Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja @Jonas vi är inte alla som du som tur är.Ja jag var också där en gång, satte mina pålar precis som du gör och tyckte det här var livet, men efter ett tag så var det inte lika kul längre när tristessen kommer.
Nu kommer ni som besökare, folk tar ledigt och passar upp men det kommer en vardag också när alla är ute på sina jobb och man sitter där mitt i byn och undrar vad man skall hitta på.
Så kom tillbaks efter du bott mitt i byn par år istället för att komma som turist så får vi se, jag kände som dig när jag började bygga och det slutade med skiljsmässa och ett halvfärdigt hus.
Inget illa men här heller men I have been there done that.
Så du talar för alla människor nu hur dom känner gentimot att bo någonstans.Jag byggde och kände precis som Micke för 6 år sedan. Det tog några år att färdigställa men sedan var det färdigt. Då får man ju hitta på något nytt oavsett var man bor.
Vad man gör då är ju mer en fråga om personlighet än om plats. Tristess kan du få överallt. Eller som Hasse & Tage sa, livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något.
Tro mig, det går att fylla sitt liv med något även om man inte har en nöjespark bakom huset eller byter boende varje år! Saker som varar mer än några timmar. Jag åker gärna till nöjesparken ibland men att leva av den, det hade jag nog inte klarat.
Man kan förbättra sitt hem, starta en verksamhet, skriva en bok, forska eller studera om något intressant eller användbart. Vad du väljer är upp till dig men knappast beroende av var du bor.
Nä har jag påstått det eller, nu taggade han mig i sitt inlägg och då får la jag ge han min syn på det och hur det gick för mig, har du något problem med det eller var vill du komma med ditt inlägg?Ja @Jonas vi är inte alla som du som tur är.
Jo men vi sitter i olika situationer min fru drar in 25 tusen netto varje månad å väntar inte på mina stålar detta har hon råd med själv utan mig jag är bara glad att få va med på resan.Så du talar för alla människor nu hur dom känner gentimot att bo någonstans.
Isåfall är jag ett undantag ifrån regeln då jag inte trovs överallt även fast jag har mycket saker som intresserar mig att göra.
Jag trivdes väldigt bra i Göteborg fast jag hade inte så mycket att göra alltid, jag trivdes aldrig på Smögen fast jag hade mycket mer att göra.
Sen beror det på vad man kan göra, finns inget däruppe jag kan göra som intresserar mig det minsta, jag har inte det minsta intresse av att starta upp någon verksamhet eller cykla runt.
Du skriver ju bara att man måste arbeta för att trivas i sitt hem, renovera, starta verksamhet, forska, studera, skriva en bok.
Ser inget nöje i det, min lediga tid finner jag inget nöje i att sitta och arbeta, nä du det där får stå för dig men du verkar ju behöva göra massa tråkiga saker för att bara fördriva tiden där uppe.
Sen finns det hur många som helst som trivs där uppe och gillar det livet men kom inte med nåt dravel att det inte spelar någon roll vad man bor.
Varför lämna du ens Sverige då, varför har du ens rest någonstans om platsen inte spelar någon roll, varför åker du till Sverige över sommaren?
Jag önskar Micke lycka till men man skall vara försiktig, även jag skrev likadant på forumet som han gör nu för 5-6 år sen.
Får du ursäkta mig men jag hänger inte riktigt med, hur kom pengar och fruns inkomst in?Jo men vi sitter i olika situationer min fru drar in 25 tusen netto varje månad å väntar inte på mina stålar detta har hon råd med själv utan mig jag är bara glad att få va med på resan.
Så hur kan Mackes ha rätt då, du skriver ju tvärtom, han skriver ju att det är inte olika, alla är likadana och platsen spelar ingen roll för någonSom sagt vi har alla olika förutsättningar samt olika känslor och sätt att tänka. Barnens och min hustrus väl och ve är allt för mig och jag gör stora uppoffringar för deras skull. Och eftersom jag inte har haft barn och familj tidigare så fungerar det.
Ingen har fel i detta, @Jonas känner på sitt sätt och @mackes på sitt. Vi har olika behov, personligen trivs jag bäst hemma med familjen. Något uteliv lockar inte längre mer än möjligen någon enstaka gång om året.
Så du talar för alla människor nu hur dom känner gentimot att bo någonstans.
Isåfall är jag ett undantag ifrån regeln då jag inte trovs överallt även fast jag har mycket saker som intresserar mig att göra.
Jag trivdes väldigt bra i Göteborg fast jag hade inte så mycket att göra alltid, jag trivdes aldrig på Smögen fast jag hade mycket mer att göra.
Sen beror det på vad man kan göra, finns inget däruppe jag kan göra som intresserar mig det minsta, jag har inte det minsta intresse av att starta upp någon verksamhet eller cykla runt.
Du skriver ju bara att man måste arbeta för att trivas i sitt hem, renovera, starta verksamhet, forska, studera, skriva en bok.
Ser inget nöje i det, min lediga tid finner jag inget nöje i att sitta och arbeta, nä du det där får stå för dig men du verkar ju behöva göra massa tråkiga saker för att bara fördriva tiden där uppe.
Sen finns det hur många som helst som trivs där uppe och gillar det livet men kom inte med nåt dravel att det inte spelar någon roll vad man bor.
Varför lämna du ens Sverige då, varför har du ens rest någonstans om platsen inte spelar någon roll, varför åker du till Sverige över sommaren?
Jag önskar Micke lycka till men man skall vara försiktig, även jag skrev likadant på forumet som han gör nu för 5-6 år sen.
Jag tycker han har rätt när han säger att det har med personlighet att göra och så är det i högsta grad enligt mitt förmenande.Så hur kan Mackes ha rätt då, du skriver ju tvärtom, han skriver ju att det är inte olika, alla är likadana och platsen spelar ingen roll för någon
Sen har jag inte heller något uteliv, finns annat än uteliv, men tristessen bland risfälten klarar jag inte av.
Men men är ni lyckliga där så tänker jag inte säga imot, men bo där innan ni säger det.
Det tog 1 år för mig att inse att jag trovdes inte på landet, sen bodde jag kvar bara för att ett tag till men som tur var så gick frugan och var otrogen så jag fick en anledning att flytta.
Så kände jag inte då men så känner jag idag, när jag ser tillbaka på det.
Det var jag som blev taggad i inlägget så då svarar jag också hur jag känner och för mig spelar det någon roll var jag bor så redan där har Mackes fel, för vissa spelar det en roll var dom bor och vad dom har runt sig.
Skrev jag att mina fritidsysselsättninger ställde ett krav på var jag bodde?Du verkar dra en strikt gräns mellan arbete och fritid / nöjen. Det kanske är så att du aldrig haft ett jobb som du trivts med?
Det skulle vara intressant att veta vad du tycker om att göra på din fritid som ställer krav på vilket ställe du bor på.
Jag har bott i Göteborg och trivdes där men jag flyttade på grund a klimatet och kostnadsläget. Jag trodde inte att jag skulle kunna trivas på landet men det gick utmärkt, jag behöver dock resa ibland för att få tillgång till nöjena.
För mig var det kanske räddningen att hon var otrogen, vet inte hur mitt liv hade sett ut idag om jag hade hängt kvar där i vantrivseln, jag är glad att jag fick en anledning att lämna, för osäker på att jag hade kunnat göra det utan anledning.Jag tycker han har rätt när han säger att det har med personlighet att göra och så är det i högsta grad enligt mitt förmenande.
Om man sen råkar ut för att frugan är otrogen, då blir det en helt annan sak . Det skulle jag heller aldrig någonsin acceptera. Lika lite som att själv vara otrogen, det finns inte på kartan.
Jo många som inte inser att tristessen kommer till slut och då vänder den snabbt som fasen från paradis till värsta vantrivseln för Thailand kan vara fruktansvärt tråkigt när det sätter den sidan till. Säger som dig, kom tillbaka när ni bott där uppe på heltid några år..Ja jag var också där en gång, satte mina pålar precis som du gör och tyckte det här var livet, men efter ett tag så var det inte lika kul längre när tristessen kommer.
Nu kommer ni som besökare, folk tar ledigt och passar upp men det kommer en vardag också när alla är ute på sina jobb och man sitter där mitt i byn och undrar vad man skall hitta på.
Så kom tillbaks efter du bott mitt i byn par år istället för att komma som turist så får vi se, jag kände som dig när jag började bygga och det slutade med skiljsmässa och ett halvfärdigt hus.
Inget illa men här heller men I have been there done that.
Låt det stanna där bara för lovar dig att även du kommer drabbas av tristessen till slut.Ok det handlar om 300 tusen jag träffade min tirak i Sverige med god ekonomi så skulle hon mot förmodan lämna mig så ser jag investeringen till ungarnas fördel.
300 tusen är mycket pengar men väl värt barnen om det skulle skita sig.
Risken finns naturligtvis men inse att det faktiskt finns folk som bor däruppe och faktiskt trivs alldeles utmärkt. Så @micke T tro inte på dom som målar f*n på väggen. Du känner bäst vad du själv kan, själv känner jag ett par svenskar i vår by som trivs alldeles utmärkt och aldrig skulle kunna tänka sig att flytta därifrån. Lyssna inte på domedagsprofeterna, men i en del fall har dom säkert rätt.Låt det stanna där bara för lovar dig att även du kommer drabbas av tristessen till slut.
Den ena är rädd för att köpa och den andra flyttar runt som om han vore jagad av myndigheterna..domedagsprofeterna,
Tack till både Jonas och Mackes för att ni delar med er av era känslor. Alla verkar trivas alldeles utmärkt
Nu vill jag se mer bilder på nybygget @Micke.T![]()