KentBra Dagbok

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Kentbra " sa:
Härfågel är ganska vanlig i Thailand. Är väl ingen bra burfågel, men gör sig bra i voljärer.

Spindeln är ofarlig. Inte en chans att den kan bita igenom skinnet.
Stor och otäck, javisst. Men helt ofarlig.
Du kan fånga mig mig ett gäng och posta dem till mig.

Om det är en vanlig svart husspindel som det ser ut som på bilden så kan den bita hål på skinnet även om det är mycket sällsynt att den gör det. Bettet är mycket plågsamt och ger svullnad och andra symptom som illamående. Dock inte dödligt.

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Black_house_spider

"mackes " sa:
Om det är en vanlig svart husspindel som det ser ut som på bilden så kan den bita hål på skinnet även om det är mycket sällsynt att den gör det. Bettet är mycket plågsamt och ger svullnad och andra symptom som illamående. Dock inte dödligt.

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Black_house_spider

Själv ser jag ingen större likhet mellan dessa 2, förutom att det är 2 mörka spindlar, börja med att studera skillnaden på benen.

skickar med en bild på annat;

Pt 2 132.jpg

vilken är vilken?

Hade en amerikanare på besök som påstod att............................
vilket jag är väldigt tveksam till, jag har fått lära mig att
denna blomman heter så och denna heter så,
vilken är vilken?

Småkamera ceremonie 030.jpg

Att alla Thai tycker otäcka saker är farligt och dödar dig på 10 sekunder är fullt normalt. Så att lita på Thai när det gäller sånt, skulle jag aldrig göra.
De skriker för minsta lilla orm och menar på att de dödar en.
Ni skulle sett när jag plockade upp en flygsnok (en vanligt förekommandegrön) på cirka 1 meter.
Alla skrek Green Mamba, you are dead.
När man sedan försökte förklara att gröna mambor lever i Afrika, inte i Thailand. Så blev man kallad Baa falang.
För att överbevisa dessa livrädda thai att det var en ofarlig snok, så lät jag den bita mig i armen 2 gånger.
Det slutade med att ambulans och polis kom till platsen. Någon hadde ringt.
Ett riktigt ståhej uppstod, men som tur var pratade en av poliserna bra engelska.
Så allt redde ut sig till slutt.
Men det jag menar är att allt som Thai inte har kunskap om är livsfarligt.
Kunskap är det enda som kan övervinna rädsla.
Själv gillar jag inte spindlar eller skorpioner. De kan skrämma slaget ur mig ibland.
Men plockar med dem utan problem.

Sedan när det gäller blommorna.
Den första bilden är på Plumeria rubra, ofta kallad tempelblomma, hawaiiblomma eller frangapani.
Den andra bilden är på en Adenium, kallas ofta för ökenros.
Båda dorterna odlas flitigt här i Thailand.

Visa bilaga 32489

Visa bilaga 32490

Det är ingen larv , utan en tusenfoting. Kallad House millipede. Helt ofarlig

"Kentbra " sa:
Det är ingen larv , utan en tusenfoting. Kallad House millipede. Helt ofarlig
Dock har jag hört att de kan klättra upp på kroppen och bitas att det gör ganska ont ... Svärmor brukar sopa ut dessa när de kommer in i huset så de inte biter barnen ....

Dock har jag hört att de kan klättra upp på kroppen och bitas att det gör ganska ont

Fördomar. Thailand är fullt med sådana.
Ungefär som i Sverige säger man att hugoormsungar är giftigare än de vuxna.

"Kentbra " sa:
Dock har jag hört att de kan klättra upp på kroppen och bitas att det gör ganska ont

Fördomar. Thailand är fullt med sådana.
Ungefär som i Sverige säger man att hugoormsungar är giftigare än de vuxna.
Då har nog svärmor skrämt upp miun fru rejält, ser hon en tusenfoting skriker hon så högt så man tror hon blivit ormbiten och springer flera meter bort. Hon är helt chockad och vägrar daska ut den ... Själv tror man ju att den är värr än en skorpion då ... :D

Ett problem med allt detrta är att vi i Sverige kallar allt för "Tusenfoting".
Egentligen borde vi använda de Engelska uttrycken för dem.
Millipedes är mer eller mindre ofarliga, har inga gifttänder eller liknande.
Dessa känns känns igenom att benen sitter under / nedåt på kroppen som oftast är rund i formen.

Sedan har vi Centipedes som kan vara riktigt otäcka och giftiga. Ett bett av en Centipede gör fruktansvärt ont. Inte alla arter är farliga för oss människor, men dödsfall har förekommit.
Dessa känns igen på en plattare kropp samt att benen går rakt ut på sidorna.

Moped och centiped har jag sett 1 gång, satt på en mur å slicka i sig små
svarta myror, har en dålig bild, tyvär på andra datorn, så det får bli nästa gång.

Dom här kallar Damen för "Alien" dom gillar hon inte, har sett grön, gul och
brun, tycker dom ser lite småmysiga ut.

Blanche 058.jpg

Om ormar och andra giftiga djur i thailand, så kan man konstatera att det inte finns några sådana. Det vet jag alldeles bestämt, för det har taxeringsintendenten Dao och hans söta hustru Sue allvarligt förklarat för mig. Eftersom man aldrig tar konflikt i onödan med thai, så sa jag bara att "va bra då" och lät saken bero.

Tio meter från deras hus hade jag sett en orm krypa in i ett hål i grannens mur och även om jag inte vet arten, så var det trekantiga huvudet lätt att hänföra till gruppen Vipera, huggormar. Och kobra har jag sett många gånger...

Stora spindlar kommer det in i badrummet ibland och dom verkar inte så kul -en jagade ut mig när jag försökte jaga ut honom...

Thailändares biologikunskaper är nog ofta lite svävande.

"Ubon " sa:
Dom här kallar Damen för "Alien" dom gillar hon inte, har sett grön, gul och
brun, tycker dom ser lite småmysiga ut.

Hej Ubon Detta är fjärilslarver och dem finns det gott om här i min trädgård just nu.

Visseligen äter de ganska många blad , men det kan det vara värt om du vill ha fjärilar i din trädgård.
Blad kommer det nya ganska snart om blomman eller trädet de ätit av har bra rotter.

Dagarna går fort. Nu bara en vecka kvar innan det blir Sverige ett par månader.
Dags att börja sortera ut blommor som ska med hem och lite annat.

Svensk sommar är inget jag ser fram emot. Men måste tillbaka och ordna med huset. Antigen sälja eller hyra ut det.
Sedan är det ju två bröllop att gå på. Ett i slutet av juli och ett i augusti.
Men sen är det inget som håller kvar, och då blir det två enkla biljetter tillbaka.

Ja ja, ska bråka lite med försäkringskassan, pensionsmyndigheten och skatteverket lite också. Men utgår från att det inte hjälper mycket. Men ska prova.

Hoppas allt smiter på bra med hus bröllop och myndigheter.
Så att ni med gott samvete kan sätta er på planet ner igen så fort som möjligt.
Rolf

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp