Husbygge i Phimai

Ser trevligt ut!

Vi byggde hus för 12 år sedan och framförallt frugan var väldigt inblandad i projektet. Hon gjorde skisserna som byggherren gjorde riktiga professionella ritningar på, och vi köpte in allt "specialmaterial" tillsammans. Allt blev faktiskt riktigt bra, över förväntan, förutom en sak. Vi bodde i Hong Kong under byggandet och svärmor skickade bilder nästan dagligen som vi kommenterade och/eller godkände och vi var dessutom hemma en gång i månaden. Vad vi missade från bilderna, och byggherren inte tänkte på, var att diskbänk mm byggdes i thailändsk standardhöjd. Frugan är 1.75 och jag en bit över 1.80 så när man står och diskar får man stå som en boomerang. Spelar ingen större roll nu när vi är hemma en helg i månaden men blir lite jobbigt när vi en dag bor där på heltid. Nu ska vi göra en liten ombyggnation senare i år så vi fixar det då.

Kontentan av min text är att de flesta hus nog blir bra i det stora hela om man tänkt till ordentligt angående vad man vill ha. Problemet när man inte är närvarande vid bygget är att det kan smyga sig in en massa små detaljfel som kanske inte spelar så stor roll men som i längden kan bli lite störande.

Några bilder på vårt bygge:

H5.JPG

H12.JPG

H19.JPG

H28.JPG

H39.JPG

DSCF0002.JPG

DSCF0006.JPG

DSCF0006.JPG

Pool02.JPG

Ser trevligt ut!

Vi byggde hus för 12 år sedan och framförallt frugan var väldigt inblandad i projektet. Hon gjorde skisserna som byggherren gjorde riktiga professionella ritningar på, och vi köpte in allt "specialmaterial" tillsammans. Allt blev faktiskt riktigt bra, över förväntan, förutom en sak. Vi bodde i Hong Kong under byggandet och svärmor skickade bilder nästan dagligen som vi kommenterade och/eller godkände och vi var dessutom hemma en gång i månaden. Vad vi missade från bilderna, och byggherren inte tänkte på, var att diskbänk mm byggdes i thailändsk standardhöjd. Frugan är 1.75 och jag en bit över 1.80 så när man står och diskar får man stå som en boomerang. Spelar ingen större roll nu när vi är hemma en helg i månaden men blir lite jobbigt när vi en dag bor där på heltid. Nu ska vi göra en liten ombyggnation senare i år så vi fixar det då.

Kontentan av min text är att de flesta hus nog blir bra i det stora hela om man tänkt till ordentligt angående vad man vill ha. Problemet när man inte är närvarande vid bygget är att det kan smyga sig in en massa små detaljfel som kanske inte spelar så stor roll men som i längden kan bli lite störande.

H5.JPG

H12.JPG

H19.JPG

H28.JPG

H39.JPG

DSCF0002.JPG

DSCF0006.JPG

DSCF0006.JPG

Pool02.JPG

Sjyst barre!

Ser trevligt ut!

H5.JPG

H12.JPG

H19.JPG

H28.JPG

H39.JPG

DSCF0002.JPG

DSCF0006.JPG

DSCF0006.JPG

Pool02.JPG
VA det den poolen ni fyllde igen?
Vad gav du för poolen, har funderat på pool men skall man ha nått med kvalité 800000b och uppåt, känns onödigt för min del tills den dag vi väljer å flytta hit.

Och en redig sup med Lao Kao till Husse..??
Nja hade med mig lite Jack Daniels;)
Behövde inte fråga 2 ggr slank ned hos de flesta, va en gubbe som bara drack rävgiftet självklart va lao Kao me för dom mindre nogräknade:D;)vet inte hur ni andra hade det som byggt hus men se all denna mat å alkoholdrycker 8 på morgonen va en syn jag sällan kommer glömma:);)

IMG_0276.JPG
Mer bilder kommer tyvärr i en oårdning jag ej rår för just nu:D;):pber om ursäkt till nykterister å finkänsliga;)kanske sticker jag ut lite men det är en ynnest att få uppleva detta, har
IMG_0277.JPG
svårt å se att jag skulle vara lyckligare i Hua Hin eller Pattaya inget illa ment @Jonas @nmax men detta är paradiset:p:D;)
IMG_0290.JPG
IMG_0299.JPG
IMG_0300.JPG
IMG_0303.JPG
IMG_0276.JPG

IMG_0277.JPG

Som om inte allt party räckte till så va det fiske i en damm bakom gammelmormors hus, men där gick gränsen;)att hoppa i där halvdragen no opptions för mig:D men tittade gärna på å förundrat
IMG_0324.JPG
IMG_0328.JPG
IMG_0335.JPG
över hur komplicerat dom gör det för att fånga fisk;)

Nja, håller med dig. Vattnet där ser inte överdrivet fräscht ut, jag hade också haft den självbevarelsedriften.

Nja hade med mig lite Jack Daniels;)
Behövde inte fråga 2 ggr slank ned hos de flesta, va en gubbe som bara drack rävgiftet självklart va lao Kao me för dom mindre nogräknade:D;)vet inte hur ni andra hade det som byggt hus men se all denna mat å alkoholdrycker 8 på morgonen va en syn jag sällan kommer glömma:);)
555. Känner igen detta mycket väl, som du skriver Micke, ett minne för livet.
Tänk om vi här i Svedala skulle göra så vid ett nybygge, då skulle nog männen med de vita rockarna komma och hämta hela rasket.:)

Som om inte allt party räckte till så va det fiske i en damm bakom gammelmormors hus, men där gick gränsen;)att hoppa i där halvdragen no opptions för mig:D men tittade gärna på å förundrat
IMG_0324.JPG
IMG_0328.JPG
IMG_0335.JPG
över hur komplicerat dom gör det för att fånga fisk;)
Den där firren skulle inte jag käka precis som jag inte käkar odlade räkor. Dom skiter som fn i dammen och efter ett antal år är det en jvla giftig sörja på botten som förorenar vattnet och det som lever där.

IMG_0276.JPG
Mer bilder kommer tyvärr i en oårdning jag ej rår för just nu:D;):pber om ursäkt till nykterister å finkänsliga;)kanske sticker jag ut lite men det är en ynnest att få uppleva detta, har
IMG_0277.JPG
svårt å se att jag skulle vara lyckligare i Hua Hin eller Pattaya inget illa ment @Jonas @nmax men detta är paradiset:p:D;)
IMG_0290.JPG
IMG_0299.JPG
IMG_0300.JPG
IMG_0303.JPG
IMG_0276.JPG

IMG_0277.JPG
Ja jag var också där en gång, satte mina pålar precis som du gör och tyckte det här var livet, men efter ett tag så var det inte lika kul längre när tristessen kommer.
Nu kommer ni som besökare, folk tar ledigt och passar upp men det kommer en vardag också när alla är ute på sina jobb och man sitter där mitt i byn och undrar vad man skall hitta på.
Så kom tillbaks efter du bott mitt i byn par år istället för att komma som turist så får vi se, jag kände som dig när jag började bygga och det slutade med skiljsmässa och ett halvfärdigt hus.
Inget illa men här heller men I have been there done that.

Senast redigerad av en moderator:
Den där firren skulle inte jag käka precis som jag inte käkar odlade räkor. Dom skiter som fn i dammen och efter ett antal år är det en jvla giftig sörja på botten som förorenar vattnet och det som lever där.
Jag är med dig där aldrig i helvete jag käkar dyfirren, men jag är lycklig här så stör mig inte att ha turister runt å kring mig;)

Ja jag var också där en gång, satte mina pålar precis som du gör och tyckte det här var livet, men efter ett tag så var det inte lika kul längre när tristessen kommer.
Nu kommer ni som besökare, folk tar ledigt och passar upp men det kommer en vardag också när alla är ute på sina jobb och man sitter där mitt i byn och undrar vad man skall hitta på.
Så kom tillbaks efter du bott mitt i byn par år istället för att komma som turist så får vi se, jag kände som dig när jag började bygga och det slutade med skiljsmässa och ett halvfärdigt hus.
Ok det handlar om 300 tusen jag träffade min tirak i Sverige med god ekonomi så skulle hon mot förmodan lämna mig så ser jag investeringen till ungarnas fördel.
300 tusen är mycket pengar men väl värt barnen om det skulle skita sig.

....Och detta var alltså stenbordsexpertens uppfattning om ekologiskt kretslopp....

Jag byggde och kände precis som Micke för 6 år sedan. Det tog några år att färdigställa men sedan var det färdigt. Då får man ju hitta på något nytt oavsett var man bor.

Vad man gör då är ju mer en fråga om personlighet än om plats. Tristess kan du få överallt. Eller som Hasse & Tage sa, livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något.

Tro mig, det går att fylla sitt liv med något även om man inte har en nöjespark bakom huset eller byter boende varje år! Saker som varar mer än några timmar. Jag åker gärna till nöjesparken ibland men att leva av den, det hade jag nog inte klarat.

Man kan förbättra sitt hem, starta en verksamhet, skriva en bok, forska eller studera om något intressant eller användbart. Vad du väljer är upp till dig men knappast beroende av var du bor.

Tillbaka
Topp