Hur mycket betalar du i dricks när du är i Thailand?

Jag ger ytterst sällan dricks i Sverige eller Thailand, men har man fått något extra så ger jag lite för att visa uppskattning, dock ingen skillnad på land ...

Det är ungefär samma här som för @Janne, brukar lämna något om man betalt för maten i någon restaurang eller så, men skulle gumman min betala så får dom ingen dricks alls

Exakt, frugan är mycket snålare än jag. Jag rundar åtminstone alltid av uppåt i Thailand när jag betalar kontant, i Sverige blir det oftast med kort och ingen dricks då.

Jag betalar bara dricks om det blir några småmynt över som jag inte orkar bära med mig, behöver inte höja priserna mer dom går snabbt uppåt som det är.

Det är ju precis av den anledningen man skall bo uppe i Isaan. ;)

Nä för den skiten där uppe äter jag inte utan då får man gå och handla på supermarket som Big-C och då blir det samma pris.

Restaurangmat har jag aldrig smakat någon go i norr så även om det är billigare så är det väl dyrt för vad man får för pengarna.

10 kg gick jag ner där uppe, har inte vägt så lite sen jag var 15 år, och kollar man BMI tal så var det ingen hälsosam låg vikt.

Och när det gäller servicearbeten är dom väl ännu värre där uppe dom har ju fått med sig alla rykten om farangs pengar när bartjejerna vänt hem och dom flesta kommer ju från Isaan.

Sen får du ju betala för alla om man går ut och äter, har bra mycket mer pengar kvar i fickan varje månad sen jag lämnade livet i Norr.
På nåt sätt var det dubbelt så dyrt att bo i norr.

Vilket som dricksar gör jag inte men finns ju redan en sådan här tråd som startades för nåt år sen väl, där det var häftiga diskussioner och en del blev väl nästan ovänner i tråden och några lämnade forumet, så fattar inte varför man startar en igen.

Och jag gillar inte att folk dricksar och höjer priserna, tycker bara det är idioti.
ok att låta någon 10 bathare eller 20 ligga kvar på restaurang men ser ju folk där nere som till och med dricksar i 7/11 och det har kommit upp dricksburkar i vanliga affärer :( och för service arbeten vem fan ger dricks till snickaren i Sverige!!!!!!!!!!!!!!!

Senast redigerad av en moderator:
Vilket som dricksar gör jag inte men finns ju redan en sådan här tråd som startades för nåt år sen väl, där det var häftiga diskussioner och en del blev väl nästan ovänner i tråden och några lämnade forumet, så fattar inte varför man startar en igen.
Jag fattar inte hur man kan bli ovänner pga en sådan diskussion, var och en gör vad som känns rätt. Jag håller fullständigt med dig om att överdrivet dricksande förstör massor och just därför är jag ganska snål. Det blir sällan många Baht om man kör med avrundning.

Jag fattar inte hur man kan bli ovänner pga en sådan diskussion, var och en gör vad som känns rätt. Jag håller fullständigt med dig om att överdrivet dricksande förstör massor och just därför är jag ganska snål. Det blir sällan många Baht om man kör med avrundning.
Vilket som, ämnet var uppe för ett år sen.

Jag själv följer väl lite @Berralunds koncept runda av uppåt, men det blir inte några 100 tals Thb utan lagom mycket, men hade det varit frugan så blev det nog några små mynt i dricks, frugan utgår ifrån service, tillredd mat och ställets trevlighet.
Men i helhetens namn så är det frugans slutliga inställning om hur hon uppfattat allt, som genererar min "tip" till resturangen..

Bara okunniga turister som ödslar med dricks. Jag lämnar 20 baht på mina stam ställen men är i övrigt återhållsam. Inte av snålhet utan för att inte bidra till ökade priser. Ibland låter jag tjejen betala för då vet jag att det inte blir nån dricks. Man ska ju ta seden och kulturen dit man kommer sägs det och dricks finns inte i thai kulturen, det är vi korkade falanger som dragit hit det. I thai kulturen så prutar man.

Var på en brädgård strax utanför Udon-Thani, frugan min skulle ge 40 Bath i tipp, men han vågade inte ta emot då hans månadslön skulle halveras om han tog emot. Det var något nytt för mig

Var på en brädgård strax utanför Udon-Thani, frugan min skulle ge 40 Bath i tipp, men han vågade inte ta emot då hans månadslön skulle halveras om han tog emot. Det var något nytt för mig
Dom har något liknande på tesco om jag minns rätt, uppe hos oss om man ger dricks till dom som kör kundvagnen till bilen och vill ge en 20 battare för hjälpen, dom vågar inte ta emot pengarna i fall att någon ser det

Kom att tänka på när jag var på Thai watsadu och handlade till huset, så behövde man bara säga till dom anställda då man te.x. skulle köpa fönster så plockade dom fram det antal man ville ha och körde det till kassan medans man gick runt i butiken och tittade, hittade man någonting mer som var otympligt/ tungt i någon annan avdelning så kom det några andra anställda och såg till att det låg i kassan när man väl var där, och när allt var betalt så lastade dom bilen åt en, det kallar jag service. Då fick dom dricks av gumman min

Dricks är ju frivilligt, men jag är iaf ganska övertygad om att den som har mer än 10% att ge hellre borde vända sig med resten av pengarna till en hjälporganisation. ;)

Själv tycker jag det ska vara som en liten uppmuntran till den som har bemödat sig att göra ett bättre jobb än vad är normalt att förvänta sig.

Kom att tänka på när jag var på Thai watsadu och handlade till huset, så behövde man bara säga till dom anställda då man te.x. skulle köpa fönster så plockade dom fram det antal man ville ha och körde det till kassan medans man gick runt i butiken och tittade, hittade man någonting mer som var otympligt/ tungt i någon annan avdelning så kom det några andra anställda och såg till att det låg i kassan när man väl var där, och när allt var betalt så lastade dom bilen åt en, det kallar jag service. Då fick dom dricks av gumman min

Ja servicen kan man inte klaga på, en av sakerna jag gillar här nere, servicen.

Ja det är smidigt, lite skillnad mot här som sagt.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp