Hur många gör sin tandvård i Thaialnd ??

Diskussion i 'Allmänt thailandforum' startad av Phonta, 23 maj 2018.

Taggar:
  1. hemskasven

hemskasven Medlem

Eftersom jag också lämnat Djurö/Vindö så har jag sedan 12 år lagat och servat käften i Thailand. Min dyra tandläkare i Sverige sedan 30 år blev sur när jag tackade för åren.
    Det är en viss skillnad på tandläkarna befogenheter i Thailand har jag upptäckt. Många har inte behörighet att dra ut tänder, utan du blir hänvisad till ett sjukhus som har behörighet. Men inte ens på dyra Bkk hospital är detta dyrt.

Phonta, pontiac-51, Berralund och 1 annan gillar detta.
  2. Berralund

Berralund Forumvärd TS-teamet

Den kvinnliga tandläkaren i Si Bun talade alldeles utmärkt engelska, till min stora förvåning. Frugan var med men hon behövde inte tolka så hon gick och käkade Som Tam under tiden.

pontiac-51 och Yngern gillar detta.
  3. Yngern

Yngern Medlem

Sedär:) Jag tänkte att jag ska klara sånt här själv utan tolk/frun, och denna gång gick det ju bra. Får se nästa, vad det nu blir för slags besök och var.

Berralund gillar detta.
  4. Phonta

Phonta Forumveteran Guldmedlem

Det jobbet får jag gjort för under 100 thbt på det statliga sjukhusets tandvård i vår lilla stad Napho

Berralund gillar detta.
  5. Phonta

Samma hos oss , utbildad i Finland samt Sverige , även jobbat i Tyskland ,, man kan ju fråga sig varför de stannar kvar i Thailand sen

6. Sudden66

Sudden66 Nykomling

Jag kör frisktandvård, betalar 74kr i månaden och all tandvård jag skulle behöva kostar inget vid besöken! Jag ligger på nivå 2 utav 10 nivåer, skulle man hamna på nivå 10 då är det klart väldigt dyrt, totalkostnaden ligger då på cirka 12k årligen.

Isan Lover gillar detta.
  7. Hej främling! Visste du att om du blir medlem/loggar in så kan du se inlägg från forum och du kan se bilderna som finns i inläggen i fullstorlek! Ett medlemskonto fixar du på ett litet ögonblick och du kan använda din Facebook, Google eller Twitterkonto för snabb inloggning.
    :wai: :wai:
  8. Kycklingen

Kycklingen Admin TS-teamet

Jag går till folktandvården en gång om året och gör en vanlig undersökning samt tar bort tandsten. Summan brukar ligga på 600-1000kr/år.

Isan Lover och Sudden66 gillar detta.
  9. tongmat

tongmat Medlem

jag går hos en tandläkare här i Loei både han och hans fru är tand läkare de kostar 200bat då fixar dom tandsten också mycket trevliga jag var den första farang kunden de var spännande tyckte dom

Phonta, Berralund, Isan Lover och 1 annan gillar detta.
  10. Sudden66

Sudden66 Nykomling

Ja det är väl ett ganska normaliserat pris om man inte har ett problem! Te.x innan jag hade friskvård så var jag tvingad dra ut en visdomstand till en kostnad av 1000kr! Om jag kontinuerligt visiterade kungadömet så hade man kanske tjänat på, men jag vet inte om man räknar in flyg etc. Bor man där på hel eller deltid så är det väl inget thaisnack om man säger så :upanddown:

Phonta, Berralund och Kycklingen gillar detta.
  11. BERTIL

BERTIL Medlem

Jag har inte råd att fixa käften i Sverige, det blir dyrt att flyga till Thailand för detta. Så resten av garnityret rammlar väl snart ut, har handlat hem massor av soppor mm att ha i beredskap när det händer.

Sudden66, SatanG, gunnarg och 1 annan gillar detta.
  12. magunnar

magunnar Forumveteran

Bara spruta lite Krazy Glue upp i käften då ramlar inget ut:rolleyes::p

Sudden66 och Berralund gillar detta.
  13. Berralund

Det där var ett bra tips, tackar!! Framöver skall jag strunta i tandläkaren och använda det limmet istället. Tänk vad mycket man kan spara nu. :D Och man kan kanske för en gångs skull lära sig att hålla käften på köpet. :cool: :D

teerak, Sudden66, SatanG och 1 annan gillar detta.
  14. Phonta

Vet inte om du menar allvar , men det du nämner är inget skämt på något sätt .. massor av pensionärer i dagens Sverige går runt utan pliggar i käften,Skall fixa det mesta i Thailand under nästa vinter , krävs ju en viss tid för det ... För djävligt att gamla människor i Sverige inte har råd att sköta sin hälsa ,, något har då gått riktigt fel ... Alla lever ju inte med Thai .. En utdragning kostar i Sverige , 600 kr för undersökning + 1200 kr för utdragning . 1800 kr för en fattig pensionär är i många fall inte möjligt ,, och då för att dra ut , en rotfyllning går på runt 4000 sek ,,, sjuuukt , då vissa betalar 50 kr , varför inte samma för pensionärer :(

MR Big, Matt82, Shovel78 och 2 andra gillar detta.
  15. anonym

anonym Gäst

Jag knallar över till Kambodja för tandvård, betydligt billigare och med västerländska tandläkare. Thailand är nog bra där men har ofta farangpriser, något som inte exísterar i Kambodja.

16. Phonta

Farangpriser finns förvisso i turistorterna , men på landet helt ok priser :)

Isan Lover, Berralund och kurant gillar detta.
  17. Berralund

Ja tacka vet jag Isaan, tandläkaren i Si Bun Rueang hade inga farangpriser. :)

Isan Lover och Phonta gillar detta.
  18. kurant

kurant Forumveteran

Så långt ut i bushen behöver man inte åka, det räcker med en mindre sträcka från turistorterna.
    Pranburi 20km utanför Hua Hin hade bara thaipriser för annars fick dom inga kunder. ;)

Isan Lover, Berralund och Phonta gillar detta.
  19. anonym

anonym Gäst

Jag var å klippte håret för nån vecka sen, tjejen som klippte mig snackade med de andra att ta minst dubbelt betalt eftersom jag var farang, (bra förstå thai) men jag han inte säga något, deras chef hade hört samtalet innefrån kontoret och kom utrusande och skällde ut min frisörska efter noter, i hans frisersalong betalar alla lika, där ska inte vara någon skillnad på var man kommer ifrån. Där vann han en given kund i framtiden :) Jag gillar inte farangpriser, men det har blivit bättre, förr var det mer uppenbart med skyltar där det stod thaipris och farangpris, det ser man sällan nu.

20. Phonta

Har under alla år inte upplevt det du beskriver.förstår även jag Thai:rolleyes:

21. airpartner

airpartner Nykomling

Jag har bara positiv erfarenhet av thailändsk tandvård. Billigt och bra

Isan Lover, Phonta och Berralund gillar detta.
Laddar...
Liknande ämnen - många gör tandvård
  1. Pepsi
    Svar:
    39
    Visningar:
    1.344
  2. Gottland
    Svar:
    55
    Visningar:
    3.401
  3. Lara Croft
    Svar:
    14
    Visningar:
    774
  4. Krille
    Svar:
    12
    Visningar:
    849
  5. teddy
    Svar:
    30
    Visningar:
    656
  6. Isan Lover
    Svar:
    25
    Visningar:
    1.406
  7. Bchrisny
    Svar:
    22
    Visningar:
    1.905
  8. Isan Lover
    Svar:
    28
    Visningar:
    1.587
  9. Anna Pettersson
    Svar:
    17
    Visningar:
    1.156
  10. Petson
    Svar:
    12
    Visningar:
    1.431

Dela sidan

Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Några frågor på det?
  1. Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
    Stäng notis