Gratis tandvård och pension i Thailand

 

stjp8729

Aktiv medlem
Man har lärt sig en hel del i Thailand under åren, och var man har rätt till som skattebetalare.

1. Från när man fyller 50 så kan jag ta ut pension i Thailand, inga stora summor men 78 000 Baht per år för mig.
2. Gratis tandvård upp till 965 Baht per år, räcker till undersökning och rengörning.
3. Gratis sjukvård, och du kan välja ett godkänt privat sjukhus.
4. Gratis medicin, upp till 900 Baht per tillfälle.

Allt sköts enkelt och smidigt med en APP som heter SSO Connect.

Ha en kanonbra dag!
 
Man har lärt sig en hel del i Thailand under åren, och var man har rätt till som skattebetalare.

1. Från när man fyller 50 så kan jag ta ut pension i Thailand, inga stora summor men 78 000 Baht per år för mig.
2. Gratis tandvård upp till 965 Baht per år, räcker till undersökning och rengörning.
3. Gratis sjukvård, och du kan välja ett godkänt privat sjukhus.
4. Gratis medicin, upp till 900 Baht per tillfälle.

Allt sköts enkelt och smidigt med en APP som heter SSO Connect.

Ha en kanonbra dag!
Hur länge måste man varit skattebetalare för att uppnå pensionsrätt?
 
Man har lärt sig en hel del i Thailand under åren, och var man har rätt till som skattebetalare.

1. Från när man fyller 50 så kan jag ta ut pension i Thailand, inga stora summor men 78 000 Baht per år för mig.
2. Gratis tandvård upp till 965 Baht per år, räcker till undersökning och rengörning.
3. Gratis sjukvård, och du kan välja ett godkänt privat sjukhus.
4. Gratis medicin, upp till 900 Baht per tillfälle.

Allt sköts enkelt och smidigt med en APP som heter SSO Connect.

Ha en kanonbra dag!
Pension är 60 år för Thai
 
Det vet jag och att han får sina förmåner via sin privata arbetsgivare.
Fast trådskaparen skriver ju om förmåner som man "har rätt till som skattebetalare". Menar han då sina privata förmåner från sin arbetsgivare?

"Man har lärt sig en hel del i Thailand under åren, och var man har rätt till som skattebetalare."
 
Fast trådskaparen skriver ju om förmåner som man "har rätt till som skattebetalare". Menar han då sina privata förmåner från sin arbetsgivare?

"Man har lärt sig en hel del i Thailand under åren, och var man har rätt till som skattebetalare."
Han betalar inkomstskatt i Thailand och får tillgång till några förmåner som han redovisar i första inlägget.

Du kan adressera ytterligare frågor till honom.
 
Han betalar inkomstskatt i Thailand och får tillgång till några förmåner som han redovisar i första inlägget.

Du kan adressera ytterligare frågor till honom.
Vad ju bra att det förtydligades för så som han skrev förstod jag det samma som @apknug och tänkte att kanske skulle löna sig och skatteskriva sig i Thailand.
Men är det bara löneförmån från företaget är det ju en helt annan sak och isåfall inget som man får som skattebetalare i Thailand.
 
Vad ju bra att det förtydligades för så som han skrev förstod jag det samma som @apknug och tänkte att kanske skulle löna sig och skatteskriva sig i Thailand.
Men är det bara löneförmån från företaget är det ju en helt annan sak och isåfall inget som man får som skattebetalare i Thailand.
Bor man och jobbar i Thailand är nog skillnad mot att jobba i Europa och skattskriva sig i Thailand.

Var det din fundering?

Är det ens möjligt att skatta för inkomster i annat land än där den uppstod?

Nu var förmånen som skattebetalare väldigt blygsam i hans fall.
En tusen battare per år till tandvård.
 
Bor man och jobbar i Thailand är nog skillnad mot att jobba i Europa och skattskriva sig i Thailand.

Var det din fundering?

Är det ens möjligt att skatta för inkomster i annat land än där den uppstod?

Nu var förmånen som skattebetalare väldigt blygsam i hans fall.
En tusen battare per år till tandvård.
Ja det står på Norska skatteverket hemsida att man kan få göra avdrag på skatten om man är skatteskriven i annat land och visar intyg på att man skall skatta den där.
Så verkar ju finnas en möjlighet och vi har ju haft norska pensionister på forumet som skrivit att dom har skattat sin norska pension i Thailand istället för Norge.

Gratis sjukvård och kan välja privatsjukhus är ju inte så dåligt.

Sen eftersom det då gällde skatt hade det blivit extra pension för i Norge är det ju uppdelat, pension och tryggd betalar man till NAV 8% och den kommer jag inte undan så pensionen får jag från Norge ändå även om jag skulle skatta här.
Skulle man då skatteskriva mig här och skatta här i Thailand istället och fått förmåner som jag inte får ändå ifrån Norge från själva skattedelen.
 
Är socialförsäkringen som menas och gäller väl alla som är med där, de flesta gissar jag. Sen tillkommer naturligtvis privat förmåner från arbetsgivarena.

/ SatanG
 

Också en del avdrag som kan göras, får forska vidare lite i det här i veckan, har jag nåt att göra.
Fast man vet ju inte tänk om man väcker den björn som sover.......
 
Han betalar inkomstskatt i Thailand och får tillgång till några förmåner som han redovisar i första inlägget.

Du kan adressera ytterligare frågor till honom.
Japp, pension, fri sjukvård, fri tandvård, fri medicin, med vissa maxbelopp.

Vilka förmåner är det som du skriver om att han har från sin arbetsgivare? Hur kommer de in här?
 
Loggade in på norska skatteverkets hemsida nu och ser att står i min profil skatteskriven TH, det är nåt dom har lagt till.
Fick inloggningsuppgifterna för första gången i Fredags så har aldrig kunnat logga in innan och se vad det står.
Vad det betyder för skatten har jag ingen aning om.
 
Japp, pension, fri sjukvård, fri tandvård, fri medicin, med vissa maxbelopp.

Vilka förmåner är det som du skriver om att han har från sin arbetsgivare? Hur kommer de in här?
Fråga honom direkt.
Hans arbetsgivare betalar in till SSO och han är själv registrerad hos SSO står det i alla fall.

Förmåner från sin arbetsgivare vill inte alla redovisa öppet då det handlar om individuella avtal och inte sällan är det inte publikt utan stannar mellan parterna.
 
Fråga honom direkt.
Hans arbetsgivare betalar in till SSO och han är själv registrerad hos SSO står det i alla fall.

Förmåner från sin arbetsgivare vill inte alla redovisa öppet då det handlar om individuella avtal och inte sällan är det inte publikt utan stannar mellan parterna.
Ja, nu var det du som först tog upp och skrev att han "får sina förmåner vi sin privata arbetsgivare". Jag var mest intresserad av vad det hade med de förmåner som han själv skrivit om, som skattebetalare, att göra.
 
Ja, nu var det du som först tog upp och skrev att han "får sina förmåner vi sin privata arbetsgivare". Jag var mest intresserad av vad det hade med de förmåner som han själv skrivit om, som skattebetalare, att göra.
SSO som är obligatoriskt för alla med arbetstillstånd.

En avgift/skatt på lönen.

Väldigt tydligt i inledningen.

Utan anställning, ingen skatt, inga förmåner.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
7
Visningar
1 K
Hans Svensson
H
M
Svar
3
Visningar
1 K
nakonsawan
N
A
Svar
0
Visningar
1 K
Anonym
A
T
Svar
12
Visningar
3 K
B
B
Svar
24
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
1 K
A
 
Tillbaka
Topp