KentBra Dagbok

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej
Du som kan det mesta om blommor och bin :)
Vi satt och funderade på om det skulle funka att ta med en liten planta av Änglatrumpet till Thailand och få den att trivas här.
Sen undrar vi var den kommer ifrån, eftersom den inte tål kyla.
Har du nån ide

P1000064.jpg

Änglatrumpet eller Brugsmania som de heter kommer från syd och mellan Amerika.
De trivs bra här nere och helst då innåt landet.
Här på Koh Phangan är det lite för fuktigt för dem.
Så jag hadde provat.
Provade för ett par sedand med Datura, en släkting ill just Änglatrumet och det fungerade bra.

Finns en annan släkting till dem här nere, som blir jättestor med stora vita blommor.

Här har vi haft ett litet helvete i par dagar- Ända sedan trippen till Samui tisdag förra veckan så har vi varit lite hängiga och snuviga. I fredags kväll bröt det ut ordentligt. Så hela helgen har vi tillbringat till sängs. frusit i en timma, för att sedan svettas i en timma dygnen runt. Idag som först verkar det ha vänt. Anita är lite piggare medans jag känner mig överkörd av en ångvält.

"Kentbra " sa:
Här har vi haft ett litet [¤#@@¤%] i par dagar- Ända sedan trippen till Samui tisdag förra veckan så har vi varit lite hängiga och snuviga. I fredags kväll bröt det ut ordentligt. Så hela helgen har vi tillbringat till sängs. frusit i en timma, för att sedan svettas i en timma dygnen runt. Idag som först verkar det ha vänt. Anita är lite piggare medans jag känner mig överkörd av en ångvält.
Låter inget kul, när ni båda ligger för ankar.
Hoppas det bara är en vanlig flunsa så att ni kryar på er snart.

Att båda skulle få Dengue samtidigt känns lite långsökt, men såklart inget är omöjligt.
Vid den här årstiden med lite kyligare nätter springer ju var och varannan thai runt och hostar och sprider förkylningar. Blir så sur när man sitter hemma och käkar och dom hostar rakt ut över matbordet håller inte för munnen, ner och pillar i samma mat, och sen ligger hela familjen sjuka.

Har kan dom kaka ur samma jag har egen mat, svart att saga till svarmor, svarfar, alla systrarnas ungar och frugan hur dom skall ata.

Då var det konstaterat att vi har Dengeu feber.
En hel hög med medicin att äta och återbesök i morgon

"Kentbra " sa:
Då var det konstaterat att vi har Dengeu feber.
En hel hög med medicin att äta och återbesök i morgon
Sicket jädra oflyt, hoppas ni kryar på er så fort det går.
Det är tacken för att man är snäll och omtänksam, finns ingen rättvisa i världen.
Rolf

Dengeu kan ge upphov till blödningar. Men vi är inte blödiga av oss. Det finns 4 olika sorters Dengeu, och man kan få alla 4 sorterna. Den värsta ger svåra blödningar, alla ger smärta i leder och muskler, feber med ömsom frossa och svettningar. Har väl haft en sort så är man immun mot den. Så nu återstår bara tre sorter

Det gick dengue på Koh Chang nu när vi var där, 5st insjuknade där vi bor. Så vi körde repellent på oss även på dagtid.

Under 2012 så har det florerat duktigt med dengue, till och med thaiare som jag känner har åkr på det. bland annat i Legos lilla hemby ;)

Så kom ihåg att smörja in er även om ni ALDRIG blir bitna....

Läste på tror det var smittskydds institutets sida när jag hade var jag misstänker var dengue att första gng är det 0.5% chans att få den alvarliga andra gng 2,5% så risken ökar men inte enormt.

"legolas " sa:
Tack för varningen, det behövs sannerligen. Har dock haft turen att inte ens höra talats om någon här i Chaiyaphum som blivit smittade. Men det betyder ju inte att man är säker på nåt sätt (ta i trä). Så bra att du varnar B-tung.

Men är du säker på att han blev smittad här då? Eller var det så att killen var född i Chaiyaphum, och blev smittad på Koh Chang??

legolas

Detta Thaiparet var Chayapum, Hua Hin och Phuket. Det var han som fick det under tiden dom var i Chayapum. Han tror att han fick smittan i Hua Hin. Det var också han som berättade att det gick Dengue som en typ av epidemi.

Tjoho!

"legolas " sa:
Ja men hallå, då fick han ju INTE smittan här då utan långt nere i Hua Hin.... Jag har alltså inte ens hört talats om någon som fått det här, ta i trä.....

legolas

Läsvärt
http://www.mcot.net/site/content?id=50e ... RJKMcXXu_x

en annan
http://www.tmb.ie/destinations/news.asp?id=188376

Som avslutning det finns inget vaccin mot Dengue. Denguemyggan är dagaktiv och man ska vara noga med att skydda sig mot bett med täckande kläder eller repellent innehållande DEET

Se så thairävar och thaihonor, smörj in er på dagtid!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp