Har du köpt/betalat/byggt hus i Thailand

Har du skaffat boende i Thailand

• Ja, jag har byggt

Röster: 16 34.8%
  • Ja, jag har köp ett hus

Röster: 0 0.0%
  • Ja, jag har köpt condo

Röster: 1 2.2%
  • Min fru/sambo har köpt/byggt huset

Röster: 7 15.2%
  • Jag hyr hus

Röster: 5 10.9%
  • Jag hyr condo

Röster: 1 2.2%
  • Ja, annat sätt (beskriv gärna)

Röster: 4 8.7%
  • Nej, inget boende i thailand

Röster: 12 26.1%

• Totala väljare
    46

E väl då man blir gnällig som pankis när man går först vid 65 [emoji6]
Jag tänker gå långt tidigare och ha råd att leva gott.
Vänder inte på slantarna nu men slösas inte heller, spec inte på folk som är för lata för att jobba och spara själva.

Tolkar förresten ditt inlägg som att du har svintråkigt när du e ledig [emoji14]
Nope, jag hittar på en hel del och brukar ha rätt bra ledigheter men hade inte velat vara ledig 12 månader om året, då hade jag blivit uttråkad.
Men ser hur pensionisterna gnäller så tänkte det hade kanske med tristess att göra.

Hoppsan, det var en lustig slutsats. Gnällighet har sällan med pension eller uttråkning att göra och om du sparar hela arbetslivet behöver du inte spara så mycket varje månad för att kunna gå redan vid 60.

Att gamla gubbar är gnälliga beror oftast på kroppen, det är inte kul att bli gammal. Organen lägger ner ett efter ett, njurar, lungor, hörsel, syn, minne o s v. Det börjar någonstans vid 60 och accelererar sedan.

Att kroppen inte funkar längre innebär att du t ex inte kan dricka alkohol utan att må riktigt dåligt efteråt, du får problem med kondition och kan inte röra dig som förr, du kommer inte ihåg men folk runt dig förstår inte utan behandlar dig som ett barn. Dessutom är risken mycket större att något går riktigt sönder och du dör innan du fått uppleva och njuta av friheten.

Allt detta sammantaget gör dig "grinig", du kan visserligen hålla igång och skjuta symptomen lite framför dig men de kommer obönhörligen ikapp, ingen pratar dock om det för detta är inget roligt samtalsämne för någon. Det går inte att åldras med värdighet, det är en degeneration av kroppen och livet!

Så mitt råd till dig är att sälj inte din tid tills du inte kan utnyttja den längre, sluta jobba så tidigt du kan så får du iallafall några år som du kan njuta av livet och din omgivning med saker du själv väljer. Att vara sysslolös har inte så mycket med ålder att göra, det är mer en inställning, du har ju ledig tid även när du jobbar, en del blir uttråkade av långhelger.
Jag har ju 4 veckors semester varannan månad, får nöja mig med det, om jag är arbetsför och jag har jobb blir det nog tills jag är närmare 65 jag kommer jobba.
Hade jag haft ett jobb där jag bara var ledig på helgerna och 5 veckors semester om året hade jag nog tänkt annorlunda ;)

Sen för vissa blir det nog tristess när dom blir pensionister, farsan var pensionär i 3 dagar sen tröttnade han och starta eget, fast nu vill han nog pensionera sig helt igen, men han är fortsatt uppe och klättrar på taken och lägger plåt vid 67 års ålder.

Ja, jag driver ju café vid 66, det gäller ju att fylla sitt liv med något.

Skillnaden mellan jobb och fritid blir inte så stor med eget. Jag talade mest om att sälja sin tid till andra där man måste leverera även om man inte har lust.

E väl då man blir gnällig som pankis när man går först vid 65 [emoji6]
Jag tänker gå långt tidigare och ha råd att leva gott.
Vänder inte på slantarna nu men slösas inte heller, spec inte på folk som är för lata för att jobba och spara själva.

Tolkar förresten ditt inlägg som att du har svintråkigt när du e ledig [emoji14]
Nä slösar pengar på några släktingar det gör jag inte heller och har inte köpt någon bil eller annat som inte är skrivet i mitt namn.
Ända gången jag lagt en större summa på släkten är när jag löste ut dom för ett banklån på 40.000 baht. För att jag skulle göra det fick dom skriva över en chanotte på 2 rai i frugans namn som jag har innlåst och hand om.
Dom trilskades först och tyckte jag kunde lösa ut lånet så skulle hon få dom när fadern dog.
Med 3 syskon tror jag inte det blivit så lätt men 6 månader efter jag vägrat betala lånet så gav dom med sig och vi kunde gå till lantmäteriet (heter det så) och skriva över 2 rai på frugan och dom blev skuldfria och hon är glad för nu är hon markägare.
Men dom har rätt klart för sig nu för tiden att jag försörjer fru och barn så dom har slutat tigga. (Förutom 3000 baht dom ville ha då deras semester blev dyrare än dom tänkt sig.
Dom tyckte vi skulle stå för svärföräldrarnas kostnad, men dom fick inte en baht av princip.
Hade dom frågat innan hade jag stått för svärföräldrarnas kostnad så dom fick en semestertripp) har inget med snålhet att göra men börjar man ge tar det aldrig slut.

Jag visste inte hur jag skulle lägga min röst, frugan har ju byggt hus, se fotot, våran semesterstuga, sen har jag köpt condo men hyr huset vi bor i.
Det alternativet fanns inte ;)
20161219_151227.jpg

Vi har inget boende ännu, endast en mur.
Huset kommer påbörjas i september- oktober 2017 om allt klaffar. Dom 45000 kr vi lagt på muren har vi delat på så kommer även delningen bli på huset. Visst kan man förlora satsade pengar, men inget jag tänker på å har huvudvärk av;)

Tanken var om de köpt ett hus var det begagnat, bygger man ett hus är det nytt!
Frugan byggde ett i hembyn hon kommer ifrån som var klart strax innan vi gifte oss. Efter giftemålet sökte vi tills vi hittade det huset vi ville ha i Bangkoks utkanter, nytt, och frugan tog banklån och köpte det.

/ SatanG

Senast redigerad av en moderator:
Frugan byggde ett i hembyn hon kommer ifrån som var klart strax innan vi gifte oss. Efter giftemålet sökte vi tills vi hittade det huset vi ville ha i Bangkoks utkanter, nytt, och frugan tog banklån och köpte det.

/ SatanG
Om man vill bo i Bangkoks utkanter var finns då dom bättre områdena med prisvärda hus i både köp och hyrespriser?

Om man vill bo i Bangkoks utkanter var finns då dom bättre områdena med prisvärda hus i både köp och hyrespriser?
Oj det var en svår fråga då bangkoks utkanter är stora. Själv valde vi att köpa på The Centro, Sukhumvit 113. Många anledningar men relativt nära till BTS då frugan behöver det när hon jobbar i början på Sukhumvit samt ett område som var "levande". Alltså mycket barn som kan leka och ha kul vilket det också är. Endast en infart, vilket förhindrar att det i framtiden blir en genomfartsled samt högre säkerhet. Nypriset 2010 var ca 5 mille, hyra tror jag går få för runt 20-40k/månaden beroende på storlek etc. Området har 180 hus, 7 vakter pool, trädgårdsteam, klubbhus med gym etc.
https://www.google.nl/search?q=the+...ZzerUAhWFAMAKHVkyBFIQsAQINg&biw=1920&bih=1094

/ SatanG

Oj det var en svår fråga då bangkoks utkanter är stora. Själv valde vi att köpa på The Centro, Sukhumvit 113. Många anledningar men relativt nära till BTS då frugan behöver det när hon jobbar i början på Sukhumvit samt ett område som var "levande". Alltså mycket barn som kan leka och ha kul vilket det också är. Endast en infart, vilket förhindrar att det i framtiden blir en genomfartsled samt högre säkerhet. Nypriset 2010 var ca 5 mille, hyra tror jag går få för runt 20-40k/månaden beroende på storlek etc. Området har 180 hus, 7 vakter pool, trädgårdsteam, klubbhus med gym etc.
https://www.google.nl/search?q=the+...ZzerUAhWFAMAKHVkyBFIQsAQINg&biw=1920&bih=1094

/ SatanG
Låter kanonfint.
Vi var ju intresserade av Bangkok och åkte dit för att kolla husområden för par år sen i Bangna.
Men är ju så stort och vi kände ju inte till något direkt så vi åkte hem igen.
Vi ville haft närhet till BTS mycket barn och nära till skola.
Men hopplöst när man har noll koll i en sådan storstad känner ju bara till turiststråken.

Låter kanonfint.
Vi var ju intresserade av Bangkok och åkte dit för att kolla husområden för par år sen i Bangna.
Men är ju så stort och vi kände ju inte till något direkt så vi åkte hem igen.
Vi ville haft närhet till BTS mycket barn och nära till skola.
Men hopplöst när man har noll koll i en sådan storstad känner ju bara till turiststråken.

Jag fattar det som att du är sailor som jag så du tänker väl knappast bo i Bkk för att jobba?
Om jag har fel och ni eventuellt tänker jobba där så bosätt er i närheten så ni slipper så mycket trafik ni kan.
Hur gamla kids har ni? Försök lägga boendet så dom slipper sitta flera timmar i trafik till och från skolan varje dag så det kan vara bra att kolla ut vilken skola som funkar för er och sedan utgå därifrån. Ja även närhet till BTS/MRT är viktigt.

/ SatanG

Jag fattar det som att du är sailor som jag så du tänker väl knappast bo i Bkk för att jobba?
Om jag har fel och ni eventuellt tänker jobba där så bosätt er i närheten så ni slipper så mycket trafik ni kan.
Hur gamla kids har ni? Försök lägga boendet så dom slipper sitta flera timmar i trafik till och från skolan varje dag så det kan vara bra att kolla ut vilken skola som funkar för er och sedan utgå därifrån. Ja även närhet till BTS/MRT är viktigt.

/ SatanG
Ja jag jobbar med på sjön så var inte pga. jobb vi tänkte kolla där då utan pågrund av att vi båda gillar Bangkok.
Den ene är 7 och den andre föds i November ;)
Men var ett par år sen vi var där och skulle kolla men efter vi var där och skulle leta har tanken på Bangkok dött ut, var för svårt att hitta rätt ;)

Googlekungen byggde ett halvt hus men har aldrig känst sig blåst i Thailand!What a star!:nod:

Som sagt alla har olika definitioner på blåsning.
Om en skiljsmässa och att man måste lämna något efter sig vid en sådan är en blåsning antar jag att det är många här som blivit blåsta i Sverige. ;) här får du en smiley med du kan behöva det :reta:

Tillbaka
Topp