legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Var en otroligt dyr ö att boka hotell på kollade den sidan ja brukar boka via får ju lyxhotell i bangkok billigare en ett normal hotell där.

"ledarn " sa:
Tack för boken Farbror... :laugh: :laugh:

Satt och kollade lite ordspråk och letade efter något som skulle passa till dig...
Hittade just inget direkt.. :'(

Men hittade 3 stycken som var så bra/roliga att jag måste skriva:

- Även dåren tros vis om han tiger..

- Tala inte om dig själv för andra, det blir gjort efter du gått..

Och så den bästa av dom 3:

- Tala inte med en dåre om en sten, om du inte vill ha den i huvudet.. :laugh: :laugh:

Uråldrig och god vishet, Ledarn! Redan Havamal innehåller text på det temat:

" Ovis man, kommen i samkväm
gör allra bäst i att tiga.
Ty ingen man vet att intet han vet
om blott han ej talar för mycket..."

"Insayt " sa:
Thailaändska landet, är ju sådant du aldrig kan påverka, så varför lägga energi på det, gör som jag säger, lägg energin på din familj och älska alla i din familj, det vet jag att du gör, men varför, lägga energi på något du aldrig kan förändra, för mig obegripligt och vem är intresserad av det,?
Förmodligen ingen?

insayt :wai:
Vi som bor här är ju en del av Thailand och skall engagera oss samt vara intresserade samma som hemma för att förbättra det här är vårat hemland nu och våran sittuation. Tror det är den stora skillnaden när Legolas skriver att det är en stor skillnad mellan oss och er som har thai fruar men bor i sverige. Vi reser inte hit som turister och drömmer om våran resa till Thailand och bara ser positivt på allting det är lika mycket skit här om inte mer än hemma i Sverige detta är våran vardag, vi är en del av samhället och vi märker av på plats hur det påverkar oss och andra inte bara genom berättelser utan av erfarenheter. Sen kan man ju säga att man är här 3 månader om året och vet hur samhället fungerar jag var turist i början bodde i min condo i södra thailand följde nyheter hade thaifru trodde jag kände till hur det fungera i Thailand, besökte svärföräldrar trodde jag upplevde deras liv men icke. Efter ha flyttat till svärföräldrarna permanent nu bott här ett år så kan jag säga att jag var blåögd trodde mig veta men inte förstod då att dom ställde om sig när jag dök upp stor skillnad nu.
Thailand är något man kan kalla en demokratisk diktatur du har rätt att rösta men rösta rätt annars kan det gå illa, säg rätt politiskt alldrig uttryck dig negativt offentligt.
Thailändarnas eget tankesätt politiskt iallafall i den här delen är mest hopplöshet spelar ingen roll hur vi röstar samma korruption ändå. fråga frugan vad skillnaden var politiskt mellan rödskjortor och gulskjortor "dom gula är från syd så de e skit" så stort va hennes intresse.
Satt och snacka med en Thaidam på ca 30 år för 2 månader sen väldigt politisk i sitt tänkande otroligt smart skulle kunna blivit något om hon haft möjlighet till utbildning men hennes ekonomiska situation gör att hon är fast här outbildad men klattänktare än dom flesta jag träffat, men hon var rädd för att utrycka sig öppet sa hon det kunde vara farligt, ser henne går med dom andra arbetarna och sopa gatorna ibland för 4500 baht i månaden.
Så såklart skall Legolas sprida sina egna åsikter precis som alla skall ha rätt till att säga sitt och engagera sig och har han något bra att säga så är det positivt ett ord kan så ett frö som kan skappa en tanke som kan skapa en handling som kan leda till förändring.
Att säga att det är en del av kulturen som man skall acceptera är ju rent skitsnack, korruption är inte kultur. Jag jobbar även med Fillipinare och det är ungefär samma där och jag hör hopplösheten men förändringen dom drömmer om dom vill ha ett land som Sverige är den vanliga åsikten dom förstår vårat skatte upplägg men drömmen att få möjlighet till fri skola och sjukvård, själva jobbar dom 6 månader lediga 1-2 skickar bara hem pengar till familjen för att bygga uppp ett gott liv, dem är den rika delen av landet vanlig lön är som här 250 dollar i månaden. Frugan systrar jobbar i Bangkok den ene 8000 baht i månaden 10 timmar om dagen rätt till 3 fridagar i månaden den andra har frugan lär hur words och excel fungerar (då hon själv jobbat på kontor innan) hon har 18000 baht i månaden sammar arbetstider men högavlönad thailändska mått.
Så detta land är korrup, med lågavlönat slavarbete utan direkt rättigheter så kan som sagt Legolas så ett frö så är det bra.
Men nu skall jag gå och ta mig en öl till börjar bli behaglig temperatur nu så, fair winds and following seas. Hoppas jag inte skrev för onycktert så det var offörståeligt.

Jonas !

Ditt inlägg här ovan, det var klockrent! Det var ta mig tusan lika bra som om jag sagt det själv. ;)
Klart att vi skall bry oss. Att vi bara ytterst marginellt kan påverka är en annan sak.
Men åtminnstånde jag vill veta vad som sker i det land jag lever i.

/Anubaan

"legolas " sa:
Anubaan kanske borde ha en rebus för sitt flit med sin egna tråd, den kan då lyda om man nu gillar sådant, alltså rebus på engelska:

There was a man from Phitsanulok
He was just happy reading a book
But wife big and strong
screamed all day long
And now he´s down, ´cause wife caught him in a hook.

;D ;D ;D

Ser man på en Limerick!
Den tackar jag för.

Denna ger jag dig i retur:

Det var en ung kille från Götet
som var så enormt bakom flötet
att när tjejen hans sa:
-Byta ringar vi ska,
då skifta han däcken, det nötet

Jag har inte hittat på den själv, men den är ju lika sann som den om mig ;D ;D .

Eftersom jag gillar Limerickar så kastar jag helt OT in två här

There once was a technician named Lil.
That took a chance on a Nuclear Pill.
They found her vagina,
in South Carolina,
and her boobs in a tree in Brazil!

There was a plumber from Leigh
who was plumbing his girl by the see
She said: Stop your plumbing!
There is somebody comming!
Said the plumber, if somebody comming: It's me!

Förlåt men jag kunde inte låta bli.

/Anubaan

OK, limerickar, jag hänger på

En vetenskapsman ifrån Batén,
herueka skrek härom natten.
Jag har gjort må ni tro,
snustorrt H2O.
Bara att tillsätta vatten.

"Jonas " sa:
Men nu skall jag gå och ta mig en öl till börjar bli behaglig temperatur nu så, fair winds and following seas. Hoppas jag inte skrev för onycktert så det var offörståeligt.

den ölen har du verkligen värd, MKT bra skrivet :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Hej Lego,

Nu har jag, efter flera månader äntligen läst alla inlägg och kommit ifatt (har varit passiv medlem här i många år, sent ska syndarna vakna)!

Otroligt intressant att läsa om hur du har det och hur dina tankar går. Sen kanske man inte håller med om allt, men man känner i gen sig i mycket, även om du gillar att vässa till det lite extra.

Själv lär det tar några år innan vi flyttar ner för gott, om det blir, då vi har två små barn här i Sverige. Vi försöker väl åka ner någon gång varje år, upp till byn där det inte finns någon farang :( Nu har jag ju mina barn, där den äldsta översätter lite, och sen kör jag gärna kring med svärfars D-Max för att se lite annat.

Inte skulle jag kunna bo helt ute på landet utan västerlänningar vid min sida, jag är ju ganska social av mig i Sverige, nej då skulle jag nog tröttna ganska snart, även om jag behärskade språket då vi uppskattar olika saker.

Ska se om jag kom ihåg hur man delar ut en karma, då får du en också!

Jag tycker det är intressant att du skriver om saker du inte tycker om, jag hoppas du på något sätt skulle kunna påverka makthavarna, så att de förstår att man kan inte leva med korruption, med att ha dålig undervisning, med att lura sina medborgare.

Det finns mycket bra med Thailand men mycket som är dåligt också ... så skriv på du lego, jag kommer fortsätta läsa vad du skriver. :wai:

"anubaan " sa:
There was a plumber from Leigh
who was plumbing his girl by the see
She said: Stop your plumbing!
There is somebody comming!
Said the plumber, if somebody comming: It's me!

/Anubaan
Skulle det vara roligt? Mitt gamla rörmokarhjärta känner sig träffat :)

"Sir One " sa:
Skulle det vara roligt? Mitt gamla rörmokarhjärta känner sig träffat :)

Nu kapar vi visst Legolas tråd, men han förlåter oss säkert.

Om jag varit rörpulare hade jag varit glad. Tänk att få pula i guds fria natur och sedan happy ending också! Kan det bli bättre? ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

/Anubaan

Jag ser ett litet kontrollfreak i dig Legolas.
Full koll på hela resan och utgifter.

Slappna av. Gör som jag och tanten.
Ta en bit i taget och räkna inte korvören hela tiden.

Vi när vi åker tar en bit i taget. Som när vi kom förbi dig.
Vi skulle till Laos för dubbel entry.
Ok, sa vi. Varför inte ta vägen förbi Chayapum.
Dagen innan vi åkte köpte vi bussbiljett till Bangkok och bokade ett rum för en natt.
Så stack vi dagen efter. Kom fram på morgonen dagen efter.
Kollade in IKEA och lite annat på förmiddagen och checkade in på hotellet vid 3 tiden.

Nu som först började vi kolla om bussar upp till er. Bokade dock inget, utan var mest intresserad av vart ifrån de gick.
Dagen efter ingen stress. Checkade ut vid 11 tiden, tog en lunch och sedan en taxi till busstation.
Visade sig att det gick en buss vid 13:00 och klockan 12:40.
Hoppade på den och kom fram.
Hotell hadde du fixat och allt var bra.
När det var dags att dra till Laos så blev det busstationen lite tidigare och på en buss till gränsen. Väl där lite fika paus och sedan en taxi.
Fyllde i alla papper och in i Laos. Greppa tag i taxi och säga "nice hotel, close Thai embassy" For iväg och efter att ha frågat på 3 till 4 hotell hittade vi ett. Bara 10 minuters promenaden från Thai consulatet som ger Visum.
Gick dit och ansökte på måndags morgon sedan blev lite mat, marknad och promenad i Vientiane.
Tisdag checkade vi ut och slappade fram till 13:00 på lite fik och matställen runt ambassaden.
In och hämta passen och kolla så visum var OK.
Nu som först börja vi tänka på nästa steg. Ut på gatan. hejda en taxi och så till gränsen.
In i Thailand och taxi till tågstationen. 2 sovvagnsbiljetter 1:a klass till Bangkok.
Promenera lite i byn, ladda upp med dricka och godis och sedan till tåget.
På morgonen innan vi kom fram till Bangkok bestämde vi att vi flyger ner Surat Thani.
Så vi hoppade av 2 stationer tidigare och hamnade mitt på Don Muengs flygplats.
In till Nok Air och köpte 2 biljetter. Lite fika och kolla in flygplatsen för att sedan flyga ner. Väl i Surat Thani till buss som går till färjan och vänta där i 2 timmar och sedan över till Koh Phangan.

Alltså löser man allt efter hand. Skulle det dyka upp något så har man inte lagt en massa pengar i förskott.

