KentBra Dagbok

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Man har det så bra som man gör det.
Tampas inte med F.K. vill de säga upp min pension så tjänar jag 5,000;. i månaden på att gå sjukskriven istället.

Så tillbaka till vardagen.
Har promenerat drygt 2 km på morgonen och beställt lite virke och 2 kubik sten till vägen upp. Promenaden gör en gott. Skulle aldrig hänt i Sverige.

Så nu väntar man på sten samtidigt som man skrapar bort lite gräs, där nya gången upp till huset ska bli.

Inte undra på att alla tycker man är tokig. Har snart lagt ut 2 årshyror på att få det som jag vill. Men klart bättre att göra det här än i Sverige. Man är ju här mer och det är billigare.
En sak är säker, Hyresvärden är nöjd med mig som hyresgäst.

Funderar på om man skulle gå till stranden och bada.
Har bara varit här i drygt 5 månader och inte ens doppat fötterna ännu.

"kjell.t " sa:
:wai: :wai: :wai:
Den får ju f-kassan betala i sverige i alla fall, bara att åka hem.
Vi talar om fördelarna med klimatet gentemot kostnader i sverige för onödig vård.
Hoppas du läste kents inlägg tidigare.
Det är ju inte bara att åka hem om man fått en hjärtinfarkt.

Om man nu ska dö i hjärtinfarkt. Så gör man det lika bra i Thailand, som i Sverige.
Tror inte läkarvården i Sverige är bättre än vad den är här.

Idag har jag råkat ut för den Thailändska ineffektiviteten.

Beställde mer Hoyablommor i förra veckan som skulle skickas EMS.
Paketet kom till Koh Phangan igår den 26/3 Kl: 14,00 och gick ut för leverans.
Fortfarande den 27/3 kl: 12:30 (och posten har varit här redan) så har jag inte fått dem.

Beställde 2 kubik sten till uppfarten av Home Mart och de har basra varit här 6 gånger tidigare. Nu kom de med en stor lastbil och menade på att de inte kunde komma upp med den. Utan blir tvungna att lasta om och komma i morgon istället.

Så jag tror jag går och lägger mig och inväntar morgondagen och hoppas den blir bättre.

Hej Kentbra.Ar denna spindel giftig ::)

post-6037-0-20516400-1294989998_thumb[1].jpg

Alla spindlar är giftiga, En del mer och andra mindre.
De flesta har dock inte tänder som biter igenom skinnet på en människa.

Den du har bild på klassificeras som ofarlig. Skulle du bli biten och den biter genom skinnet så blir som en lite blåsa. Att jämföra med en finne.

Det finns gott om spindlar i Thailand i Thailand, men inte så många aggressiva och för oss människor giftiga arter.

Lite kuriosa kan vara att de sorter som är riktigt otäcka för oss, är små.
Svarta änkan bara runt cm, violspindeln samma.

De större, så kallade Tarantella är oftast inte lika giftiga. Men ger i gengäld elakare bett. Då de har större gifttänder.

As, han är ju supergullig.
Kan någon fånga mig 100 stycken levande och skicka till mig.
Även skorpioner, tusenfotingar, scolopendrar och bönsyrsor mottages.
Men bara levande.

Kent

Avskyr spindlar därför ett As för mig.....
Men för dig är dom gulliga och goa, det respekterar jag givetvis.

Lasse52

"kentbra " sa:
Alla spindlar är giftiga, En del mer och andra mindre.
De flesta har dock inte tänder som biter igenom skinnet på en människa.

Den du har bild på klassificeras som ofarlig. Skulle du bli biten och den biter genom skinnet så blir som en lite blåsa. Att jämföra med en finne.

Det finns gott om spindlar i Thailand i Thailand, men inte så många aggressiva och för oss människor giftiga arter.

Lite kuriosa kan vara att de sorter som är riktigt otäcka för oss, är små.
Svarta änkan bara runt cm, violspindeln samma.

De större, så kallade Tarantella är oftast inte lika giftiga. Men ger i gengäld elakare bett. Då de har större gifttänder.
Svarta ankan finns nog inte i thailand,du menar sydamerika ;)

I Australien kallas Svarta Änkan även för "Redback spider" eftersom den har ett rött märke på ryggen. Är ganska vanlig t ex runt Sydney och tar död på en och annan varje år.

Den styggaste spindeln i Australien är dock Funnelweb eller Trattminörspindeln. Den ligger och lurar i en håla som den döljer med ett lock av nät. Ytterst giftig, huga.

Men å andra sidan, vad är inte giftigt Downunder? Världens giftigaste ormar, blåringad bläckfisk, Box jellyfish, Irrakunji mm. Hur vågar man sig dit egentligen och framför allt - hur vågar man bo där? :o :o :o

Under de 4 veckor jag var där såg jag dock endast en giftorm, en Red-bellied blacksnake. Ytterst giftig, men vi satt i en bil när den ringlade över vägen.

Det finns drygt ett trettiotal olika arter av Svarta Änkan (släktet Latrodectus).
De är spridda över hela klotet utom på nord och syd polen.
Så visst finns det Svarta änkor i Thailand, ganska vanliga faktiskt.
Ta en titt på sidorna i gammal grävd brunn som inte används längre, så lär du se några.
De gillar lite svalare och fuktiga områden.

Det som gjort att vi människor har reagerat så kraftigt om dem är just från USA.
Där höll de gärna till i utedass och då under sittbrädan. När någon kom och gjorde sina behov blev de störda och gick till attack.Att det sedan är ganska tunt skinn på de delar av kroppen som var närmast, gjorde det bara lättare att bita igenom.
Tvivlar på att de skulle kunna bita igenom skinnet inuti en handflata, där det är tjockare.

Men som sagt, de finns överallkt. Till och med Sverige har vi hittat exemplar. Men dessa kommer troligtvis genom varor som importeras och klarar inte våra stränga vintrar.
Men skulle de vara inomhus eller i typ ett stall, skulle de mycket väl kunna överleva vintern och till och med föröka sig.

Tidigt. Man är ju upp vid soluppgången och vattnar innan det blir för varmt.
Så första koppen kaffe brukar vara vid sexsnåret på morgonen.

Det är bäst att jobba på mornar innan värsta värmen sätter in.
har en 35 - 40 grader i skuggan här om dagarna
På kvällen skymmer det för snabbt för att hinna göra något.

Så det är trädgårdsarbete från sju fram till tolv halv ett.
Sedan är det lugnt.

Nej Solen går upp strax efter sex och ner strax innan sju.
Är nog så att tiden är Svensk tid och då får man lägga till 5 timmar och blir då 09:23 Thai tid. Ungefär när jag vattnat klart och gjort morgonrundan.

Ska se om jag kan ändra till Thai tid.

Kent

Hadde glömt att kryssa en ruta med automatisk tidsskillnad.
Så nu stämmer alla tiderna. (hoppas jag)

"kentbra " sa:
Det finns drygt ett trettiotal olika arter av Svarta Änkan (släktet Latrodectus).
De är spridda över hela klotet utom på nord och syd polen.
Så visst finns det Svarta änkor i Thailand, ganska vanliga faktiskt.
Ta en titt på sidorna i gammal grävd brunn som inte används längre, så lär du se några.
De gillar lite svalare och fuktiga områden.

Det som gjort att vi människor har reagerat så kraftigt om dem är just från USA.
Där höll de gärna till i utedass och då under sittbrädan. När någon kom och gjorde sina behov blev de störda och gick till attack.Att det sedan är ganska tunt skinn på de delar av kroppen som var närmast, gjorde det bara lättare att bita igenom.
Tvivlar på att de skulle kunna bita igenom skinnet inuti en handflata, där det är tjockare.

Men som sagt, de finns överallkt. Till och med Sverige har vi hittat exemplar. Men dessa kommer troligtvis genom varor som importeras och klarar inte våra stränga vintrar.
Men skulle de vara inomhus eller i typ ett stall, skulle de mycket väl kunna överleva vintern och till och med föröka sig.
Om svarta ankan ar Mycket vanlig i Thailand,en egen tagen bild vore kul :nod:

Ar i Malaysia och springer och runt. igar var det Cameroon Highlands och lea flera Hoyasorter.
Sag lite reptiler och bilder kommer.
Idag ar man pa Penang och forbereder resan tillbaka till Koh Phangan.
Malaysia ar inget for oss. Trivs med lugnet pa var lilla o

Så, då var man hemma på Koh Phangan igen.
Två dagar i Malaysia räcker. Tacka vet jag lugnet här.
Lite sliten efter nattens bravader.
Kom till Hat Yai vid 8 tiden igår kvällen.
Bussen till Sri Thannu var fullbokad.
Pratade med 2 ungar killar som inte heller fick plats. En Thai och en Filippin.
Båda skulle till Koh Samui.
Delade på en egen minvan från Hat Yai till Donsak. Var framme vid 2 tiden i natt.
Väntade till första färjan kl. 5,00 till Samui.
Taxi från södra hamnen vid 6-30 till Lompraya hamnen.
Flygbåt från Samui till Phangan vid 8,00.
Så lite sliten är man.
Har fått i sig en kopp kaffe och får väl vila nån timma.
Sedan är det som vanligt i 60 dagar till.

Blir inte riktigt som vanligt, ändå.

När vi kom hem saknade vi våra Thaitjej, som var hus och kattvakt.
Även mamma bakom huset saknade henne. Efter vad jag förstod så hadde hon inte setts till sedan i måndags.
Onsdag blir till torsdag och vi hör inget. Ja, ja tänkti vi. Hon har väl börjat jobba på någon bar eller hittat någon rik turist nånstans.
Torsdag eftermiddag kommer det upp en turist och tre thaitjejer på mopeder.
De berättar att Aom (som våran tjej hette) har råkat ut för en olycka och ligger på Samui international hospital.
Skulle visst vara riktigt allvarligt med brutna revben, bruten käke och punkterad lunga. Hon ligger visst i respirator.
Mailade till Samui international hospital för att se hur det står till och fick då föäljande svar:
Dear Kent,
Just checked with reception staff here, but they have no patient from Pha-ngan with the name Chaba. They think she might have gone to Thai International Hospital.

Tänker inte leta, utan har lämnar besked till hennes vänner att hon kan höra av sig, när hon mår bättre.
Som van Thailandbesökare så tar jag allt med nypa salt.
Tror inte hon är den sorten som fbara örsöker plocka en på pengar.
Men som sagt. Tror det gör man i kyrkan. Inte i Thailand.
Lämnar alla dörrar öppna och skulle allt stämma så visst är det synd om henne.
Men hon är 29 år och borde veta bättre än att dricka och köra moped på samma gång.

Så man får väl avvakta och se vad som händer.

Annars bara bra. Plantorna växer och tomaterna börjar mogna.
Regnat lite på förmiddan, så vattning behövde jag inte tänka på.
Ska göra egna pannkakor till middag och frossa i mig.

Får väl snart börja planera återinträde till Sverige.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp