Jag börjar känna värmen från Thailand

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Svårt att sätta fingret på vem man själv är. Men min uppfattning vad gäller dom som är aktiva på detta forum i motsatt till vissa andra där M ,F.D,H finns i överflöd. Så kan vi väl ta bort just Maschoisten ,Fegisen ,Drömaren, och Houdini iaf och sen är vi väl en salig blandning av resten :D

Lite dygnvill som vanligt vaknar jag nu kl halv 4 på morgonen efter en natt i underbar vila , AC på 26 grader vilket passar mig perfekt .. Vissa här tycks glädjas åt att andra har det ett helvete, Och att de själva var de nu befinner sig har det bästa , att tycka 15 grader är ok , samt att inbillla sig att de kommer att få en sommar i Sverige, låter befängt .

Nåväl , efter en lååång natt på Finnairs eminenta luftkryssningsfartyg av fabrikatet
Airbus så landar vi på utsatt tid i BKK.. Min Svåger skulle då hämta oss , Hustrun lovade att det inte skulle medfölja en hel familj .. Efter att jag återigen konstaterat att Thai uppenbarligen inte kan kommunicera med varandra på sitt eget språk lyckades min hustru efter ett tag sammanföra oss till rätt våningsplan för att sedan ta våra 6 st väskor och ett specialbagage till den väntande pickupen ... 7 tusen Thbt ville min Svåger enligt tidigare utfästelse ha för att köra oss till Thaibyn nära Phon i Isaan .. Start blev ca 08.30 , min tanke vara att nu när min svåger tagit med sig en riktig "lastbilschafför"som hjälpreda så skulle detta vara gjort på c 4,5 timmar att avlägga de 350 km som det gällde ... Mat och fikastoppen haglade dock tätt under dessa mil min planerade tid blev i stället 6 ,5 timmar samt en del kostnader för iskaffe, vatten , mat , frukt till hela Thaibyn mm.. Nej inte var det farligt , blev av med 8000 thbt för resa samt övrigt helt ok.. Köpte även 16 st Fyanfa (boganvillea) som lego kallar Funfa ... dessa skall planteras under kommande dag samt fotograferas .. Hojen är som tidigare nämnt framplockad . tomten såg ut som ett Zigenarläger ,granntomten var ett sopupplag , detta SKALL rättas till har jag sagt annars flyttar jag om en vecka,, djävla sopsamlare dessa människor ,Svågern hade "köpt" detta skit för att sälja det heter det . Glädjande nog var den yngsta Thaidottern mycket trevlig och av Thailand totalt omväönd efter 6 mån ensam här nere , mycket trevlig , normalt uppfostrad 15 åring ..

Åter i morgon kväll mina vänner , skall försöka sova några timmar nu till "gonggongen" från Templet väcker mig .. Ett trevligt inslag som gör att jag kommer uop vid 6 tiden varje dag och inte sover bort dagen ... :D

Det var en dyr svåger för att vara släkting tog han mycket betalt.
4000 har jag fått betala för 45 mil dom gngr jag tagit en okänd chaufför ifrån flygplatsen, sen bensinkostnad på det.
5000 baht fick jag betala sist hemifrån till flygplatsen då var det en Toyota commuter minibuss och det var inklusive bensinkostnad.

Nu var ju han tvungen att köra från Phon på natten mot fredag , ta ledigt från sitt jobb den dagen ,samt köra oss åter upp till Phon , det blir ca 700 km .. Detta sätter ju det hela i en helt annan dager ... men men , jag vet vad den killen håller på med , alltid affärer och är inte blyg att ta för sig , men som Lego säjer , det slår tillbaka ....
Nu är hojen igång och provkörd , startade fint efter 6 mån i dvala .... Känns skönt här i byn , alla är glada och trevliga , men nog har jag hört en del bakom ryggen om att kanske köper farang bil nu ,, f*** off sade jag till min fru , säg åt familjen att glömma allt detta ,, mina slantar jag bestämmer , då hörde jag min fru säga till sin mor "nu kan "Nin" så pass mycket Isaan så nu kan ni sluta prata bakom hans rygg ...
Eloge till min fru ..................

"Phonta " sa:
Nu var ju han tvungen att köra från Phon på natten mot fredag , ta ledigt från sitt jobb den dagen ,samt köra oss åter upp till Phon , det blir ca 700 km .. Detta sätter ju det hela i en helt annan dager ... men men , jag vet vad den killen håller på med , alltid affärer och är inte blyg att ta för sig , men som Lego säjer , det slår tillbaka ....
Nu är hojen igång och provkörd , startade fint efter 6 mån i dvala .... Känns skönt här i byn , alla är glada och trevliga , men nog har jag hört en del bakom ryggen om att kanske köper farang bil nu ,, [¤#@@¤%] off sade jag till min fru , säg åt familjen att glömma allt detta ,, mina slantar jag bestämmer , då hörde jag min fru säga till sin mor "nu kan "Nin" så pass mycket Isaan så nu kan ni sluta prata bakom hans rygg ...

Hej !
Välkommen "hem " eller vad du kallar det själv. Kul detta med frugan som sa till Mamman om dina språkkunskaper.
Är nog benägen att hålla med dom andra om din svåger, verkar vara en liten farlig "GNET" som skall hållas på avstånd :D :D :D
Jämnför vad våra kostnader var då vi senast var i S:a Thai, åkte 275 mil för en kostnad på 6000 Tbh.Så din svåger hade på din resa nog ett överskott på 5600 Tbh minus förlorad arbetsdag. Men det är smällar som man får ta.
Sedan om någon då kanske har omvandlat ditt försäljningspris på huset till Thaibath, för att det skall låta mycket utan att förstå vad som är netto, så blir det en bra sudd i Bath.

Härligt att hojen är som en liten villig kvinna, skönt att höra.
Ha de gott

"Phonta " sa:
Nu är hojen igång och provkörd , startade fint efter 6 mån i dvala .... Känns skönt här i byn , alla är glada och trevliga , men nog har jag hört en del bakom ryggen om att kanske köper farang bil nu ,, [¤#@@¤%] off sade jag till min fru , säg åt familjen att glömma allt detta ,, mina slantar jag bestämmer , då hörde jag min fru säga till sin mor "nu kan "Nin" så pass mycket Isaan så nu kan ni sluta prata bakom hans rygg ...

Karma till dig för språket och till din fru för infon till familjen.Hade kanske varit roligare för dig, om dom inte förstått din språkkunskaper. Nu missar du troligen en del poänger.

Idag har jag gjort upp med svärfar om att de skall höja muren mot svågerns tomt som är och kommer att förbli en sopstation , det är ju Thailand . 50 meter mur skall höjas med tre stenar i höjd ,det går åt ca 250 stenar samt tre 50 kilos cementsäckar .pris materiel 1500 thbt samt att jag ger 3000 thbt för jobbet till svärfar .. Billigt , kanske ,kanske inte ,men efterssom jag ändå tänkte hjälpa de gamla i familjen så får de jobba lite för det .. han kan ju hyra in folk för jobbet ....
jag ser detta som att om jag inte bor hos frugan i hennes hus så måste jag ju hyra , och hyra en kåk kostar 4-6000 thbt /mån ,ser det som en bra affär för mig att få "fullservice för 15000 thbt i mån i mat samt några extra tusingar till gumman i fickpengar .... ;)Säga att jag lägger 20000 thbt för boende och mat inkluse "all service" . Slå det den som kan , då har jag 25000 thbt /mån kvar på min planerade budget på 45000 thbt /10000 svkr ca ;DVerkat ok för mig i alla fall ..

"Phonta " sa:
Idag har jag gjort upp med svärfar om att de skall höja muren mot svågerns tomt som är och kommer att förbli en sopstation , det är ju Thailand . 50 meter mur skall höjas med tre stenar i höjd ,det går åt ca 250 stenar samt tre 50 kilos cementsäckar .pris materiel 1500 thbt samt att jag ger 3000 thbt för jobbet till svärfar .. Billigt , kanske ,kanske inte ,men efterssom jag ändå tänkte hjälpa de gamla i familjen så får de jobba lite för det .. han kan ju hyra in folk för jobbet ....
jag ser detta som att om jag inte bor hos frugan i hennes hus så måste jag ju hyra , och hyra en kåk kostar 4-6000 thbt /mån ,ser det som en bra affär för mig att få "fullservice för 15000 thbt i mån i mat samt några extra tusingar till gumman i fickpengar .... ;)Säga att jag lägger 20000 thbt för boende och mat inkluse "all service" . Slå det den som kan , då har jag 25000 thbt /mån kvar på min planerade budget på 45000 thbt /10000 svkr ca ;DVerkat ok för mig i alla fall ..

20.000 för boende och allinclusive inkl HE är nog svårslaget.
Tror du vinner ligan på det ;D

Nästan så man lockas att bosätta sig ett par år där uppe, satan va cash man kan spara :upanddown:

"FA " sa:
20.000 för boende och allinclusive inkl HE är nog svårslaget.
Tror du vinner ligan på det ;D

Nästan så man lockas att bosätta sig ett par år där uppe, [¤#@@¤%] va cash man kan spara :upanddown:
Pengar är inte allt Man måste trivas bland risfälten också.Inte minst med svärmor som helst vill bo så nära som möjligt ;D ;D ;D

Det är just detta som kan vara problemet , idag kom svägerskan dragande med 4 st Thaiungar i åldern 4-10 år .. Det tog två minuter innan min fru sade åt dem att dra , inte leka här , det har ni gjort tidigare och det syntes när vi kom tillbaka.
Det var frugan det , och jag tyckte hon var hård , men hon var bara [¤#@@¤%] på "Thai soko-pok " ;)

"BERTIL " sa:
HÄRLIGT. LEV NU LIVETS GLADA DAGAR EN ANNAN FÅR VÄNTA OM DET NÅNSIN BLIR AV.

Bertil det är klart att du ska åka till Thailand och bosätta dig där om det är vad du vill.
Jag känner att du och jag har en del gemensamt. Vi skulle kunna hjälpa varandra om du vill. Du har varit där innan och jag har dom rätta kontakterna.
Hör av dig till mig. :) :) :)

"SLU. " sa:
Bertil det är klart att du ska åka till Thailand och bosätta dig där om det är vad du vill.
Jag känner att du och jag har en del gemensamt. Vi skulle kunna hjälpa varandra om du vill. Du har varit där innan och jag har dom rätta kontakterna.
Hör av dig till mig. :) :) :)

TACK SLU, ÄNTLIGEN EN SOM ÄR SNÄLL MOT MIG OCH INTE ANNKLAGAR MIG FÖR FYLLERI. DU HAR RÄTT, MIN EKONOMI ÄR DÅLIG MEN MED DIN HJÄLP KAN JAG KANSKE KOMMA NER ÄNDÅ. SKICKA ETT PM MED DITT TELENUMER SÅ RINGER JAG.
NÅGON ANNAN HAR OCKSÅ VARIT SNÄLL MEN DIN ERFARENHET KÄNNS ÄKTA.

Inte för att jag vill vara stöddig ;D Men öppna gärna en tråd om Er kärlek till varandra .....

Fö. Så påbörjades arbetet med muren idag , kostnad totalt för mur 50 m x3 stenar (uppe på den gamla ,ca 210 stenar 5000: thbt . Tycker det är djäkligt billigt ...halva byn är nu här , dels för att titta på arbetet samt att få se min hundvalp som skall komma idag ,, herrejesus vad händelselöst Thailivet måste vara , iofs så är det ju söndag och alla är lediga .. men hunden kommer ingen att få skoja med , jag och min fru ....slutiskuterat. Kul att även min hustru verkar bli mer och mer samstämmig i vad jag säger ;D

"BERTIL " sa:
TACK SLU, ÄNTLIGEN EN SOM ÄR SNÄLL MOT MIG OCH INTE ANNKLAGAR MIG FÖR FYLLERI. DU HAR RÄTT, MIN EKONOMI ÄR DÅLIG MEN MED DIN HJÄLP KAN JAG KANSKE KOMMA NER ÄNDÅ. SKICKA ETT PM MED DITT TELENUMER SÅ RINGER JAG.
NÅGON ANNAN HAR OCKSÅ VARIT SNÄLL MEN DIN ERFARENHET KÄNNS ÄKTA.
Utan pengar är du inte atraktiv på den thailändska äktenskapsmarknaden såvida du inte är ung och välutbildad.Håll dig till dom svenska damerna. ;D ;D ;D

"gunnarg " sa:
Utan pengar är du inte atraktiv på den thailändska äktenskapsmarknaden såvida du inte är ung och välutbildad.Håll dig till dom svenska damerna. ;D ;D ;D

Även en svensk "minipension" är intressant för en bra Thailändsk kvinna!...Eller så kanske Bertil vill njuta alldeles själv...av lite högre standard och lite större frihet!! :nod:Lycka till Bertil....hala upp ankaret, lossa förtöjningarna..ställ kosan mot öster... :thumbsup: :thumbsup:

Areeya

"gunnarg " sa:

Uppmuntra mannen istället nu när han börjar fundera på att komma loss! :nod: :nod:

"gunnarg " sa:
Jag har hört att han är både händig, snygg och viril. Det kommer man långt med :)

"Sir One " sa:
Jag har hört att han är både händig, snygg och viril. Det kommer man långt med :)
Knappast utan ett välfyllt ATM kort.Varför skall en thaitös välja en äldre falang utan pengar?Du har ju erfarenhet av en pengagalen tös ung och söt men omättlig.Kärlek stavas pengar. ;D ;D ;D

"gunnarg " sa:
Knappast utan ett välfyllt ATM kort.Varför skall en thaitös välja en äldre falang utan pengar?Du har ju erfarenhet av en pengagalen tös ung och söt men omättlig.Kärlek stavas pengar. ;D ;D ;D
Extremt tråkig inställning du har och jag håller inte med dig. Tvärtom så har riktig kärlek ingenting med pengar att göra. Sedan kan man ju diskutera hur många förhållanden som är byggda på riktig kärlek, även i Sverige.

Om nu BERTIL åker till Thailand för sina sista besparingar och kanske bara med en grundpension så är chansen att han skall träffa en bra Thai-kvinna väldigt mycket större än om han sitter kvar i sin lägenhet i Sverige! Och det som börjar som ett förhållande med en kvinna som söker trygghet kan mycket väl utvecklas till riktig kärlek!

Så lägg ner cynismen, det avslöjar bara dina egna dåliga erfarenheter.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonymius
A

Tillbaka
Topp