KentBra Dagbok

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
Glimten förklara för en amatör då.....var skall man ha den? sladden till fanskapet är la 30cm max.... ALLA i Thailand har den under eller vid sidan av gasspisen....
men tipsa gärna hur man kan fixa det på annat sätt!! jag är helt oteknisk, så jag bara undrar faktiskt!!

Glimten66 sa så här till mig, så jag svarar i hans namn, han sitter i taxin till ARN.
: - köp längre slang(1-2m)! gör ett litet hål iväggen trä igenom nya slangen och ställ gasoltuben på utsidan.

Jo-Be

Man vill ju inte somna in för allti me dom läckande gaserna

ImageUploadedByTapatalk1323078614.974910.jpg

Onsdag morgon.
Planterat om alla mina Ökenrosor "Adenium".
Brukar göra det så här efter regnmonsunen.
Adenium vill stå tort och älskar värme. Räknar med att alla sätter fart och blommar igen om en månad.
Har passat på att sätta lite frö av nya och fröäkta varianter av Adenium också.
De äldsta är bara 2 veckor gamla men redan ett par cm höga.

Så nu börjar det bli fullt på altanen. Har alla Adenium här uppe, så de står under tak.

Visa bilaga 15989

Jepp, och värre lär det bli.
Vänta bara tills Chatu Chak växtmarknad i Bangkok öppnar igen.
Då lär det bli en massa växter till.

"kentbra " sa:
Jepp, och värre lär det bli.
Vänta bara tills Chatu Chak växtmarknad i Bangkok öppnar igen.
Då lär det bli en massa växter till.
Ja håller med berra, det ser ut som om du bor i en botanisk trädgård på bilderna. Är Bangkok det närmaste stället att åka och handla på??
Hur långt är det? Blir det båt och buss eller?

Bangkok är en 75 mil från mig, så knappast det närmaste stället.
Finns ett par plantskolor här på ön. Grannön Samui har många och på fastlandet är vid Surattanii är det massor.
Men onsdagarna på Chatu chak är något extra. Här finns allt från pyttesmå sällsynta orkideér till fruktträd på flera meter.

Idag föll man till föga för tantens uträkningar.
Blev till att hyra bil. Provhyr i en vecka.
Visst hon har rätt. Åka taxi för 600 THB om dagen, eller egen bil för 5.000 THB i veckan.
Skulle man bestämma sig för att långtidshyra till mitten av april går det att pruta ordentligt på priset.

"kentbra " sa:
Bangkok är en 75 mil från mig, så knappast det närmaste stället.
Finns ett par plantskolor här på ön. Grannön Samui har många och på fastlandet är vid Surattanii är det massor.
Men onsdagarna på Chatu chak är något extra. Här finns allt från pyttesmå sällsynta orkideér till fruktträd på flera meter.

Idag föll man till föga för tantens uträkningar.
Blev till att hyra bil. Provhyr i en vecka.
Visst hon har rätt. Åka taxi för 600 THB om dagen, eller egen bil för 5.000 THB i veckan.
Skulle man bestämma sig för att långtidshyra till mitten av april går det att pruta ordentligt på priset.
Får lov att hålla med dej ang. hyra bil i stället för taxi. Ok taxi blir väl lite billigare men jag betalar gärna lite extra för att ha friheten att åka när och vart jag vill.
Förståndig fru du har. Dom Svenska fruarna är inte så dumma. :nod:

Så, då har man konstaterat att Pelargoner inte gillar Thailand. För varmt och fuktigt.
Alla 60 plantorna har ruttnat eller möglat bort.
Satsar på Petunia nästa vända. Fasen vad dyra de är här nere. 150 THB för en dubbel.
De är ju lätta att fröså så det får det bli nästa gång man kommer.

Bara nån vecka till så kan man skörda de första Rädisorna. Övre bilden.
Har satt en låda med nya frö. Undre bilden.
Så att det finns.

Alla Hibiscus är nu planterade och redo för tropisk värme.

Lite mer gurkfrö är satta, de fick mycket stryk av regnet som varit.

Tomater, paprika och chilli hadde inget emot rgnet utan verkar tagit fart istället.

Poppar upp små Ökenrosor varje dag. Nu är det drygt 60 av 200 satta frön som visat sig.

Man har lite att pilla med, så det är inte bara sol och bad. Fasen varit här i snart 2 månader och har inte varit på beachen eller badat ännu. Hinns väl med, ska ju stanna minst 4 månader till.
Nästa lördag blir det en första VISArun till Malaysia.

Ha det

Kent

Visa bilaga 16016

Kentbra!

Ang. pelargoner, jag är en sådan typ som lyckas att ta dö på de flesta blommor och grönsaker, m.a.o. har inte så grönafingrar som du.
Men jag har sett pelargoner både på marknaden i Chonburi och som"ogräs"i naturen och de verkar vara livegna av sig själv.
Så min undran går till, om du har lyckats att ge dem för mycket vatten, där av att de har(som du sa) ruttnat bort?!
Som sagt, jag är inte"världmästare"inom"detta området.

Jo-Be

Låter intressant. Är du säker på att det är Pelargoner.
Finns en växt här med, som påminner mycket i bladen om Pelargoner, men är något annat.

Samt har ni inte lite svalare nätter och lite torrare klimat där på östra sidan.
Verkar som det är fuktigheten här som knäcker dem.
Har försökt att hålla dem torrt, men de möglar och ruttnar bort.

Men skam den som ger sig. I värsta fall får man väl dra till Chonburi och kolla.

"kentbra " sa:
Låter intressant. Är du säker på att det är Pelargoner.
Finns en växt här med, som påminner mycket i bladen om Pelargoner, men är något annat.
Samt har ni inte lite svalare nätter och lite torrare klimat där på östra sidan.
Verkar som det är fuktigheten här som knäcker dem.
Har försökt att hålla dem torrt, men de möglar och ruttnar bort.
Men skam den som ger sig. I värsta fall får man väl dra till Chonburi och kolla.

Nu, blev jag lite osäker när du säger att det finns en sort som påminner om pelargon, efter jag"som sagt"inte är världsmästare i kunnskap om blommor, så kommer jag att skicka frågan vidare till min thaifru och se om hon kan, garantera vad jag sagt tidigare till dig, kentbra

Jo-Be

Hej Kentbra

Som sagt skickade jag frågan vidare till min fru och hon sa att de finns hos de flesta blomsterhandlare, oftas de som säljer blommor och orchideér vid vägkanten.
I ChonBuri, har vi en sån marknad, du borde nog ha en liknande nere hos dig också och hon nämnde att pelargonen ska ha en annorlunda jordsammansättning och ha speciell"mat"som hon sa till mig, för växa och må bra.
Att du nu misslyckdes med ditt första försök att driva upp Pelargon, är bara att se tillbaka och kolla vad som gick galet, så lyckas du nog i framtiden..

Jo-Be

Nej, de har inte en aning om vad Pelargoner är här.
Min lokala handlare skulle beställa, men det var Petunior hon fick hem.

Blir nog att jag kommer förbi och kollar in er lokala växtmarknad.

Du är nu förvarnad, så förvänta dig kaffegäst i januari.

Kent

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp