stånd, ekonomin som farangen för in i byn är begränsad och kommer till en mindre del byn tillgodo, kanske genom inköp och tjänster, om det skulle vara så att farangen har fina ideer och skulle vilja starta ett företag så uppstår en del tekniska problem, genom lagar, visst kan frugan få äga 51% skulle jag vara intersserad att driva ett företag att arbeta för företagets bästa, att vara den som sätter in 100% av ekonomin, och i slutändan inte ha ett uns att säga till om, glöm inte bort att även i Thailand så skiljer sig folk, som sagt för att få en högre produktion så behövs ideer som kan omsättas i produktion.

Sen lunkan när Du för fram ideen om fler farang äktenskap så vill jag bara säga att min Dam var den sista som gifter sig i den här byn, så Du behöver inte nämna namnet på byn där jag huserar, sen tycker jag iofs. att det är jäkligt skönt att vara ensam farang i byn, 1 km till byn, 5km till Damens arbete, 10 km till Thom, samma 10 km till den lite större cityn. Tror nog att det blir ganska ok för min del, men som sagt allt kan hända under resans gång.

ha det gott

Ubon

insekt, limofirma 006.jpg

"Ubon " sa:
Ersättningsnivåer per ton, så jobbar dom inte
Det jag skrev om ersättning per ton gällde dem, som vill hänga på som egna farmare på egna marker, men kanske vill ha hjälp med transport, försäljning och eventuellt finansiering.

"Ubon " sa:
Förra gången jag var ner och vände så skickade jag ner pengar till guidens bror just för att borra vatten, med utgångspunkten av att jag talar för området där jag verkar, vattnet går inte i ådror, i det här fallet har för mig borrdjup 7 meter?
Vet inte om vattnet går i ådror i Thailand.
Däremot har jag frågat på flera ställen i Isan hur djupt de behövt borra och det är väldigt olika på olika ställen, från 7-9 meter, som du skrev till 30-40 meter.
Man behöver ned så djupt då det är som torrast alltså. Och även då det är mycket vatten, så måste man ner ganska djupt om det är till hushållsvatten, för översta meterna av brunnen måste vara TÄT.
På andra sidan gränsen i Kambodja hade en dansk ingenjör väldiga problem att få till en OK brunn till ett sjukhus. Det skulle bli en stor brunn. och de byggde med tegel och tätade genom att ha dit puts på insidan. Fastän det var gott om vatten, för de byggde fel, fastän han hade sagt åt dem hur de skulle göra OCH hade fått Ja på att de fattade från byggbossen.
Först byggde de poröst ända upp, så brunnen blev full med gyttjigt vatten, oanvändbart till sjukhuset.
Då visade ingenjören dem ännu tydligare genom att klättra ner i brunnen och visa. Då gjorde de rätt - men undertiden ingenjören åkte iväg ett tag, så tätade de ÄVEN tillrinningshålen på undre delen, så då kom det knappt något vatten alls istället :)
Fast då kom en smart byggjobbare på att de inte behövde något krångligt ombygge, utan det gick att borra upp hål istället för de igencementerade :)

"Ubon " sa:
däremot så delar jag inte din uppfattning att ekonomin skulle generellt bli bättre för Willagen om flera äktenskap med västerlänningar kom till stånd, ekonomin som farangen för in i byn är begränsad och kommer till en mindre del byn tillgodo,
Tanken var att farangerna kan tillföra mer STARTkapital. Iofs lånar bankerna ut, men för fattiga brukar det bara finnas dyra alternativ - ockrare eller sharemoney.
De fattiga är vana med andelslösningar - de gör jobbet och någon annan står för utrustningen, vanligt inom jordbruk då markinnehavaren varken vill göra jobbet själv eller behöva krångla med anställda. Då delar de istället skörden efter överenskommen andel t ex 60-40 % (olika efter vad för slags gröda o d, eftersom det är olika mycket jobb.)

På många ställen är det vanligt att "varenda" farmarfamilj SJÄLVA sitter och säljer på marknaden, istället för att det rationaliceras. Och nästan alla sitter och säljer på en nära marknad där de flesta det blir mycket samma produkter, eftersom de har liknande jordar, med skördar som blir klara ungefär samtidigt. Men NÅGRA har fattat att det kan löna sig att köra iväg till andra provinser, men i många provinser sker det fortfaramde i väldigt liten skala. T ex från "min" by kör de bara med en PERSONbil.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp