Förbannad på banken (tillstånd att göra internationella överföringar "expired ")

Har haft Handelsbanken senaste 19 åren och aldrig blivit besviken.
Bra service och bra rabatter på boräntan. Framförallt den personliga servicen, kan ringa och be dom fixa det mesta, är det nåt som måste skrivas på så har dom skickat papper men nu för tiden kan man ta allt via internetbanken och på så vis skriva under iom att man är inloggad.

Swedbank är en riktig skitbank, hag hade dom (Sparbanken) när jag började jobba men efter några år bytte jag och det har jag inte ångrat.
Swedbank tar ju betalt för allt, ex betala sina egna räkningar hemma tar dom betalt för, bojkotta den sossebanken.
Det är väl böndernas bank liksom Kasikorn bank i Thailand.

Handelsbanken försökte blåsa mig på 250,000 så den SKITBANKEN går jag aldrig över till .Har inte Länsförsäkringar något bank system eller minns jag fel

Phonta Jag har Länsförsäkringar och haft det i 15 år och jag tycker dom fungerar bra även men att skicka pengar till Thailand

Swedbank är en riktig skitbank, hag hade dom (Sparbanken) när jag började jobba men efter några år bytte jag och det har jag inte ångrat.
Swedbank tar ju betalt för allt, ex betala sina egna räkningar hemma tar dom betalt för, bojkotta den sossebanken.
Hej Kycklingen!
Håller med dig om Swedbank.. När jag startade mitt företag för 20 år sedan var jag inte välkommen där. Fick inte ens ett bankgiro. Fast jag varit kund sedan barnsben och tömde spargrisen där. Jag gick in på Handelsbanken och de ställde upp till 100%. Nu förtiden ringer de mig från Swedbank och vill ha mig som kund... eftersom jag har gott om mynt i företaget och högsta kreditvärdighet... :)
Swedbank ( förr Sparbanken ) var och är en bank för arbetare. Ingen bank för företagare.

Angående att skicka pengar till Thailand så gör vi det varje månad. "Mindre" summor..

Inga problem. det är inte förbjudet att skicka pengar till familjen.. Sedan om familjen flyttar mynt i Thailand är inte svenska myndigheters problem...

Så länge man kan visa att man tjänat sina pengar "vitt", så är det inga problem.
Så jag förstår inte frågan som en del ställt. Att skicka 150 000 eller mer är inga problem.
Det finns ingen lagstiftning som förbjuder någon detta.

Vår bank har alltid hjäpt oss vid ev överförings problem. Och då har vi haft dialog med Bangkok bank och Handelsbanken. Alltid ett bra bemötande. Till och med när jag skrivit fel kontonummer så kom pengarna fram.
Banken kontaktade mig eftersom Bangkok bank frågade.. Allt fixades med ett telefonsamtal..

Så... Skicka hur mycket ni vill... Ingen kan stoppa er..

PEPSI

Jag har icabanken nu, men jag tycker de verkar helt inkompetenta. Klarar inte ens av att göra adressändring. Har försökt varje gång jag har upptäckt att de har skickat till fel adress under flera år, men icke. :(

Har kollat Handelsbanken, Länsförsäkringar bank, Nordea & Ikanobank. Ingen av dessa känns det bra att vara kund hos, tycker jag.

Jag har icabanken nu, men jag tycker de verkar helt inkompetenta. Klarar inte ens av att göra adressändring. Har försökt varje gång jag har upptäckt att de har skickat till fel adress under flera år, men icke. :(

Har kollat Handelsbanken, Länsförsäkringar bank, Nordea & Ikanobank. Ingen av dessa känns det bra att vara kund hos, tycker jag.
Suriya! Prova med skånsk "Gåsapost".. :) Byt bank... :)

Bor du i Sveige eller Thailand?

Jag blev "påtvingad" Swedbank när Sparbankerna slogs ihop här hemma. Naturligtvis befarade man det värsta men jag måste säga att det har fungerat klanderfritt så långt. Överföringar till Thailand har varit problemfritt så långt och jag har en rådgiverska som jag har gott förtroende för. Har man bolån är det inte helt enkelt att byta bank så jag stannar kvar - tills vidare.

Suriya! Prova med skånsk "Gåsapost".. :) Byt bank... :)

Bor du i Sveige eller Thailand?

Bor i Norge. :)

Får väl försöka hitta den minst dåliga banken som inte bara är onlinebank och sitta med bankmannen och kontrollera att saker och ting blir gjort på rätt sätt om det blir problem även med den. :)

Bor i Norge. :)

Får väl försöka hitta den minst dåliga banken som inte bara är onlinebank och sitta med bankmannen och kontrollera att saker och ting blir gjort på rätt sätt om det blir problem även med den. :)

Varför har du Ica-banken om du bor i Norge?
Eller är det gamla kvarlevor som du glömde i Sverige?
Överför man pengar ofta mellan Norge och Sverige så är väl Nordea ett bra val.
Själv har jag DNB i Norge.

Jag blev "påtvingad" Swedbank när Sparbankerna slogs ihop här hemma. Naturligtvis befarade man det värsta men jag måste säga att det har fungerat klanderfritt så långt. Överföringar till Thailand har varit problemfritt så långt och jag har en rådgiverska som jag har gott förtroende för. Har man bolån är det inte helt enkelt att byta bank så jag stannar kvar - tills vidare.

Man kan enkelt byta bank även om man har "bolån" bara dom inte är bundna,men det har väl ingen idag.
Gå in på den bank du vill byta till, och lägg alla dina papper på bordet, då hjälper dom dig med att byta/ öppna konton, samt föra över dina pengar på nya konton, dom tar hand om dina lån, som dom löser på studs.
Be samtidigt om att få en betydligt bättre ränta på dina lån.

Enligt Swedbanks webplats krävs aktivering av tjänsten utlandsbetalning: "För att kunna skicka en betalning till utlandet måste tjänsten för avgående internationella betalningar vara aktiverad. För att aktivera tjänsten kontaktar du telefonbanken."

Det svåraste att flytta är pensionssparande och fonder/värdepapper om man inte vill kapitalisera dem.

Jag är nog kund hos nästa alla banker, då man aldrig kommer loss till 100%. Nu när jag jobbar hos en bank är det naturligt aatt välja denna då avgifterna är rabatterade och räntan bättre.

Som Pepsi säger är det inget problem att överföra vita pengar till utlandet men kommer det in ett större belopp som ska överföras måste banken veta vad pengarna kommer från och vad de ska användas till. Banker har skyldighet att logg och vid behov anmäla penningtvätt eller skatteflykt. Det är därför de ställer frågor och man måste förnya ibland.

Varför har du Ica-banken om du bor i Norge?
Eller är det gamla kvarlevor som du glömde i Sverige?
Överför man pengar ofta mellan Norge och Sverige så är väl Nordea ett bra val.
Själv har jag DNB i Norge.

Kvarlevor kan man nog säga, men det är ett medvetet val att behålla kontot. Det är praktiskt att ha det till hands ibland.

Har Danske Bank här. Tror den finns i Sverige också. Kan vara värt att kolla. :)

Enligt Swedbanks webplats krävs aktivering av tjänsten utlandsbetalning: "För att kunna skicka en betalning till utlandet måste tjänsten för avgående internationella betalningar vara aktiverad. För att aktivera tjänsten kontaktar du telefonbanken."
Stämmer bra det , och den är aktiverad och har så varit under 14 år , det är något galet med denna sida som betjänar mig , skall kolla med dem i morgon igen

Det svåraste att flytta är pensionssparande och fonder/värdepapper om man inte vill kapitalisera dem.

Jag är nog kund hos nästa alla banker, då man aldrig kommer loss till 100%. Nu när jag jobbar hos en bank är det naturligt aatt välja denna då avgifterna är rabatterade och räntan bättre.

Som Pepsi säger är det inget problem att överföra vita pengar till utlandet men kommer det in ett större belopp som ska överföras måste banken veta vad pengarna kommer från och vad de ska användas till. Banker har skyldighet att logg och vid behov anmäla penningtvätt eller skatteflykt. Det är därför de ställer frågor och man måste förnya ibland.

Det finns visst en maxgräns, håller man sig under den, så sker inget problem vid överföringarna.

Senast redigerad av en moderator:

Tillbaka
Topp