Vår nästa resa blir nog 2 nättere i kaoh lak, vidare till Bangkok och sedan Rayong direkt. Någon natt i Rayong för att passera gränsen till Cambodja och sedan blir det att våldgästa Ragnela innan vi drar tillbaka.
Men som sagt allt kan ändra sig och inget är spikat. Det är ju inte förrän i februari.
Får se om man lever först.

Kent

Fakta är nog bra, men vi är i Thailand.
Landet som inte kan följa en tidtabell.
Men samtidigt landet som det alltid löser sig i.

Men som du säger inte roligt att missa en anslutning med 5 minuter, bara för att man slö.
Men djävligt att missa den trots man stressar och planerar.

Tänk på att att om man inte planerar för mycket, så kan ju inte så mycket gå fel.

Det är ju knappast hela världen att behöva vänta i någon eller några timmar.

Men med ett tajt schema kan en försening innebära ekonomisk förlust.
Som vanligt i Thailand är ju allt "not refoundeble"

Har förlorat åtskilliga Baht på just detta.

Men som sagt en grundplan är bra att ha.
Hur man sedan vill strukturera den in i minsta detalj, är ju upp till var och en.

Men före min del blir det lite för mycket när man tar upp matkostnader och nöjen.
Skulle inte klara av att koppla av och njuta med dessa hängande över mig.

Som sagt, alla är vi olika.
Gu ske lov.

Vi brukar göra en grovplanering. Jag vill inte gärna missa tidernas sevärdhet för att jag inte visste att den fanns i krokarna. Men ofta spricker planeringen. Och vad gör det? Det händer alltid något kul. Och som Kent sa:"Allt fixar sig!"

Men mat 100 bath om dagen/person och hotell 2000 bath natten. Och du dricker väl öl dessutom. Men det var kanske inte inräknat i matkostnaden.

På vår resa till Laos i januari hade vi en hotellkostnad på 96 kr natten och mat för 2 pers om dagen på 142 kr. Genomsnitt alltså.

Spänn av Leo så slipper du få magsår när planeringen spricker!

Trevlig resa, när det blir dags!

Vi får väl förmoda att var och en blir salig på sin fason! En del lever fritt, andra planerar.

När jag arbetade levde jag med tids och kostnadsplanering ,som pensionär tänker jag absolut inte göra det. Vi brukar köpa flygbiljett och två hotellnätter därefter kör vi planlöst i tre-fyra månader.

"legolas " sa:
Kock, rörmokare och kanslist,,,,slutar det aldrig?
;D ;D ;D ;D
Jag hoppas att det slutar väldigt lång tid från nu.
Detta med kock. Har ingen utbildning men hade kontakter på sjuttiotalet och jobbade bara ngt år på heltid så jag kan inte påstå att jag är nån slags världsmästare i köket även om väldigt road av matlagning. Rörpulare är jag sedan trettio år och det kan bli om om man sköter sig i skolan. Tänk på det din lilla kanslist. :)

"anubaan " sa:
Nu kapar vi visst Legolas tråd, men han förlåter oss säkert.

Om jag varit rörpulare hade jag varit glad. Tänk att få pula i guds fria natur och sedan trevlig avrundning (!) också! Kan det bli bättre? ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

/Anubaan
Anubaan, du tänker så rätt så rätt.

"legolas " sa:
Du skrev inte fel va, du menade avrun(d)ning va? Men jag undrar lite grand om inte detta forumet innehåller mest fyllegubbar på hela internet..... "Tänk att få pula i Guds fria natur" säger en..... Och den andre säger "Om man sköter sig i skolan".....

Så som belöning för att man sköter sig i skolan, så får man alltså ligga på knä med näsan ner bland alla andra människors piss och skit och spyor, för det är ju vad rörläggare är för det mesta......

Ojsan secken tur att man var röten i skolan då.....

Kanslisten ;D ;D ;D

Hick och skål, din gamle travare :D . Jag skrev Happy e..ing. Men något filter som Ling lagt in ändrade min text :-[ .

/Anubaan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka