hejsan Uffe!!
jag bor i vildaste Isaan i Chaiyaphum, jag själv har aldrig ens hört en thai prata om "thaimeter", men det betyder ju ingenting. Vem vet, Naturligtvis så borde det ju finns mått som en speciell "meter" i Thailand. De är ju inte kända direkt för att apa efter så som vi gör i västerländerna, och kör då med sitt "rai", så varför skulle där då inte finnas en meter liggandes och lurandes.
Jag kan kolla lite när folk har börjat att vakna upp, och se om jag åtminstone har ett litet svar till dig... Men som sagt var, alla Isaan-människor som jag har kommit i kontakt med , ALLA, de använder ordet meter när de pratar thai (metre utallar de det),
Men du är gift med thailändska, och säger hon det hon säger, så borde det väl vara sanning i det,eller?? Dock har jag funnit att hos många människor i Isaan, där dom är hyggligt lågutbildade de absolut flesta av dom, där är kanske inte matematiken på en nivå som ens är i nivå med falangbarn i 6:e klass i Sverige. Inget ont i det, men missförstånden mellan oss västerlänningar och thaikvinnorna blir ju inte mindre precis av det faktumet.
Skall kolla....
legolas
Hej igen klart jag litar på henne och ja det är mycket man inte förstår och jag blr lite konfunderad av alla mått men huvudsaken man kan bygga nott hus på marken men jag vill ju inte ha för lite mark hon åker ju ner nu på lördag å köper o jag har sakt till henne att stega marken på bredden å på längden så jag vet jag med

sedan om kan ta metersteg med sina små ben det vet jag inte men en halvmeter ska hon väll kunna stega tack igen för alla måttenheter då ska jag fråga henne när hon kommer hem.
uffe