legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"sss " sa:
Hej Legolas!

Du och jag har samma land som hemmvist men jag känner inte igen mig i mycket som du skriver, har en hel del goda och några mindre bra upplevelser här i Thailand men jag skulle inte komma fram till vad du gör och dra de generaliserade halvsanningar om thailändare som du gör. Så olika man kan se på saker och ting fasst man bor i samma land.

Bara för dig att skriva här på forumet nästan varje dag i ett par år här på forumet så ska jag LOVA att jag kommer att bemöta dig på samma sätt som jag bemöter Legolas. Tills vidare njut av ditt liv

Så här menade jag:
SSS Bara för dig att skriva här på forumet nästan varje dag i ett par år så ska jag LOVA att jag kommer att bemöta dig på samma sätt som jag bemöter Legolas. Tills vidare njut av ditt liv

"legolas " sa:
Insayt!!

tack för alla de fina orden, men tänk om jag nu inte är allt det där då?? jag kanske bara är en gnällig "gubbe" som är grilsk i största allmänhet!!!

Tack i alla fall det värmer skall du veta!!!!

Jo men det är ju ett annat kapitel ;D ;D ;D

Mvh Peter :wai:

Härlig berättat åter igen.
Angående att tiden bara rinner iväg....
När du är 10 år så är ett år 1/10 del av ditt liv när du är 65 år så är ett år, ja just det 1/65 del av ditt liv. Enkel matematik eller hur ;-)

Bra där Lego. Det där med bröd har vi funderat på också, kul och se om du löser det. Det där mesiga vita brödet ledsnar man ju snabbt på.

"Rolf " sa:
Bra där Lego. Det där med bröd har vi funderat på också, kul och se om du löser det. Det där mesiga vita brödet ledsnar man ju snabbt på.

Helt rätt, dom har helt kasst bröd där nere. Så nu blir det till att packa ner några paket med fullkornsbröd och/eller lingongrova när jag skall åka. Vi har ju frys så det klarar sig fint. Knäckebröd tycker jag snabbt blir mjukt i den fuktiga värmen.

Men kan man inte vakuumpacka knäckebrödet. Det finns ju såna där påsar som du suger ur luften ur med dammsugaren
Borde väl funka. Men jag tycker att det borde gå att baka grovt mjuk bröd, det finns ju att köpa.
Det kommer bli en grannlaga uppgift att kolla.
Där har han Lego många karma att kamma in ;D

"Rolf " sa:
Men kan man inte vakuumpacka knäckebrödet. Det finns ju såna där påsar som du suger ur luften ur med dammsugaren
Borde väl funka. Men jag tycker att det borde gå att baka grovt mjuk bröd, det finns ju att köpa.
Det kommer bli en grannlaga uppgift att kolla.
Där har han Lego många karma att kamma in ;D

Lego - kungen av Karmaland! ;D ;D ;D

"legolas " sa:
Tack så jättemycket Patcharee.. mycket ben senor och skit i den skinkan. Men boende härnere, så är det väl trots allt ändå rena paradismaten antar jag!!!

Skall hålla utkik på big C här också efter nåt liknande.. hoppas kan man ju alltid göra..
Jag visade dessa bilderna åt min flickvän och hon konstaterade bara "moo german" , jävla idiot, förstår hon inte att det är Svensk mat som vi har till jul för att fira Jesus och kristendommen.

And/ank farmer kanske kan vara något för falanger som vill starta något eget i Thailand. Vet genom min yrkesnisch att dom thailändska kycklingindustrierna har ett av världens bästa rykte när det gäller hygien och produktivitet.

Jag undrar vad du dricker för mjölk?
Jag har nu köpt en mjölk varumärke eller namn "Meiji" 0/0% fet men som inte smakar riktigt som svenskt mjölk men är det bästa jag hittat hittills.
Jag har försökt, men inte hittat nåt som smakar som äkta svenskt mjölk.

"legolas " sa:
Vad det gäller kycklingindustrin, så vet jag inget om den, men jag kan ju säga att riskerna med kycklingen som matvara ligger då inte vid "produktionsledet" vid industrierna tydligen. Men de stora riskerna ligger i hanterandet av alla dessa miljarder kycklinglik utefter gator och vägar och marknadsstånd, ja precis överallt runtom i Thailand.

Hygienen där är en ren katastrof, och de "vanliga!" människor som hanterar det som vi skall stoppa i käftet har inte en endaste susning om vad det innebär med hygien. Knivar och alla verktyg används utan att tvättas av ordentligt precis under hela proceduren med kycklingen, och detsamma gäller skärbrädan.

Man "torkar av" gubevars, och det sker medelst en handduk, som en gång i tiden verkligen var en handduk, men nu är den en infekterad bakteriehärd av stora mått. Den används under flera dagar utan att någonsin göras ren. Hur effektivt det är när thai gör ren bordet t.ex. där föregående matgäst har ätit, kan ses på antalet flugor som i ren glädjeyra redan börjar att para sig när nästa matgäst bänkar sig!!

Så hygienen i Thailand är tydligen tvådelad då, Helt OK i industriledet och en ren katastrof ute på gator och torg....
Jag har varit i Thailand varje år sen 1996 och aldrig varit magsjuk och har ätit på alla gaturestauranger och stånd över hela Thailand, så jag vill påstå att det är säkra matställen.
Har flera bekanta som har bott på lyxhotell och har drabbats av svåra maginfektioner under en kort vistelse här i Thailand.
Jag skickar en karma för din dagbok. Den är fantastisk, men jag håller inte med dig alla gånger och det vore konstigt om jag gjorde så.

Jag har testat det nyss och det stämmer som du säger att den mörkblåa smakar riktigt bra.
Ljusblå : Non-fat milk
Mörkblå: Low-fat milk
Det vore en bra ide att starta en tråd om detta men vad skall man kalla tråden?

Legolas, jag tycket att det är mycket bra att du lägger in dina ljudsatta bildshower här i din berättelse.
Att du var duktig i ordbruk och bokstavsskötsel visste vi ju redan, du skriver ju så underhållande.
Att du var en fena på musik har vi ju anat, men nu vet vi!
Karma till tusenkonstnären Legolas :laugh: :laugh: :laugh:

/Anubaan

Det skall bli roligt att lyssna på det efter hemkomsten. Men karman kan jag skicka i förskott, karmakungen! ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp