Stämmer bra "Porslinsblommor" kallas de för.
Finns över 500 olika sorter plus alla korsningar som framtagits. Nya sorter hittas hela tiden.
De allra flesta kommer från regnskogarna här i sydost Asien och Australien.
Den vanliga Porslinsblomman "Hoya carnosa" har varit en populär krukväxt i våra hem sedan 1920 och är fortfarande populär. Intresset för dessa Hoyor exploderade i slutet av 60-talet och mängder med varianter dök upp på marknaden.
Hoya är relativt lätta att föröka genom att ta sticklingar och detta har bidragit till deras framgång. Men tyvärr är det väl även detta som kommer att leda till problem.
Redan nu börjar folk få problem med att få dem i blomning. Oftast så blommar de en eller två gånger, sedan aldrig mer.
Detta kan bero på att det inte förekommit någon odling av frösådda plantor, allt är stickling på stickling på stickling i hur många led som helst. I praktiken innebär detta är de flesta plantorna i hus och hem kan vara närmare 100 år gamla (räknat från frö).
Det är först nu på senare år som man börjat ta frö av dessa, men det finns ännu ingen som fröodlar dem kommersiellt. Tar för lång tid jämfört med att sticklingsförökning.
Det lilla fröförökning som finns är just från hobbyodlare och dessa är mest intresserade av att korsa fram nya varianter.
Så problemet ligger helt enkelt i att det inte är ekonomiskt att fröodla dem, och därför får vi ingen förnyelse av den genetiska mångfalden i vårat utbud.
Det är just därför jag väljer att åka runt och plocka vilda sorter. Samt att försöka fröså så mycket som möjligt.
Detta innebär ju att de plantor som jag har är första generation och inte den hundraförsta.
Jag märker skillnaden mellan stickling tagen i regnskogen Malaysia och stickling från odlare.
Båda är av släktet Hoya imperialis, båda står planterade på samma sätt, Båda satta samtidigt.
Men just den vilda sticklingen växer mer än dubbel så fort och har redan blommat. Den andra tog längre tid på sig att rota sig, växer långsammare och har ännu inte blommat.
Skillnaden är enorm. Se bilderna.
Så mitt mål är att fylla min lilla trägårdsplätt med enbart vilda varianter samt frösådda plantor.
Har hittills lyckats ganska bra och har totalt nu ett tjugotal sorter som fyller mina krav.
Väntar in drygt ett trettiotal nya sorter med första generationen sticklingar från vänner som går och plockar i regnskogen.
Sedan har jag ett tiotal sorter som jag ska ha till att ta frö ifrån.
Tyvärr verkar det som det är ont om pollinerare här. Så man får gå runt med pensel och göra binas jobb. Vilket kan vara en fördel, för då vet jag vad som är faderplanta och moderplanta.
Funderar på att skaffa en bikupa till nästa år, då det är ett nedrans jobb att springa runt och pollinera.
Så planer finns, återstår bara att se hur länge orken är där. Men än så länge är det roligt.
Oj, det blev långt.
Men ni får skylla er själva som får mig att tända till.
Bild 1 och 2 är på Hoya imperialis sticklingar från en odlare här i Thailand.
Planterade i februari 2012
Bild 3 och 4 är på Hoya imperialis sticklingar som själv tog från vild planta i Cameroon Highlands / Malaysia, och dessa planterade samtidigt. Notera att båda dessa har blommat för mig.
Kent
Visa bilaga 25027
Visa bilaga 25029
Visa bilaga 25030
Visa bilaga 25031