Förnya femårigt KK i Thaialnd

Hej

Det är inget märkvärdigt, det är ett visa som sträcker sig över ett år och med obegränsat antal in och utresor, dom som stannar längre än 3 månader i stöten får sen göra visa runs eller förlänga var 90 dag, kategorierna är ex.vis dom som arbetar, studerar, pensionärer eller personer som är bosatta i Thailand, kärringen som är chef, menar att vare sig turister eller folk som inte har rätt till eller något giltigt skäl att uppehålla sig hela året i Thailand inte har något behov av ett Thailändskt körkort, men återigen det är så hon resonerar och tolkar reglerna, sen är jag helt införstådd med att andra på olika platser tolkar och använder reglerna på olika vis, jag påstår inte att kärringen gör rätt, bara meddelar vad hon kräver av mig och mina vänner.

Mvh isan lover
Märklig kärring , antal inresor avgör , inte typen av visa ,, du säger att det är så , och det är ju defakto i Thailand där allt är möjligt ,men nu kan man ju göra KK överallt i Thailand ,jag kan välja på många ställen , bara att välja en kommun som passar ..dvs de kraven jag vill ha 5555:):):)Har inte du fler kommuner med olika TrafficOffice , jag har i alla fall två inom ett par mil att välja mellan ...Dessutom ett Thainamn samt en GulHusbok , tror man måste ha den nästa år för att få ThaiKK överhuvudtaget , införs i år ,tror jag ....:D

Thailand Thailand , u newer know the Thai Law
Dansande smiley.jpg

Och den regeln kom nu , just för att Du har ett OA :):) Men det är inte korrekt , så bättre att läsa lagen än att tro

Skit i det du , när jag förnyade förra gången så var det absolut krav på O - A. Men bara för 5 årigt alla andra får numera 2 årigt. Samma för Work permit 5år.
Men hur det är för dom med O visa vet jag inte. Har aldrig haft ett sådant
I Th finns det inga konkreta bestämmelser, det varierar från en plats till en annan, från en tidigare tidpunkt till dagens sista stund.

Senast ändrad:
Hej

Det är inget märkvärdigt, det är ett visa som sträcker sig över ett år och med obegränsat antal in och utresor, dom som stannar längre än 3 månader i stöten får sen göra visa runs eller förlänga var 90 dag, kategorierna är ex.vis dom som arbetar, studerar, pensionärer eller personer som är bosatta i Thailand, kärringen som är chef, menar att vare sig turister eller folk som inte har rätt till eller något giltigt skäl att uppehålla sig hela året i Thailand inte har något behov av ett Thailändskt körkort, men återigen det är så hon resonerar och tolkar reglerna, sen är jag helt införstådd med att andra på olika platser tolkar och använder reglerna på olika vis, jag påstår inte att kärringen gör rätt, bara meddelar vad hon kräver av mig och mina vänner.

Mvh isan lover

Har hört exakt det samma i Choburi dessutom, men det var några år sedan.

På den checklistan jag använt mig av står det inte att COR måste utfärdas av immigration.
Står att det kan utfärdas av din ambassad men men då oftast till en extra kostnad.
Men det är bara dom 2 ställena som står med där.

Står också att olika immigration har olika krav för att utfärda ett.
Tex. Bangkok kräver bevis på att man uppehållit sig på en adress i minst 90 dagar.

En som stod före mig i kön fick inget cor med sitt 30 dagar on arrival.

Finner ingen info att någon gul bok är godkänd, all info jag sett så skall ett COR vara med vid ansökan men kanske @Phonta har någon länk på att gula boken är ok att använda.

Jag har 5 årigt körkort med VISA O förnyade det för 2 månader sen.
Har inte hört att det skulle vara krav på O-A.
Jo, i Chonburi är det så, enligt vissa fabler här ,trots att just Chonburi i sina regler skriver just Non O Visa .
Men du har rätt om detta med Gul Boken , chonburi godkänner inte faranghusböcker , det är riktigt ...De vill att alla skall betala 300 thbt , men å andra sidan skitlätt att få en COR i Pattaya

Jo, i Chonburi är det så, enligt vissa fabler här ,trots att just Chonburi i sina regler skriver just Non O Visa .
Men du har rätt om detta med Gul Boken , chonburi godkänner inte faranghusböcker , det är riktigt ...De vill att alla skall betala 300 thbt , men å andra sidan skitlätt att få en COR i Pattaya
Cor kostar 600 tbh Men du har nog säkert Gula boken rabbat

Cor kostar 600 tbh Men du har nog säkert Gula boken rabbat
/Jag betalade (tror jag 300 thbt i april ) men kanske har du rätt , minns inte 100% procent ..hittade däremot nu detta fån just Banglamung , Och som jag skrev till Jonas , Gula Husboken gäller inte i Chonburi , någon vill spöa Faranger på dessa som du skriver 600 thbt /COR/
Aktuellt utdrag från Land Transport , Banglamung

The director-general of the Department of Land Transport, Asdsathai Rattanadilok Na Phuket, recently invited the press to see the new procedures for applying for a Thai driving license. He pointed out that all first-time applicants, both Thai and foreign, must now achieve 90 percent correct answers in a touchscreen written test of 50 questions, chosen at random from a data bank of 1,000. The test covers safety matters on road use and is available in English or Thai. All 1,000 questions and answers are provided on the website www.dlt.go.th for study purposes, although some of the questions in English have clearly been set by non-native speakers.

Kosin Weerananthanaphan, head of Department of Land Transport in Banglamung

First-time applicants for a one-year driving license must possess valid passport and non-immigrant visa (original and photocopy), proof of address provided by the Immigration Bureau or foreign embassy or provided on current work permit, medical certificate less than one-month-old and international or home country license (translated if not in English and certified by respective embassy). Those without such a license are required to take additional practical and study tests. All applicants must pass a short eyesight (color perception, peripheral vision, depth perception) and reflex examination as part of the whole application procedure. Asdsathai stressed that the new regulations were designed to achieve fewer accidents on the roads. The fee for the one-year license is 105 baht and a further 100 baht for the plastic smart card.

After the one-year license, applicants may apply for a full five-year permit. Required documents are the original one-year license, passport and copy showing current non-immigrant visa, a new letter of address confirmation from the Immigration Bureau or embassy and a new medical certificate. The only tests required for these candidates are eyesight (color perception, peripheral vision, depth perception) and reflex. There are no further practical tests or written examination. The fee for five years is 505 baht and a further 100 baht for the plastic smart card. The director-general emphasized that no third party can apply on a driver’s behalf and confirmed that life-time licenses are no longer being issued.

In reply to journalists’ questions, Kosin Weerananthanaphan, head of Department of Land Transport in Banglamung, said that if a Thai driving license has been expired for more than a year, applicants must again take the written test and, if more than three years, must begin the process again as for first-time candidates. It was also confirmed that only Thais holding a Thai driving license may use it in other ASEAN countries. The discretion does not cover foreigners with a Thai license who are advised to obtain an international permit in Thailand or in their first country. A candidate failing any part of the driving test requirements may be invited to repeat it once at the discretion of the bureau.

MVH vännen Nisse :):):)

Detta är ju gammal info han talar om 1årigt kk det slutade man med för 2:5 år sedan
Det är det senaste från Banglamung du kan hitta på nätet ,men detta med OA som krav finns ej att finna i någon info från något Changwat , har du funnit det någonstans , inte jag .Pattaya har iofs en massa special för att det bor en massa expat där , skall be Soms dotter ringa till Traffic Office , i april var vi där , men då fick jag inte förnya (för tidigt ) men inget snack alls om Visa bara kopior på KK samt pass , ger mig fn på att det skiljer enormt mellan olika Changwat , även i Isaan

Om jag skulle ställa denna fråga, när vi ändå är inne på detta med kk, för en tid sedan (några månader) det framgick inte om det gällde 5 eller 2 årigt kk, jag läste om ett förslag att förnyelse av kk, att man skulle få göra ny test hos trafikskola, och att trafficoffice skulle bara utfärda kk, det stod vidare att maxpris fick inte överstiga 5000 B, (jag förstår vad priset blir för farang) någon som hört om detta?

Om jag skulle ställa denna fråga, när vi ändå är inne på detta med kk, för en tid sedan (några månader) det framgick inte om det gällde 5 eller 2 årigt kk, jag läste om ett förslag att förnyelse av kk, att man skulle få göra ny test hos trafikskola, och att trafficoffice skulle bara utfärda kk, det stod vidare att maxpris fick inte överstiga 5000 B, (jag förstår vad priset blir för farang) någon som hört om detta?
Detta gällde nog initialt KK , detta pris betalade min gumma för KK på Bil i just Körskolan Banglamung , Det som gäller vid förnyelse är att det får inte gå mer än ett år efter expiredate , på tillex 5 årigt , är det inom den tiden så gör du bara ett färgtest samt kikar på en video , ev reaktionstest ,,

Detta gällde nog initialt KK , detta pris betalade min gumma för KK på Bil i just Körskolan Banglamung , Det som gäller vid förnyelse är att det får inte gå mer än ett år efter expiredate , på tillex 5 årigt , är det inom den tiden så gör du bara ett färgtest samt kikar på en video , ev reaktionstest ,,
Jag förnyade mitt nyss till 5 årigt.
Jag fick göra färgsyns test och reaktionstest ingen video.
Men det var i Pattaya.
Var exakt samma procedur som när jag tog mitt 2 åriga ingen skillnad förutom att när jag tog det 2 åriga så hade jag mitt internationella och Svenska körkort med.
Och ett hälsointyg från klinik 100 baht det enda dom frågade var vad jag vägde så fick jag det.

Jag förnyade mitt nyss till 5 årigt.
Jag fick göra färgsyns test och reaktionstest ingen video.
Men det var i Pattaya.
Var exakt samma procedur som när jag tog mitt 2 åriga ingen skillnad förutom att när jag tog det 2 åriga så hade jag mitt internationella och Svenska körkort med.
Och ett hälsointyg från klinik 100 baht det enda dom frågade var vad jag vägde så fick jag det.
Om jag förstått det hela rätt så har du ett NON O spouse Korrekt ?? Vore skönt om jag slapp videon , tar ju bara tid :)

Någon reaktionstest gjorde inte jag, se på video och en färgtest och sedan några dagar efter ut på körupplevelsen hos traficoffice, det nya som jag läst om är att alla tester och uppkörning ska ske hos körskolan, därifrån får man med sig ett papper på godkännande som visas upp på trafficoffice och det enda dom gör är att utfärda körkort, dom ska således inte längre hålla i kör/tester. Det var faktiskt en upplevelse att se på uppkörningarna, en kille på moppe blev kuggad så fort han körde över startlinjen, han glömde knäppa hakremmen på hjälmen, dom flest blev kuggade av en eller annan anledning, frågorna var det inga problem med, frågor och svar finns att hämta på nätet...

Någon reaktionstest gjorde inte jag, se på video och en färgtest och sedan några dagar efter ut på körupplevelsen hos traficoffice, det nya som jag läst om är att alla tester och uppkörning ska ske hos körskolan, därifrån får man med sig ett papper på godkännande som visas upp på trafficoffice och det enda dom gör är att utfärda körkort, dom ska således inte längre hålla i kör/tester. Det var faktiskt en upplevelse att se på uppkörningarna, en kille på moppe blev kuggad så fort han körde över startlinjen, han glömde knäppa hakremmen på hjälmen, dom flest blev kuggade av en eller annan anledning, frågorna var det inga problem med, frågor och svar finns att hämta på nätet...
Var var detta , Udon Thani ?? Knappast genomförbart i en mindre stad , de har inga körskolor i tillex vår mindre landsortsstad , Men i Pattis kan jag tänka mig detta , tror det vara samma med frugan dvs hämta KK hos Trafikkontoret , men allt annat i Körskolan, gjorde du uppkörning vid förnyande ?? Eller var det vid nytagningen av Thai KK , Förnyandet kräver inget körprov om du kommer inom ett år efter expiredate

Senast redigerad av en moderator:
När vi pratade med körskolan så kunde man "mot extra betalning" få ett körkort från trafikverket i Rayong genom att bara kolla på videon inget prov.
Detta var då om man som Thai eller farang ta ett körkort och inget hade innan.
Var bara Rayong som gick att "muta" på det sättet sa dom inte Pattaya.

Var var detta , Udon Thani ?? Knappast genomförbart i en mindre stad , de har inga körskolor i tillex vår mindre landsortsstad , Men i Pattis kan jag tänka mig detta , tror det vara samma med frugan dvs hämta KK hos Trafikkontoret , men allt annat i Körskolan, gjorde du uppkörning vid förnyande ?? Eller var det vid nytagningen av Thai KK , Förnyandet kräver inget körprov om du kommer inom ett år efter expiredate

Detta var i Yosathon stad, nytt körkort 2-årigt, körskolor finns, men där var jag inte.

Liknande trådar

V
Svar
3
Visningar
2 K
ludvigs
L
P
Svar
0
Visningar