Kostnad Husbygge?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Byggkunskaper o priser på detta forum är ju inte pricis en höjdare. Liknar ju mer den blinde som leder en blind. Men ett hus som är ca 100kvm med lite eropisk standard kostar ca 1mil bht om du läjer egna snickare o själv köper in matrialet. Såg en bild på yttertaket under ifrån o frågade mig var är aluminiumfolien. Sen skall man ju bygga med den vita stenen för isoliring, den gamla cement stenen är ju rena värmeelementen. Men har man stålar till elen så bygg. Men nu bygger även thai rätt när man vill spara energi Så tiotusen per kvm i egen regi är ett bra rikt märke.

"Golden " sa:
Byggkunskaper o priser på detta forum är ju inte pricis en höjdare. Liknar ju mer den blinde som leder en blind. Men ett hus som är ca 100kvm med lite eropisk standard kostar ca 1mil bht om du läjer egna snickare o själv köper in matrialet. Såg en bild på yttertaket under ifrån o frågade mig var är aluminiumfolien. Sen skall man ju bygga med den vita stenen för isoliring, den gamla cement stenen är ju rena värmeelementen. Men har man stålar till elen så bygg. Men nu bygger även thai rätt när man vill spara energi Så tiotusen per kvm i egen regi är ett bra rikt märke.

Du tjatar väldigt mycket om isolering. Vad kan du om isolering?
Priset du anger för hus verkar lite väl billigt. Skulle tippa på att du bör gå upp 50% minst om du ska ha ett ordentligt hus med svensson sprcifikationer.

"andrejsdenruskige " sa:
Du tjatar väldigt mycket om isolering. Vad kan du om isolering?
Priset du anger för hus verkar lite väl billigt. Skulle tippa på att du bör gå upp 50% minst om du ska ha ett ordentligt hus med svensson sprcifikationer.

Beror ju på vart de byggs i turist områden ja då kan nog de priset stämma men inte annars
vårat hus har än så länge kostat drygt 600,000 bath då e även altanen inräknad

"glimten66 " sa:
Beror ju på vart de byggs i turist områden ja då kan nog de priset stämma men inte annars
vårat hus har än så länge kostat drygt 600,000 bath då e även altanen inräknad

Ojdå, men är det då med svensson material och upplägg? Isolering och dubbelvägg som Golden menar?
Fast europastandard kan ju vara allt från Albansk standard till lyxbygge i Skandinavien

"andrejsdenruskige " sa:
Ojdå, men är det då med svensson material och upplägg? Isolering och dubbelvägg som Golden menar?
Fast europastandard kan ju vara allt från Albansk standard till lyxbygge i Skandinavien
Glimtens kåk är BÄTTRE än det (=Mycket mer jobb med t ex omfattande mosaikläggning i badrum.). Och har för mig att han t o m fick 150 m2 för de pengarna! Med utrymme för 200m2 invändigt om han valt att bygga tvåvånings i hela.
(Se hans speciella tråd om husbygget).

Men då hade han en tuff thaifru, som höll efter byggjobbarna :) En mycket viktig faktor för att hålla nere kostnaden.

--
Föräldrarna till min förhoppningsvis blivande fru, har nyligen byggt en 3-rummare med fina trä- och stendetaljer. Inte farangtoa, men andra "farangstandard" som t ex tvättmaskin. Med "thailyxstandard" = karaoke :)
För dem kostade det bara 500 000 baht, men då gjorde pappan själv jobb för ungefär 200 000, främst då de snygga detaljerna.

Det är "onödigt" snyggt enligt mina mått, så jag har sagt till henne att
föräldrarnas hus blir finast
och "mitt" blir större :)
(((Jag ska ha plats även för bl a kontor hemma, så det behövs mer än 3 rum. Det är även tänkt att bli 2 - 3 barn. Och det kanske kommer gäster från Sverige, så det kan behövas rum också där de kan sova :)

"Lunkan " sa:
Glimtens kåk är BÄTTRE än det (=Mycket mer jobb med t ex omfattande mosaikläggning i badrum.). Och har för mig att han t o m fick 150 m2 för de pengarna! Med utrymme för 200m2 invändigt om han valt att bygga tvåvånings i hela.
(Se hans speciella tråd om husbygget).

Men då hade han en tuff thaifru, som höll efter byggjobbarna :) En mycket viktig faktor för att hålla nere kostnaden.

--
Föräldrarna till min förhoppningsvis blivande fru, har nyligen byggt en 3-rummare med fina trä- och stendetaljer. Inte farangtoa, men andra "farangstandard" som t ex tvättmaskin. Med "thailyxstandard" = karaoke :)
För dem kostade det bara 500 000 baht, men då gjorde pappan själv jobb för ungefär 200 000, främst då de snygga detaljerna.

Det är "onödigt" snyggt enligt mina mått, så jag har sagt till henne att
föräldrarnas hus blir finast
och "mitt" blir större :)
(((Jag ska ha plats även för bl a kontor hemma, så det behövs mer än 3 rum. Det är även tänkt att bli 2 - 3 barn. Och det kanske kommer gäster från Sverige, så det kan behövas rum också där de kan sova :)

Nu var de inte det estetiska jag tänkte på, utan materialval och lösningar enligt Svensk energieffektiv standard.
Att man snider i trä och pillar med mosaik gör inte huset bättre, det gör huset finare och trevligare.

Jag menar inte att det är fel på Glimtens hus, det jag vill ha sagt är att Goldens mening om priset på hus av "Europeisk standard" är lite för låg om man nu ska bygga energieffektivt med luftspalter och andra moderna lösningar.

Angående badrum och kvalitet. Skulle du följa svenska försäkringskrav och annat tjafs så hade nog inte ett badrum i Thailand heller blivit så billigt.
Sedan kan man ju fråga sig om man verkligen behöver följa svenska byggnormer i Thailand?
Blir både dyrt och krångligt. Arbetskraft som är insatt i Svenskstandard existerar nog inte i överflöd i Thailand heller.

"andrejsdenruskige " sa:
Nu var de inte det estetiska jag tänkte på, utan materialval och lösningar enligt Svensk energieffektiv standard.
Att man snider i trä och pillar med mosaik gör inte huset bättre, det gör huset finare och trevligare.

Jag menar inte att det är fel på Glimtens hus, det jag vill ha sagt är att Goldens mening om priset på hus av "Europeisk standard" är lite för låg om man nu ska bygga energieffektivt med luftspalter och andra moderna lösningar.

Angående badrum och kvalitet. Skulle du följa svenska försäkringskrav och annat tjafs så hade nog inte ett badrum i Thailand heller blivit så billigt.
Sedan kan man ju fråga sig om man verkligen behöver följa svenska byggnormer i Thailand?
Blir både dyrt och krångligt. Arbetskraft som är insatt i Svenskstandard existerar nog inte i överflöd i Thailand heller.

Nej bygger inte me luftspallt finns ingen aledning att göra där vi håller till:9
annars e de som Lunkan säger på ett ungefär vi har 80kvm nere o 50kvm uppe plus balkong på ca 24 kvm o en altan på runt 100kvm sen kommer de att bli ett exra rum på baksidan på 40kvm me glas väggar på 3 sidor

glimten66

Varför bygga ett hus enligt svenska byggnormer i thailand ? viss skillnad på klimat och dylikt. För övrigt måste jag påpeka att jag tycker att glimtens hus är väldigt stiligt :thumbsup:

"matteisurin " sa:
Varför bygga ett hus enligt svenska byggnormer i thailand ? viss skillnad på klimat och dylikt. För övrigt måste jag påpeka att jag tycker att glimtens hus är väldigt stiligt :thumbsup:

:wai:Sådana vackra ord ger di lite karma :)
håller me di om att de e ett annat klimat där nere fattar inte varför de ska vara svenska byggnormer på allt...

"matteisurin " sa:

Låter som att det är mig ni tjatar på. Mina inlägg grundade sig på Goldens inlägg om att 100m2 kostar 1miljon om man bygger med europeisk standard. Min mening var och är fortfarande att det kostar nog mer än 1milj. att bygga med europeisk standard.

Frugans hus som är byggt förra året har inte heller europeisk standard. Det jag tycker är värst med att inte ha europeisk standard är avsaknaden av ljudisolering som försvinner.
Resterande bryr jag mig inte om. Det är bara jag som vill ha AC och den korta tiden som jag är där så skulle jag kunna köra den dygnet runt utan att bry mig.

Bild på frugans hus.
Tror det var på 117m2. Har dock inte måtten i huvudet.
Kvaliteten kan vara lite halvtaskig på bilderna har inte ursprungsbilderna på jobbet.

Thaistyle med 86°-110° vinklar och allt vad det innebär. Isolering i taket är det men i övrigt så är det enkelglas och tunna väggar.

Hus1.JPG

Hus2.JPG

Ser ju jätte fint ut har du bilder inifrån me :)

andrej som vi bor behövs de ingenting för ljudet som du sett på bilderna så bor vi ute på landet bokstavligt talat

"glimten66 " sa:
Ser ju jätte fint ut har du bilder inifrån me :)

andrej som vi bor behövs de ingenting för ljudet som du sett på bilderna så bor vi ute på landet bokstavligt talat

Vet inte om jag har några inomhus bilder med mig här. Kan kolla när jag kommer till "rummet".

Hoppas att jag hittas några fina "90gradare" som enligt mig gör huset till rivobjekt medans thailändarna inte ens lägger märke till det.

På natten sover ja så gott Lego du börjar bli gammal om du vaknar så lätt ;D

"legolas " sa:
Andrejs.....

fin kåk ni har där. Det där med ljudisolering, det är väl nästan det enda jag också bryr mig om. Ibland känns det i det hänseendet som man bor i tält. jag hör precis ALLTING på utsidan på natten och ibland kan det vara lite jobbigt att sova när man hör musiken strömma in i sovrummet. När grodornas parninglek susar in i rummet. När kattfan gnäller som en baby och vill bli påsatt och hundfan skäller 1 km bort.... alla ljud bara susar rätt in utan att hindras av någonting!!

Hade jag bott permanent där så hade ljudisoleringen varit prio1.
-Bygga innerväggar och isolera med foamglass och kanske t.o.m bitumenmatta mot ljud.
-Byta till 3-glasfönster
-Rulla ut isolering med både låg och hög densitet på innertaket.
-Bytt ut sovrumsdörren till någon fet sandwish konstruktion som är ljudisolerad.

Vill man slippa allt stoj så går man in på rummet, stänger dörren, drar igång AC'n, på med datorn, öppnar ölen och riktigt känner vilken bra investering man gjorde med att isolera utav bara fan.

Verkligen en tjusig kåk Andrejs. Ser fram emot fler bilder bl a på de "räta" vinklarna.

Vår kåk är inte isolerad den heller, det enda man slipper höra är alla galna tuppar som börjar gala klockan 3 på morgonen, och det är tack vare AC:n som väsnas percis lagom. Hundkräken hörs nästan som om dom står inne i rummet och skäller. :(

"andrejsdenruskige " sa:

Jag tog för givet att man inte bygger allt som i Sverige :) så då jag svarade menade jag sådant som toalett, kök, hyffsad issolering så att man inte behöver köra ACn i onödan o d.

Då jag skrev om utsmyckningar, så nämndes det bara för att ge hints om vad byggkostnaderna kan tänkas bli (=Då de har en del mer utsmyckningsjobb, kan det finnas en del utrymme att göra annat extra för liknande kostnad.)

F ö är huset på ditt foto mycket liknande det jag skrev om (!) men det andra är ljusare med mer utsmyckningar.

Vist kan du bygga för ca 10 000 bht kvm med en standar som är nära den svenska. Framför alt om du tar hand om alla inköp själv. Och att du inte använder dig av släkten till att bygga. Utan i stället använder dig av folk som bygger på heltid, Sen är ju det så att det är en hysteri att lägga stålarna på tak med 72 brytningar, dyrt o bäddat för framtida läcker. Personligen hade jag tagit en del av tak pengarna till en standar förbättring inne, kök bad golvbeklänad, samt ett välisolerat hus mot värmen. Trä fönster nej, btgsten nej. Har sedan tre år tillbaka följt fem så kallade farang byggen, Där är två inom mitt pris och detta tack vare hård styrning av bygget inget fast pris. På det ena huset lämnades ett fast pris på 2mille.Huset gick i slut ändan på 1,6. Tre av husen kostade ca 13, 15 000 bht. Dett beror på två saker, lite bättre standar och ett väl till taget fast pris.

Men som alt annat man bygger olika, femhundra meter ftån mig byggs ett thihus ca 80 kvm 400 000 bht btg sten ingen isolering trä fönster.

"Golden " sa:
Vist kan du bygga för ca 10 000 bht kvm med en standar som är nära den svenska. Framför alt om du tar hand om alla inköp själv. Och att du inte använder dig av släkten till att bygga. Utan i stället använder dig av folk som bygger på heltid, Sen är ju det så att det är en hysteri att lägga stålarna på tak med 72 brytningar, dyrt o bäddat för framtida läcker. Personligen hade jag tagit en del av tak pengarna till en standar förbättring inne, kök bad golvbeklänad, samt ett välisolerat hus mot värmen. Trä fönster nej, btgsten nej. Har sedan tre år tillbaka följt fem så kallade farang byggen, Där är två inom mitt pris och detta tack vare hård styrning av bygget inget fast pris. På det ena huset lämnades ett fast pris på 2mille.Huset gick i slut ändan på 1,6. Tre av husen kostade ca 13, 15 000 bht. Dett beror på två saker, lite bättre standar och ett väl till taget fast pris.

Men som alt annat man bygger olika, femhundra meter ftån mig byggs ett thihus ca 80 kvm 400 000 bht btg sten ingen isolering trä fönster.

Ja, ska jag ta hand om alla inköp och springa som supervisor så får jag lägga till ca 2miljoner i inkomstbortfall.
Tycker fortfarande att 1mille för 100m2 låter billigt. Men det kanske är så att din och min europeiska standard inte är samma sak.

Om du tar ledigt så klart att du förlorar en del , Men har man lagt av att arbeta så sparar man en 20 25%. Och det vad en av dem sparade detta, lättförjänta pengar och bättre hus på köpet. 500 000 bht för att arbeta några timmar om dan, under 6 månar inte illa pissat.

Men Skippa dessa takkonstruktioner så sparar man en helvetes massa pengar gäller även hemma, Tar en fruktans värd massa tid o matrial i anspråk. Men det skapar ju arbete o det är ju bra.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
506
Anonyma
A
Svar
74