legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Sir One " sa:
Äh fanken, vi är väl inga barn? Gör en GT-bar med en stor kyl för pilsner så kan vi sitta där och käka flytade bröd hela dagarna.

Vi gör om halva golfbanan till en jätte Go-go bar me massa sprit o galanta damer

Gott nytt önskar jag Dig Legolas ! Ser jättefint ut med dessa Funfa överallt ,nsåna skall jag ha mycket av , har haft dessa i kruka i Sverige tidigare ;)

Gott nytt nu Legolas o fortsätt ditt skrivande även nästa år

uploadfromtaptalk1356934991559.webp

uploadfromtaptalk1356935044192.webp

uploadfromtaptalk1356935081175.webp

uploadfromtaptalk1356935123646.webp

uploadfromtaptalk1356935163168.webp

uploadfromtaptalk1356935215780.webp

uploadfromtaptalk1356935244706.webp

uploadfromtaptalk1356935289638.webp

Sicken gullig liten familj Du har, Lego - den har Du lyckats bra med! Gott slut och Gott Nytt År till er alla!

Birger och Linda. (Linda hälsar särskilt till Nam Kaeng)

Nej nej vill inte förstöra gräsmattan så dom får va kvar har ju redan en massa som e brevid altanen resten e gräsmatta
Men har gott omplats utanför tomten som ändå e våran mark så vi får se vill ju att du ska ha den finaste ett tag till ;)

Detta med "funfa"... Är det inte samma växt som bougdanvillea och är de naturligt förekommande i Thailand eller införda?

"legolas " sa:
Bougdanvillea heter Funfa på thai. Växten är införd och kommer ursprungligen ifrån Brasiliens kusttrakter fick jag reda på när jag kollade nyfiket för 3 år sedan. Men växten är fruktansvärt populär här, och sprider sig likt ett ogräs.

jag ser också att växten enkelt klarar av alla möjliga klimat och i USA finns den också lite varstans där vintrarna kanske inte är så stenkalla som hemma i Skandinavien.

legolas

Nu skall jag vara så petimetrig och docerande som man bara blir efter tre GT när man inte är van vid GT utan lever sitt fattiga liv i det småländska stenröset på en diet av fulöl och surt rödvin, men min fru, som vet allt och aldrig har fel om någonting säger att det heter : Fien-Fa.
Är Funfa ett dialektaluttryck eller har min fru ( det gud förbjude) fel?
Om svaret är " ja!" så skulle det glädja mig outsägligt.....

:)HAPPY NEW YEAR!.....Eller GOTT NYTT ÅR!.. på Er alla!! Och..LEGOLAS !!..Hoppas du fortsätter med ditt skrivande om vardagen i Thailand...som jag snart är del av igen! :nod:

Frank

"legolas " sa:
Med skinkan i stort sett tycker jag inte verkar så konstigt. Skinkan kom och de bekräftade att den var förkokt jag smakade på den och den smakade bra. Alltså de hade gjort som jag bett dom, kokat den.... Jag var då inställd på att handla hem saker för griljeringen, fick då se att de faktiskt hade griljerat skinkan redan.....

Sedan efter ett tag till (nån dag) så tyckte jag att griljeringen verkade vara rent ut sagt mjölig och mjuk och lite småslafsig, så jag tänkte att jag gör om det och kör in skinkan i alla fall halva den normala griljeringstiden.....

Så här kan det gå till ute bland de stora pojkarna i köket. Skinkan är nu OK och bra. slut. Det där med att koka skinkan 2 ggr - det är nog bara en Ubon-anka tror jag..

legolas

Javisst, det var ju lite med detta att skinkan skulle eventuellt saltas ur, man vill ju inte att gästerna tycker att skinkan är för salt.....

Legolas, Du tar dig, känner mig hedrad, att av dig få en maträtt uppkallad efter mig,
för det är väl mat vi talar om?

Ubon-anka

Sitter just och funderar på tillagningen, vad sägs om ankans bröstfile"er i ett vattenbad,
vacumpackad påse, 65 grader, efter denna, inbakad och in i ungnen, sticker ut hakan lite och vill servera denna med en grönpepparsås, ångkokta grönsaker med smörstekta kantareller, inte att förglömma sidesalladen, isbergsallad, gurka, till denna vill jag ha en lätt dusch av vad vissa kalllar för fransk dressing, olja och vinäger, att dricka till detta,
en halvrund, smått sträv, flaska rött, om någon skulle vilja till detta ha en öl, vilket matmäster förbjude, och är det någon som nämner ölsorten Leo, gå tillbaka till trädgårdslandet,
Leo smakar matjord redan munnen.

Nu vet vi vad som gäller när denna kulinariska upplevelsen serveras, Ubon-anka

Postat och granskat av Ubon

Återigen en maträtt, grillade grodlår...

Nja Legolas, det är i 2 trådar som Du skrivit om julskinkan....

Nu hoppar vi framåt på grodfötter.

ha det

Otto heter ungnen skriver en del, kanske någon kör med en Karl-Otto?

Fick tag på en Samsung, Home pro, dom öppnade en lagom för 3 månader sen,
ok, ungnen funkar, men är ingen höjdare, ojämn i värmen, men är snabb i att få upp i temeperatur.

Damen har provkört några pizzor, själv håller jag mig till brödsidan, bakelser.

Vem har sagt att pizzan måste vara rund?

Provade osten på big C, glöm den osten till pizzan, tuggummi, fick ett tips om en butik som visade sig vara en grossistfirma för restaurang och bageri, dom hade till och med ost för pizza, dock så var minsta storleken 2,5 kilo, en riktig ahaupplevelsebutik.

Ha det

197.webp

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A