Har du köpt/betalat/byggt hus i Thailand

Har du skaffat boende i Thailand

• Ja, jag har byggt

Röster: 16 34.8%
  • Ja, jag har köp ett hus

Röster: 0 0.0%
  • Ja, jag har köpt condo

Röster: 1 2.2%
  • Min fru/sambo har köpt/byggt huset

Röster: 7 15.2%
  • Jag hyr hus

Röster: 5 10.9%
  • Jag hyr condo

Röster: 1 2.2%
  • Ja, annat sätt (beskriv gärna)

Röster: 4 8.7%
  • Nej, inget boende i thailand

Röster: 12 26.1%

• Totala väljare
    46

Frugan byggde ett i hembyn hon kommer ifrån som var klart strax innan vi gifte oss. Efter giftemålet sökte vi tills vi hittade det huset vi ville ha i Bangkoks utkanter, nytt, och frugan tog banklån och köpte det.

/ SatanG
Och frugan betalade handpenningen och betalar lånet varje mån?

Som sagt alla har olika definitioner på blåsning.
Om en skiljsmässa och att man måste lämna något efter sig vid en sådan är en blåsning antar jag att det är många här som blivit blåsta i Sverige. ;) här får du en smiley med du kan behöva det :reta:
Visst är det så men blåst blev du ju Jonas av din fru som var otrogen eller hur.
I Sverige får man iaf tillbaka en del av slantarna.
Sen om summan inte gör så mycket för dig i långa loppet så hade det iag räckt till en fin bil så nog fn har du blivit fett blåst. Du kunde ju åkt Merca nu istället för Nissan [emoji12]

Och frugan betalade handpenningen och betalar lånet varje mån?

Alla är inte lika fattiga i Thailand.
Men jag förmodar att SatanG med fru säkert delar på utgifterna, så som många gör i förhållanden.
Och har man gemensam ekonomi så har det väl inte så stor betydelse från vems konto pengarna dras.

Själv så råkade jag trilla på en ny dam i Thailand. Jag har inte pröjsat ett smack för några räkningar. Det klarar hon väldigt galant på egenhand. Ibland betalar hon för restaurangbesöken och ibland betalar jag.
Bensin har jag pröjsat en gång.

Hon tjänar sina egna pengar och jag tjänar mina egna pengar. Men tillsammans så är allt ändå tillslut VÅRA pengar.

Nu är det kanske bara jag som är lagd på det sättet, så jag svarar bara för mig själv.

Visst är det så men blåst blev du ju Jonas av din fru som var otrogen eller hur.
Sen om summan inte gör så mycket för dig i långa loppet så hade det iag räckt till en fin bil så nog fn har du blivit fett blåst. Du kunde ju åkt Merca nu istället för Nissan [emoji12]

Man får även tillbaka pengarna i Thailand. Det skal delas 50/50 även där.

Jo men det blev ju du med då i Sverige när du skiljde dig för vad man förstått av dina skriverier så var den skiljsmässan dyrare, så då vart du fett blåst ;)
Och nej dom pengarna hade inte räckt till en Merca, på sin höjd en Nissan Juke.

Men när jag tänkte på blåst tänkte jag nog mer i vardagslivet och inte med en sådan här sak.

Var 6 veckors arbete det kostade mig jag får räkna i tid istället för pengar, en vanlig tur och 2 veckor extra som jag körde.

Nu vet jag av egen erfarenhet att landsbyggdslivet är inget för mig iallafall men jag ångrar inte dom 2 åren, skulle inte vilja ha dom ogjorda.
Pengarna hade antagligen festats upp ändå annars jag var 37 år och mer partysugen på den tiden ;)

Alla pengar på bankontot fick jag behålla och hon fick ett halvfärdigt hus.

Tycker att det är lite dåres försvarstal att räkna om som du gör, varför inte bara erkänna att du blev fett blåst?
Dom pengarna plus det du la på x-trailen så hade det varit nära merca [emoji12]

Jag har aldrig hymlat om att jag inte blev blåst i Sverige även om jag nog gjorde en bättre skilsmässo deal än dom flesta, fick betydligt mer än frun även om hon inte skulle haft nåt alls eg med tanke på vem som shoppat upp pengarna genom åren och vem som tjänat merparten av dom.

Men vis av erfarenheten så gör jag inte om det, blir svårare och svårare att bygga nytt kapital när man nått en viss ålder och att riskera hela sparkapitalet på en Thaibrud som många gör är inget för mig, mitt kapital ska gå till en tidig pension och inget annat. Jag ska leva loppan för mina slantar istället för att se nån Thai tjej sno åt sig dom.

Fy fn vilken sits min bekant här hamnat i, över en mille sek åt helsike och nu bara en tunn pension att leva på.
Begriper inte hur man kan köpa nåt så dyrt som man inte kan äga?? Så jvla korkat att lita så blint på kärlek om du frågar mig men alla är vi olika.
Jag är väl lyckligt lottad som lärde min läxa i Sverige i rättan tid. Behöll ju huset som sen steg ett par millar som plåster på såret.

Tycker att det är lite dåres försvarstal att räkna om som du gör, varför inte bara erkänna att du blev fett blåst?

Jag har aldrig hymlat om att jag inte blev blåst i Sverige även om jag nog gjorde en bättre skilsmässo deal än dom flesta, fick betydligt mer än frun även om hon inte skulle haft nåt alls eg med tanke på vem som shoppat upp pengarna genom åren.

Men vis av erfarenheten så gör jag inte om det, blir svårare och svårare att bygga nytt kapital när man nått en viss ålder och att riskera hela sparkapitalet på en Thaibrud som många gör är inget för mig, mitt kapital ska gå till en tidig pension och inget annat. Jag ska leva loppan för mina slantar istället för att se nån Thai tjej sno åt sig dom.

Fy fn vilken sits min bekant här hamnat i, över en mille sek åt helsike och nu bara en tunn pension att leva på.
Begriper inte hur man kan köpa nåt så dyrt som man inte kan äga?? Så jvla korkat att lita så blint på kärlek om du frågar mig men alla är vi olika.
Jag är väl lyckligt lottad som lärde min läxa i Sverige i rättan tid. Behöll ju huset som sen steg ett par millar som plåster på såret.
55555.
Ja som sagt vi har olika definitioner vad som är en blåsning.
Men om du ser en skiljsmässa som en blåsning så förstår jag att du springer runt och oroar dig hela tiden och jag kan också erkänna att jag åkte på en blåsning på din definition då.
Inget jag går och grömmer mig över eller gnäller över eller skyller på Thailand eller ser det som hände som något speciellt med Thailand 5555.
Hade någon lurat in mig i något och jag inte förstått vad jag gjorde då hade jag kallat det blåst.

Jag är inte så bra på att snåla in på pengar som dig heller så dom hade vart blåsta på nöjen sen lång tid tillbaks så Merca hade dom aldrig gått till.

Jag har aldrig hymlat om att jag inte blev blåst i Sverige även om jag nog gjorde en bättre skilsmässo deal än dom flesta, fick betydligt mer än frun även om hon inte skulle haft nåt alls eg med tanke på vem som shoppat upp pengarna genom åren och vem som tjänat merparten av dom.

Även om jag hade ägt både bil och hus i Thailand så hade jag fått lösa ut kärringen.
Hade vi bara haft hus i Sverige så hade det kostat mig en massa stålar då hon oavsett vad ska ha 50% av värdet.

Visst hade man kunnat skriva äktenskapsförord, men det gjorde jag inte.

Vette fan om jag blev blåst. Det var jag som skickade in skilsmässopappret med vetskapen om att det blir dyrt.
Jag hade åtminstone kunnat trolla undan en halv mille i cash, men valde att inte göra det.
Exkärringen har dragit sitt strå till stacken även om det är jag som tjänat pengarna.

Så, Nmax. Du är nog den enda som blivit blåst eller så är du bara för fattig för att betala för något.

PS
Jag kör BMW och inte Merca
Men kanske blir en Merca till vintern om jag har lust.
Tur att min ekonomi inte är lika bedrövlig som din.

Skilsmässan kostar nog i runda slängar ca 2mille i förlorat kapital, ja lite drygt 2mille.
Blåst?
Nja, jag blåste väl mig själv i så fall

Även om jag hade ägt både bil och hus i Thailand så hade jag fått lösa ut kärringen.
Hade vi bara haft hus i Sverige så hade det kostat mig en massa stålar då hon oavsett vad ska ha 50% av värdet.

Visst hade man kunnat skriva äktenskapsförord, men det gjorde jag inte.

Vette fan om jag blev blåst. Det var jag som skickade in skilsmässopappret med vetskapen om att det blir dyrt.
Jag hade åtminstone kunnat trolla undan en halv mille i cash, men valde att inte göra det.
Exkärringen har dragit sitt strå till stacken även om det är jag som tjänat pengarna.

Så, Nmax. Du är nog den enda som blivit blåst eller så är du bara för fattig för att betala för något.

PS
Jag kör BMW och inte Merca
Men kanske blir en Merca till vintern om jag har lust.
Tur att min ekonomi inte är lika bedrövlig som din.

Skilsmässan kostar nog i runda slängar ca 2mille i förlorat kapital, ja lite drygt 2mille.
Blåst?
Nja, jag blåste väl mig själv i så fall
Hahaha, ja det ska du va glad för att du inte har lika dålig ekonomi som mig [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28]

Säger som Andrejsdenruskige jag blåste mig själv vid min skilsmässa, kunde ju skrivit papper ;) men inget jag gråter över längre, ganska tråkigt ämne att tjöta om ungefär som att se gräs växa:D;) sen vad andra har för ekonomi är lika ointressant får ju aldrig nån nytta av dom pengarna ändå :p:D:D:D

Säger som Andrejsdenruskige jag blåste mig själv vid min skilsmässa, kunde ju skrivit papper ;) men inget jag gråter över längre, ganska tråkigt ämne att tjöta om ungefär som att se gräs växa:D;) sen vad andra har för ekonomi är lika ointressant får ju aldrig nån nytta av dom pengarna ändå :p:D:D:D
Så är det men för viss är andras ekonomi mer intressant än den egna.

Den här diskussionen får mig att tänka på ett bra ordspråk: "Bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna sin båge"

Ni pratar ju om två olika saker, allt går inte att köpa för pengar. Som hälsa och kärlek. Där är pengarna rätt värdelösa. Men tror man att man kan köpa kärlek förstår jag att man också kan känna sig blåst när man upptäcker sanningen.

Jonas hittade ju kärleken och satsade på den, att det sedan inte funkade är ju inget man kan förutse! Det kan ta ett, två eller fem år innan man upptäcker det. Skall man sitta och hålla i plånboken hela den tiden så får man nog ett rätt torftigt liv. Nej pengar skall man använda, det är ju bara att skapa nya.

Den här diskussionen får mig att tänka på ett bra ordspråk: "Bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna sin båge"

Ni pratar ju om två olika saker, allt går inte att köpa för pengar. Som hälsa och kärlek. Där är pengarna rätt värdelösa. Men tror man att man kan köpa kärlek förstår jag att man också kan känna sig blåst när man upptäcker sanningen.

Jonas hittade ju kärleken och satsade på den, att det sedan inte funkade är ju inget man kan förutse! Det kan ta ett, två eller fem år innan man upptäcker det. Skall man sitta och hålla i plånboken hela den tiden så får man nog ett rätt torftigt liv. Nej pengar skall man använda, det är ju bara att skapa nya.
Ja så här säger dom flesta som gått all in med Thaitjejer. En del ångrar sig bittert efter ett tag medans andra har tur och klarar sig.

Min bekant blev bara mer eller mindre blåst på resten av sitt liv.
Skillnaden på att vara 65 och bara ha en tunn pension mot att vara 65 med en tunn pension och 1 milj sek på banken är enorm. Hans möjligheter att skapa nya pengar nu på ålderns höst utan startkapital är i princip obefintliga.

Han tyckte som dig från början men nu önskar han att han hade resonerat som mig istället.

Ja så här säger dom flesta som gått all in med Thaitjejer. En del ångrar sig bittert efter ett tag medans andra har tur och klarar sig.

Min bekant blev bara mer eller mindre blåst på resten av sitt liv.
Skillnaden på att vara 65 och bara ha en tunn pension mot att vara 65 med en tunn pension och 1 milj sek på banken är enorm. Hans möjligheter att skapa nya pengar nu på ålderns höst utan startkapital är i princip obefintliga.

Han tyckte som dig från början men nu önskar han att han hade resonerat som mig istället.

Trist för din polare, inget kul alls.
I mitt fall så var det ju frugan som tog risken (lånet), själv kunde jag dra när jag ville. Lite tungt för henne att själv dra lasset med stort huslån, ibland får man helt enkelt våga annars vinner man garanterat inte. Att leva gnidet, misstänksamt och bara tänka på sin egen ekonomi känns rätt unket tycker jag, då är det bättre att vara singel och köpa lösnummer. Alla gör som dom vill men självklart håller jag med om att man inte bör ta vilka chanser som helst om man inte har förutsättningar för det. Kanske bör man även satsa lite på att få någon utan bagage, med egen karriär och utbildning för att höja oddsen lite. Personligen känns det inget spännande att leva med någon i beroendeställning.

/ SatanG

Personligen känns det inget spännande att leva med någon i beroendeställning

Ja förmodligen är väl det den stora stötestenen för många tyvärr, en del har resurser och vill ha det så, andra har inte resurser men vill också ha det så och det är de som oftast åker dit antar jag.

Ja finns antagligen många varianter och en del av dessa varianter var/är nog inte önskemålet från början för många. En del blandade kanske ihop detta med säd och sed, de tog säden dit de kom istället för seden.:D

Finns "smartare" sätt än att skaffa hus om man vill att ”darlingen”, ska ha det tryggt efter man lämnat in.
Kanske inte så populärt i thai-kulturen. ;):(

Sätt in 10.000thb i månaden som sparform åt henne, pengar som ska stå i kvar på kontot.
Efter kanske 8 år är hon redan miljonär. :)
Svårast är nog att sälja in en sådan ide då det inte imponerar på omgivningen.
Ett alternativ kan vara att teckna och betala en livförsäkring via AIA på 5.000thb i månaden som både är försäkring och sparform.
Dom pengarna kan man lyfta vid 60år med hyfsade imponerande belopp som en pension eller engångsbelopp.

Jag har lyckats sälja in sådana idéer till min sambo och poletten har trillat ner.
Vi kan hyra billigare än att köpa, enkelt att flytta om man vill eller om grannen startat tuppuppfödning :(
Ha pengar till ett gott leverne istället för låsta i ett hus som inte stiger i värde utan underhåll

Nu får hon 10.000p i månaden på ett konto, jag betalar en statlig sjukförsäkring varje månad och betalar varje månad till en statlig pension.
Totalt 2000SEK i månaden för hennes framtid och trygghet.

Förmodar att jag lämnar in före henne så när hon blir 60 år har hon statlig pension, sjukförsäkring upp till 90% av kostnaderna upp till 1.500.000p och mångmiljonär om jag lever 15 år till.

Tillbaka
Topp