KentBra Dagbok

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Kentbra " sa:
Songkran blev blött som vanligt och dagarna efter likaså.
Ett redigt oväder med regn och åska passerade måndag till torsdag här.
Allt internet utslaget. Typiskt TOT.
Grannens, som jag brukar surfar på har inte kommit igång ännu.
Investerade i en dong med router. Klarar upp till 8 datorer och på 21mgb.

Så nu kan man åtminstone kolla mail Face Bok och Chai Mai.

Arbetet med trädgården går framåt.
Satte 27 Hibiscusplantor i torsdag och de lyser upp ordentligt.
Igår fredag blev det en provisorisk grind av en bambuspalje.
Blev så bra bra, så jag ska se om det går att göra den permanent.
Behöver några brädbitar och gångjärn bara.
Så det blir en vända tillk Tapong.

Skönt att du är igång igen, vilken OP blev det med dongen?
Vet inte om du såg min lösning innan vi fick Adsl? Förbättrade signalen avsevärt. Bifogar en liten bild :D

P1000208.jpg

Kent Bra! Jag har saknat dig här på Chaimai. Det behövs verkligen positiva människor här bland alla gnälliga gubbar!

Mina hibiskusplantor är nu 5 mm höga. Jag sådde dem häromdagen. Ska bli spännande att se hur de blir.

Nu vill vi ha massor av bilder på din trädgård!

Ha det så bra o hälsa Anita

I själva trädgården händer inte så mycket som syns.
Mest förarbete för gräsmattan.
Men idag har jag stängt alla ingångar, så det kan bli hundfritt här inne. De gräver upp överallt och de har man satt stopp för nu.

Bild 1 är hålet in till grannen.
Där ska upp klätterrosor har gumman bestämt.

Bild 2 är den stora bilinfarten vid sidan av huset.
Där får det bli ett par Indian Crawler som klättrar.

Bild 3 är ingången stngd.

Bild 4 ingången med grind öppen.

Bild 5 hela entrén öppen.

Visa bilaga 32158

Visa bilaga 32160

Visa bilaga 32162

Visa bilaga 32164

Visa bilaga 32166

Är det någon långtidshyrning du har då du lägger ner sånt stort arbete? Får man fråga vad du ger och skicka gärna med lite bilder på huset!

Hyr på 1 år till att börja med. Betalar 10,000 Bath i månaden plus el.
Bilder på huset, både invändigt och utvändigt finns på denna tråden i tidigare inlägg.

Nöjet är väll inte bara att ha det länge utan att ha något att greja med och se hur det blir bättre och bättre varje vecka och något nytt skapas :)

Det är imponerande hur den tomten förvandlas. Tyckte det såg så trist ut på första bilderna tidigare i tråden men nu kan jag se hur fint det kan komma att blir när det är klart!

Till Legolas.
Har inga problem (ännu) med husägaren. Han är här och tittar in med jämna mellanrum, kör förbi flera gånger dagligen.
Istället verkar han mycket nöjd med att någon fixar till stället.

Visst såg det ut som en öken innan vi flyttade in och att ägaren hellre sprayade växtgift överallt, än skötte trädgården kan jag förstå.
Han har ju ett femtontal hus att ta hand om. Så tiden räcker inte till.

Förklarade för honom vad vi hadde för planer innan vi hyrde, så det är ingen överraskning att vi fyller gör i ordning trädgården.

"ledarn " sa:
Sicken skillnad :o :o

Får du nu bara till det med gräsmatta så kommer det där bli riktigt snyggt :thumbsup: :thumbsup:
Jo men visst, här får man en lektion i hur man förvandlar en stenöken till en prunkande oas.
Mycket jobb men bra blir det :thumbsup: :thumbsup:
Kommer i Okt och inspekterar :D :D

Myckewt jobb. Ja, det är det.
Men en annan som inte dricker Chang eller springer på barer, måste ju ha något att göra.

Inspektion i Oktober ser vi fram emot.
Stora frågan är nu bara Swimmingpool eller fiskdamm.
Kan ju gräva ner en stor plastdamm på 2*4 meter och 1 meter djup som pool.
Eller en på 3*1 meter och 1 meter djup som damm.
Har inte bestämt mig ännu. Tycker nog att pool är lite onödigt när man har 2 minuters promenad till stranden.

Fisk (och orm?) damm vore fint. Vi kommer också och kollar i oktober! Tills dess:Jobba på (och fyll frysen med kanelbullar!).

Fyra veckor till att pilla trädgården.
Sedan Sverige och tömma huset. Lägga ut det till försäljning och sedan tillbaka, så fort som möjligt.
Tänker inte tillbringa en dag längre än nödvändigt i Sverige.
Har allt jag behöver här och här stannar vi.

"Kentbra " sa:
Bilder på huset finns på sidan 70 och börjar på inlägg 905 och sedan framåt.
Tack för bilderna! Jag huset ser väl bra ut men förstår att du vill fixa till trädgården och så klart sätta din/er prägel på det.

Måste fråga när alla pratar om att de bor i Rayong är det provinsen ni menar eller bor ni i stan, det är ju massa industrier där som spottar ur massa rök ... även om det är fint nere vid havet? Eller bor ni i Ban Pe utanför Koh Samet? Bor ni alla nära varandra, som Rangela, Insyat, Rolf etc .... ? Är det farangområde?

Nej, nykterist är jag inte och en och annan grogg står man ju pall för.
Men betänk att sedan mitt besök i Isaan så har det inte sluppit ner en cl alkohol.

När jag sedan skriver Rayong, så är det provinsen jag menar.
Bor cirka 20 Km utanför Rayong mot Ban Phe och Samet.
Området heter Mae Rumpung beach och är en 15 Km lång stranremsa.
Stranden är underbar. Lite skitig ibland men inte värre än många andra.
Botten är ren och fin sand och inte stenig.
Falangområden finns det ett par stycken. Men de ligger utspridda på dessa 15 Km.
Närmast är Casa Sea Side där Rolf håller till, en mycket välskött resort med massor av nya villor.
Lite längre bort mot Rayng håller ”Ragnela” till. Inte samma standard då skötseln blev efter sista åren.
Mot Ban Phe finns det ytterligare några resorter med falanger i samt några höghus med condos.
Själv hyr i ett mer eller mindre vanligt bostadsområde. Har två svenska grannar nästan inpå mig och en lite längre bort. Alla andra hus är Thai som bor fast eller hyr tillfälligt.
Det flesta som besöker området är Thai från storstäderna som gärna tillbringar helgerna här.
Mitt i veckorna kan man va ensam på hela stranden. Helst då på mornarna.
15 Km strand och fullt med små barer och restauranger hela vägen. Alla erbjuder seafood och dricka till bra priser. Vattnet klart och varmt, allt man kan önska sig 2 minuters promenad från huset.

Visst hade man ett underbart ställe på Koh Phangan. Men det var ju bara en sommarstuga på 1 rum med litet kök och stor altan.
Nu har vi ett hem med stor går, uteplats, 3 sovrum mad AC, stort vardagsrum och ett kök vi kan vara 2 personer i samtidigt.

Låter härligt Kent! Kommer själv att besöka området kring/runt Rayong i juli. Familjen blir nere i 3 månader i år(jun-jul-aug)..i Thailand. Först blir det släkten i Isaan ett tag och fixa lite med frugans hus...sen semester vid havet. Har varit/bott i Pattaya för några år sen men aldrig besökt området kring Rayong.
Lycka till Kent med fru och hoppas vi kan ses så småningom!

Areeya

"Kentbra " sa:
Nej, nykterist är jag inte och en och annan grogg står man ju pall för.
Men betänk att sedan mitt besök i Isaan så har det inte sluppit ner en cl alkohol.

När jag sedan skriver Rayong, så är det provinsen jag menar.
Bor cirka 20 Km utanför Rayong mot Ban Phe och Samet.
Området heter Mae Rumpung beach och är en 15 Km lång stranremsa.
Stranden är underbar. Lite skitig ibland men inte värre än många andra.
Botten är ren och fin sand och inte stenig.
Falangområden finns det ett par stycken. Men de ligger utspridda på dessa 15 Km.
Närmast är Casa Sea Side där Rolf håller till, en mycket välskött resort med massor av nya villor.
Lite längre bort mot Rayng håller ”Ragnela” till. Inte samma standard då skötseln blev efter sista åren.
Mot Ban Phe finns det ytterligare några resorter med falanger i samt några höghus med condos.
Själv hyr i ett mer eller mindre vanligt bostadsområde. Har två svenska grannar nästan inpå mig och en lite längre bort. Alla andra hus är Thai som bor fast eller hyr tillfälligt.
Det flesta som besöker området är Thai från storstäderna som gärna tillbringar helgerna här.
Mitt i veckorna kan man va ensam på hela stranden. Helst då på mornarna.
15 Km strand och fullt med små barer och restauranger hela vägen. Alla erbjuder seafood och dricka till bra priser. Vattnet klart och varmt, allt man kan önska sig 2 minuters promenad från huset.

Visst hade man ett underbart ställe på Koh Phangan. Men det var ju bara en sommarstuga på 1 rum med litet kök och stor altan.
Nu har vi ett hem med stor går, uteplats, 3 sovrum mad AC, stort vardagsrum och ett kök vi kan vara 2 personer i samtidigt.

Tack för infon, jag har en svåger som bor i stan i ett "skjul" när vi åkt till stranden har vi åkt strax väster om stan (kanske ca 10 km) vid militärflygplatsen. Där finns en bardstrand för Thai och där är man inte själv, det enda man är själv om är att bada naken (ja med badbyxor) alla andra har kläderna på och sitter och har picknick med Khao niauo ... och fixar sin som tam själva, eller så kan man beställa från de som går runt och säljer ...

Tror jag ska föreslå att vi åker öster ut nästa gång ... :D Men då är det väl bara jag och barnen som badar ... de andra vågar väl inte i bland farangerna ....

Det låter verkligen härligt, Kent. Visst är det gott när man hittar sitt eget paradis här på jorden och bara vill återvända dit.

Lycka till med allt och må besöket här i gamla Svedala bli kort! :nod:

Idag får jag besök av en gammal vän som jag inte sett 1995.
Han har tillbringat tt par månader på Phuket och tröttnat på Ryssar och Maffia där.
Ska bli roligt.
Åker in till Rayong för att möta honom.

Ett litet avbrott i vardagen och kanske en hjälpande hand i trädgården.

Igår mötte jag upp en vän som jag inte träffat på 15 år.
Han hittade mig via Facebook och tillbringar vintrarna i thailand.
nu var han i Phuket, men tröttnat på alla Ryssar.
Han fyller år på lördag och flyger hem söndag natt.
Så han kom till Rayong strax efter nio igår morse.
Blev stranden och sedan på kvällen var vi bkudna på fika till en annan svensk.
Blev faktiskt ett par whisky även för en annan.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp