KentBra Dagbok

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Stämmer bra. Ska stå krukor där på för uppdrivning av blommor.
Idag kom det drygt 60 Pelargoner och 60 Hibiscus av nya varianter. Alla små men rotade.

Sedan så sätter jag frö av Plumeria och Adenium som sedan exporteras till Sverige och säljas.

Utöver detta så odlar jag lite för Thailand nya sorters gurkor, tomater samt en del chilli, såsom Jalapeno och Habanero.

Hej
du ser ut att ha det riktigt gott bland krukor och plantor.
Det är bara att hoppas att du inte får nåt skadedjurs angrepp. Kul att du uppdaterar din tråd så vi kan följa tillväxten.
Lycka till

Det var 63 Hibiscus. Små väl rotade sticklingar som jag importerat från Tahiti till Sverige.
Alla är med flerfärgade blommor och helt nya för den Thailändska marknaden.
De ska få växa sig stora här nere och jag räknar med att nästa år kan man börja klippa och sätta stricklingar från dem.

54 Pelargoner kom det med. De såg inge vidare ut, men stammarna är fasta och det är liv i rötterna. Såp hopp finns.
Är i alla möjliga färger och jag tror de kommer att göra succe´ här nere.
Har faktiskt inte sett nåhgra Pelargoner i Thailand. Någon annan som har det.
De kommer ju vilt från sydöstra Afrika, så klimatet borde inte vara något problem.

Fler och fler tomatfrö har börjat gro. Även Habanero chilli är på gång.

Jag håller uppdaterade från ett underbart Koh Phangan.

Kollade lite närmare på bilderna och upptäckte att du har 4 st bambusänger som står 2 och 2 korsade vad har du tänkt där, Humle :D

Legolas: Om du med solangrepp menar bulan på vänsterarmen så är detta en gammal yrkesskada.
Har hela livet sysslat med ormar och reptiler och det är ett ormbett från 1978.
Kroppen har bildat ett fettknuta där.
Fast och fin som bröstet på en 17 åring. Ha Ha

Gillar ni Reptiler, här är en länk till djur jag haft.
http://hem.passagen.se/k.bra/
Har inget kvar. Bara Blommor och grönt.

Rolf: Det är Röda bönor och Gröna Bönor på dessa.

Visa bilaga 15137

"kentbra " sa:
Legolas: Om du med solangrepp menar bulan på vänsterarmen så är detta en gammal yrkesskada.
Har hela livet sysslat med ormar och reptiler och det är ett ormbett från 1978.
Kroppen har bildat ett fettknuta där.
Fast och fin som bröstet på en 17 åring. Ha Ha

Gillar ni Reptiler, här är en länk till djur jag haft.
http://hem.passagen.se/k.bra/
Har inget kvar. Bara Blommor och grönt.

Rolf: Det är Röda bönor och Gröna Bönor på dessa.
Bönor blir bra där, frugan brukar också vilja ha ställningar till bönor på vårkanten. Gott är det också.
Det var en jädra massa ormar vad sysslar man med om man är tvungen att umgås med dom mängderna?

Det var värst vad det slingrade sig där. Du är en modig man som även vågar hantera dom giftiga arterna på slutet. Jag kände igen kobrorna och huggormarna, men vad är de andra för arter? Ormar har alltid fascinerat mig, har dock aldrig haft eller rättare sagt vågat ha några.

Ha det gott där nere!! :thumbsup:

Nej, det finns inga tatueringar på kropp. Gör på tok för ont för att jag ska betala för det.

Uppväxt på resande fot, då min far drev varite´, så man har varit på Kiviks marknad några gånger. Morsan var ormtjuserska och vintertid hadde mina föräldrar en ambulerande ormexpo. Ormar har alltid varit ett stort intresse.
Från mitten av 70 talet så blev det djurpark, där jag mest sysslade med reptilerna.
Men visst har sparkat ett och annat Lejon i baken. Nappat upp Tigerungar. Har till och med blivit våldtagen av en Kamel. Inge vidare, jag lovar.

Så man har haft ett händelserikt liv och nu njuter man bara av tillvaron i värmen.

Då det gäller Giftormar, så är de som ormar i allmänt. Livrädda för stora tvåbenta.
De är inte aggressivare än andra. Skillnaden ligger bara i att de är giftiga.
Så det bästa är att inte bli biten.
Misstag gör alla. Fråga vilken snickare som helst. Nog slår han sig på tummen ibland.

Ha de gott

En fråga: Om detta är ett forum om Thailand varför är klockan på alla inlägg svensk tid.
Ni är ju sex timmar efter oss.

Fy tusan, du är den första jag har hört talas om som blivit våldtagen av en kamel. :o En man med diverse erfarenheter alltså.

Det stämmer söm lego säger, du går in under din profil och där kan du under inställningar ändra tiden till önskad zon. (Utseende och layoutinställningar).

"Berralund " sa:
Fy tusan, du är den första jag har hört talas om som blivit våldtagen av en kamel. :o En man med diverse erfarenheter alltså.

Det stämmer söm lego säger, du går in under din profil och där kan du under inställningar ändra tiden till önskad zon. (Utseende och layoutinställningar).
Här har du en länk slipper du leta (Inaktuell länk har tagits bort)

Igår blev inte mycket gjort. Satt mest och slappade framför Tv:n. Hadde laddat hem Robinson och Idol.
Kom ett par regnskurar så blommorna fick sitt.

Idag blir det till att pilla med lite blommor och grönt.
Snart dags att plantera om en del Gurka.
Den vita Minigurkan och Citrongurkan har kommit längst.
Djungelgurkan börjar gro nu. Tar lite längre tid för små frö att komma igång.
Anguriagurkan vill inte alls, så den slopar vi helt.
Fortfarande för varmt för Sikkimgurka som vill ha det svalt i början. får väl invänta den riktiga regnperioden och sätta frö av dem då.
Bild 1 Gurka

Tomaterna har börjat gro och de får väl stå ett par dagar till innan jag delar på dem.
blir en hel del av alla sorter. Amish Paste, Peach, Idli, Red Tiger, German giant Strawberry och Banana legs.
Bild 2 Tomat

Habanero Chjilli har grott och Jalapeno verkar vara på gång. Paprikan får jag nog sätta nya frö av.
Bild 3 Habanero

Visa bilaga 15156

Visa bilaga 15158

Visa bilaga 15160

Blommorna då.

Satte lite frö av Jätte Malva. De börjar gro nu.
Dessa blir meterhöga med stora vita eller rosa blommor.
Brukar växa fort och blomma redan efter ett par månader.
Bild 1

Hibiscusen börjar skjuta nya blad.
Man plockar bort allt grönt innan man skickar för att undvika uttorkning.
Men som sagt Hibiscus är sega. Får mina från USA och Tahiti och då kommer de som toirra pinnar. Ändå klarar sig över 80% som får rötter och sätter fart.
Bild 2

Pelargonerna ser inte granna ut. Men de är fasta i stammen och i stort sett alla har liv.
Ser ut som Pelargoner brukar göra efter vintervila. Skillnaden nu är bara +30 istället för +16. Återstår att se den närmaste veckan om de ruttnar eller kommer blad.
Bild 3

Så är det snart dags att sätta Adenium och Plumeria frö.
Bara så att resväskan är full med plantor när man ska tillbaka om drygt 5 månader.
Gäller att planera.

Ha de gött i solen Gubbar

Visa bilaga 15162

Visa bilaga 15164

Visa bilaga 15166

Du vet väl att du måste prata med dom, annars blir det inget :) Spec. när dom befinner sej i främmande land :)
Fan det börjar se ut aom en bättre handelsträdgård. Bänken vart ju perfekt

Jag pratar med alla mina växter.
"Ser ni sophinken, där borta"
Brukar jag säga till dem.

"kentbra " sa:
Jag pratar med alla mina växter.
"Ser ni sophinken, där borta"
Brukar jag säga till dem.
Ja det är rätt stil håll efter dom du är väl van du är ju gift
a1489.gif

Pelargonern är ju lite mystiska dom kan ju se helt döda ut och så rätt som det är när dom är på väg till komposten, då tittar en liten grön kvist fram.
Men ruttnar tror du att det är nån risk?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp