intervju ambassad Bangkok

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag tror definitivt inte att du behöver oroa dig! Har du läst migrationsverkets info?
http://www.migrationsverket.se/info/137.html#Beslutgemensam

Där framgår att:

Om ansökan:
Ansökan behandlas och beslutas normalt av Svenska ambassaden i Thailand. Det kan ta lång tid beroende på att belastningen stundtals är hög.

Om beslutet:
De allra flesta som söker visum får det. Du kan få avslag om myndigheten som fattar beslutet bedömer att du inte kommer att lämna Schengenområdet efter besöket och att syftet med din resa inte är det som du uppgivit i din ansökan.

Så hold your horses och låt kvarnarna mala, du kommer säkert inte att bli besviken.

Mackes din info gäller visum, de hade väl sökt uppehållstillstånd, då är ju inte tanken att hon ska flytta tillbaks igen.

Däremot tror jag ambassaden lämnar en rekommendation, då de intervjuat henne och känt av seriositeten.

När de intervjuade min fru så frågade de bara frågor som rörde henne, inget som rörde vårt förhållande. Jag bad innan att få prata med intervjuaren efteråt. Han berättade vad de pratat om och vad hon svarat, han frågade mig om det stämde, jag intygade och han sa att han skulle rekommendera bifall på ansökan. Sen ringde han tre veckor senare och sa att allt var klart. Däremellan var det jul och nyår, så det gick riktigt snabbt, men vi hade väl lite medvind (vi lyckades få kontakt med en av hans bästa kompisar, min fru hade honom som lärare i svenska).

Men vänta några veckor, försök att ring till MIGs växel i Örebro och stå på dig att du vill prata med en viss person, på deras vanliga telefon var det flera timmars väntetid (jag sa att jag har ett jobb att sköta kan inte sitta där och vänta ...).

Lycka till, men var inte orolig, dock så vill man ju att det går snabbt.

/Janne

"Janne " sa:
Mackes din info gäller visum, de hade väl sökt uppehållstillstånd, då är ju inte tanken att hon ska flytta tillbaks igen.

Så kan det gå när man är för snabb, jag ber om ursäkt till alla inblandade! :-\ och hoppas att även detta löser sig.

Jag kom fram till migrationsverket idag!!!!
De sa att det redan var tillsatt en handläggare till vårat ärende.
Jag fick namn och direkt nummer till handläggaren..
Ska ringa i morgon. .. kanske det snart kommer ett beslut..
Jag ska fråga om allt i våran ansökan verkar vara korrekt.

Lycka till!! Att du ligger på som du gör visar ju tydligt hur seriöst ert förhållande är. Snart är det klart. :)

"Berralund " sa:
Lycka till!! Att du ligger på som du gör visar ju tydligt hur seriöst ert förhållande är. Snart är det klart. :)
[/quote
Ja vi har verkligen det mest seriösa förhållande som finns.
Tror du handläggaren blir sur om jag ringer?
Kanske bra att säga till handläggaren att jag är orolig för att dom på intervjuv inte ville se orginal dokument eller hennes Facebook och chattloggsr som visar att vi har kontakt många gånger dagligen

Kul att ni söker UT :) Hoppas att allt går bra för er! Håller tummarna.

Vi håller precis på att lämna in våran ansökan också, hennes del är klar och jag sitter med min just nu.
Många som säger att intervjuerna går snabbt osv, men skulle gärna vilja veta mer exakt vad dom frågat era tjejer? Vad hon ska plugga på innan...

Skickade ett mail till Mig med en fråga också, men kanske är Chaimai snabbare?Min tjej har en dotter på 3 år som inte ska följa med henne hit (anledningen är dels att dottern är sjuk sedan födeseln och inte är lätt att transportera samt att hon har bott med systern sedan hon var 1 år gammal). Behöver man ändå några papper på henne? Tex att min tjej har ensam vårdnad har jag svårt att tänka mig att det finns papper på... Vart pappan är idag har hon ingen aning om. Han har inte velat se dottern sen födseln i princip.

"gnage " sa:
Kul att ni söker UT :) Hoppas att allt går bra för er! Håller tummarna.

Vi håller precis på att lämna in våran ansökan också, hennes del är klar och jag sitter med min just nu.
Många som säger att intervjuerna går snabbt osv, men skulle gärna vilja veta mer exakt vad dom frågat era tjejer? Vad hon ska plugga på innan...

Skickade ett mail till Mig med en fråga också, men kanske är Chaimai snabbare?Min tjej har en dotter på 3 år som inte ska följa med henne hit (anledningen är dels att dottern är sjuk sedan födeseln och inte är lätt att transportera samt att hon har bott med systern sedan hon var 1 år gammal). Behöver man ändå några papper på henne? Tex att min tjej har ensam vårdnad har jag svårt att tänka mig att det finns papper på... Vart pappan är idag har hon ingen aning om. Han har inte velat se dottern sen födseln i princip.

Jag kan inte minnas att vi lämnade in några speciella papper för hennes två barn som numera bor hos oss i Sverige. Men vi skrev att det var Mormor och Morfar som tog hand om dom.

Kkkkpppp, handläggaren blir säkert inte sur, det märkte jag aldrig när jag ringde i alla fall. För allt i världen, oroa dig inte så mycket. Detta ordnar sig!! :)

smyglånar din tråd kkkkpppp, med en relaterad fråga.

Om man nu vill kontakta migrationsverket i någon fråga som t.ex. UT. Då behöver man ett diarienummer? Fick bara något dom kallar "kontrollnummer" i det mailet dom skickade som bekräftelse på att dom mottagit ansökan för 4 veckor sedan. Hur får man Diarienummer?

På deras hemsida kan man hitta en sida där man kan kolla status på sitt ärende, men då vill dom att man skriver in något så snuskigt som "beteckningsnummer". Kolla här: http://www.migrationsverket.se/info/2306.html ser inte alls ut som det kontrollnummer dom skickade till mig.

Så tänkte fråga om något vet lite mer hur får man diarienummer/beteckningsnummer och vart ska man ringa om man vill kolla hur det går för dom?

Hej nakonsawan,

Exakt samma problem fick vi när min fru skulle ansöka om medborgarskap. Jag försökte ringa, men hade inte tid att stå i timmar kö. Jag skickade ett meddelande via deras sida där jag bad om att få beteckningsnumret och diarienumret. Jag fick ett automatiskt svar om att jag måste ange beteckningsnumret för att få svar i ett visst ärende all annan info kan jag hitta på deras sida, ärendet betraktas som avslutat. Vill minnas att man skulle skicka hennes Thailändska pass till MIG i Norrköping (de enda som handlägger medborgarskap), vi ville inte skicka det då ansökningstiden kunde vara 6-8 månader och hon kunde ju inte vara fånge i Sverige så länge. Jag ville diskutera detta med handläggaren.

Då tände jag till, hittade en länk till en bemötandeombudsman, som man kunde kontakta om man har blivit dåligt bemött, vilket jag tyckte jag blivit när man inte får kontakt med dem och inte får beteckningsnumret eller diarienumret. Här är länken http://www.migrationsverket.se/info/1125.html

Jag beskrev vad som hänt, att jag hade betalt ansökningsavgiften, men inte fått något beteckningsnummer, bara ett kvitto med kontrollnummer. När jag begärde att få diarienummer så får jag ett automatiskt genererat svar om att ärendet i avslutat. Jag skrev enligt förvaltningslagen ska alla handlingar inkomna till en myndig diarieföras och man har rätt att få reda på sitt diarienummer och bli tilldelad en handläggare. De kan ej hellre behandla en invandrar som ansöker om ett Svenskt medborgarskap att inte ha tillgång till sitt pass. Om jag inte hör något inom en vecka lämnar jag detta till förvaltningsdomstolen.

Inom en vecka fick min fru ett rekommenderat brev från MIG, i detta låg bifallet om medborgarskapet inklusive ett fint bevis. Istället för 6-8 månader tog det knappt två veckor och hon behövde aldrig skicka in eller visa sitt pass.

Fick aldrig något svar från bemötandeombudsmannen men då det gick så fort orkade jag inte bråka mer.

Så mitt råd, kontakta bemötandeombudsmannen, eller vänta skulle tro att det kommer ett brev som bekräftar er ansökan med ett beteckningsnummer. Men här gissar jag. Tycker deras "interface" mot sökande är totalt värdelöst och hur ska en invandrare som inte kan juridik förstå vad man ska göra?

Jag fick som svar när jag ringde migrationsverket att beteckningsnummer skskickas inte. Vill man ha det måste man ringa kundtjänst. Vilket jag gjorde veckan efter vi lämnat ansökan. Och fick ett 8 siffrigt nummer.

Vi har nu fått en handläggare till vårat ärende. Det får man också bara reda på om man har ringer kundtjänst och har tur ...

Jag ringde honom idag för att fråga om han vet när beslut kan komma.
Inte roligt att höra att dom uppdaterat sina handläggnings tider till 5 månader. Antagligen kommer det nya uppdateringar under våren trodde han. Så i värsta fall kommer beslut i slutet av 2013 början av 2014..ett helt års handläggnings tid. Och detta har vi betalat pengar för..
3 månader var handläggnings tiden när vi sökte.

Men han sa också att det kan gå fortare. ..
Inte lätt att planera semester och framtid med en sådan diffus information. ..
det borde ju vara den handläggnings tid som är aktuell när man ansöker som skall gälla..

"ledarn " sa:
Om ni tillhör Solna så räkna tyvärr med den maximala tiden :thumbsdown: :thumbsdown:

Kommer ihåg när vi sökte till frugan och dottern för några år sedan..
På dagen exakt 6 månader efter ansökan.. :thumbsdown: :thumbsdown:

Sen finns det ju dom orter som samtidigt hade 3-6 veckor med samma
ansökningsdatum..
Nej inte Solna. Det är migrationsverket Örebro som handlägger vårat. .

För oss blir det snart ansökan om Svenskt medborgarskap...
Få väl se om det blir hot om bemötandeombudsmannen...??

"ledarn " sa:
Om ni tillhör Solna så räkna tyvärr med den maximala tiden :thumbsdown: :thumbsdown:

Kommer ihåg när vi sökte till frugan och dottern för några år sedan..
På dagen exakt 6 månader efter ansökan.. :thumbsdown: :thumbsdown:

Sen finns det ju dom orter som samtidigt hade 3-6 veckor med samma ansökningsdatum..

För oss blir det snart ansökan om Svenskt medborgarskap...
Få väl se om det blir hot om bemötandeombudsmannen...??

Observera att alla ansökningar om medborgarskap behandlas i Norrköping av någon anledning (i varje fall gällde detta för några år sedan).

Håller med om att i Solna så har de längst handläggningstider, men vi lyckades även där få en gräddfil via ambassaden ... det finns kryphål!

Örebro har jag ingen aning om deras handläggningstider, vet att Sundsvall hade korta handläggningstider för fem se_x år sedan ...

Handläggaren sa att alla förhållanden ses som seriösa när de kommer in via ansökning.
Om migrationsverket skulle se något i ansökan som skulle tyda på att det inte är seriöst. Då vill dom på inyervjuven se medtagna foton telefon och chattloggar Facebook mm..
Samma sak gäller dokument. Om de ser något som inte verkar stämma så vill de titta på orginalen på thailändska.
Skulle något dokument saknas i ansökan frågar dom om det på intervjuen..

Eftersom de inte ville se hennes original dokument så är våra dokument kompletta sa handläggaren...

Eftersom de inte ville se bildet loggar och Facebook så ser dom vårat förhållande som ett seriöst förhållande sa handläggaren..

Han sa också att avslag är väldigt sällsynt..

Då är det bara till att sova gott och vänta, så plötsligt händer det att hon kan komma hit, eller du kan åka och ta med henne hem ...

Lycka till!

"Janne " sa:
Då är det bara till att sova gott och vänta, så plötsligt händer det att hon kan komma hit, eller du kan åka och ta med henne hem ...

Lycka till!
[/quote

Ja jag längtar jättemycket. . Jag ska åka till Thailand. Det kommer bli en upplevelse.
Jag har aldrig varit i Thailand så det blir kul..

Tackar Janne bra info. Har redan mailat både ambassaden i bkk och migrationsverket. Fick svar från ambassaden idag att dom inte har diarienummer utan jag måste vänta på att jag/hon får mail från migrationsverket att boka tid för intervju hos ambassaden.

Migrationsverket har inte svarat ännu... Provade ringa migrationsverket men då sa en röst att alla linjer va upptagna, var god ring igen :-) jag har inte legat på där än tänkte dom skulle svara på mailet först.

Men blir ju fundersam och lite ledsen om dom säger slutet på året nu. Var ju inställd på cirka 3 månader enligt deras hemsida när vi sökte och vad folk sagt om den "nya" webbansökan. Tidigare var det ju 2-4 veckor sen intervju sen lika länge till så var det klart enligt vad många sagt. Något måste ju ha hänt hos migrationsverket...

Hoppas det löser sig för oss kkkkpppp ^-^

kommer själv ha den stora väntan till höst eller böran på nästa år, beroende om hon stannar här i 3 månader eller 6 månader.
Hon kommer ju hit i juni månad så får hon se om hon gillar svenskt klimat o med mig.

Ja dom sa att handläggnings tiderna uppdateras kontinuerligt. Just nu är toden ca 5 månader +- 2 månader sa dom.
Längden på handläggningstiden beror främst på utvecklingen i syrien sa dom.
När flykting strömmen ökar så ökar också handläggnings tiden.
Uppehållstillstånd för att flytta till någon i sverige är inte vad de på migrationsverket ska prioritera. När alla i nöd blivet handlagda tar de de kärleks invandrarna .

Ja det är ju helt rätt att dom prioriterar så.

Hoppas få komma på intervju snart i alla fall. Tjejen börjar bli orolig varför inget händer

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

M
Svar
2
Visningar
2 K
Mikael
M
A
Svar