Telefon köpt i Thailand fungerar ej I Sverige

Köper du via en operatör är dom låsta under avtalstiden, sen kan man få låset hävt.
Vanligt att ungdomar köper på detta sätt, lågt månadspris tror dom, men det blir en dyr avbetalning ;)
Dem flesta operatörerna slutade med att låsa sina telefoner 2014 i svergie
Vad jag vet så är det bara tre som fortfarande andvänder operatörslås

Efter googlat så verkar det inte som iPhone har regionslåsta nallar. Bara operatörslåsta.

Vårt företag köper öppna mobiler från den operatör vi har avtal med, så vi enkelt kan byta om behov finns.

Dem flesta operatörerna slutade med att låsa sina telefoner 2014 i svergie
Vad jag vet så är det bara tre som fortfarande andvänder operatörslås
Och min gumma köpte dessa 2012 ett år innan vi flyttade ner ,,så det kan stämma , och i Sverige var de EJ operatörslåsta ,, Hon köpte untan abonnemang CASH

När jag köpte min Samsung för något år sen så stod det på kartongen att den var regionslåst, Frågade försäljaren jag åker ju till Thailand nästa månad ingen fara sa han förutsatt är att du använder telefonen i den regionen med simkort från regionen ...Tar du med den ny ner utan att göra detta så får du problem...Hittar tyvärr inte boxen som var med telefonen så kan inte fhota....
Att man behöver använda Thai-SIM i Thailand med en telefon som är köpt i Sverige, har jag aldrig hört tidigare. (Tvärtom skulle jag tro att telefonerna funkar i Thailand med svenskt SIM på roaming.)

Försäljarna säger att det räcker med ett samtal på 5 min i det land man köper telefonen. Men blir det problem finns det inget i garantin som säger att de måste lösa problemet. Och står man i Thailand med en svensk telefon som inte fungerar blir man förmodligen hänvisad (av märkesverksta'n) tillbaka till Sverige (där den fungerar).

Med iPhone kanske man vara tvungen att byta telefon där, men när man kommer hem kanske man måste byta tillbaka och det är inte säkert de godkänner ett andra byte. Det har en försäljare sagt mig.

Efter att ha läst de senaste posterna i tråden håller jag fortfarande på att det är ett lotteri vem som drabbas. I alla fall mycket svårt att ta reda på vad som gäller.

Senast ändrad:
Får jag bara fråga igen. Är det helt säkert att regionslåsta iPhone har gått att öppna på Tukcom/Pattaya? Det var inte så att telefonerna var operatörslåsta? Operatörslåsning går att låsa upp, det vet jag. Men har detta bekräftats med regionslåsning också?

Hur är det med Samsung? Har någon lyckats låsa upp en regionslåst (ej operatörslåst) Samsung på Tukcom eller vid annan plats i Thailand?

Får jag bara fråga igen. Är det helt säkert att regionslåsta iPhone har gått att öppna på Tukcom/Pattaya? Det var inte så att telefonerna var operatörslåsta? Operatörslåsning går att låsa upp, det vet jag. Men har detta bekräftats med regionslåsning också?

Hur är det med Samsung? Har någon lyckats låsa upp en regionslåst (ej operatörslåst) Samsung på Tukcom eller vid annan plats i Thailand?

Jag finner det högst otroligt om iPhone skulle vara regionslåsta utanför Kina och något annat land.

En iPhone med ett operatörslås är ju låst till operatörens SIM, åker man utomlands och byter SIM är det troligt att man får problem.

Kan man kalla det regionslås då? ;)

Jag har en Samsung S8 privat och iPhone 7+ i jobbet. Båda funkar utmärkt både i Thailand och Sverige med respektive simkort.

Nyss hemkommen från en två veckors resa i USA och min iPhone SE (köpt i Sverige) fungerade utmärkt. Ena polarn hade en Slamsug (Samsung) S7 som också fungerade utmärkt.

En Iphone köpt i Sverige måste låsas upp i Thailand , funkar EJmed Thaikort , har varit så med två st olika nu för min fru ,, Likaså Samsung inköpt i Sverige , låst för tillex Thaialnd ,, Dock ej min Sony , som funkar obehindrat

Konstigt! Jag gav min gamla iPhone till frugans kompis. Fungerar utmärkt. Frugan byter till thai SIM i sin iPhone 7+ i Thailand utan bekymmer.

Din frus telefoner måste ha varit operatörslåsta.

Verkar som Telenor inte operatörlåser sina telefoner, hade med en iPhone 6 som vi gav bort i januari, denna funkade utan åtgärd i Thailand.
Denna va inköpt i Telenor butik.

Sedan en tid tillbaka så spärrar sällan operatörerna telefonerna. Det är väl bra att dom får konkurrera på mer lika villkor :)

Nästa gång har jag med mig två stycken , en som är köpt i Thailand damt en Sony som är köpt i Sverige ,, kan aldrig vara säker , har inte testat Sony telefonen i Thaialnd , vill ju inte stå utan

Kollade på Thaiföretag när jag kollade runt olika aktier.
Visa sig ju att det är ett och samma företag som driver Apple (I-studio, U-stores), Samsung affärerna och servicebutikerna i Thailand, drivs inte av Samsung eller Apple själva, samma företag hade många av dom stora it-butikerna i Thailand, så går man in på Tukcom eller på elektronikavdelningen i köpcentrum som Central så ägs många av dom stora IT butikerna och telefon affärerna av samma företag Com7.

Jag är i Mexiko nu. Där fungerar inte telefon (h-lvetet) med mexikanskt SIM-kort heller. Men den S8+ jag köpte i Sverige fungerar i alla fall.

Telefonen jag köpte i Thailand har bra prestanda. Större skärm och längre batteritid än någon av Samsungs eller Apples andra modeller. Två SIM-kortshållare. Priset i stort sett hälften av de dyraste telefonerna. Jag använder den över WiFi just nu.

Jag tror är specialgjord för att konkurrera på den tuffa asiatiska marknaden och därför låst från övriga marknader. Afrika följer tydligen med på något sätt.

Numera finns ju Note 8. Man vill inte att den jag köpte skall kunna konkurrera med Note 8.

Man gör samma med mjukvara.

Jag har flashat telefonen med nytt ROM och sedan rotat den. Det finns appar som skall öppna regionskodning om man har en rotad telefon. Men jag tror de är bluff. De vill ha pengar för att skicka koder. (Inte ens Samsungs koder fungerade ju för mig.)

Rotning har en fördel. Man kan säkerhetskopiera hela telefonen med TitaniumBackup. Det fungerar fint.

Men Adobe har samma sk-t på gång med sina program. Jag köpte en gång en bra app för bildbehandling och installerade i min gamla Note 3. 30 kronor för Phtotoshop touch, bra pris.

Men sedan drog Adobe in den för att inte konkurrera med sig själv. Nu måste man prenumerera på dyra appar. Den gamla appen fungerade bara i min Note 3.

Så då tänkte jag rota min gamla Note 3 och försöka flytta appen med TitaniumBackup.

Men då "brickade" jag min äldsta telefon Note 3 så den blev oanvändbar. Man skall inte rota riktigt gamla nallar om man inte måste, är mitt intryck.

Senast ändrad:
Det är kanske att förvänta att telefonen fungerar i Asien och Afrika. Det är två områden med hårt pressade marknader och inte så många är villiga att köpa en Note 8 för motsv. 10.000 kronor i Asien eller Afrika.

Då säljer man denna modell istället.

Men det är för j-vligt att man inte redogör för det. Jag har ju fått mycket problem och kostnader med telefonen pga Samsungs smussel.

Skall man spekulera vidare kan man också gissa att det här med "5-minuterssamtalet" kanske bara är ren bluff och båg det också.

Det går ju inte att bekräfta officiellt från Samsung.

Skall jag gissa så tror jag snacket om att 5-minuterssamtslet öppnar telefonen bara är rent struntprat.

Det är mycket möjligt att Samsung bara hittat på detta och sprider det via sina återförsäljare för att försöka skrämma folk så de inte tar helt nya telefoner i oöppnade kartonger och säljer i andra världsdelar där priserna är högre.

Jag är i Mexiko nu. Där fungerar inte telefon (h-lvetet) med mexikanskt SIM-kort heller. Men den S8+ jag köpte i Sverige fungerar i alla fall.

Telefonen jag köpte i Thailand har bra prestanda. Större skärm och längre batteritid än någon av Samsungs eller Apples andra modeller. Två SIM-kortshållare. Priset i stort sett hälften av de dyraste telefonerna. Jag använder den över WiFi just nu.

Jag tror är specialgjord för att konkurrera på den tuffa asiatiska marknaden och därför låst från övriga marknader. Afrika följer tydligen med på något sätt.

Numera finns ju Note 8. Man vill inte att den jag köpte skall kunna konkurrera med Note 8.

Man gör samma med mjukvara.

Jag har flashat telefonen med nytt ROM och sedan rotat den. Det finns appar som skall öppna regionskodning om man har en rotad telefon. Men jag tror de är bluff. De vill ha pengar för att skicka koder. (Inte ens Samsungs koder fungerade ju för mig.)

Rotning har en fördel. Man kan säkerhetskopiera hela telefonen med TitaniumBackup. Det fungerar fint.

Men Adobe har samma sk-t på gång med sina program. Jag köpte en gång en bra app för bildbehandling och installerade i min gamla Note 3. 30 kronor för Phtotoshop touch, bra pris.

Men sedan drog Adobe in den för att inte konkurrera med sig själv. Nu måste man prenumerera på dyra appar. Den gamla appen fungerade bara i min Note 3.

Så då tänkte jag rota min gamla Note 3 och försöka flytta appen med TitaniumBackup.

Men då "brickade" jag min äldsta telefon Note 3 så den blev oanvändbar. Man skall inte rota riktigt gamla nallar om man inte måste, är mitt intryck.
Tror det är nåt fel på din telefon.
Det verkar ju bara vara du som har detta problem här med just den telefonen, alla andra skriver att deras fungerar.

Efter att läst denna tråd och förstått fragment men samtidigt blivit orolig inför min aktivitet i morgon. Behöver jag råd om jag tänker fel?

Jag skall köpa en ny telefon - inte för jag behöver utan för det är kul. Hoppas jag. Men vill inte råka i trassel.
Jag har två telefoner nu (jobbigt) Samsung S6 med svenskt simkort (nano) och en Nexus google 6p (tillverkad av huawei) med truesimkort (vet ej vad för kort )
Jag skall köpa en Samsung S9+ på Big C official Samsung shop för ca 33 000 bath. Plats för dubbla simkortsplatser
Jag bor 8 månader här i Thailand så därför resonerar jag att det är bättre köpa här.
Kan jag bara flytta över simkorten till Samsung S9+ eller vad skall jag tänka på?

Jag har haft iphone, Samsung och Nexus google. Men minst trassel, och effektivast med Samsung, så jag vill välja det märket.

Efter att läst denna tråd och förstått fragment men samtidigt blivit orolig inför min aktivitet i morgon. Behöver jag råd om jag tänker fel?

Jag skall köpa en ny telefon - inte för jag behöver utan för det är kul. Hoppas jag. Men vill inte råka i trassel.
Jag har två telefoner nu (jobbigt) Samsung S6 med svenskt simkort (nano) och en Nexus google 6p (tillverkad av huawei) med truesimkort (vet ej vad för kort )
Jag skall köpa en Samsung S9+ på Big C official Samsung shop för ca 33 000 bath. Plats för dubbla simkortsplatser
Jag bor 8 månader här i Thailand så därför resonerar jag att det är bättre köpa här.
Kan jag bara flytta över simkorten till Samsung S9+ eller vad skall jag tänka på?

Jag har haft iphone, Samsung och Nexus google. Men minst trassel, och effektivast med Samsung, så jag vill välja det märket.
Jag köpte min lur (Samsung J7) i Thailand. Jag tryckte i 2 simkort direkt (ett svenskt och ett thai), och det vara bara att köra. Har inte haft några problem vare sig i Thailand eller Sverige.

Där jag köpte den sa de att jag skulle starta den och använda den i Thailand först då den var köpt där. Orkade inte engagera mig i varför, men gjorde så och därefter har allt funkat bra.

• Like
Reactions: jp
Jag köpte min lur (Samsung J7) i Thailand. Jag tryckte i 2 simkort direkt (ett svenskt och ett thai), och det vara bara att köra. Har inte haft några problem vare sig i Thailand eller Sverige.

Där jag köpte den sa de att jag skulle starta den och använda den i Thailand först då den var köpt där. Orkade inte engagera mig i varför, men gjorde så och därefter har allt funkat bra.

Ringde du till Sverige via nano simkortet/sv eller via nanokortet/th?? Kanske inte har någon betydelse?
Nuförtiden ringer man bara via WIFI och nyttjar LINE eller Messenger (skype och microsoft har man slutat använda sedan man slutade jobba för 5 år sedan)
Men! Ibland måste man ringa "vanligt" ....om inte de svarar efter ett dygn....i Sverige...men då ringer jag via min Nexus 6p telefon/true simkortet. Det blir billigare än Telia....och det svenska simkortet....men så är det med allt i Sverige...dyrt dyrt

Liknande trådar

Tillbaka
Topp