legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Birger " sa:
Nä, men det kan ju vara käckt att lämna lite arv till fru och barn, kanske..

Snäll tanke du har där Birger, men jag vill hellre leva ett rikt liv med min man nu när vi båda är friska, än att vara rik och ensam om han går bort före mig.

:wai: :o ::)
Tala om mygel eller rånrisken med 681 gånger terminsavgiften
Såmycket kontanter vill ingen ha i thailand om det inte är skumma saker i görningen

"legolas " sa:
Ja förhållanden är olika, relationerna är olika och vissa av oss gifter in oss i en släkt som kommer att leva vidare efter det att vi själva är döda. Vissa av oss (Birger) känner att ansvaret sträcker sig bortanför vårt egna lilla instick i "näringskedjan" här i Thailand, och vill göra en mer bestående insats och påverkan för överlevande fru och kanske familj.

Att leva i ett förhållande falang/falang skiljer sig markant ifrån de tankar som de flesta förnuftiga har, som har en thailändsk fru och familj. Egoismen som kommer ifrån västerlandet försöker vi så gott det nu går att kasta åt hundarna, och försöka att ta ett mycket mer övergripande ansvar än att bara sitta med öppen mun här i livet och bara äta, skita i allt och alla andra....

legolas
Att ta hand om sin gamla svärmor till exempel. 8)

Det är självklart att vi skall se till att våra thaifruar har det bra den dag vi måste lämna detta jordelivet.Jag hoppas att jag får leva länge tillsammans med min fru och att vi skall ha det bra tillsammans.Vad mig beträffar så gör jag så gott jag kan när det gäller att hon skall ha det bra nu och även när jag gått bort. :wai: :wai: :wai:

Min fru kommer att ärva allt vad jag äger och har den dag jag kilar till de sälla jaktmarkerna, så jag hoppas att hon och ungarna skall klara sig gott på det. Förhoppningsvis lever man så länge så att ungarna har slutat skolan och har ett eget liv med jobb, familjer etc. Då kan min älskling klara sig väldigt bra, särskilt om hon väljer att flytta tillbaka till Thailand.

"Ann64 " sa:
Snäll tanke du har där Birger, men jag vill hellre leva ett rikt liv med min man nu när vi båda är friska, än att vara rik och ensam om han går bort före mig.

Ja, Du ja. Av namnet att döma är Du falang och då ställer sig ju Din framtid något annorlunda än om Du varit thai och blivit lämnad ensam i byn, till åren kommen och utan försörjning. Släkten tar säkert hand om frugan, men allmosebröd är ett segt och bittert bak... Jag lever nog hellre enkelt och lämnar lite efter mig, men jag är ju också mycket lättroad. Kaffe, snus, öl och lite flirt med grannfruarna på bykneipen -så är jag i stort sett nöjd. Får jag tråkigt får jag väl göra som Lego och ta en cykeltur.
Var och en får väl bli salig på sin fason..

"Birger " sa:
Ja, Du ja. Av namnet att döma är Du falang och då ställer sig ju Din framtid något annorlunda än om Du varit thai och blivit lämnad ensam i byn, till åren kommen och utan försörjning. Släkten tar säkert hand om frugan, men allmosebröd är ett segt och bittert bak... Jag lever nog hellre enkelt och lämnar lite efter mig, men jag är ju också mycket lättroad. Kaffe, snus, öl och lite flirt med grannfruarna på bykneipen -så är jag i stort sett nöjd. Får jag tråkigt får jag väl göra som Lego och ta en cykeltur.
Var och en får väl bli salig på sin fason..

Är man inte egoist och är gift med thai måste man lämna lite efter sig.
Det är ju stor skilnad om man har en falanghalva som får sin pension, då kan man leva upp allting.

Vem vill se sin fru leva på almosor när man kilar vidare?

"kjell.t " sa:
Är man inte egoist och är gift med thai måste man lämna lite efter sig.
Det är ju stor skilnad om man har en falanghalva som får sin pension, då kan man leva upp allting.

Vem vill se sin fru leva på almosor när man kilar vidare?

Nej fy fasen nej dom ska ha det bra den dan vi faller bort men dom ska ju ha det bra nu me :)
nej tanten får allt den dan men vi ser till att spara redan nu för framtida saker:)

Måste man ha massa pengar på ett Thaikonto för att få pensionera sig i Thailand
räcker det inte att pensionen går in på ett Thaikonto varje månad

"Sjofrasse49 " sa:
Måste man ha massa pengar på ett Thaikonto för att få pensionera sig i Thailand
räcker det inte att pensionen går in på ett Thaikonto varje månad

Det är ett par trådar här med som behandlar detta, både som lego sa och skatteregler,
det kan vara lönt att läsa och sen fråga om du inte får klart för dig

Modet kanske kommer från Borneos huvudjägare som gärna målade ansiktet vitt före decapitering. :o

Sådär var det nog i Sverige också för länge sedan, damer var vita och skira -det var bara fattigt folk som blev solbrända. Att vara solbränd visade att man måste arbeta ute, att man var fattig och ingenting att räkna med. Var man fet och vit var det riktigt fint!

Det förekommer i Sverige också att mörkhyade invandrare tvättar sig med tvål som innehåller bland annat kvicksilver för att få en ljusare hy.Skräckexemlet är väl annars Michael Jackson.Vit man vill bli brun och mörkhyad vill bli vit och det är inte bara i Thailand. :afro:

Dom där flygmyrorna är en delikatess enligt frugan. Man käkade sådana flera gånger när jag var därnere. Behöver jag tillägga att jag avstod?? :o

...jag trodde det var bara i Bangkok de hade dessa ideér om att vara så vita som möjligt.....men det kanske är mera utbrett då.....?.../lasse

...lite lustigt det där att bygga en stor modern busstation...UTANFÖR sam hället så att det är svårt att ta sig dit...såg samma sak i Cambodja....kanske infrastruktur chefen i kommunen planerar för framtiden och utbyggnaden av samhället..../ Lasse

Priserna i norra Thailand kommer med stor säkerhet stiga mer än i resten av Thailand de närmaste åren.En fördel blir då att man kan sälja äldre hus med vinst.Inget ont utan att det har något gott med sig. 8)

"gunnarg " sa:
Priserna i norra Thailand kommer med stor säkerhet stiga mer än i resten av Thailand de närmaste åren.En fördel blir då att man kan sälja äldre hus med vinst.Inget ont utan att det har något gott med sig. 8)

Varför tror Du det? Något särskilt skäl?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp