intervju ambassad Bangkok

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Verkligen inget kul att läsa. Slutet på året... Tjejen som var otålig redan INNAN vi började ansöka. Som skirver daglien "vill åka till Sverige nu!"... Känns inte riktigt som att hon greppar hur det går till med UT etc. heller.

Någon som vet om man under tiden man inväntar UT-besked kan komma hit igen på besöksvisum? För ett sånt måste väl fortfarande gå snabbt att få. Men jag antar att det inte är tillåtet heller.

"gnage " sa:
Verkligen inget kul att läsa. Slutet på året... Tjejen som var otålig redan INNAN vi började ansöka. Som skirver daglien "vill åka till Sverige nu!"... Känns inte riktigt som att hon greppar hur det går till med UT etc. heller.

Någon som vet om man under tiden man inväntar UT-besked kan komma hit igen på besöksvisum? För ett sånt måste väl fortfarande gå snabbt att få. Men jag antar att det inte är tillåtet heller.

Du måste ta detta för var det är, andrahandsinformation!

Men vad jag hört från en vän i Sverige var att det fungerade att åka dit på 3-månadersvisa och sedan begära förlängning på det till ett år för att till slut söka UT i Sverige. Hoppas någon annan kan rätta mig om jag fått fel info. Du kan ju också kolla med migrationsverket.

När min fru var här på besök kunde man bara förlänga besöksvisumet en gång dvs 6 månader. Dock har jag hört samma som Mackes så kanske går komma runt på något sätt. Kanske, men nu gissar jag, om hon blir gravid.

Vad jag dock kollade upp var att det går inte få besöksvisum under tiden man ansöker om UT, om inte det är ändrat. Det finns undantag om du ex.vis blir svårt sjuk och läkaren skriver intyg att du är döende ... det var den info vi fick.

Det vi gjorde vara att ansöka under tiden hon var i Sverige på besök på besöksvisum. Då fanns inga webbansökningar, men ansökningstiden räknades från det datum man lämnat in ansökningarna. På så vis tjänade hon 3 månader.

Ja denna väntan är det som är det jobbigaste. ..
Att ofrivilligt vara ifrån den som man älskar är inte lätt.
Beskeden man får från migrationsverket är verkligen flummiga. .
5 månader plus minus 2 månader. Det betyder ju allt från 3 - 7 månader.. hur ska man kunna planera något.. om jag vetat beslut kommer i augusti . Då hade jag åkt ner till Thailand nu.. snart ska semestrar göras klart på jobbet..ingen aning om när jag kan behöva ta min semester. .
Migrationsverket sa också att det är olämpligt att jag åker
Till Thailand innan beslutet kommer. Om de skulle behöva intervjua mig..

Jag klarade inte av att vänta, så när jag var ledig från jobbet åkte jag ner. Hade tur, den hösten fanns det billiga biljetter med Thai för strax under 5000:-.

Då för snart fyra år sedan räckte det med att jag besvarade ett formulär som jag fick brev om på Migrationsverkets hemsida. Sen ringde handläggaren en gång för ett klargörande. Enda intervjun jag har varit på i Malmö var för PUT för drygt ett år sedan. Men MIG har kanske andra rutiner nu.

Ja tyvärr kan jag bara få ledigt från jobbet ett par veckor i år.
De veckorna är meningen att jag ska ta när hennes uppehåll är klart.
Även om jag har pengar till flygbiljett nu så kan jag bara stanna i Thailand ett par dagar.

Är det någon som vet vad som gäller. Får hon åka hit med turistvisum nu. Eller är det besöksförbud till sverige som gäller???
Kanske borde ringa våran handläggare på migrationsverket och fråga..

"kkkkpppp " sa:
Ja tyvärr kan jag bara få ledigt från jobbet ett par veckor i år.
De veckorna är meningen att jag ska ta när hennes uppehåll är klart.
Även om jag har pengar till flygbiljett nu så kan jag bara stanna i Thailand ett par dagar.

Är det någon som vet vad som gäller. Får hon åka hit med turistvisum nu. Eller är det besöksförbud till sverige som gäller???
Kanske borde ringa våran handläggare på migrationsverket och fråga..

Vad jag vet så måste hon stanna i Thailand under handläggningstiden, åtminstone var det så förr. Och jag tvivlar på att den regeln har ändrats. Rena tortyren, men den som väntar på något gott som det så vackert heter. Bara att hoppas att tiden blir minus två månader.

Hela saken med att man ska söka från hemlandet är att om det blir avslag så kan de inte stanna kvar i Sverige, så mycket svårt att tro att ett besöksvisum till Schengen skulle bifallas under processen, mer än i specifika fall.

Väntan är jobbig, och varför ska man inte få vara tillsammans med den man älskar bara för att man inte kommer från samma land???

Så det är bara att vänta eller åka ner, men kan man inte få ledigt är det jobbigt. Sen är det ju det med intervju ...

Ja mycket jobbigt undrar om man orkar med att vänta...
Är det vanligt att man får avslag. Är det någon här som fått avslag?
Vad har dom grundat avslaget på då...isf.?
Jag hörde en som skrivet på nån site att ca 50% av ansökningarna avslås.
Med de flesta som avslås blir avslagna innan intervju

Ja jobbigt vänta, varje dag utan besked är en lång dag. Så ibland har tjejen pratat med någon eller läst något på nätet och blir orolig om hon verkligen är välkommen i sverige. Känns nog inte så välkomnande just nu. Men då får man prata positivt med henne och försöka få henne känna sig lite mer positiv. Det brukar vara en eller två dagar utan besked sen blir hon orolig igen...

Stay strong na :)

"ledarn " sa:
Vad jag förstått av det här med avslag så är det "grova" anledningar som ska ligga bakom.
Kriminalitet hos någon av er kan försvåra beslutet...
Att du har haft flera kvinnor här tidigare eller att hon har varit i Schengen med andra tidigare..
Det kan ju ses som oseriöst..?

Men annars så är det väl otroligt ovanligt med avslag ??
Ingen av oss har något kriminellt.. alla hennes och mina dokument är med i ansökan.
hon har bara varet utanför Thailand en gång i sitt liv.
Det var nu i sommras då hon besökte sin syster här i sverige. ..
Det var då hon träffade mig och bodde hos mig i 4 månader.
Jag har aldrig innan taget hit någon från nåt annat land.

"ledarn " sa:
Sluta upp att vara orolig då..... ;D ;D
Jo men man är ju orolig ändå. . Om det nu är så som vissa säger, att 50 % får avslag så blir man minst sagt mycket orolig..
Även on man antagligen får beviljat om man överklagar. Så är ju handläggnings tiden kanske upp till ett och ett halvt år..
Och att leva så länge i ovisshet är nog inte vad man skulle klara av..

"kkkkpppp " sa:
Jo men man är ju orolig ändå. . Om det nu är så som vissa säger, att 50 % får avslag så blir man minst sagt mycket orolig..
Även on man antagligen får beviljat om man överklagar. Så är ju handläggnings tiden kanske upp till ett och ett halvt år..
Och att leva så länge i ovisshet är nog inte vad man skulle klara av..

kkkkpppp, lugna dig nu och slappna av och tänk på vad som komma skall. 1,5 år har jag aldrig hört talas om. Så snälla, bli nu inte sjuk av att oroa sig, det går säkert bra. :)

Tack Berralund jag hoppas du har rätt. ..
Skulle man få avslag kan man lämna in fler uppgifter till migrationsverket och begära en omprövning av beslutet. Om jag nu fattat det hela rätt

berralund borde få 4 karma per dygn av dig kkkkpppp!
att ha någon som står ut med samma frågor om om igen
är mycket STORT!

tyder på att berralund har ett stort hjärta,

ta och ge honom 1 karma var sjätte timme !

Mejlade migrationsverket för 13 dagar sedan och ännu inte fått svar. Har provat ringa 4 olika dagar med beskedet att många ringer var god försök igen senare.

Har väntat snart 7 veckor på att få komma på intervju eller fått ett sånt där nummer så man kan kolla status på webben och migrationsverket har inte hört av sig med brev, telefon eller epost och jag kan inte få kontakt med dom. jaja bara vänta antar jag. :angry_transparent:

"nakonsawan " sa:
Mejlade migrationsverket för 13 dagar sedan och ännu inte fått svar. Har provat ringa 4 olika dagar med beskedet att många ringer var god försök igen senare.

Har väntat snart 7 veckor på att få komma på intervju eller fått ett sånt där nummer så man kan kolla status på webben och migrationsverket har inte hört av sig med brev, telefon eller epost och jag kan inte få kontakt med dom. jaja bara vänta antar jag. :angry_transparent:

Tror du att du måste iväg på intervju då? För min del räckte det som sagt med att fylla i ett formulär på MIG:s hemsida. Plus att handläggaren ringde en gång för en klarläggande fråga. Sen var allt klart!

Va inte heller iväg på intervju fick ett fråge formulär o fylla i bara

Idag fick jag beslut av migrationsverket att min tjej har fått godkänt och får uppehållstillstånd. ..
2 månader från ansökan...........

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

M
Svar
2
Visningar
2 K
Mikael
M
A