Har du köpt/betalat/byggt hus i Thailand

Har du skaffat boende i Thailand

• Ja, jag har byggt

Röster: 16 34.8%
  • Ja, jag har köp ett hus

Röster: 0 0.0%
  • Ja, jag har köpt condo

Röster: 1 2.2%
  • Min fru/sambo har köpt/byggt huset

Röster: 7 15.2%
  • Jag hyr hus

Röster: 5 10.9%
  • Jag hyr condo

Röster: 1 2.2%
  • Ja, annat sätt (beskriv gärna)

Röster: 4 8.7%
  • Nej, inget boende i thailand

Röster: 12 26.1%

• Totala väljare
    46

Frugan har ett konto där det sätts in 10.000 i månaden, sonen ett på 2000 i månaden och jag ett på 25.000 i månaden låst till 2.5% ränta.
Men det är bara almänt sparande för ålderskillnaden är inte sådan att det är säkert jag kilar först.
Frugan visar banken att hon kan spara ifall hon skall ta lån om vi skall köpa hus i framtiden.
Sonen skall ha något att starta med när han skall stå på egna ben.
Hus blir det nog för har inte tänkt hyra 40 år till om man blir så gammal ;)

Men är man runt 65-70 ser jag inte vitsen med att köpa.

Frugan har ett konto där det sätts in 10.000 i månaden, sonen ett på 2000 i månaden och jag ett på 25.000 i månaden låst till 2.5% ränta.
Men det är bara almänt sparande för ålderskillnaden är inte sådan att det är säkert jag kilar först.
Frugan visar banken att hon kan spara ifall hon skall ta lån om vi skall köpa hus i framtiden.

Klokt som visar på långsiktighet. Tycker ni gjort rätt.
Svenskt tänk? ;)

Men det är väl fruns idéer i grunden?:)

Låter för mig som ett lite för litet sparande.Jag hade nog valt att spara lite mer varje månad men alla har kanske inte den möjligheten.

Finns "smartare" sätt än att skaffa hus om man vill att ”darlingen”, ska ha det tryggt efter man lämnat in.
Kanske inte så populärt i thai-kulturen. ;):(

Sätt in 10.000thb i månaden som sparform åt henne, pengar som ska stå i kvar på kontot.
Efter kanske 8 år är hon redan miljonär. :)
Svårast är nog att sälja in en sådan ide då det inte imponerar på omgivningen.
Ett alternativ kan vara att teckna och betala en livförsäkring via AIA på 5.000thb i månaden som både är försäkring och sparform.
Dom pengarna kan man lyfta vid 60år med hyfsade imponerande belopp som en pension eller engångsbelopp.

Jag har lyckats sälja in sådana idéer till min sambo och poletten har trillat ner.
Vi kan hyra billigare än att köpa, enkelt att flytta om man vill eller om grannen startat tuppuppfödning :(
Ha pengar till ett gott leverne istället för låsta i ett hus som inte stiger i värde utan underhåll

Nu får hon 10.000p i månaden på ett konto, jag betalar en statlig sjukförsäkring varje månad och betalar varje månad till en statlig pension.
Totalt 2000SEK i månaden för hennes framtid och trygghet.

Förmodar att jag lämnar in före henne så när hon blir 60 år har hon statlig pension, sjukförsäkring upp till 90% av kostnaderna upp till 1.500.000p och mångmiljonär om jag lever 15 år till.

Håller med om att det inte verkar särskilt smart att köpa hus enbart av anledningen att frugan ska ha det tryggt i framtiden. Själva köpte vi hus för att det passar våra behov och vi vill bo där men det finns nog alla varianter.
Hur gör du när du sparar i en statlig pension åt din fru?

/ SatanG

Håller med om att det inte verkar särskilt smart att köpa hus enbart av anledningen att frugan ska ha det tryggt i framtiden. Själva köpte vi hus för att det passar våra behov och vi vill bo där men det finns nog alla varianter.
Hur gör du när du sparar i en statlig pension åt din fru?

/ SatanG
Det är inte i Thailand utan i Phil.
Det kallas SSS och är som det verkar ett enkelt och ett bra system.

Ska jag gissa på SSS så betyder det ungefär Social Security Senior, påminner om vårt pensionssystem till viss del.
Man kan gå in med högre belopp om man vill eller ta en timeout om man inte kan betala varje månad men det påverkar ju förstås framtida pensionsutbetalningar.
Här tror jag Thailand ligger långt efter för både statliga pensioner (SSS) och statliga sjukförsäkringar (Phil Health)

Låter för mig som ett lite för litet sparande.Jag hade nog valt att spara lite mer varje månad men alla har kanske inte den möjligheten.
Tycker jag du skall göra det.
Tyvvär är det en maxsumma man får spara på den typen av konto och max i 3 år så går inte att spara mer till den räntan.

Det är inte i Thailand utan i Phil.
Det kallas SSS och är som det verkar ett enkelt och ett bra system.

Ska jag gissa på SSS så betyder det ungefär Social Security Senior, påminner om vårt pensionssystem till viss del.
Man kan gå in med högre belopp om man vill eller ta en timeout om man inte kan betala varje månad men det påverkar ju förstås framtida pensionsutbetalningar.
Här tror jag Thailand ligger långt efter för både statliga pensioner (SSS) och statliga sjukförsäkringar (Phil Health)
Jag har pensionsförsäkring på mig i Thailand inga jättesummor är också en bestämd max summa.
Inget jättebra sparande men gäller en försäkring från dag ett.
100.000 baht om året i 15 år, jag får ut 2.5 millioner i pension när jag fyller 65 men skulle jag förolyckas så får frugan ut 1.5 millioner redan från första dagen försäkringen tecknades.
Sen en pensionsfond i Zurich från jobbet och en i Sverige från när jag jobbade i Sverige så förhoppningsvis blir det nåt av allt när den dagen kommer.
Sen skall det sparas till ett hus med ;)
Många bäckar små.

...

Vad som är "jättebra" kan diskuteras. Om du är 40 år så motsvarar det lite drygt 2,8% i effektiv årlig ränta.

Försäkringsmomentet har naturligtvis ett värde och det är ju ett "sparande" i THB, vilket minskar valutarisken. Om låneräntan för ett ev. husköp i Thailand skulle vara högre än så, så skulle jag nog fördra att lägga pengarna på amortering istället.

Jag har pensionsförsäkring på mig i Thailand inga jättesummor är också en bestämd max summa.
100.000 baht om året i 15 år, jag får ut 2.5 millioner i pension när jag fyller 65 men skulle jag förolyckas så får frugan ut 1.5 millioner redan från första dagen försäkringen tecknades.
Sen en pensionsfond i Zurich från jobbet och en i Sverige från när jag jobbade i Sverige så förhoppningsvis blir det nåt av allt när den dagen kommer.
Sen skall det sparas till ett hus med ;)
Många bäckar små.

Frugan kör liknande upplägg i sin skatteplanering, 100k/år sätts av i en försäkring som hon får dra av på skatten. Det är maxbeloppet för skatteavdrag för dessa försäkringar.

Räntan på vårt huslån låg på drygt 6% har jag för mig, 1% av detta kunde även det dras av på skatten. Som någon skrev, amortering är ett mycket bra sätt att spara pengar på i jämförelse med många andra alternativ.
Frugan jobbar med ekonomi så hon vet vilka möjligheter som finns.

Kanske du redan vet om det men om ni föder barnet på privatsjukhus så kan ni efteråt gå till lokala amphur som betalar ut ett visst belopp då man inte utnyttjat den allmänna sjukvården till detta. Har för mig det låg runt 13-15k, inga större summor jag vet men har man inget bättre för sig en eftermiddag så kan det vara en kul början till sparande för nytillskottet :)

/ SatanG

Tillbaka
Topp