KentBra Dagbok

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
Du har fattat rätt Janne... men det är bara 1 (en) sväng, inte många svängar. han har bara tagit svängen från Koh Pangang utefter kustlinjen till Rayongs omgivningar.... Där han nu huserar med blommor husbock och fru....

legolas
Aha det var så, jo kanske en sväng ... jag har funderat ett tag så det svänger i hjäran :D

"legolas " sa:
OK game on..... får se vem som har mest färdigvuxna Hoyor till april 2013 då...
1:a pris en dagens dubbel med 3 hästar i varje lopp på närmaste V75 . 10 kronors-alternativet.
Vågar du eller? Domare via fotobevis får Kentbra bli......

legolas

Legolas va räknar du som färdigvuxna e det när dom börjar o blomma eller ;)

Sakta men säkert flyter vardagen in i ens liv efter flytten.
Börjar få lite möbler och arbetet i trädgården börjar synas.
Efter 3 veckors krattande och vattnande så börjar marken mjukas upp.
Man ser det då marken nu sväljer vattnet istället för att det rinner av.
Snart dags att införskaffa lite nya Hibiscusplantor.
Hålen är grävda och förberedda med koskit, bara att plantera.
Alla Hoyor står nu lagom skuggigt och börjar växa hej vilt.
Hur jag ska få plats med dem i resväskan om en dryg månad, vete tusan.
Sorterat ut 10 stycken Plumerior i olika sorter som ska planteras direkt i marken.
Börjar väl gräva upp i eftermiddag för att lägga i redig jord.
Plantera får väl bli nästa vecka.

har inte brytt mig om att beställa bredband ännu.
Är ju bestämt att vi åker till Sverige den 21 maj så det är inte lönt.
Inte heller lönt att lägga gräs på tomten. Lär ju bara vara sönderbränt när man kommer tillbaka i Augusti. Sedan vill jag ju så en gräsmatta. Inte det där färdiga skiten de säljer på plantskolorna.

Det som avgjorde våran färd till Sverige var två bröllop.
Först frugans äldsta dotter gifter sig i Juli och sedan min yngste pojke troligen i Augusti.

Samtidigt får man väl passa på att rensa huset lite. Återstår att se om vi lägger ut det till försäljning eller kanske hyr ut.

Vi är ju inte längre folkbokförda i Sverige.
Blev utskrivna mot vår vilja, så det är kanske lika bra att sälja huset och lägga in om sinkskatt. Det går ju inte om man har fastighet kvar i Sverige.

Men som sagt, livet rullar på och massor återstår att göra.

Kent

Har inte hittat några gräsfrö här heller.
Men en kompis på Kalmar Golfklubb har lovat att fixa fram en fröblandning som går bra i värmen.
Så det blir några kilo gräsfrö i bagaget ner i Augusti.

Jag tror att man måste grundlägga ordentligt för att få en gräsmatta att vara stryktålig. grundlägga med en jordart som absorberar mycket vatten. En nackdel kan vara att man måste vattna dagligen och en våt gräsmatta kanske drar till sig groddjur som i sin tur lockar till sig ormar.
Jag vet dock föga om detta men delger er min första tanke...

"Kentbra " sa:
Har inte hittat några gräsfrö här heller.
Men en kompis på Kalmar Golfklubb har lovat att fixa fram en fröblandning som går bra i värmen.
Så det blir några kilo gräsfrö i bagaget ner i Augusti.

Jag letade förtvivlat gräsfrön till vår tomt men det fanns inte att uppbringa i dessa trakter, det lär finnas en uppköpare av gräsfrön som sedan går på export men jag lyckades inte lokalisera honom. Argumenten mot var att man får köpa "grisen i säcken", man vet inte vilken kvalitet man får.

Så jag gjorde ett försök med plattorna som man köper för ca 30 Baht kvm och de fungerade faktiskt väldigt bra efter att ha kommit på hur man grundar. Underliggande jord har naturligtvis betydelse men vi hade vanligt fylle och det har funkat fint.

Börja med att luckra upp jorden med en kratta så de hårda ytorna försvinner, sedan mängder med vatten, ju mer desto bättre. Det skall helst vara en leråker där plattorna skall ligga. När de är lagda så trampa ner dem ordentligt i leran, jag gick med små steg över hela ytan så att rötterna kom ner ordentligt i leran. Vattna sedan rikligt ett par dagar tills underlaget är fast.

När ni köper kan ni välja kvalitet och jag har kört både lite grövre och finare med samma bra resultat.

Lägger ner ett enormt förarbete på öknen här. se foto 1.

Under 10 cm utarmad jord ligger 20 cm lera. Den var torr och stenhård.
Där inunder fanns en röd och näringsrik jord.

Så vad jag gjort i etapp 1 (cirka 80 kvadrat) är att gräva upp, blöta ner och blanda de översta 40 cm.
Ett djäkla jobb, men nu ser det bra ut. Jorden håller fukten och släpper igen överskottet.
Vattnar jag på morgonen dag 1, så är jorden fortfarande fuktig (mörkare) på kvällen dag 2.
Krattar man sedan lite på kvällen dag 3 så mörknar den igen.
Så i stort sett vattnar jag varannan dag nu för att hålla allt fuktigt.

Blir till att rensa massor av ogräs som kommer hela tiden. Men det håller en sysselsatt.

Det jobbiga är bara att det återstår väl än 800 kvadrat.
Ska se om jag kan få tag på en jordfräs och vända runt allt med.
Annars blir det handarbete i etapper.

Visa bilaga 31784

"Kentbra " sa:
Lägger ner ett enormt förarbete på öknen här. se foto 1.

Under 10 cm utarmad jord ligger 20 cm lera. Den var torr och stenhård.
Där inunder fanns en röd och näringsrik jord.

Så vad jag gjort i etapp 1 (cirka 80 kvadrat) är att gräva upp, blöta ner och blanda de översta 40 cm.
Ett djäkla jobb, men nu ser det bra ut. Jorden håller fukten och släpper igen överskottet.
Vattnar jag på morgonen dag 1, så är jorden fortfarande fuktig (mörkare) på kvällen dag 2.
Krattar man sedan lite på kvällen dag 3 så mörknar den igen.
Så i stort sett vattnar jag varannan dag nu för att hålla allt fuktigt.

Blir till att rensa massor av ogräs som kommer hela tiden. Men det håller en sysselsatt.

Det jobbiga är bara att det återstår väl än 800 kvadrat.
Ska se om jag kan få tag på en jordfräs och vända runt allt med.
Annars blir det handarbete i etapper.
Ditt enorma arbete och din energi fick mig "karmanisera" dig. Själv är jag en lat rackare.

Är själv en mycket lat djäkel.
Men vet av erfarenhet att varje timma man lägger på förarbetet sparar flera timmars jobb i veckor framöver.
Så det är lika bra att göra det ordentligt från början.

Tid har man ju gott om, så man behöver inte stressa fram något resultat.

Gör inte för bra arbete med tomten för med thailogik så tycker nog
uthyraren att han måste höja hyran nu när tomten är fixad.

Du skrev att du är en lat j@kel! Tycker att du är flitig som en myra!

Mina Hoyaplantor tar sig fint. Ha det bra o hälsa Anita.

Banningen skedde automatiskt då han använder ett bannat IP-nummer.

Banningen är nu borttagen från Kentbra.

/ Gazton

Ibland händer det att man får samma ip-adress som någon annan, det händer T.e.x när man använder sig av ett kontantkort med usb sticka.

Beklagligt att det hände, men nu fungerar det för kentbra igen förhoppningsvis.
Jag utgår från att Kentbra inte använder en dator som tillillhör en redan bannad medlem

"Gazton " sa:
Ibland händer det att man får samma ip-adress som någon annan, det händer T.e.x när man använder sig av ett kontantkort med usb sticka.

Beklagligt att det hände, men nu fungerar det för kentbra igen förhoppningsvis.
Jag utgår från att Kentbra inte använder en dator som tillillhör en redan bannad medlem

Ni borde nog se över den policyn. Väldigt få abonnemang idag har fasta IP-adresser. De allra flesta får en IP-adress tilldelad när modemet hemma startas upp. Detsamma gäller mobiltelefoner. Egentligen bara företagsabonnemang som har lyxen av fasta IP-adresser idag. Och det blir färre och färre allteftersom antalet datorer blir fler.

Så resultatet av er policy blir att om någon med mobiltelefon bannas kommer nästa person som kopplar upp sig och får denna adress också att vara bannad. Inte bra!

Songkran blev blött som vanligt och dagarna efter likaså.
Ett redigt oväder med regn och åska passerade måndag till torsdag här.
Allt internet utslaget. Typiskt TOT.
Grannens, som jag brukar surfar på har inte kommit igång ännu.
Investerade i en dong med router. Klarar upp till 8 datorer och på 21mgb.

Så nu kan man åtminstone kolla mail Face Bok och Chai Mai.

Arbetet med trädgården går framåt.
Satte 27 Hibiscusplantor i torsdag och de lyser upp ordentligt.
Igår fredag blev det en provisorisk grind av en bambuspalje.
Blev så bra bra, så jag ska se om det går att göra den permanent.
Behöver några brädbitar och gångjärn bara.
Så det blir en vända tillk Tapong.

Va bra att du fixat ditt Internet, så du kan skriva här igen. Väntar bara på att få se lite bilder från din trädgård.

/Anubaan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp