legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Detta med Thaibarn som sviker sina plastpappor är nog alltför vanligt , de finns där de tror att det har de lösaste tyglarna samt de största ekonomiska vinsterna .....

Det är buddhismen har jag kommit fram till .........sorry men det framstår med tiden allt klarare vad folket lever efter för grundsyn , sen är det upp till var och en att se detta samt att se vad nackdelar och fördelar är .....

Jag är just nu förbannad på att det är rena folkvandringen här , jag sa till min gumma att jag ger detta en månad , har allt ställt till det normala så är det gott ,annars skiterjag i dem allihop ... Den yngsta skall nu bo här vilket jag visste , jag betalar för mat inte hennes fickpengar , ser jag att det tas av matkassan till detta så har min fru klara problem , likaså så får densamma yngsta dottern inte längre ha den mc som hennes Thaipappa gav henne för 5 månader sen , detta för att hon nu bor hos sin mamma .. skitfolk dessa Thaimän .... riktaiga djävla skurkar ...

Får se hur detta kommer att gå , ett är säker, jag går i alla fall helt ekonomiskt oskadad ur det hela , inte en krona investerar jag i nåt hus ....

Nu skall jag inte förstöra legos tråd mer , ville bara visa att dessa problem som "Lego" har är Lego i Thailand ;D

Hu va jobbigt med Soda. Jag lider med både dig, Yongyut och Allam. Tänker bara att om grabben åker till sin pappa, så kanske det ganska snart går upp ett och annat för honom. Men se för allt i världen till att han inte snor med sig grejor som inte är hans. De kommer garanterat att vara förlorade för evigt. Hoppas att det löser sig.

/Anubaan

Sodas betende påminner om min frus betende før tillfællet vet inte om det ær 30 årskris eller vad som hænder men børjar bli måttligt trøtt på det.

"Jonas " sa:
Sodas betende påminner om min frus betende før tillfællet vet inte om det ær 30 årskris eller vad som hænder men børjar bli måttligt trøtt på det.
Lider med dig Jonas, vid 30 borde man ju istället mognat. Kanske hon vill säga något med beteendet, vill att du ska förstå ... du kan inte fråga någon av hennes kompisar vad problemet är ... någon som du litar på!

Förstår att du är trött på det, man räknar ju med att vuxna kan bete sig!

Var väl ca 4-5 månader sen hon började ändra sig lite, vid detta tillfället började hon och hennes kusin prata igen efter att dom varit ovänner i 1 år + att hon fick någon ny kompis, men var inte så farligt då, allt var väl som vanligt bara att hon hade några nya att prata med.

Men nu denna ledigheten eskalera det väl till rena kaoset, kusinens Amerikanske farang tog deras 1 åriga dotter och åkte hem till Amerika.
Pratade med han innan han åkte och som han sa han orkar inte med all skit ifrån henne längre får se om han kommer tillbaks han visste inte än, dom har inte skiljt sig bara pausat.
Efter detta drar kusinen och den andra kompisen med min fru ut och super varje natt (och detta är helt nytt då frugan aldrig har gått ut på puben och druckit en endaste gång dessa år vi varit ihop, hon gillar inte att gå ut säger hon), ställer till med fanstyg så att efter Songkran fick dom samhällstjänst 2 timmar om dagen med att städa polisstation i byn i en vecka.
Tänkte man det skulle lugna ner sig men icke en dag senare drar hon och kusinen + vännen ut igen och super då fick svärfar nog ringde henne och sa att hon är död för familjen och inte välkommen hem igen.

Hon får då flytta in hos en släkting till svärmor där hon sitter och gråter och börjar förstå.
Svärföräldrarna vill skriva över mark och hus på mig för frugan skall inget ha enligt dom (men detta går ju inte vilket vi vet men inte dom) dom vill att jag lämnar tillbaks bilen och sluta ge henne pengar för dom vill inte se henne utnyttja mig, dom ser mig som deras son säger dom (har bott ihop med svärföräldrarna i 1 1/2 år nu i deras hus).

En Thaipolare (frugans bäste vän innan) han talar inte med henne nu pga hennes betende tycker jag skall skilja mig från henne, farsan som fick se det här tycker jag skall skilja mig.
Efter pratat med svärföräldrarna så tar jag med farsan hans kärring och en thaipolare och drar till Bangkok för orkar inte heller med skiten längre och där stanna jag tills det var dags att jobba.
Frugan kom ner sista natten vi pratade, vi skulle försöka på nytt hon vet inte varför hon bettet sig som hon gjort bla bla bla.
Hon har fått komma hem igen men svärfar pratar inte med henne längre och svärmor bara när det behövs.
Har ändås pratat i telefon varje dag och låtit bra, men så kom nu kusinen och den andre polaren och drog med frugan ut igen i förrgår och då går det inte att föra en vettig konversation med henne igen.

Så nu sitter man här på sjön på andra sidan jordklotet och funderar på vad man skall göra. Just nu går funderingarna i ta en paus hyra mig en lgnht söderöver och se om vi kan fixa det här vi har ju trots allt några år bakom oss och svårt att låta en helvettes månad förstöra ett helt äktenskap.

Tråkiga är att hon har gått åt fel håll ifrån att varit mogen, haft drömmen om hus och familj, tagit hand om barnen och hemmet till att sista månaden bete sig som värsta suputen.
Ungarna tog hon inte heller hand om under denna tiden hon sket i stort sett allt.

Tack Jonas att du delar med dig, svårt att ge råd. Det känns som hon kanske haft en jobbig uppväxt fått barn tidigt och kanske inte haft någon fritid. Nu slår det tillbaks när hennes kusin är "fri" och hon fått en kompis till. Nu vill hon ta igen vad hon missat. Hon har ju sina föräldrar som tar hand om barnen och hon har säkert gott ekonomiskt ... Detta försvarar inte betendet men kanske förklarar det.

Min fru hade någon sån period när hon var drygt 20, hörde inte av sig till sina föräldrar, skickade inga pengar bara festade med kompisar ... två år tog det innan hon ringde sin mamma. Hennes mamma trodde inte hon levde, hon fick pengar av sin mamma för att ha till bussen hem ... Hon har inte berättat detta för sina föräldrar och de frågar ju inte (det är ju i Thailand). Min fru har inte druckit något sen dess (något glas med mig men inget mer). Hon säger hon kan sakna det livet lite men vill inte tillbaks till det :o

Det kommer nog gå över frågan är bara om du ska vänta på henne.

Jag tror du måste sätta ulitmatum, hon får välja mellan hennes kusin och kompis eller dig och sina barn. Ta en paus tills hon bestämt sig ... Skicka lite pengar undertiden till dina svärföräldrar för dem och barnen ... Mitt råd finns säkert lika många råd som medlemmar på forumet!

Tråkigt Jonas!

fasen va surt Jonas. Det där är rena skräckhistorian ju... Tänker inte sitta här och säga vad du ska göra för det vet du bara själv. Efter lång tid tillsammans är det svårt att släppa taget. Men ibland behövs det, jag tror att när du kommer till den insikten ja då vet du. Då är det inga tvivel längre.

Alkoholiserad måste ha gått snabbt för innan dom 4 veckorna så var hennes alkohol konsumtion väldigt måttlig ca 1-2 öl i veckan.

Lättpåverkad ja helst när det kommer till tjejkompisar hon har inga direkta tjejvänner och klagat över det många gånger att hon har inga tjejer att prata med och känner sig ensam. Dom gemensama vänner vi har är killar. Så dyker det upp en tjejkompis så försöker hon med allt för att behålla dom känns det som, dom hon har sen barndomen bor alla och jobbar i Bangkok även systrarna.

När jag är ute och jobbar jämför hon det som ett fängelse att bo hemma hos föräldrarna dom ringer henne var 5te minut om hon lämnar huset.

Jag får se vad som händer men jag har sagt alldrig igen såna 4 veckor det får bli ett sista försök när jag kommer igen fungerar det inte får vi väl gå vidare.

Sen blir frågan hur skiljer man sig i Thailand också kom vi till delningsbiten som vi pratade om innan i en annan tråd.

Hoppas du inte hamnar där, det är nog som du själv skriver, hon saknar riktiga vänner, och tar då vem som helst ... och tror att hon måste med på allt för att behålla vännerna ... hon tänker nog i detta läge så mycket på att hon kan förlora allt ...

Min fru säger samma sak när hon kommer till sin hemby, här finns inga vänner kvar ... här vill inte jag bo sen. Det har nog med åldern att göra, din och min fru är jämngamla och deras vänner från skolan har ju dragit till storstan för att jobba, senare i livet kommer de hem för att ta hand om barnbarn och bli försörjda av sina barn ....

Fy tusan Jonas, jag lider verkligen med dig. Det är skit att sitta ombord på ett fartyg utan att kunna göra någonting, man är helt maktlös. En nackdel blir det ju att bo i Thailand i en sådan situation, det är svårt för oss att veta hur man skall göra speciellt då med bristande språkkunskaper.

Jag varken kan eller vill ge något råd om vad göra i en sådan situation, har inte råkat ut så själv och känner ingen annan som har gjort det heller. Men som sjöbroder hoppas jag av hela mitt hjärta att det löser sig till det bästa. Hoppas att allt går väl!

Nu tror jag du missförstod mig Lego, det var en förklaring varför jag tror hon hamnar där inte något annat.

Vad gäller min fru så är vi bara där någon vecka åt gången och har ingen anledning eller tid att skaffa något umgänge, dock så finns det ingen som jag kan prata med på flera mils omkrets och det finns ingen i min frus ålder där.

Det är skillnad att bo i en liten by mitt ute i ingenstans eller att bo i närheten av en stad eller där det finns fler faranger. Ska jag köpa ost får jag köra bil i nästa två timmar enkle resa, inte bara cykla iväg ...

Därför tror vi om vi skulle bosätta oss i Thailand kommer det inte bli i hennes by då vi inte kommer att trivas där ...

Jonas får ju svara för sig själv vet inte hur det ser ut i närheten men jag förstår problemet!

För att förtydliga så hände detta under den 4 veckors period jag var hemma sist inget betende hon visat upp innan. Vi får se hur det blir när jag kommer hem igen.
Jag kan inte avsluta par års äktenskap pga nåt som hände en friperiod. Tyvvär är det väl så som sjöman att börjar det fel när man kommer hem så hinner det kanske inte repareras innan man skall ut igen.
nu sitter hon hemma i huset med föräldrar som inte pratar med henne vilket inte gör det bättre nu är hon ju helt isolerad när jag inte är hemma.

Det börjar ta en del på oss båda att bo hos svärföräldrarna med, vi är 11 personer i detta lilla hus, hon ser ju att jag inte trivs där vilket gör henne orolig. Själv vill hon flytta så snart som möjligt.

Tråkigt Jonas , förbannat tråkigt ,, Jag är nog kategorisk när jag säger att Thaikvinnor inte skall drick sprit eller alkohol överhuvudtaget , dels "ballar" det oftast ur dvs. ökad konsumption ,det finns en massa tråkigheter som Thai hamnar i när de börjar kröka , otrohet, droger som Metaamfetamin m.m även veneriska sjukdomar flödar ganska fritt i Thai.. min fru dricker inte och spelar inte , det är egentligen anledningen till att jag stannar trots de andra problemen .. det är nog vanligt att Thaikvinnor inte dricker , i alla fall min uppfattning ... Vad du skall göra är svårt för en annan att säga , tror du bäst själv kan avgöra det , frågan är om det finns någon utväg , om de går ut och super när du inte är hemma så kan man väl utgå från att hon inte har varit dig trogen .. eller kanske har jag fel , vilket skulle vara glädjande då jag själv aldrig skulle leva vidare med en kvinna som gökar/gökat vänster ....Och nej , jag gökar inte heller på sidan om mitt äktenskap ..

Jag håller på och bygger ett hus ligger ute med 220 000 baht i månaden + bil och andra utgifter så blir det inte så mycket över till att på det ordna med ett annat boende, har iofs tagit upp på tal om vi skulle hyra en lgnht under tiden men det ville hon inte.

Sen får vi hålla i hattarna jag skrev att hon var ute och söp nu när jag var hemma denna gången inte att hon är ute och super när jag är borta för det gör hon inte.
Alltså innan den här 4 veckors perioden har som sagt var hennes alkoholkonsumtion varit minimal.

När jag är borta är det som hon säger själv som ett fängelse hon kan inte gå en meter utan att föräldrarna ringer runt. Så då sitter hon mest bara i huset och trycker, eller tar med ungarna till vattenfallet och badar på dagarna för att få komma iväg, eller sitter borta vid husbygget och kollar.

"Där och besöker när jag är ledig", ja så kan man också utrycka det men även en sjöman har ett hem, så låter hemskt när man utrycker det som man kommer på besök som sjöman när man kommer hem. En sjöman kanske till och med tillbringar mer tid hemma då han är ledig 6 månader om året.

Legolas min berättelse...fråga mej vad du vill

Tror att du fått fel pris Lego...! Griskött i Thailand kostade runt 130bht kg förra året.Brukar handla både på Big C och en privat "köttbutik" när vi är nere! Altså...runt 30 sv kr kg brukar jag räkna med för allt griskött...för bara 3 år sen låg priset på 90 bht/kg.Skall du ha huggna kotletter i en plastförpackning blir det ju dyrare!

Ostyckat kött från gris...vare sig det är skinka eller bog har jag mig aldrig vad jag kan erinra mej, betalat mer än 130 bht/kg! Mitt stamställe i Buriram vid köttmarknaden, styckar, sågar upp, t.ex benfri kotlett för 130 bht/kg. Köper mycket fläskkarre som hon styckar i perfekta bitar för t.ex grillning.

Om jag vill ha fläskkotletter med ben beställer jag det dagen före och måste då köpa en hel rad.Styckningstillägget...10bht/kg=140 bht/kg.

Köper sällan, eller aldrig på marknaden där det brukar vara billigare...men ingen hygien ...utan ligger där i värmen...och bakterierna frodas!

Nej Big C är dyra på kött...och i alla fall i Buriram...ingen kvalite! Skaffa dig en bra pålitlig leverantör på köttmarknaden

Areeya

jag flyttade till thailand fråga mig vad du vill

Sorry!m itt förra svar kom inom cituationstecknet igen!!!! Kan någon rätta till??

Förresten...lego! Julskinka...färsk eller förkokt, rimmad, 39,90-59,90 svkr!
Bog...sålde ICA för 39,90 kg förra veckan!

Areeya

legolas"

Jo...det där med att i all hast...citera ett inlägg..och sen skriva kommentar..ibland går det åt skogen! Men nu har jag lärt mej rätta!..så det så!!! :nod:

Areeya

Kolla prislappen Legolas! Jag läser att det står SMOKE HAM TSS. Du har fått betala för rökt skinka. Thai Engelska?

/Anubaan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka