Intressant artikel om thailändska polisens jobbsituation

Det finns massor med bra och ärliga poliser i Thailand men de försvinner lätt bakom alla mutkolvarna tyvärr.

Hej
Här är vi överens, det fokuseras tyvärr nästan alltid på det negativa inom den Thailändska polisen, dom som gör ett bra jobb trots dålig lön och dom risker jobbet medför upp,ärksammas väldigt sällan.
Mvh isan lover

Hej

Visst har misstag begåtts och du tar upp ett av dom största, men förvånansvärt ofta hittar dom rätt person eller personer snabbt, själv tycker jag ibland att dom får lite väl mycket skit, undrar hur det skulle fungera utan dom?

Mvh isan lover

Kallar Du "Catrin da Costa-fallet" för ett "misstag" ?? obducenten och allmänläkaren.

Du kan börja med att analysera fallet "Olle Möller"....dömd på indicier, finns inte en enda sak i detta som bevisar någon skuld, vi "tror" att det är han, därmed så är han skyldig...

Senast ändrad:
Kallar Du "Catrin da Costa-fallet" för ett "misstag" ?? obducenten och allmänläkaren.

Du kan börja med att analysera fallet "Olle Möller"....dömd på indicier, finns inte en enda sak i detta som bevisar någon skuld, vi "tror" att det är han, därmed så är han skyldig...

Hej

Här avsåg jag faktiskt Thailändska poliser som jag tycker är ganska fuktiga om dom verkligen vill.

Men du har helt rätt i att misstag och slarv även förekommer och begås av polisen i Sverige också.

Mvh isan lover

isan lover

Du får gärna ha din uppfattning om rättssäkerheten i Th, jag delar inte din uppfattning, det som styr i många lägen i Th. är pengar och åter pengar, någon rättssäkerhet finns inte, brott som normalt skulle falla under allmänt åtal, kan göras upp utanför domstol, mellan gärningsman/offer, mellan familjer, kanske med byhövdingen eller en polis som medlare, kallar du detta rättssäkert? den största hjälpen polisen har är allmänheten, som kvittrar som små kanariefåglar, och hoppas på den stora belöningen, att få sin bild i tidningen, ett fall som Du säkert känner till är Red Bull, varför förhalades ärendet som det gjordes? det har stått i tidningarna att Interpol blev inkopplade, blev dom verkligen det? detta med tanke på att dom flesta visste var han befanns sig, kan det varit pengar som styrt detta?

isan lover

Du får gärna ha din uppfattning om rättssäkerheten i Th, jag delar inte din uppfattning, det som styr i många lägen i Th. är pengar och åter pengar, någon rättssäkerhet finns inte, brott som normalt skulle falla under allmänt åtal, kan göras upp utanför domstol, mellan gärningsman/offer, mellan familjer, kanske med byhövdingen eller en polis som medlare, kallar du detta rättssäkert? den största hjälpen polisen har är allmänheten, som kvittrar som små kanariefåglar, och hoppas på den stora belöningen, att få sin bild i tidningen, ett fall som Du säkert känner till är Red Bull, varför förhalades ärendet som det gjordes? det har stått i tidningarna att Interpol blev inkopplade, blev dom verkligen det? detta med tanke på att dom flesta visste var han befanns sig, kan det varit pengar som styrt detta?

Hej

Jag förnekar inte att det finns både omfattande korruption och problem inom poliskåren i Thailand precis som i hela samhällsapparaten, det finns en rad exempel på hur ex.vis rika som i Red Bull fallet kan köpa sig fria, förhala och påverka både polis, åklagare och domstolar, en annan är ju politikern Suthep som kan ha kvar sina omtalade byggnader i nationalparker samtidigt som många andra får riva sina o.s.v, såna hör fall finns det gott om.

Men det jag avsåg var att trots detta så gör ändå enskilda poliser ett bra jobb, trots den låga lönen och dom risker det innebär, sen har jag dessutom sett många exempel på hur snabbt mördare och andra kan hittas och gripas om dom verkligen engagerar sig i ett fall, då är enligt mig effektiviteten anmärkningsvärd.

Detta är ju min högst personliga åsikt och känsla men det finns väl inte direkt någon statistik till stöd för den.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej
Visst är polisen korrupt men samtidigt ganska effektiva när dom verkligen tar tag i något, ibland önskar man att Svenska polisen skulle vara lika snabba och duktiga på att lösa ex.vis mord.
Mvh isan lover

Ehh!
Med tanke på att "thai" inte kan hålla truten eller vill ha sina "15min."i rampljuset när det kommer till brott. Självklart så löses brott upp snabbare där än hemma i LOC.

Sen har vi en annan aspekt, 75miljoner jämfört med 9miljoner människor i de olika länderna, i Sverige finns ett datasystem som håller koll på respektive människa med ett person nr: och i Thailand är det varje lokala polisstation där du är född eller registrerad.
Så lokala brott löses snabbt medans brott utförda i resten av landet tar lite längre tid och det är på grund av att thai inte talar om när de drar iväg och jobbar på annan plats hos sin lokala polisstation/myndighet.

I Sverige, kan vilken myndighet/polis göra en så kallad: PK(personlig kontroll) och där finns allt som du som person gjort under ditt liv, allt från brott till skattesvindel eller annat, de kan till och med få fram din sjukdomsbild. Visst! Vi lever i en fri värld och kan säga vad tusan vi vill, men, och här kom det berömda "men" vi lever under en kontrollerad "diktatur"..

Sen måste du, @Isan Lover, lägga till en annan kalkulering i ditt tänkande, antalet anställda inom polisväsendet.
År 2017: 29,599tot. Poliser: 19,741st. Civila: 9,858st i Sverige och detta skall du använda emot antalet poliser i Thailand.

The Royal Thai Police.
Employs between 210,700 and 230,000 officers, roughly 17 percent of all civil servants.

19,000 poliser mot 210-230,000 poliser, vem vinner?!?

Läste i ett facebokforum om en stackare som blev stoppad och råkade ut för en korrupt polis.
Han blåste ok i alkoholtest men polisen hade ett annat resultat vid sidan om.
Betala 40 000b eller jag visar detta.
Vad göra???
Han fick dock ner priset till 10 000

Läste i ett facebokforum om en stackare som blev stoppad och råkade ut för en korrupt polis.
Vad göra???
Skulle jag ALDRIG ta , är jag nykter så är jag , antagligen var han halvfull, bara begära att få komma till polistationen samt ringa Turistpolisen
;) Se till att ha en kamera på hojen , då blir de bleka i nyllet , ofta vill de inte ens stoppa dig när de ser kameran

Ehh!
Med tanke på att "thai" inte kan hålla truten eller vill ha sina "15min."i rampljuset när det kommer till brott. Självklart så löses brott upp snabbare där än hemma i LOC.

Sen har vi en annan aspekt, 75miljoner jämfört med 9miljoner människor i de olika länderna, i Sverige finns ett datasystem som håller koll på respektive människa med ett person nr: och i Thailand är det varje lokala polisstation där du är född eller registrerad.
Så lokala brott löses snabbt medans brott utförda i resten av landet tar lite längre tid och det är på grund av att thai inte talar om när de drar iväg och jobbar på annan plats hos sin lokala polisstation/myndighet.

I Sverige, kan vilken myndighet/polis göra en så kallad: PK(personlig kontroll) och där finns allt som du som person gjort under ditt liv, allt från brott till skattesvindel eller annat, de kan till och med få fram din sjukdomsbild. Visst! Vi lever i en fri värld och kan säga vad tusan vi vill, men, och här kom det berömda "men" vi lever under en kontrollerad "diktatur"..

Sen måste du, @Isan Lover, lägga till en annan kalkulering i ditt tänkande, antalet anställda inom polisväsendet.
År 2017: 29,599tot. Poliser: 19,741st. Civila: 9,858st i Sverige och detta skall du använda emot antalet poliser i Thailand.

The Royal Thai Police.
Employs between 210,700 and 230,000 officers, roughly 17 percent of all civil servants.

19,000 poliser mot 210-230,000 poliser, vem vinner?!?

Hej

Kan bara hålla med och antalet anställda är naturligtvis en faktor och antalet poliser per innevånare i Thailand är ju fler än i Sverige.

Mvh isan lover

Vad göra???

Hej

Jag köper inte detta rakt av, har Du någon adress till FB.forumet, eller kanske detta är en skröna? var det den som skrev detta som råkat ut för detta? eller hade hen hört detta av andra, som Du ser så finns det en del frågor...

Riskera sin anställning och eventuell framtida pension för några 10-tusen bath?

Hej

Jag köper inte detta rakt av, har Du någon adress till FB.forumet, eller kanske detta är en skröna? var det den som skrev detta som råkat ut för detta? eller hade hen hört detta av andra, som Du ser så finns det en del frågor...

Riskera sin anställning och eventuell framtida pension för några 10-tusen bath?

Hej

Utpressning och lurendrejeri av denna typ förekommer tyvärr, känner också falanger som har pressats på pengar efter att ha anklagats för påhittade brott, men även såna som har erbjudits att köpa sig fria efter att ex.vis ha kört alkoholpåverkad, men detta har främst rört sig om turistorter och städer, inte landsbygd.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp