Chaiyaphum MDXXXVIII, Thailand
5.159 svar - 146.923 visningar
Yongyut satt vid matbordet och käkade lunch ihop Namkaeng!!! Hon berättade följande för mig. Att Soda varit igång igen och lagt upp en attityd, tyken som fan så fort som det inte passade. Ja men det väl inte konstigt han är ju i puberteten ju... Javisst men sådan kan man inte vara, och så får man inte uppföra sig, så de hade helt sonika kört ner Soda till sin pappa.
Alltså det svinet som övergav mamman när Soda var 2 år gammal och Namkaeng låg i mammas mage 2 månader gammal. Soda har ofta det senaste dragit till med hur mycket han älskade sin pappa. Så nu var måttet rågat tyckte syster yster. De körde ner pojken, och sade till pappan att nu är det din tur.
Pappan har tydligen nu slutat att arbeta i Korea, och han har gift om sig och skaffat nya barn. Vi får väl se hur roligt detta blir för Soda nu då med ny ”mamma” och nya syskon. Och Namkaeng tappar han ju av bara farten. Det tråkiga är ju bara att både jag och Yongyut har ju investerat både känslor och pengar i pojken. Men det är ju precis som om vi inte ens existerar längre.
Tråkigt för Soda dessutom, ty jag tvivlar på att hans pappa klarar av att hålla honom i skola, och skiter han i Soda precis om han skitit i pojken tidigare, så blir det risodlare som blir Sodas nya yrkesval. Borta är drömmarna som han haft att blir, ämbetsman i Chaiyaphum stad, att bli lärare eller att bli polis. Detta kräver ju skolor,
Och jag undrar verkligen starkt om Sodas pappa kan skaka fram dom pengarna för att kunna hålla Soda i skolan... Den nya ”mamman” kommer ju nu också säkert att lägga in sitt veto, för nu tävlar ju Soda om de stackars pengar som hans pappa och reservmamma tjänar per månad, och han tävlar ju med sina nya syskon....Jag ”undra sa flundra om gädda e en fisk”.....
Jag tror att slutklämmen i detta blir att Soda kommer hemvändande ganska snart när han märker att hans pappa bara vill ha pojken där för att visa upp honom i byn, och vara dagens lilla hjälte. När det blir dags att lägga upp pengar på bordet, så kommer denna skitstövel att försvinna och köra hem Soda igen. Om han nu inte helt enkelt först krossar Sodas drömmar om utbildning, och gör honom till en risbonde....
ja då kan man ju verkligen tala om i mitt fall att man är ”Torsklund”. Att investera pengar vareviga månad i denna pojk under 5 år nu, och allt det som händer är att han börjar jobba på risfälten... Men kanske på något sätt att detta är bra. Kanske pojken nu får en chans att inse, att romantisera denna idiot till pappa och höja honom till oanade höjder, mestadels på grund av att pojken träffar pappan så lite och inte riktigt fattar innebörden av livet..... Vi får se....
Funderade lite grand idag när jag cyklade in på tempelområdet, där ju alla de där målningarna fanns som visade det buddistiska hellvittet. Jag fick se 2st munkar sitta där i allsköns ro, och mysa med ett par katter som verkade mer än tama må jag säga... Att munkarna överhuvudtaget skulle göra likadant med hundar finner jag helt osannolikt faktiskt. Hundar matar dom visst... men de myser aldrig med dom, och klappar dom nästintill aldrig.
Munkar har väl om jag inte minns helt fel något slags ”grej” inom buddismen som säger att dom ju helst inte skall ”fästa sig vid något levande väsen, ty det skulle störa deras länk till Buddah och upplysningen... Så detta med katter gjorde ju att man funderade lite grand. Någon som själv har några funderingar i ämnet, som kanske kan bringa lite lyse över snacket här...
Kan det vara så att katten är mer helig än hunden, att kanske munkarnas själar kommer tillbaka till jordelivet i första hand i skepnad av katter, och mest då i form av deras Burma-katt. Jag har t.om hört att sägner inom buddismen säger att när en gubbe dör, och han har nått det högsta stadiet i buddismen, så skall tydligen hans själ komma tillbaka till jordelivet en sista gång i form av denna Burma-katt.
Och när denna katt dör så är det fritt fram att nå Nirvana.... Det sägs också ytterligare, att om man håller dessa katter i templen, så kan faktiskt katterna tala direkt med Buddah själv, och då kunna prata gott om ägaren till katterna, om de nu sköter om katterna bra....
Men men, jag vet inte, nån som vet nåt mer i detta ärende.... jag kan gott tänka mig att katterna ifrån början var bra att ha i templen, de höll ju bra koll på alla äckliga små djur som möss och råttor , så att munkarnas matlager fick vara ifred....
Handskak