legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
jag flyttade till Thailand fråga mej vad ni vill

"mackes " sa:
Sir One,

Det är aldrig försent, om du däremot sitter kvar i en tillvaro som inte ger dig något kommer det snart att vara försent, med andra ord vill man inte leva så dör man...

Jag kände att min minskade arbetslust kom redan vid 60 och jag vet med mig att jag inte gör ett bra jobb om jag inte tycker det är kul, en nedåtgående spiral. Jag bestämde mig för Thailand och tillbringade några månader varje år här och hade turen att träffa en fantastisk kvinna som visserligen är extremt fattig men har väldigt mycket att ge tillbaks i utbyte mot den trygghet och kärlek jag kan ge henne.

Det fanns många "men så kan du ju inte göra" och "du är för gammal nu", med 5 barn och tre barnbarn så fanns det synpunkter kan jag lova. Men det är nu så att ingen annan tar ansvar för din lycka när du gjort dem till viljes, du måste själv ta besluten som du känner är rätt.

Så gör som jag, res och upptäck och se vad som händer, skapa dig en bild av vad du vill skall hända i sista tredjedelen av ditt liv och tro på den. Då kommer det att ske, med osviklig säkerhet har det hänt i mitt liv, tricket är att verkligen tro på det. Oavsett vilka resurser som behövs, de kommer de också.

Men du är ju bara 63, du har i alla fall minst 20 år på dig att skapa någonting som du trivs med och ett liv som är underbart att vakna till varje morgon. Så ta det lugnt, se dig omkring och bestäm dig för vad du vill.

Och du, lycka till med ditt nya liv, väljer du Thailand har du garanterat ett gäng goa gubbar att ungås med här. 8) :thumbsup:
[/quote
Macke

Nu har vi snart "tatt över" fablo Legolas tråd...men min historia är väl ungefär som din...bara det att jag har 3 vuxna barn och 7 barnbarn.Jag tröttnade på att jobba likt dej i 60-års åldern och efter skillsmässa från dåvarande frun i ett lååångt äktenskap(nästan 35 år) och försäljning av mitt företag..åkte jag till Thailand...träffade min nuvarande fru...levde där nästan 3 år..byggde hus...sålde hus...fick en dotter...flyttade till Sverige...efter snart 3 år här snart ner igen(för gott) och inte titta över axeln mer!! Jag har, har haft, ett underbart liv de här snart sex åren med min 24 år yngre fru.. och hoppas kanske på ytterligare 20 i Thailand. Jo som Lego säjer det går nog inte med både livrem och hängslen......... :nod:

Areeya

"areeya " sa:
Macke

Nu har vi snart "tatt över" fablo Legolas tråd...men min historia är väl ungefär som din...bara det att jag har 3 vuxna barn och 7 barnbarn.Jag tröttnade på att jobba likt dej i 60-års åldern och efter skillsmässa från dåvarande frun i ett lååångt äktenskap(nästan 35 år) och försäljning av mitt företag..åkte jag till Thailand...träffade min nuvarande fru...levde där nästan 3 år..byggde hus...sålde hus...fick en dotter...flyttade till Sverige...efter snart 3 år här snart ner igen(för gott) och inte titta över axeln mer!! Jag har, har haft, ett underbart liv de här snart [s -ex]åren med min 24 år yngre fru.. och hoppas kanske på ytterligare 20 i Thailand. Jo som Lego säjer det går nog inte med både livrem och hängslen......... :nod:

Areeya

Ja, det finns några stycken som oss upptäcker man, vi får ses när du kommer ner. :thumbsup::thumbsup: :thumbsup:

Legolas min berättelse fråga mig vad du vill

Jo...hon har tänkt om lite....kanske mest för att hon inte får behålla sitt jobb så länge till...utan de vill ha henne som innhoppare vid sjukdom osv...jo och dottern bör nog ner så snart som möjligt för att komma in i den Thailändska vardagen med skola och språk.

I sommar kommer vi ju att vara nästan tre månader i Thailand och tanken är då att vi ska planera...ska vi bygga nytt(vi har tomt)...eller reparera det gamla huset...låta dottern gå på Thaidagis..Förhoppningsvis kan vi försöka få till ett möte med lite faranger från forumet...och/eller du är välkommen till Buriram fablo Lego! :nod:

Frank

"ledarn " sa:
En sak jag inte kan riktigt förstå är...??

Varför ska man alltid ha något att göra bara för att man ska flytta till Thailand ??

Fablo är lite mer på min linje..

- Stanna upp och stå stilla !!
- Sätt dig ner och sitt !!

Varför springa omkring och vara orolig för att man bara ska slappa och dricka någon bira eller grogg varje dag resten av livet ??

Det är väl för det man jobbar och sliter, sparar och drömmer...
I alla fall jag gör det !!
Kan bara svara för min egen del, tror inte jag bara skulle vilja dra utan fylla livet med intressanta saker, men för den skull inte massa med måsten.

Vill försöka ta vara på kroppen så man inte trillar av pinnen första året. Men som diskuterats i annan tråd, som Legolas eller Mackes verkar väl bra.

Sen är det nog skillnad var och hur man bor, finns det stad i närheten, finns det faranger i närheten, kan man thai etc ...

"ledarn " sa:
Menar ju inte att man "bara" ska sitta stilla och dricka brännvin...
Då blir det en kort väntan på arvet :laugh: :laugh:

Försöker varje dag ta en liten promenix runt i byn..
Man går runt där och hälsar på folk som vill snacka och bjuda in en på mat...
Tycker det är trevligt som attan.. :nod: :nod:

I våran by är vi nog säkert mer än 10 falanger.. (3 Svenskar)
Så sitta och snacka lite skit över ett par bira finns alltid risk för...

Men att behöva fylla min dag med något meningsfullt struntar jag nog i ??
Kommer garanterat bara ta dagen för vad den är och vad den kommer med..

Jag är en väldigt lugn och stillsam person så jag behöver inte så mycket aktivitet..
Det låter väl ok ... låter som jag försöker göra på landet på sommaren ... jag skulle iofs vilja resa runt i Thailand och grannländerna också ... etc

Skulle jag bosätta mig i min frus by och göra som dig skulle jag få dricka Lao Khao hela tiden ... fast de flesta är ju på fältet på dagarna, bara de äldre och en del fruar i byn på dagarna ...

Ledaren när du o ja e gamla nog att flytta ner då sitter ju dom andra gubbarna på hemmet redan får hoppas det kommer in lite yngre förmågor här på forumet :)

Fylla dagen med något vettigt.

Ja, det är ju just det som jag vill göra.
Det vettiga består i att inte göra något av det som man gör hemma och som jag försökt dra ner på några år nu. Detta är ARBETE!. Jag fordrar inte så mycket av den varan efter ett liv i arbeten med vitt skilda inriktningar. Jag var trött på jobbet redan för 5-6 år sedan, inte minst efter att ofta haft tunga arbeten som geotekniker, rörläggare och byggare. Det hjälpte inte att ta på sig slipsen och lämna verktygen till efterträdaren, jag har gjort mitt. Tyvärr så har inte de intjänade pensionspengarna möjliggjort att dra sig ur arbetslivet men för 1.5 år sedan dök en möjlighet upp. En investering i ett nytt företag i Libanon som verkar att utveckla sig till det bästa. Så fort som det börjar att ge återbäring kan ni vänta att jag står på era trappor med en Ginflaska i högsta hugg påkallandes er uppmärksamhet :) Varning är utfärdad...

"ledarn " sa:
Exakt !! Jag vill också bli Fablo någon gång :laugh: :laugh:

Men den gamla måste ju abdikera först :nod: :nod:
NI kan få köra oss i våra rullstolar längs Jomtien beach, mellanlanda på barer i Pattaya men ni får inte röra drickat och ni får inte röra flickorna. Dom vill ha erfarna gubbar :)

"Sir One " sa:
NI kan få köra oss i våra rullstolar längs Jomtien beach, mellanlanda på barer i Pattaya men ni får inte röra drickat och ni får inte röra flickorna. Dom vill ha erfarna gubbar :)

Nej du Jomtien beach där får nån annan dra er ända gången jag tar mig till ålderdomshemmet e när ja behöver nåt från immigration

O du vet att flickorna vill ha unga snygga ........ ;) men sitta o ljuga vi sten bordet det gör ja gärna me dig det vet du :)

Den här tyckte jag passade i din tråd! :thumbsup:

Dalai_lama.webp

Legolas jag flyttade till Thailand fråga mej vad du vill

Så sant...klok man!...och även du macke tror jag! :nod:

Areeya

"legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill"

Det är väl så att skall vi få ett komplett samhälle så behövs de gubbarna också! Någon som funderar och filosoferar och kan hjälpa oss andra som har problem med verkligheten.

Ofta är väl de här kloka gubbarna till åren komna och har presterat en hel del i det tidigare livet. Ghandi t ex jobbade väl ganska länge medan han utvecklade sina ickevåldside'er.

Röda khmererna bärande ide' var ju att utrota alla "tänkare" och bara ha kvar producerande människor (bönder) och så de själva förstås. Det blev ju inte så bra om man tittar på Kambodja idag.

Men visst finns det glidare överallt, de stora organisationer jag jobbat på eller för har en extremt dålig produktivitet per skalle jämfört med småföretag där man har koll.

Tänk vad kul man kan ha, var det inte Legolas som skrev detta?
Legolas innan Du börjar leka så tänk efter före, dessa mörka och håriga från Afrika är inte att leka med, ett brev betyder så mycket, bäst är ett brev från Nigeria.

Själv när något av dessa mail smiter igenom, så brukar jag svara, köp en cocosnöt,
kör upp den i aktertrumpeten, skulle inte detta fungera, kan det bero på att där är redan upptaget av en hel del bananer.

Har just ett scammer på tråden, stackars kärring som ligger för döden, Salomonöarna, jag påstår att detta är en liten skitstövel som gör sitt första försök att blåsa....och, hon vill skänka mig 2 mille dollar, wow, prisa Herren.

Hade tiden funnits, tyvär inte, flyger Sverige nästa vecka, så hade nog mailväxlingen blivit längre, regel nummer 1, stjäl tid.

Nåväl, det kommer fler, 419 Baiter

Karma levererad för dina berättelser och hur du skriver allt, njuter varje gång jag loggar in efter jobbet och läser. helt otroligt att du bara orkar så gammal som du är 8) 8) 8) 8) ;D ;D ;D ;D är inte den som skriver så mycket, men träffar gärna folket live och tar några bira, det är bättre. Vi ses som vanligt i feb-mars någon gång när leveransen skall leveraras.

Må väl och ha de gött som vi säger

Mvh Putte

"legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill"

Ha ha, inte lätt med tummen mitt i handen :) Om han inte dyker upp vilket är ganska sannolikt kan jag ta en mc-tur förbi "the middle of nowhere" nästa vecka och titta in och fixa problemet för dig, i alla fall ta reda på var det läcker.
Tänkte tittat på det sist men den goda föresatsen försvann med en GT :)

"legolas " sa:
tack mackes, skulle vara klanon.... har man tur så kanske det bara är en ytterligt liten läcka, och kanske bara att byta 1st längd blått rör så är det klart.....

Får jag höra av mig till dig, så vore det kanon.....jag meddelar hur det funkar med dessa gubbar som (kanske)är på gång

legolas

Hej !
Vattenläckor på dessa plaströr förekommer nog ganska ofta, har själv drabbats i ett hus som är 5 år. Anledningen är som jag har förstått är att dessa rör och kopplingar har en liten hinna av vax på ytan,sitter kvar från tillverkningen.
Vilket innebär att det snabblim som dom applicerar, vid momteringen inte fäster så bra.Det behövs bara en droppe i veckan första tiden sedan accelererar det snabbt.
Hur det åtgärdas och utförs vid nyinstallation:
Öppna den läckande delen och ta bort gammalt lim, använd ett 4-800 sandpapper och slip av båda utorna som skall sammanfogas, sedan på med nytt lim vänta 5 min allt klart. Vid nyinstallation, så kräv av dom som gör installationen, att göra på detta sätt, framförallt där dom bygger in kopplingar i vägg och betong, där man inte ser dom.
I Swe är det förbjudet att ha inbyggda kopplingar, utan att kunna inspektera dom.
Legolas!!! Ursäkta att jag trampat in på din gård, men kunde inte låta bli :) :) :) :)

"legolas " sa:
ja du kortsiktigt kanske, men i längden så kommer nog väggen att rasa, och det kommer la att kosta kanske 13.000st flaskor Gin antar jag...

legolas

har du en murad- eller betong-vägg, så skall du leta i överkant på den våta ytan och uppåt så hittar du säker felet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp