Kontanter eller plastpengar?

Utanför stadskärnan i petchabun
Tyckte att Thailand låg långt framme redan för snart tio år sedan.
Jag betalade hyra, internet, el, vatten som oftast i en ATM och pengarna drogs från kontot.
Skönt att slippa köa på olika ställen.

Nu är det GCash appen i mobilen som gäller för räkningar istället.

Men vet att många inte vill byta till den nya tekniken och fortsätter köa för att betala sina räkningar kontant.

Utanför stadskärnan i petchabun
Hej

Det är ju en relativt utvecklad del av landet jämfört med vår region. själv var jag ju gift på landsbygden i Petchabun en gång i tiden (8-10 år) jag uppskattar att den regionen ligger ungefär 10-15 år före vår rehion i utvecklingen.

Mvh isan lover

På Teneriffa har jag när jag går ut: En mobiltelefon, en plånbok med betalkort och sedlar samt en penningpung för mynt. Dyrare köp betalar jag med Face ID, annars med sedlar och kontanter.
Vi har dessutom alltid kontanter hemma i mycket säkert förvar.
Helst använder vi kontanter för att försvåra för smutsiga politiker att förbjuda dem.

Hej

I Sverige och andra I-länder men knappast i alla dom länder som fortfarande i många är nästintill U-länder, sen skiljer det mycket mellan städer och landsbygd också.

Mvh isan lover
Med dina erfarenheter och teorier ligger just Thailand efter övriga länder i Asien.
En slutsats du gjort på en kort semester och fickan full av kontanter i olika valutor som växlas i guldbutiker som ägs av kinesiska drogkarteller.

Fleta användare av internet och sociala medier är Kina, Thailand, Singapore, Filippinerna, Indonesien, Indien och Malaysia.

Betalning via appar ökar med tiotusentals procent varje år.

Det enda som behövs är fungerande internet och 4G.

Rika Thailand borde ligga långt framme.

Med dina erfarenheter och teorier ligger just Thailand efter övriga länder i Asien.
En slutsats du gjort på en kort semester och fickan full av kontanter i olika valutor som växlas i guldbutiker som ägs av kinesiska drogkarteller.

Fleta användare av internet och sociala medier är Kina, Thailand, Singapore, Filippinerna, Indonesien, Indien och Malaysia.

Betalning via appar ökar med tiotusentals procent varje år.

Det enda som behövs är fungerande internet och 4G.

Rika Thailand borde ligga långt framme.
Hej

Nja att landet Thailsnd ligger efter sa jag nog inte, men skillnaderna mellan stad och landsbygd är nog stor lokalt.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp