KentBra Dagbok

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Så, då sitter man och planerar lite utflykter igen.
Det får bli Rayong med omnejd den 19/2 för att stanna i 5 till 7 dagar.
Tänkte kolla in löget och våldgästa lite folk runt omkring.
På lördagen blir det en snabbtripp till Kambodja och starta second entry på visumet.

Ska bli skönt och komma ut och röra på sig lite igen.
Ok, är väl inte så mycket djungel att springa i omkring Rayong. Men fina stränder och kanske en liten fisketur är aldrig fel.
Sedan är det ju bara ett par timmar till Bangkok. Inte som nu ett dygn.

"legolas " sa:
varför inte göra det bra för sig och helt enkelt ta bussen ner till rfayong kostar en BRÅKDEL av vad en taxi kostar. Om jag gissar så kostar taxin ner kanske mellan 1.500 baht - 2.500 baht MINST... bussen kostar väl runt 2-300 baht.....

Turister tar taxi vilket är förstårligt, men vi som bor här jobbar lite för det hela, och tar bussen såklart.... eller?

legolas
Taxi kostar 2000, och är mycket skönare samt att man kommer dit man ska utan att trassla med byten och lik förbannat tvingas ta en taxi till slut :-X

Sedan så kommer jag ju som turist.
Blir ju annorlunda om jag flyttar dit.

Och som sagt 2,000 THB för att få bli körd dit man ska är helt ok.

Nu har ju Kent och jag den fördelen att inte va gifta med Thai som tjatar.
Visst är livet underbart :D :D
Sen om man skiter i groggarna så blir slutsumman den samma :nod:

Det finns ingen anledning, för många av oss, att "bosätta" sig här! Vi väljer i stället det bästa av två världar.

För mig o B är det verkligen ingen dröm att bo här för evigt.

Men jag håller med lego ang pengarna. Buss från Ekkamai till Rayong kostar 160 B o taxi fr R till stranden 250B=570 B för familjen Bra.

Är det inte konstigt va alla hakar upp sig på pengar.
Visst kan spara en och annan krona både här och där.
Men till vad. När dagen kommer kan du inte ta en endaste krona med dig.

Det är stor skillnad på att slösa i onödan och kosta på sig lite lyx.
Men va vore livet om man inte kostade på sig lite ibland.

Jag menar gumman och jag drar ner på annat, här i livet, för att kunna göra våra resor.
Ska vi då inte kunna lyxa till det och åka bekvämt.
Vad är meningen med att flyga upp till Bangkok om man plötsligt ska snåla till det.

Är det bara pengarna som ska styra så finns det sätt att ta sig hela vägen mycket billigare. Men det är inte det som det handlar om.

När ska folk fatta att livet inte handlar om kvantitet, utan kvalitet.
https://www.youtube.com/watch?v=E0Aj37ml8QI

"Kentbra " sa:
Är det inte konstigt va alla hakar upp sig på pengar.
Visst kan spara en och annan krona både här och där.
Men till vad. När dagen kommer kan du inte ta en endaste krona med dig.

Det är stor skillnad på att slösa i onödan och kosta på sig lite lyx.
Men va vore livet om man inte kostade på sig lite ibland.

Jag menar gumman och jag drar ner på annat, här i livet, för att kunna göra våra resor.
Ska vi då inte kunna lyxa till det och åka bekvämt.
Vad är meningen med att flyga upp till Bangkok om man plötsligt ska snåla till det.

Är det bara pengarna som ska styra så finns det sätt att ta sig hela vägen mycket billigare. Men det är inte det som det handlar om.

När ska folk fatta att livet inte handlar om kvantitet, utan kvalitet.
https://www.youtube.com/watch?v=E0Aj37ml8QI
Bra rutet :) Tur att vi är så gamla så att vi får betämma själva :D

Jag har ju personliga erfarenheter utav hur pengar kan förströra en människa.
Just därför lever jag helt annorlunda. Kanske lite som det är sista dagen.
Det är ju så att alla upplevelser och erfarenheter kan aldrig beskattas eller mätas ut.
Att sitta på en skattkista och oroa sig vem som ska sno dem är inget för mig.

Nej lev nu och inte i morgon. I morgon kommer aldrig, för det är ju alltid just i morgon.
Samma gäller gårdagen. Låter aldrig nått som hänt tidigare att hindra mig.
Det som hänt är vatten under bron, och det rinner till nytt hela tiden.

Nej fånga dagen och gör det mesta med den, är vår filosofi. Annars kunde man lika gärna sitta i Sverige och frysa.

tjötrumpor :D :D Det kom ju från rätt håll ;D
Nä ut och cykla med det och sitt inte inne och räkna pengar :)

"Kentbra " sa:
Så, då sitter man och planerar lite utflykter igen.
Det får bli Rayong med omnejd den 19/2 för att stanna i 5 till 7 dagar.
Tänkte kolla in löget och våldgästa lite folk runt omkring.
På lördagen blir det en snabbtripp till Kambodja och starta second entry på visumet.

Ska bli skönt och komma ut och röra på sig lite igen.
Ok, är väl inte så mycket djungel att springa i omkring Rayong. Men fina stränder och kanske en liten fisketur är aldrig fel.
Sedan är det ju bara ett par timmar till Bangkok. Inte som nu ett dygn.

Javisst....va f..n hände? :( Men, jo...tänkte lite som Kent..varför flytta till Isaan igen om vi bara ska bo del av året i Thailand.Lägga ut pengar på renovering av hus osv. Nej tror vi gör som Kent o många andra hyr hus de månader vi är i Thailand. Och nära till allt i Rayong! Har många kompisar i närområdet. Hittar jag bara ett hus med liten trädgård och hyfsad standard upp till 10000 bht/mån.
Rayong med närområde är en trevlig plats!! Och så havet!!Nära till "storstan"..3 timmar till Bangkok. Och åka upp till Isaan för att hälsa på "släkten" kan vi göra en gång några dagar varje gång vi är nere.

Ha de bra alla!

"areeya " sa:
Javisst....va f..n hände? :( Men, jo...tänkte lite som Kent..varför flytta till Isaan igen om vi bara ska bo del av året i Thailand.Lägga ut pengar på renovering av hus osv. Nej tror vi gör som Kent o många andra hyr hus de månader vi är i Thailand. Och nära till allt i Rayong! Har många kompisar i närområdet. Hittar jag bara ett hus med liten trädgård och hyfsad standard upp till 10000 bht/mån.
Rayong med närområde är en trevlig plats!! Och så havet!!Nära till "storstan"..3 timmar till Bangkok. Och åka upp till Isaan för att hälsa på "släkten" kan vi göra en gång några dagar varje gång vi är nere.

Ha de bra alla!
Du är välkommen ner till det vakra folket, du kommer säkert att förgylla tillvaron :D :D

"areeya " sa:

Ha de bra alla!

Precis ett sådant upplägg som jag skulle kunna tänka mig. Ser bara fördelar ned ett sådant upplägg, om man vill byta område eller land så är det bara att hyra nytt. Blev erbjuden att långtidshyra ett litet möblerat hus på koh chang för några år sedan för 5000b/månad inkl vatten men inte el. 2 rum och kök, liten veranda och pytteliten trädgård. Minst 5 minuter att gå ner till vattnet.
Misstänker att den har gått upp till det dubbla priset på dom här åren.

Ja, tror på detta upplägg om man är del av året i Thailand. Och i o m att hustrun har bra jobb i Sverige nu med lön hon aldrig kan drömma om i Thailand, dottern går på bra dagis och har blivit "helt försvenskad" med skånsk brytning...så får jag nöja mej med några månader varje år i "Thailandet"! Så var ju inte tanken från början...men man kan ju ändra sej!

Själv går jag i "statlig" pension om ngn månad och helt klart skulle vi kunna leva gott på min pension i Thailandet "for ewer"...men tror att det blir bra med "både och"!!!

Och Rolf! Tack för de smickrande orden!...När åker du tillbaka till Sverige och nya huset? Om du ser, vet om ngt område, med bra hus för uthyrning from juni tom augusti får du gärna skicka mej ett pm.Rangela har nog kanske bra information också!
:nod:

Frank

Efter att ha tillbringat 5 vintrar (3 till 8 månader varje gång) så känner vi att det är dags att vidga vyerna.
Inte så att vi vantrivs, utan mer lusten att se något nytt.
Från en liten by på en ö till en förort till större stad.

Rummet på Mon's

IMG_0112[1].jpg

IMG_0111[1].jpg

Ha,ha...kanske mr Rolfs tillflykt när han vill ha lite roligt och trevligt med "städerskan"?
;).........(se bild)

Mvh,
Frank

100_3477.jpg

Så det är till att ha varit på semester på Hall.
Utgår jag ifrån eftersom du känner igen det.

HA HA

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp