KentBra Dagbok

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Insayt " sa:
Lego så lågt av dig, du smiter till de du tror att du får mest poäng, här i Kents tråd. Du skriver i denna tråden efter tråden med Julskinkan som du tycker är skit antagligen, varför tycker du det? Jo för att du tycker inte att du fick svar på din fråga.

Tack för hjälpen Kent, här var det bra mycket mer hjälp än i julskinketråden, dåligt Lego, lågt mycket lågt??

insayt
Ja. Legolas är otacksam. Se bara till all den skinkehjälp jag har sökt att bistå med. :) Om han sen inte fattar hur det går till.......

"legolas " sa:
Så borde jag kanske ha skrivit mer tydligt och gett lite mer klarare instruktioner. men jag orkade bara inte.... ;D ;D ;D

...men jag orkade bara inte.... ;D ;D ;D, vad insinuerar du med detta, att vi alla i detta forum inte förstår något och det vi säger är inte värt att skriva om, varför orkar du inte?

Lego, jag skall tala om för dig hur Thailand fungerar, en dag skall du förstå!

insayt

Har ni börjat o tulla på jul spriten redan pojkar

Nej gör rätt gör om låter fan som ett dagis nu

KentBra du som e en djungelns man om du skulle hitta dessa får du gärna skrika till vet att dom e ovanliga här uppe

"glimten66 " sa:
KentBra du som e en djungelns man om du skulle hitta dessa får du gärna skrika till vet att dom e ovanliga här uppe
Bilderna ska ju me ju

uploadfromtaptalk1355015814660.jpg

uploadfromtaptalk1355015859601.jpg

uploadfromtaptalk1355015906599.jpg

uploadfromtaptalk1355015946505.jpg

Det borde vara förbjudet att lägga ut så fina blombilder. Jag blir så avundsjuk!!
Vad heter Hoya på thai?

Förresten. Vad heter Rosellate på thai? Jag har provat att säga Rosella med alla betoningar jag kommit på men ingen begriper vad jag vill ha sagt.

Ahh du gillar Orkidéer. Har en gumma en bit bort som odlar de stora sorterna.
Ska ta med kameran och ta lite bilder åt dig.

Sedan gällande rosellate, så prova att säga red tea eller Hibiscus tea.
Vill du prova att odla det själv så har jag frö.

Du kan läsa lite om det längst ner på min hemsida om Hibiscus
http://hoyamani.se/Hibiscus/hibiscus.html

Där hittar du också en del recept.

Tog den långa vägen till byn för att handla lite.
Gick förbi Orkidé odlaren. Men tyvärr var de inte i blomning.
Vi är i slutet av regnperioden här och om ett par veckor ska de börja blomma.
Det är mest storväxta Orkidéer med bulber de odlar. Se bild.

Såg ett par blommande klängliljor efter vägen. Växer mer eller mindre vilt här på ön.

Såg även en enmeters Varan korsa vägen en bit framför oss.

Även om man inte fick tag på någon mjölk, så var det en trevlig promenad på en dryg timma.

Visa bilaga 24991

Visa bilaga 24993

Visa bilaga 24995

Otoligt vackra du får gärna höra va hon tar för dom e mycket intresserad det samma gäller dina vackra hoyor vill gärna köpa ett gäng av dig

Micke o Ket

Stämmer bra "Porslinsblommor" kallas de för.
Finns över 500 olika sorter plus alla korsningar som framtagits. Nya sorter hittas hela tiden.
De allra flesta kommer från regnskogarna här i sydost Asien och Australien.
Den vanliga Porslinsblomman "Hoya carnosa" har varit en populär krukväxt i våra hem sedan 1920 och är fortfarande populär. Intresset för dessa Hoyor exploderade i slutet av 60-talet och mängder med varianter dök upp på marknaden.
Hoya är relativt lätta att föröka genom att ta sticklingar och detta har bidragit till deras framgång. Men tyvärr är det väl även detta som kommer att leda till problem.
Redan nu börjar folk få problem med att få dem i blomning. Oftast så blommar de en eller två gånger, sedan aldrig mer.
Detta kan bero på att det inte förekommit någon odling av frösådda plantor, allt är stickling på stickling på stickling i hur många led som helst. I praktiken innebär detta är de flesta plantorna i hus och hem kan vara närmare 100 år gamla (räknat från frö).

Det är först nu på senare år som man börjat ta frö av dessa, men det finns ännu ingen som fröodlar dem kommersiellt. Tar för lång tid jämfört med att sticklingsförökning.
Det lilla fröförökning som finns är just från hobbyodlare och dessa är mest intresserade av att korsa fram nya varianter.

Så problemet ligger helt enkelt i att det inte är ekonomiskt att fröodla dem, och därför får vi ingen förnyelse av den genetiska mångfalden i vårat utbud.
Det är just därför jag väljer att åka runt och plocka vilda sorter. Samt att försöka fröså så mycket som möjligt.
Detta innebär ju att de plantor som jag har är första generation och inte den hundraförsta.
Jag märker skillnaden mellan stickling tagen i regnskogen Malaysia och stickling från odlare.
Båda är av släktet Hoya imperialis, båda står planterade på samma sätt, Båda satta samtidigt.
Men just den vilda sticklingen växer mer än dubbel så fort och har redan blommat. Den andra tog längre tid på sig att rota sig, växer långsammare och har ännu inte blommat.
Skillnaden är enorm. Se bilderna.

Så mitt mål är att fylla min lilla trägårdsplätt med enbart vilda varianter samt frösådda plantor.
Har hittills lyckats ganska bra och har totalt nu ett tjugotal sorter som fyller mina krav.
Väntar in drygt ett trettiotal nya sorter med första generationen sticklingar från vänner som går och plockar i regnskogen.
Sedan har jag ett tiotal sorter som jag ska ha till att ta frö ifrån.

Tyvärr verkar det som det är ont om pollinerare här. Så man får gå runt med pensel och göra binas jobb. Vilket kan vara en fördel, för då vet jag vad som är faderplanta och moderplanta.
Funderar på att skaffa en bikupa till nästa år, då det är ett nedrans jobb att springa runt och pollinera.
Så planer finns, återstår bara att se hur länge orken är där. Men än så länge är det roligt.

Oj, det blev långt.
Men ni får skylla er själva som får mig att tända till.

Bild 1 och 2 är på Hoya imperialis sticklingar från en odlare här i Thailand.
Planterade i februari 2012

Bild 3 och 4 är på Hoya imperialis sticklingar som själv tog från vild planta i Cameroon Highlands / Malaysia, och dessa planterade samtidigt. Notera att båda dessa har blommat för mig.

Kent

Visa bilaga 25027

Visa bilaga 25029

Visa bilaga 25030

Visa bilaga 25031

Allt går, utom små barn och trasiga klockor (som min far brukar säga).
Jag håller på att uppdatera min hemsida, där finns en hel del bilder.

Ska sedan gå igenom vad jag till salu och lägger ut bilder på dem här.
Kommer om någon timma.

Kent

"Kentbra " sa:
Allt går, utom små barn och trasiga klockor (som min far brukar säga).
Jag håller på att uppdatera min hemsida, där finns en hel del bilder.

Ska sedan gå igenom vad jag till salu och lägger ut bilder på dem här.
Kommer om någon timma.

Kent

Jag e intresserad av allt har lite svårt me o kolla hemsidor från telefonen tar sån tid o allt blir smått
Men väntar me späning på va du lägger ut här

"legolas " sa:
Va fan Kentbra - skynda dig nu Glimten66 är skitbra - cash i näven och aldrig några reklamationer - kanonkund.... :D :D :D
Men ge honom ;Dslöväxande Hoyor, så att mina kommer till livs först, så jag kan skryta och skräna före Glimtmannen...
legolas

Helt rätt där Lego bara hemma jag reklamerar
Nej du gubben får se till o lägga bra cach då så att det blir jag som får skryta ;)

Tyvärr är det lite tunnt med färdiga plantor.
Skickade en stor sändning till Tyskland för 2 veclor sedan.

Men detta finns färdigrotade just nu.

Storblommiga sorter.
Bild 1
Hoya Affinis: Snabbväxande och klättrande sort som får stora gula till oranga blommor.
Ju mer ljus, desto orangare blommor. : Snabbväxande och klättrande sort som får stora gula till oranga blommor.
Pris 100:-

Bild 2
Hoya cv Moneet: Snabbväxande och klättrande sort som får stora oranga blommor, ibland med röda stripe.

Bild 3
Hoya cv Ruthie: snabbväxande och klättrar. Får stora och glansiga gula blommor.

Bild 4 (en av mina favoriter)
Hoya multiflora (rakethoya): En av de få buskväxande sorterna. får massorav vita blommor med gult i som hänger och ser ut som raketer. Blommar lätt och året runt.
Kan stå lite mörkare, som inomhus.

Bild 5
Hoya davidcummingi: Hängande sort som inte klättrar. Växer fort och får massor av små oranga blommor.

OBS alla priser SEK och bilderna är på den aktuella plantan

Visa bilaga 25046

Visa bilaga 25048

Visa bilaga 25049

Visa bilaga 25050

Visa bilaga 25052

"Kentbra " sa:
Tyvärr är det lite tunnt med färdiga plantor.
Skickade en stor sändning till Tyskland för 2 veclor sedan.

Men detta finns färdigrotade just nu.

Storblommiga sorter.
Bild 1
Hoya Affinis: Snabbväxande och klättrande sort som får stora gula till oranga blommor.
Ju mer ljus, desto orangare blommor. : Snabbväxande och klättrande sort som får stora gula till oranga blommor.

Bild 2
Hoya cv Moneet: Snabbväxande och klättrande sort som får stora oranga blommor, ibland med röda stripe.

Bild 3
Hoya cv Ruthie: snabbväxande och klättrar. Får stora och glansiga gula blommor.

Bild 4 (en av mina favoriter)
Hoya multiflora (rakethoya): En av de få buskväxande sorterna. får massorav vita blommor med gult i som hänger och ser ut som raketer. Blommar lätt och året runt.
Kan stå lite mörkare, som inomhus.

Bild 5
Hoya davidcummingi: Hängande sort som inte klättrar. Växer fort och får massor av små oranga blommor.

OBS alla priser SEK och bilderna är på den aktuella plantan

Blir bra det jag tar tre av varje om du har
ett sett kommer att följa me hem till svedala

Har även några fler hängande sorter,''

Bild 1
Hoya aff. engleriana. Hängande sort som delar sig själv och ger små vita blommor med mörkt centrum.
Pris 75:-

Bild 2
Hoya bella marg, variegata. Hängande sort som delar sig själv och ger små vita blommor. Bladen har vita kanter som gör den attraktiv, även når den inte blommar.

Bild 3 och 4
Hoya paxtoni. Likand bella men med större blad och blommor. Inget vitt på bladen.
Pris liten (bild 3) 75:- Lite större (bild 4) 100:-

Bild 5
Hoya paziae. Liknar bella och paxtoni men klättrar gärna. Vita lite större blommor.
Pris för planta 125:-

Bild 6
Sedan står det en hel del på rotning här, Men det tar cirka 3 till 4 veckor innan de är klara.

Visa bilaga 25058

Visa bilaga 25060

Visa bilaga 25062

Visa bilaga 25064

Visa bilaga 25066

Visa bilaga 25068

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp