legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Som Golden säger jag äter me från alla konstiga matvagnar o köper mycke av köttet på marknaden o inte fan har jag blivit sjuk av det
Nej vi svenskar e ju rädda för allt....
O Legolas om du googlar lite om chilli så ser du att det e bra för kroppen.

Tror det är större risk att med cykeln köra ner i jätte hålet och sten dö, än att äta isaan mat och få en lindrig magsjuka.

"legolas " sa:
OK tack... har pillat lite på det men kommer inte riktigt till och dessutom så verkar denna bookmarks vara extremt komplicerad om man jämför med 2 tryck så har man en favorit, och 1 tryck så kan man se dom direkt...

men skall be datapysen här om hjälp, så får vi se hur himla ding man e på datan egentligen, hahaha

legolas
Att "bookmarka" på Chrome gör du enklast med att trycka på stjärnan till höger om URLn (internet adressen). I ett huv blir den gul och du har en favorit sparad. Sen kan du importera dina gamla favoriter från Internet Explorer med att klicka på symbolen med tre vågräta streck till höger, välja Bookmark och sedan välja import bookmarks (min version är på Svenska så kanske heter något annat på din). Du kan skapar olika kataloger där du sparar dina bokmärken för att få lite ordning.

Kasta ut IE, den suger fett!

Jag tror inte jag heller blivit dålig av Thaimat, men av glass och av farangmat ... sen klarar inte min mage Leo av någon anledning ...

"Janne " sa:
Jag tror inte jag heller blivit dålig av Thaimat, men av glass och av farangmat ... sen klarar inte min mage Leo av någon anledning ...

Samma problem som mig tål inte Leo får sura uppstötningar av den ölen.

Hej Legolas
Jag håller med dig och flera av er andra när det gäller mathanteringen. Det viktiga är att äta mat som är ordentligt kokt eller friterad. Min personliga favorit är soppor som oftast är väldigt välsmakande och ordentligt upphettade. En sak förstår jag dock inte, varför måste skalet på räkskjärtarna sitta kvar. Det är ett djävla kladdande att få bort dessa och att äta med fingrarna förbättrar inte heller möjligheten att slippa magsjukdomar.

En som älskar Thailand, men så bor jag inte Thailand året om
Jörgen

Legolas om du inte äter kött från marknaden då måste du ju ha kastat den stora kotlett ryggen du köpte när ja va me dig på marknaden i Chayapum :)

"ledarn " sa:
Här har du hittat något som även irriterar mig...
Skala räkan !! Hur svårt kan det vara ??

Jag vet att mycket smak sitter i skalet..
Men den som lagar soppan kan väl skala innan servering... :nod: :nod:

Den delen går knappt skala bort när räkan är rå, är väl rå räka dom slängt i som blivit kokt med soppan och du vill väl inte att dom skall köra ner fingrarna plocka upp räken skala dom och slänga tillbaks.

Jag skulle inte vilja att någon plockade upp räkan ur soppan skalade den och slängde tillbaks den. Den skalade räken du får i en soppa på restaurang i Sverige är det ingen som stått och skalat det är råräken som säljs till Abba etc. där kokas skalet av räkan med speciell kokare säljs utan skal .

Nu skrev ju Jörgen om räkstjärtarna och de sitter väl där för att man ska kunna hålla i dessa med fingrarna när man äter räkan, typ i stekt ris med räkor.

När det gäller hela räkor med allt skal på i inte bara en soppa utan även i en god "gryta" så är det jobbigt att man ska behöva fiska upp räkorna och skala dessa. Där håller jag med Ledaren.

"legolas " sa:
Janne, du är en guldstjärna... OK jag vill spara en sida nu då.
- Jag trycker på stjärnan till höger om adressfältet......
- ja den blev gul.....
- jag klickade på "klart"
- jag klickade på symbolen med tre vågräta streck till höger, och klickade på
"Importera favoriter och inställningar"...
- och nu är jag fullständigt "lost"

Utan en FULLSTÄNDIG GUIDE så är det lönlöst för mig.. Det började så bra men sedan vet jag inte hur jag skall hantera hela grejen. Hur hittar jag sedan imorgon mina importerade favoriter då??

legolas
undrar om du inte ska hålls dig till brev med frimärken på :)
Fast, det hade varit jobbigt för oss att följa med i dina äventyr på isaanska vishan och de vattenhål du uppsöker. Även om det mest serveras gt o pilsner där....
Förstår att du saknar din Halda och de stenciler som brukades när du anträdde din yrkesbana som tullombud i Gbg. Sådana hade vi på Autotransit när jag var tullombud på sextiotalet....

"legolas " sa:
Janne, du är en guldstjärna... OK jag vill spara en sida nu då.
- Jag trycker på stjärnan till höger om adressfältet......
- ja den blev gul.....
- jag klickade på "klart"
- jag klickade på symbolen med tre vågräta streck till höger, och klickade på
"Importera favoriter och inställningar"...
- och nu är jag fullständigt "lost"

Utan en FULLSTÄNDIG GUIDE så är det lönlöst för mig.. Det började så bra men sedan vet jag inte hur jag skall hantera hela grejen. Hur hittar jag sedan imorgon mina importerade favoriter då??

legolas
Fullständig guide hittar du här https://support.google.com/chrome/?hl=s ... p&ctx=menu

Där finns en länk "Skapa bokmärke för dina favoritsidor" där kan du gå vidare och hittar fler länkar till höger när du klickar på den första ...

Hoppas det löser sig!

"ledarn " sa:
Varför kör du inte med Mozilla Firefox ??

Finns ju på Svenska och det var dom som visade IE hur det funkar med "flikar" för favoriterna..
Bra mycket snabbare än IE..
Men jag har inte testat Chroome så om den är ännu snabbare vet jag inte ??

http://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/fx/
Jag tycker Chrome är betydligt bättre än Firefox, men nu var det kanske fem år sedan jag bytte till Chrome. Lego tycker det är lika smidigt som IE med favoriter/bokmärke men det är väl sånt man vänjer sig med. Svårt att få en gammal häst att sitta :D

Jag kör Firefox och har samma problem med hakande server på detta Forum med denna webbläsare , skall testa Chrome ;)

Fö . Var det saltvattenkrokodiler det handlade om lego, då är det problem , men jag tyckte det såg ut som en vanlig sötvattenskrokodil som vi har i vära vattendrag runt Napho, de är oftast farmade men smiter och förökar sig snabbt , och oavsett så bits de , en stor tar lätt ett mindre barn .... :(

"legolas " sa:
Ja hade det bara handlat om att lära sig å "sitta", så hade jag löst detta på studs och accepterat det utan att fråga eller snacka om det. men skillnaden i att behandla favoriter är himmelsvid som jag uppfattar det:

Chroome:
- klicka på rutan med streck till höger om adressfältet
- för pilen över "bokmärken"
- för pilen vidare över till "importerat från IE"
- klicka på önskad genväg

Internet Explorer:
- klicka på favoriter upp kommer listan direkt
- klicka på önskad genväg....

Men man vänjer sig säkert, tack vare att Chroome är mycket snabbare, så är det värt det att det kanske är krångligare, man får leva med det. men underligt att inte Chroome tar efter då när Internet Exp har en sådan bra lösning tycker man....

legolas
Det är ju nästa precis så som IE fungerar även Chrome och Firefox fungerar.

Du importerar bara din favoriter från IE en gång, sen finns dem tillgängliga i Chrome också.

För att komma åt dina favoriter enkelt, så gör så här en gång:
- klicka på pilen till höger om "bokmärken"
- se till att översta alternativet "Visa bokmärkesfältet är i klickad (dvs en bock framför, är det inte det klicka på denna)

Detta steg kan även göras med Ctrl+Shift+B (dvs trycka ner dessa tangenter i denna ordning och hålla de intryckta till du har alla tre nedtryckta och sedan släppa dessa).

Nu har du fått en ny rad under adressfältet och där ligger dina bokmärken, nästan på samma sätt som i IE.

Om Chrome efter ett tag börjar gå långsamt är det för att du börjat installerat massa tillägg, dessa kan då stängas av med att göra följande:
- för pilen över "verktyg"
- Klicka på "Tillägg"
- Nu får du upp en sida med alla tillägg här kan du enkelt aktivera eller avaktivera, de flesta behöver man inte utan är bara smarta tillägg som att synka telefonens sms, ladda ner video enkelt, markera en text på en sida som sedan ligger kvar om du använder chrome på annan dator och loggat in på ditt google konto (om du har ett sånt) ... Men detta är kanske lite överkurs.

En fördel med Chrome är att har du ett google konto (ex.vis GMail) och har flera datorer, smartphones, surfplattor, så kan du ha gemensamma bokmärken på dessa och se vilka flikar du har öppnat på de andra ...

Men börja med att få till bokmärkerna nu! Och skit i Firefox ...

"legolas " sa:
Janne!!

Min nya idollista ser nu idag ut som följer:

1. Janne, ChaiMai
2. Dire Straits
3. Jack London

Karma levererad så nsrat jag får.. tack nu har jag bokmärken....Nu kanske jag skall försöka att lura ut hur jag skaffar nya bokmärken 8favoriter) och lägger till istan, det vrkar ju inte ehlt enkelt...

Nån som vet??

MVH och stort tack janne.
legolas
Oj då man ligger för Mark Knopfler ...

Men blev du upphetsad så många stavfel tror jag inte jag sett dig skriva sammanlagt i alla inlägg tidigare som i detta :D

Att skaffa nya bokmärken, ja du får väl surfa runt till olika sidor och försöka hitta dågot du gillar, kanske kan du hitta något här http://www.feministisktinitiativ.se/ *asg*

När du väl hittat din sida du vill spara så klickar du på stjärnan, så under mapp letar du upp den mapp där dina andra kokmärken ligger om du vill ha dessa i samma lista. Vill da ha en ny lista kan du gå med musen till raden där du har dina bokmärken, högerklicka och välja "Lägg till mapp ..." när du skapat en ny mapp, kanske som heter "farang kvinnnor" så kan du nu välja denna när du sparar din bokmärken (via stjärnan). Ska du ha alla bokmärken i samma lista räcker det att du väljer detta en gång sen kommer Chrome ihåg valet ...

Hoppas det var tydligt!

"legolas " sa:
Janne, kolla mitt inlägg, jag rättade DIREKT så snart jag hade postat inlägget, kanske 10 sekunder efter. Du måste ha tryckt på citera på omedelbart studs, och sedan tjyvhållit på detta citat. Du kan se att alla stavfelen är borta sedan länge...

legolas
ps. jag kollar alltid mina inlägg just för att få bort fula och löjliga stavfel p.gr.a. hets...
Självklart tjuvhöll jag på det och citerade det med stavfel ;) Märkligt att det inte ens syns att du justerat till det, det borde väl stå ... eller är du super user :D

"Janne " sa:
Självklart tjuvhöll jag på det och citerade det med stavfel ;) Märkligt att det inte ens syns att du justerat till det, det borde väl stå ... eller är du super user :D
Jag såg det , tänkte bara GT. Samt på mannen som alltid och i otid hoppar på andra.

På en del andra forum får man ej förlöjliga personer som skriver med stav fel.

Plingeling....Sänder en hälsning från kylan i Stockholm som börjar gå mig m fl på nerverna...-tar vintern aldrig slut? Värme kan ochså vara tröttsamt men är lättare att härda ut....Läste om ryssar i Legolas spalt, intressant om du kan utvecla ämnet...Märkte det några gånger sist och vid tidigare tillfällen a t t "stå i kö" var ett problem - när jag växlade kunde "ryssar" inte vänta tills jag var klar, trots att jag var mitt uppe i att växla ville de helst tränga undan mig, man kan spekulera i var det beror på, trots allt borde de ha en vana vid att köa...FI nämns här, verkligen en miserabel företeelse för ett samhälle....
Hur klarar du av att vara i Thailand hela året, vad gör du när du tycker allt är negativt...- för att styra upp sinnet?

Handskak Hans S. :xmas_smiley:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka