A
Anonym
Gäst
"legolas " sa:Chaiyaphum MC (1.100), Thailand
1.979 svar - 56.853 visningar
Idag 2 maj onsdag 2012, och klockan är nu 09.15 och temperaturen står och darrar på de vanliga grymma 43-44 graderna, och hur varmt blir det då inte lite längre fram på dagen. Frågan är väl bara om jag den stentuffe vikingen, eller däcken på cykeln pajjar först... Men det gäller väl för mig att hålla igång så kroppen jobbar lugnt och städat i ugnsvärmen, så skall det nog bli bra med den saken.
Ja så var internetet som bortblåst igen. Jag har ju slutat att skriva om det i stort sett på bloggen för det händer så relativt ofta. Nu sitter jag igen här på morgonen och internetet sade adjö för 2 timmar sedan redan. Normalt sett, så kommer jag att be Yongyut att ringa ett lite speciellt telefonnummer, som vi har till en gubbe som sitter vid en dator på T o T.
Yongyut säger – ”vi inte har internet”, han klickar på sin dator, och sedan frågar han oss... – ” NU då?”..... jag brukar i allmänhet svara då – ”Yes everything OK, thank you...” Det verkar helt enkelt som om detta företag, ja ALLA internet-företag i Thailand inte har ”kräm” tillräcklig för alla sina kunder. Företagen skaffar kunder i mängd, men har inte resurser att ge alla samtidigt internet-anslutning. Jag misstänker att de bygger upp hela grejen på att det ALLTID skall finnas kunder som icke har internet...
Företaget får betalt, men behöver icke leverera... Jag var ju utan internet 2 hela veckor förra året. Jag fick ingen ersättning, jag fick inte ens ett erkännande trots att jag lämnade in ett brev till dom, så svarade dom icke inte på det, sket i det bara.. Så att bli utan internet då och då under kanske 2 timmar,, Det är ju ganska bra pengar att tjäna på det för internet-företagen.
Var nu ute idag, fortfarande 2 maj 2012, och som jag sade tidigare värmen var grym idag igen. Jg startade kl. 11.30 och kom hem kl. 14.30 och det blev den sketlånga turen via Baan Khwaoo vidare ner till ”krysset” där man kör in till Lars och Bpoo, och sedan en vänstersväng därifrån hela vägen hem. Jag erkänner utan omsvep att jag är 61 år ung, och jag erkänner utan omsvep att det var jäävligt jobbigt.
Men inte en endaste gång under cykelturen, så kändes min kropp ”konstig”, så som jag rapporterat om tidigare. Jag var bara jäävligt trött, och den känslan har man ju känt till i överflöd under sina aktiva år, så den grejen är jag inte rädd för. Jag är ju inte som vissa damlagsfotbollsspelare, i tron att svett är en sjukdom, och att när man är skettrött så skall man lipa och gråta. Nä ur den synvinkeln så kändes det kanon. Men det var jäävligt jobbigt.
Och inte blir det lättare när man ser under HELA rundan att HELA den thailändska nationen i stort sett ligger och sover. Men det får gå, man skriker hej och hejsan och Sawadee Khap cirka 300 ggr under varje cykeltur.. och man får ALLTID svar. Thai är ett underbart folk ur den synvinkeln... glada, artiga och alltid leende.... Jag kom hem nu då och vägde mig på studs.. och vågen ramlade ner på 95,7 kilo. Hoppas bara inte den går upp för himla mycket nu när jag skall äta middag etc.......
Fotade idag en typ thaipotatis, eller rättare sagt jag vet inte vad det är för något, men kolla fotot så ser ni själva. De står ju utefter vägarna och säljer dessa lite varstans. De lär heta sägs det, varning för stavningen, men uttalet skall vara så i alla fall; Man Pau eller mer korrekt; Mangiaudapau....
Jag har en liten gåta till Er alla som läser detta. Jag sätter in ett 2.a foto alltså förutom det på thaipotatisen. Fotot föreställer en man som står bredbent och böjer sig ner vid en strandbrink och gräver med händerna så djupt han kan i leran där. Vad i herrans namn letar killen efter. Något ätbart, vad i så fall? Vilket kanske förefaller vara det mest troliga? Eller letar han efter en nergrävd guldskatt? Eller letar han kanske efter det senaste mordoffret i hans by? Det är bara att skicka in Era gissningar, så får vi se vem som får första pris för bästa svar och motivering....
Handskak
Det är här han gömmer whiskeyn så inte kärringen slår ihjäl honom när han dricker hemma. ;-)