KentBra Dagbok

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Ubon " sa:
Ödlans tider, 100 meter

Denna snarade lillgrabben, vi släppte ut den ungefär 100 meter från huset, 2 dagar senare så hade den kommit tillbaka och bosatt sig innanför glaset till dushrummet och tror att den är osynlig, nu har jag haft möjligheten att studera den på nära håll, dels utifrån, genom glaset, dels innifrån genom mosqitnätet.

En typisk mässlingsödla, påminner om mässlingen på ungar, därav namnet.

När jag inget namn har, så får jag hitta på ett namn, på latin blir namnet,

raterius slingerus, vilken även kan hoppa och bitas, enligt uppgift.

Ubon

ps, ödlan bortskänkes, endast avhämtning

Lizard 030.jpg

Lizard 047.jpg

Lizard 049.jpg

Lizard 051.jpg

Lizard 020.jpg

Det är en Tokaygecko på lain heter de gecko gecko.
Hannarna kan bli upp till 40 cm och grova som en handled.
De brukar vara bitska av sug och släpper ogärna när de väl bitit sig fast.
Det hannarna man hör på kvällarna FECKO Gecko låter det.
Eller som polaren sa, vem är det som skriker f*** you på dålig engelska hela nätterna.
De är mycket vanliga och finns till och med mitt inne i Bangkok.
De klättrar på väggar och tak och äter insekter såsom kackerlackor.
Så de är nyttiga. Har en hanne och två honor som bor i vår bungalow.
Har faktiskt sett ungar av dem på altanen om kvällarna.

Tva och en halv meter

nej nej, inte 2 och en halv meter lang, den sitter i tradet 2 och en halv meter upp, jag star redan pa fastigheten som har upphojning 2 och en halv meter, vilket bor gora en hojd av 4-5 meter upp i tradet, som vanligt var det lillgrabben som sag denna forst,
jag pastar denna ar drygt en meter.

Sorry, fel dator, aterkommer med en bild

Ubon

NU lego är det din tur att vara snäll och försöka :o :o :o
Om jag inte missar för mycket är det en ny ödla som sitter i trädet 4-5 m upp från marken och den är ca 1 m lång. Ubon har fel dator så bilden kommer senare.
Försöker tolka till lego ;D ;D

Legolas är du säker på att dom äter just den här Geckon,jag var med att fånga in en sån här inne i tjejens hus för 2 veckor sen,dom dödade den för dom kommer tillbaks hela tiden.Inte ens hunden käkade upp den,den ska tydligen smaka j**ligt illa.

"ynot " sa:
Legolas är du säker på att dom äter just den här Geckon,jag var med att fånga in en sån här inne i tjejens hus för 2 veckor sen,dom dödade den för dom kommer tillbaks hela tiden.Inte ens hunden käkade upp den,den ska tydligen smaka j**ligt illa.

Under översvämningarna kom många från norr till sattahip och de fångade den för att äta, och våra hundar äter den om de kan fånga.
Det påstås även vara bra pris om den exporteras till japan

"legolas " sa:
Jag förstår inte ett jota av denna text som du skrivit. Osammanhängande... Vi pratar om Tokay-ödlan, inget har pratat mig veterligen om några "2 och en halvmeter" som du skriver... Vidare påstår du att ödlan är en dryg meter... Återigen vad pratar du om Ubon... Detta är verkligen inget häckleri..... men en Tokay är som absolut mest de 40 cm som kentbra säger, oftast faktiskt något lite mindre t.om.

Nä jag är nog full och inte fattar nåt, eller så skriver du konstigt...... jag vet inte vilket snart..... :o :o :-\ :-\ ::) ::)

Som vanligt Legolas

Läs texten, var har jag nämnt något om ödla i mitt nya inlägg?? sitter 2 och en halv meter UPP.

Den här bilden var det som skulle varit med.

Ubon

Blandat 239.jpg

Yepp, ännu en paradissnok, och dryga metern. Ser den ut att vara.
De lever högt upp i träden och äter små ödlor och trädgrodor.
Kallas ofta för Flying Treesnake då den kastar sig ut från trädtoppen och plattar ut sin kropp. Kan på detta sättet glidflyga från träd till träd.

Tack för bilderna! Och glöm inte hörselskydden om du skall på konserten i kväll, annars är det nog hög risk för tinnitus. :wai: :wai: :wai:

Behöver nog inte gå dit för att höra något.
Det är bara 500 meter genom skogen till Marknaden och konsertstället.
Hör ju redan att de spelar musik där borta och när konserten sätter fart så lär det bli värre.

Haha, då kan du ju sitta på verandan och njuta. :)

Vilken tur förresten att paradissnokarna är döva! :laugh:

Kentbra: Vet du vad detta djuret heter, den låg påkörd strax utanför Bangkok, min bror var på väg till saraburi med mc när han såg denna"ödla".

skanna0001.jpg_thumb.jpg

Det är en halvvuxen Bandvaran "Varanus salvator"
De är ganska vanliga i hela Thailand.
Lever i närheten av vatten.

Skulle inte villa säga överkörd, utan mer påkörd.
Tror inte de roliga att köra på. Ungefär som att krocka med grävling.
De är stenhårda och bilen kan få mycket stryk.

Lite däven idag.
Har ju festat 2 nätter i rad och det har varit full fart.
Fullt ös och gumman har dansat som aldrig förr.
Thailändarna vet hur man festar.

Dammbygget har nästan stått still under tiden.
Men nu är det inte mycket kvar.
Ska kakla botten och slamma alla fogarna.
Med lite tur så vattenfyller jag den på måndag och då kommer bild.

Kent utan huvudvärk (frugan har lite)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp