KentBra Dagbok

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hakar inte upp mig på Karma-antalet.
Ling PMade och undrade vad jag hadde i Karma, så kunde han åtgärda detta.
Men jag har inte en aning om vad jag hadde.
Kunde dragit till med vad som helst.
Men det ligger inte i min natur att göra så.
För 20 års sedan hadde det nog hänt, men aldrig i dagsläget.
För vad spelar Karma på ett forum för roll.
Det är Karma i verkliga livet som räknas.

Igår var en händelserik dag. Inte tråkigt en sekund.

Sedan avrundade frugan det med KÖTTFÄRSLIMPA och kokt potatis.
Nästan så man fick lite feeling för Svedala igen.

I dag blev första tomaten mogen. En gul avlång variant med namnet Banana Legs.

Så har grävt fram lite Heliconia knölar som ska säljas av.

Nej, livet går vidare och jag går och pillar på mina blommor.

Visa bilaga 19522

Visa bilaga 19524

Visa bilaga 19526

Visa bilaga 19527

Och här kommer lite färska bilder på uppfarten.
Nu börjar det likna något.
Men lite kvar att göra

Bild 1 sett från vägen

Bild 2 halvvägs upp

Bild 3 Min lilla trädgårds odling, till höger om uppfarten.

Bild 4 visar ostkakan (vänster) som ska fyllas med örter och kryddor, Nya gången upp till huset(mitten emmelan. inte riktigt klar ännu) samt dammen (till hger)

Det är gumman min som matar fiskarna

Visa bilaga 19530

Visa bilaga 19532

Visa bilaga 19534

Visa bilaga 19536

Visa bilaga 19538

Gott nytt (Thai) år på er.
Här På Koh Phangan faller ett stilla regn, så blöt blir man vare sig det är Song Kran eller inte.

Regn är bra för växterna och det underlättar för mig.
Har tid att göra lite annat då.

Blir väl till att klippa och sätta mer Hoyasticklingar.
Efterfrågan verkar stor.
Inte bara i Sverige utan jag har fått en del beställningar här ifrån ön också.

Hemresa i slutet av maj som det ser ut nu, men det kan ändras snabbt.
Min far och mina barn saknar en i kalla Sverige.
Konstigt, när man sitter i Målerås är det aldrig någon som kommer och hälsar på.
Men så fort man åker någonstans, så saknar de en.

Inte för att jag har någon hemlängtan, men det finns lite att göra i Sverige också.

Lär väl inte bli någon sommarförsäljning av blommor i år. Funderar på att komma tillbaka så snart som möjligt.
Så det blir väl en två till tre månader att frysa i den Svenska sommaren och sedan tillbaka till värmen i LOS.

Hur man ska lösa allt med försäkringskassa och dylikt är ännu inte klart.
Min bror förslog att skaffa en bungalow till i Malaysia.
Stanna i Thailand i 5 månader och sedan Malaysia i 5 månader.
Skulle kanske kunna vara något. Men är inte förtjust i Malaysia.
Kanske Laos eller Filippinerna istället.

Annars bara lugnt. sitter och plockar ut veckans system till V75 här på Chaimai.
Blir nog inget system inlämnat denna veckan, utan sparar de kronorna och gör ett större till Olympiatravet istället.

Ha en blöt och trevlig Song Kran på er alla.

"bravin " sa:
Gott nytt (Thai) år på er.
Här På Koh Phangan faller ett stilla regn, så blöt blir man vare sig det är Song Kran eller inte.

Regn är bra för växterna och det underlättar för mig.
Har tid att göra lite annat då.

Blir väl till att klippa och sätta mer Hoyasticklingar.
Efterfrågan verkar stor.
Inte bara i Sverige utan jag har fått en del beställningar här ifrån ön också.

Hemresa i slutet av maj som det ser ut nu, men det kan ändras snabbt.
Min far och mina barn saknar en i kalla Sverige.
Konstigt, när man sitter i Målerås är det aldrig någon som kommer och hälsar på.
Men så fort man åker någonstans, så saknar de en.

Inte för att jag har någon hemlängtan, men det finns lite att göra i Sverige också.

Lär väl inte bli någon sommarförsäljning av blommor i år. Funderar på att komma tillbaka så snart som möjligt.
Så det blir väl en två till tre månader att frysa i den Svenska sommaren och sedan tillbaka till värmen i LOS.

Hur man ska lösa allt med försäkringskassa och dylikt är ännu inte klart.
Min bror förslog att skaffa en bungalow till i Malaysia.
Stanna i Thailand i 5 månader och sedan Malaysia i 5 månader.
Skulle kanske kunna vara något. Men är inte förtjust i Malaysia.
Kanske Laos eller Filippinerna istället.

Annars bara lugnt. sitter och plockar ut veckans system till V75 här på Chaimai.
Blir nog inget system inlämnat denna veckan, utan sparar de kronorna och gör ett större till Olympiatravet istället.

Ha en blöt och trevlig Song Kran på er alla.
Problemet är väl att du måste tillbringa 6 månader i Sverige? :police:

Till gunnarg
Det står ingenstans att man måste tillbringa minst 6 månader i Sverige.
Det står att man ska skriva sig på den adress man befinner sig på i minst 180 dagar.
Så länge jag har fastigheten kvar i Sverige så kan jag vara skriven på den och vara utomlands hur länge jag vill. Bara jag inte stannar mer än 180 dagar på samma ställe.

Så tolkar jag det hela.

Just har man en adress i Sverige som man är skriven på hur i helvete ska någon kunna kolla var man själv befinner sej.
Så kommer mitt upplägg också att bli.
Sen om jag är i Norge Bolivia eller Thailand det vet jag endast själv.

"bravin " sa:
Till gunnarg
Det står att man ska skriva sig på den adress man befinner sig på i minst 180 dagar.
Så länge jag har fastigheten kvar i Sverige så kan jag vara skriven på den och vara utomlands hur länge jag vill. Bara jag inte stannar mer än 180 dagar på samma ställe.

Så tolkar jag det hela.
Så länge det inträffar något som gör försäkringskassan misstänksam eller att någon har ont av vad du gör. :police:

skulle sådant inträffa, så får man väl åka hem till sverige. Behöver ju i så fall bara anmäla att man är tillbaka.

Nu är det dags att göra sig redo för Song Kran.
Blir till att plasta in plånbok och cigaretter samt sätta en plastkasse över handväskan.
Sedan blir det badbyxor och T-shirt på, så man är redo.
Full fart in till Thong Sala och fira.

"bravin " sa:
skulle sådant inträffa, så får man väl åka hem till sverige. Behöver ju i så fall bara anmäla att man är tillbaka.

Blir till att plasta in plånbok och cigaretter samt sätta en plastkasse över handväskan.
Troligen kan dom kräva återbetalning av din garantipension om du bott i Thailand mer än halva året. :police:

"bravin " sa:
Till gunnarg

Så tolkar jag det hela.

Hej, ::) ::) ::)
läs noga en gång till, för ni har båda missat det hela med tiden.

Bor man regelbundet mer än 180 dagar utanför sverige ska man vara skriven i det land man bor längst
Ex Thailand 5 , Malaysia 5 och Sverige 2 blir du utskriven. Om du äger fastighet eller ej saknar betydelse, det gäller ändast för skatten.

Det finnes ett sätt att få ut mer under en två års period. Första året kan du vara ute 11.5 mån för du har ju inte planerat att kontinuerligt bo mer än 180 dagar/ år i Thailand ej heller hela året. År 2 får du då inte vara borta mer än 180 dagar, obs! försäkringskassan är noga med dagar. Med vart annat år under 180 dagar går du då inte in under regeln kontinuerligt mer än 180 dagar och du bor inte ute hela året. Två olika saker att ta hänsyn till.
Detta sätt att gå runt tidsreglerna skulle resultera i styvt 17,5 mån på 2 år och sen starta om :P ;D :P ;D

"kjell.t " sa:
Hej, ::) ::) ::)
läs noga en gång till, för ni har båda missat det hela med tiden.

Bor man regelbundet mer än 180 dagar utanför sverige ska man vara skriven i det land man bor längst
Ex Thailand 5 , Malaysia 5 och Sverige 2 blir du utskriven. Om du äger fastighet eller ej saknar betydelse, det gäller ändast för skatten.

Det finnes ett sätt att få ut mer under en två års period. Första året kan du vara ute 11.5 mån för du har ju inte planerat att kontinuerligt bo mer än 180 dagar/ år i Thailand ej heller hela året. År 2 får du då inte vara borta mer än 180 dagar, obs! försäkringskassan är noga med dagar. Med vart annat år under 180 dagar går du då inte in under regeln kontinuerligt mer än 180 dagar och du bor inte ute hela året. Två olika saker att ta hänsyn till.
Detta sätt att gå runt tidsreglerna skulle resultera i styvt 17,5 mån på 2 år och sen starta om :P ;D :P ;D
Det gäller inte skatten utan rätten till garantipension om man bor utanför Sverige i mer än 180 dagar per år.Färskt exempel på detta är den 96-åriga damen som flyttade till sin son i Thailand och har nu fått sin garantipension indragen. :police:

"gunnarg " sa:
Det gäller inte skatten utan rätten till garantipension om man bor utanför Sverige i mer än 180 dagar per år.Färskt exempel på detta är den 96-åriga damen som flyttade till sin son i Thailand och har nu fått sin garantipension indragen. :police:

Just vad det handlar om, hon flyttade ut ! För gott/året om 100% så vad?
Vad jag föreslog , är ett sätt att inte bli utskriven och då får man sin behålla garantipensionen mm

"bravin " sa:

Du har väl redan hunnit iväg dit du skulle, ett tips: använd typ sådana zipbag fryspåsar i 1liters storlek, då kan utan hinder prata i mobilen och kan skydda den också, det kanske ser lite löjligt/skumt ut men det funkar, på de grejer du vill skydda plånbok,mobil o.s.v. ..

Jo-Be

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp