legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
Så nu är det öppet för snack..... vad tycker ni läsare, skall han försöka en gång till med denna flicka?
Skojar du? Hennes beteende är, jag vill inte säga typiskt men väl vanligt i Thailand.
Utan att ha belägg för det så påstår jag att thai kvinnor har en tendens att hamna i de mest oväntade sängar. Kanske att dom lugnar ner sig när dom väl fått en god ekonomisk tillvaro att stå på? Lämnade utan uppsikt så kan vad som helt hända.
Killen i storyn är blåögd, väldigt okunnig.

Man skall väl inte generalisera men tyvärr är det nog ofta så. Helt klart skall han dumpa henne och börja om på nytt med denna läxan i bagaget. Man får önska honom lycka till.

I Thailand är det inte fult för tjejer att gå till sängs lite hur som helst som i Sverige, de bejakar sin s exualitet på ett helt annat sätt än svenska tjejer med den ryggsäck de har. Sedan har vi det där med trohet, de som valt bort den vägen har en betydligt friare syn på s ex och sin egen s exualitet och tillåter sig nog mycket större spelutrymme än hemma.

Så som kille gäller det att göra klart vad man vill, vill man ha ett förhållande med trohet så deklarerar man det på ett tidigt stadium och påpekar att allt annat leder till avslut vilket man också skall verkställa när det händer.

Om man inte tycker trohet är viktigt så kan man ju hålla på som killen i storyn och man skall ju inte bli förvånad om livet blir jobbigt.

Håller med er om att han så klart ska dumpa tjejen.

Håller även med er att man ska gifta sig, speciellt om man ska bo i Thailand.

Sen tror jag att tjejer är olika, även i Thailand och i hela världen. Vissa är trogna hela livet, vissa blir aldrig mätta hemma och vill bara ha mer, vissa är mätta alltid och kanske inte vill ha så mycket. Vidare lever man i BKK eller söderut och märkt den uppmärksamhet man får från farang (även Thai) om man är ung och snygg så har man svårt att säga nej till både uppmärksamheten och till pengar.

På storyn hör man ju att även han lekt i början, det kanske inte så lätt att båda sluta leka samtidigt.

Om man tittar på "vanliga" tjejer i Thailand som är gifta och inte jobbat farang är min uppfattning att dessa är mer trogna än andra nationaliteter ... men jag har ju inga bevis för det ... däremot eftersom männen är kända för att ha älskarinnor lite varstans så måste ju någon vara dessa älskarinnor ... men kanske inte gifta, vad vet jag?

"ledarn " sa:
Detta tror jag är rent nonsens....

Att tjejer som "jobbat" skulle vara mer otrogna... Nä, nä, nä.....

Så länge dom inte hittar mannen som gifter sig med dom så kommer alla leta efter sin make...
I Thailand är du "loser" om du inte är gift..... :nod: :nod:

Och detta har ingenting med "yrket" att göra....
Det är helt enkelt samhällets syn på saken.. 8) 8)
Kul med olika åsikter ... jag håller dock fast vid min. Tror man blir "avtrubbad" och får annat synsett ... men håller med om att de flesta söker en man att gifta sig med och för att få en ekonomisk trygghet.

Jag tror att historik i människors liv sitt djupt rotat och är man van att springa med faranger till hotel ny varje kväll eller kanske flera varje kväll så tror jag det sätter stora sår i en ung människas liv, även om de kanske inte tycker om det eller tycker om det.

Det förefaller som vi är överens.
Thai kvinnor vill ha den trygghet och status som ett äktenskap innebär. Speciellt om dom är ensamstående med barn. Dom vill kanske gå fortare fram än vad vår inställning till relationer tillåter oss. Jag är en gammal jycke som det är svårt att lära sitta ordentligt men man får kanske ta lite lättare på saken i framtiden.
Jag kan förstå dem i dag men det har tagit tid och en del smärta att inse sammanhangen i Thailand. Många av oss är till åren komna och ska kanske inte tveka allt för länge om vi vill ha igång det liv vi önskar oss.
När det gäller ungkarlslivet var vi nog inte ett dugg bättre när det begav sig. I yngre år var man kanske mer som Linné som vandrade från blomma till blomma.
Så egentligen ska man inte lasta tjejerna med en massa moralpredikningar.
Sen tror inte heller jag att tjejer som tagit den lätta vägen till inkomst behöver vara sämre än en tös som kommer direkt från risfälten. Precis som sagts så tar dom ofta dessa jobb just för att kunna träffa en farang men om detta vet jag föga då barer inte tillhör mina favorituppehållsplatser.

"Sir One " sa:
Det förefaller som vi är överens.
Thai kvinnor vill ha den trygghet och status som ett äktenskap innebär. Speciellt om dom är ensamstående med barn. Dom vill kanske gå fortare fram än vad vår inställning till relationer tillåter oss. Jag är en gammal jycke som det är svårt att lära sitta ordentligt men man får kanske ta lite lättare på saken i framtiden.
Jag kan förstå dem i dag men det har tagit tid och en del smärta att inse sammanhangen i Thailand. Många av oss är till åren komna och ska kanske inte tveka allt för länge om vi vill ha igång det liv vi önskar oss.
När det gäller ungkarlslivet var vi nog inte ett dugg bättre när det begav sig. I yngre år var man kanske mer som Linné som vandrade från blomma till blomma.
Så egentligen ska man inte lasta tjejerna med en massa moralpredikningar.
Sen tror inte heller jag att tjejer som tagit den lätta vägen till inkomst behöver vara sämre än en tös som kommer direkt från risfälten. Precis som sagts så tar dom ofta dessa jobb just för att kunna träffa en farang men om detta vet jag föga då barer inte tillhör mina favorituppehållsplatser.
Kul Sir One att du lagt in ditt ansikte i din profilbild ... :D :D :D

Jag vill inte ge sken av att de som jbbat söderut är sämre bara att de har med sig den historiken, på samma sätt som tösen som jobbat på risfälten (fast annan historik). Sen är ju alla människor olika så en tjej kan påverkats mer än någon annan av sin historik. Sen tror jag mycket beror på om tjejen valde själv att jobba där eller blev påtvingad pga olika omständigheter. Men som dir Sir One vet jag inte då jaktmarkerna inte är där. Däremot hör jag ju på dessa tjejer som jobbat där att de i deras vocabulär pratar helt olika de som jobbat på risfält .. men det kan ju vara ett yttre skal eller personlighet.

Som Janne sa, mitt anlete förgyller tillvaron för er som profilbild :)
Vänligen förmedla denna till era dambekanta. :):):)

"ledarn " sa:
Även brudarana som "jobbar" över internet letar efter sin make....
Dom tar emot både bidrag och besökare i stor, stor utsträckning tills dom hittat sin make...
Där är det ju dessutom ännu lättare då ingen ser hur många dom har...

Dom som jobbar på massage är väl dom som är "värst" skulle jag tro ??
Bara att dra för skynket en liten stund så är dagens mat till barnen och Mormor intjänade...
För dom måste det vara svårt att sluta även fast dom gift sig...??
Så snabba pengar måste vara svårt att tacka nej till..
Jag träffade min första tjej på massage. Jag gjorde jobb till hennes chef, en thai-kvinna som jag känt i många år.
Det tog flera veckor innan jag "fick komma till" så det skiljer sig väldigt från tjej till tjej. Kanske att min fula nuna spelade in så det drog ut på tiden, vad vet jag :)

"Janne " sa:
Håller med er om att han så klart ska dumpa tjejen.

Håller även med er att man ska gifta sig, speciellt om man ska bo i Thailand.

Sen tror jag att tjejer är olika, även i Thailand och i hela världen. Vissa är trogna hela livet, vissa blir aldrig mätta hemma och vill bara ha mer, vissa är mätta alltid och kanske inte vill ha så mycket. Vidare lever man i BKK eller söderut och märkt den uppmärksamhet man får från farang (även Thai) om man är ung och snygg så har man svårt att säga nej till både uppmärksamheten och till pengar.

På storyn hör man ju att även han lekt i början, det kanske inte så lätt att båda sluta leka samtidigt.

Om man tittar på "vanliga" tjejer i Thailand som är gifta och inte jobbat farang är min uppfattning att dessa är mer trogna än andra nationaliteter ... men jag har ju inga bevis för det ... däremot eftersom männen är kända för att ha älskarinnor lite varstans så måste ju någon vara dessa älskarinnor ... men kanske inte gifta, vad vet jag?

Hej Janne!!
Du skrev på slutat följande:::
.. däremot eftersom männen är kända för att ha älskarinnor lite varstans så måste ju någon vara dessa älskarinnor ... men kanske inte gifta, vad vet jag?

Det har naturen löst på ett bra sätt, det är nämligen ett väldigt kvinnoöverskott i Thailand så dom räcker åt alla som finns här, inkl. dom som vill ha "Mia Noi"

"ledarn " sa:
Eller var hon tvungen att kolla i almanackan så att det fanns en ledig tid ?? ;)

Klart det finns alla typer... :nod: :nod:

Men att skriva att tjejer som "jobbar" falang är mer otrogna tycker jag :thumbsdown: :thumbsdown:
Hon flyttade in hos mig efter en kort tid och vi hade en jättebra relation. Hon bad aldrig om något utan ville bare ge och ge på thai manér. För övrigt kommer hon från Phontas grannby. Vi har fortfarande kontakt men nu på ett kamratplan. Jag har tidigare skrivit om henne och all den hjälp till utbildning som jag hjälpt henne med. Att hon sen hittade på bus såg jag inte som anledning att avbryta hjälpen. Droppen var dock när den MC som jag betalat förlorades på kortspel...

Sir ...beror väl vilka kvinnor du letar efter.... :-\...precis som i Sverige...och överallt i Världen finns bra och dåliga människor/kvinnor..! Men om du enbart letar på internet...är väl chansen inte så stor att du hittar en bra kvinna...

Åk till Thailand...upplev landet..träffa människor under normala förhållanden..jag att du varit där...om du vill...kanske träffar du din "dreamwomen"...finns massor.. :nod:

Areeya

"areeya " sa:
Sir ...beror väl vilka kvinnor du letar efter.... :-\...precis som i Sverige...och överallt i Världen finns bra och dåliga människor/kvinnor..! Men om du enbart letar på internet...är väl chansen inte så stor att du hittar en bra kvinna...

Åk till Thailand...upplev landet..träffa människor under normala förhållanden..jag att du varit där...om du vill...kanske träffar du din "dreamwomen"...finns massor.. :nod:

Areeya
min första tjej är en bra tös. min andra träffade jag i bkk.
jag har undersökt möjligheten via nätet men det är inte min stil. chattade en del men så kommer alltid frågan om pengat så... bye bye.

"Långeman " sa:
Hej Janne!!
Du skrev på slutat följande:::
.. däremot eftersom männen är kända för att ha älskarinnor lite varstans så måste ju någon vara dessa älskarinnor ... men kanske inte gifta, vad vet jag?

Det har naturen löst på ett bra sätt, det är nämligen ett väldigt kvinnoöverskott i Thailand så dom räcker åt alla som finns här, inkl. dom som vill ha "Mia Noi"
Är det så, rent statistiskt att det finns ett kvinnoöverskott i Thailand?

legolas min berättelse-fråga mej vad ni vill

"legolas " sa:
Chaiyaphum MDXXXVIII, Thailand
5.159 svar - 146.923 visningar

Yongyut satt vid matbordet och käkade lunch ihop Namkaeng!!! Hon berättade följande för mig. Att Soda varit igång igen och lagt upp en attityd, tyken som fan så fort som det inte passade. Ja men det väl inte konstigt han är ju i puberteten ju... Javisst men sådan kan man inte vara, och så får man inte uppföra sig, så de hade helt sonika kört ner Soda till sin pappa.

Alltså det svinet som övergav mamman när Soda var 2 år gammal och Namkaeng låg i mammas mage 2 månader gammal. Soda har ofta det senaste dragit till med hur mycket han älskade sin pappa. Så nu var måttet rågat tyckte syster yster. De körde ner pojken, och sade till pappan att nu är det din tur.

Pappan har tydligen nu slutat att arbeta i Korea, och han har gift om sig och skaffat nya barn. Vi får väl se hur roligt detta blir för Soda nu då med ny ”mamma” och nya syskon. Och Namkaeng tappar han ju av bara farten. Det tråkiga är ju bara att både jag och Yongyut har ju investerat både känslor och pengar i pojken. Men det är ju precis som om vi inte ens existerar längre.

Tråkigt för Soda dessutom, ty jag tvivlar på att hans pappa klarar av att hålla honom i skola, och skiter han i Soda precis om han skitit i pojken tidigare, så blir det risodlare som blir Sodas nya yrkesval. Borta är drömmarna som han haft att blir, ämbetsman i Chaiyaphum stad, att bli lärare eller att bli polis. Detta kräver ju skolor,

Och jag undrar verkligen starkt om Sodas pappa kan skaka fram dom pengarna för att kunna hålla Soda i skolan... Den nya ”mamman” kommer ju nu också säkert att lägga in sitt veto, för nu tävlar ju Soda om de stackars pengar som hans pappa och reservmamma tjänar per månad, och han tävlar ju med sina nya syskon....Jag ”undra sa flundra om gädda e en fisk”.....

Jag tror att slutklämmen i detta blir att Soda kommer hemvändande ganska snart när han märker att hans pappa bara vill ha pojken där för att visa upp honom i byn, och vara dagens lilla hjälte. När det blir dags att lägga upp pengar på bordet, så kommer denna skitstövel att försvinna och köra hem Soda igen. Om han nu inte helt enkelt först krossar Sodas drömmar om utbildning, och gör honom till en risbonde....

ja då kan man ju verkligen tala om i mitt fall att man är ”Torsklund”. Att investera pengar vareviga månad i denna pojk under 5 år nu, och allt det som händer är att han börjar jobba på risfälten... Men kanske på något sätt att detta är bra. Kanske pojken nu får en chans att inse, att romantisera denna idiot till pappa och höja honom till oanade höjder, mestadels på grund av att pojken träffar pappan så lite och inte riktigt fattar innebörden av livet..... Vi får se....

Funderade lite grand idag när jag cyklade in på tempelområdet, där ju alla de där målningarna fanns som visade det buddistiska hellvittet. Jag fick se 2st munkar sitta där i allsköns ro, och mysa med ett par katter som verkade mer än tama må jag säga... Att munkarna överhuvudtaget skulle göra likadant med hundar finner jag helt osannolikt faktiskt. Hundar matar dom visst... men de myser aldrig med dom, och klappar dom nästintill aldrig.

Munkar har väl om jag inte minns helt fel något slags ”grej” inom buddismen som säger att dom ju helst inte skall ”fästa sig vid något levande väsen, ty det skulle störa deras länk till Buddah och upplysningen... Så detta med katter gjorde ju att man funderade lite grand. Någon som själv har några funderingar i ämnet, som kanske kan bringa lite lyse över snacket här...

Kan det vara så att katten är mer helig än hunden, att kanske munkarnas själar kommer tillbaka till jordelivet i första hand i skepnad av katter, och mest då i form av deras Burma-katt. Jag har t.om hört att sägner inom buddismen säger att när en gubbe dör, och han har nått det högsta stadiet i buddismen, så skall tydligen hans själ komma tillbaka till jordelivet en sista gång i form av denna Burma-katt.

Och när denna katt dör så är det fritt fram att nå Nirvana.... Det sägs också ytterligare, att om man håller dessa katter i templen, så kan faktiskt katterna tala direkt med Buddah själv, och då kunna prata gott om ägaren till katterna, om de nu sköter om katterna bra....

Men men, jag vet inte, nån som vet nåt mer i detta ärende.... jag kan gott tänka mig att katterna ifrån början var bra att ha i templen, de höll ju bra koll på alla äckliga små djur som möss och råttor , så att munkarnas matlager fick vara ifred....

Handskak

Ja du Legolas...det här med pojken...är i samma sits!! Min frus 16 åriga son blev för ett par månader sen ovän med systern(till min fru)..och flyttade hastigt ut ur huset!!!..Mamman här i Sverige blev ju jätteorolig...ringde och ringde till Thailand!! Vi hörde inte av honom på 14 dagar..alla letade överallt..till slut fick en kusin tag i honom, han bodde visst hos en kompis!
Han lovade mamman per telefon att han skulle flytta till mormor och bo där tillsvidare.Efter 2 veckor flyttade han ut till en kompis igen!!Inte nog med det...han har slutat skolan...slutat jobbet på 7-eleven.....och denna grabb har denna dumma falang stöttat och betalat för i fem år....! Men nu blir det inga mer pengar från oss!!! Han sa då att han skulle flytta till pappan i Bangkok...han som aldrig brytt sig om grabben...aldrig gett honom ett öre under hans 16-åriga levnad!!Ja vi får väl se vad som händer...om han kommer till föga med svansen mellan benen.... :o

Ha det fortsatt bra alla!

Areeya

I thailand är det många munkar som inte tar allt på så stort allvar. Hur är det med dessa fester där alla samlas på tempelområdet och blir snorfulla? Eller när de anordnar movie night ute med stor bioduk och en riktigt blodig action på duken, folk sitter i drivor och super och hejjar på precis brevid templet? De verkar ta det på större allvar att ta hand om sin by/område och skapa roliga aktiviteter osv än att vara superduktiga buddister. Sunt som faen. :)

Är det inte så att hur en buddist lever detta liv,är hur nästa liv blir.
En otrogen kvinna blir tredje könet i nästa,dvs kvinna men fast i
en mans kropp,

Detta gäller alla levande varelser,frågan hur en snigel kan klättra till ett
bättre liv,slem,äta sova,vad gör den för att bli något annat???

Ja så är det Legolas, men jag tänkte mest på hur templet och munkarna gör. Att de inte lägger sig i folks levnadssätt är ju en bra sak. Men de arrangemang de själva ordnar på sina tempel osv är ibland ganska dekadenta även de det förvånar mig. Men men jag drömmer dom inte för det utan inser att jag som västerlänning inte fattar :)

"legolas " sa:
Nakhonsawan!!

Har samma känsla som dig där med munkarna. Men jag tror att vi (du) kanske tar detta på fel sätt, och ser det ifrån alldeles fel håll. Ty även om folk idag envisas numera med att kalla detta en religion, trots att det inte finns en Gudom, så kallar jag det för en trosbekännelse eller ett levnadssätt enbart,.

Det yttersta syftet med Buddismen om jag fattat det hela korrekt, är att man skall komma i någon slags "högsta tillstånd" som heter Nirvana.

Buddister talar aldrig om för en annan människa hur den skall leva sitt liv, och det är ju just den grejen som slår igenom när man pratar om thai´s konfrontations-rädsla,,,,, Detta bottnar då i buddismen.

Så HUR du eller din granne uppnår detta tillstånd är helt upp till Er själva, det finns ingen munk som har ett kanontips om hur man skall gå tillväga. Du måste SJÄLV hitta DIN väg i livet.

Så när du och jag pratar om hur i hela fridens liljor de kan ha party, supa och röka och [¤#@@¤%] hejvilt, så har detta absolut ingenting med buddism att göra. Det är val som den enskilde människan gör själv, Buddah har ingen speciell åsikt om detta. Däremot så vill nog Buddah att man är snäll emot varandra du kanske vet "Tai di dai di....." o.s.v.

Så halleleluja, det är bara de idiotiska religionerna kristendomen, judendomen och Islam som talar om mycket förnumstigt hur man skall leva sitt liv. inte Buddismen...

legolas

Jo jag håller med om det mesta du säger, jag brukar kalla buddismen för en filosofi snarare än en religion.

Dock finns det rätt många regler en rättrådig buddistmunk skall följa, t ex att inte använda droger annat än i medicinskt syfte och inte ägna sig åt "musik eller andra världsliga nöjen".

Men det finns ju inte så många som klagar ute i byarna och munkarna är pragmatiska, lite skenheligt tycker jag dock att det är med tanke på att folk verkligen respekterar dessa herrar. Man kunde ju i alla fall försöka dölja sitt rökande...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp