legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
Chaiyaphum MCXXXII, Thailand
2.140 svar - 61.648 visningar

Forts. från förra kapitlet....... Första loppet gick och jag hade 2st hästar med, hästen som alla spikade plus den som var 2:a handare.... den sistnämnda vann....gött.... Andra avdelningen hade jag en spik Nr. 11, den bakspårshästen fick efter bara 300 meter körda ta över ledningen, vilket ju var helkonstigt. Den höll sedan ända in i mål...Och den rev halvstyggt i kuponghögen, häärlig spik må jag säga .... gött......

Tredje avdelningen där spikade jag igen, och det var en ganska tuff chansning faktiskt. Jag spikade emot allt som jag står för faktiskt. Jag spikade nr. 6 Elliot Hall som har galopperat 7ggr på de sista 4 starterna, och dessutom denna kusk Koljgini, som jag bara undviker allt jag kan när det kommer till att spika hästar. Den karln kör galopp fanimej med rullstolsbundne faster Mathilda om han bara kunde.

Denna gång så lyckades Lutfi köra till ledningen och fortfarande ingen galopp......
Under upploppet så väntade jag bara på galoppen, som garanterat skulle komma. Men kusen höll ända in i mål, och det var, som ni förstår.....underbart himmelskt gött......

I 4:e avdelningen så hade jag flera stycken vovvar med, hela Sverige spikade här häst nr. 4 On Hold, och typiskt nog så var den helt överlägsen alla de andra, och på upploppet skulle den bara defilera in i mål...... DÅ KOM GALOPPEN.....mitt hjärta höll på att stanna, vem fan ligger 2;a nu då... jojomensann där satt Örjan Kihlström och petade i näsan med nummer 6, och den hade jag. Här började värdet att riktigt ta fart... Jag var med efter 4 avdelningar, ja det har inte hänt på 4 år faktiskt tror jag.

Nu startade 5.e avdelningen, och här hade jag 2st hästar nummer 6 och nummer 10...Lutfi Koljgini hade häst nummer 12, och han körde snart resolut till ledningen, och den hästen hade jag inte, och mycket riktigt i detta loppet flög jag på denna 12;oddsare..... faaaaaan också, jääkla Lutfi..........

Så var det 6.e avdelningen och här hade jag spikat på ren känsla en 35:oddsare som jag bara hade fått känsla för, den heter Montgomery Gel. Jag var nu helt inne på att jag kunde hoppas på att få in 5 rätt totalt, och lyckas hitta vinnaren i det avslutande loppet. Mitt hjärta gjorde 3 krumbukter på upploppet, och min blodtrycks-medicin: Amlodipine och Betaloc var fullständigt verkningslöst, när jag medelst mina små ögonspringor, och mer och mer krampande vadmuskler, lyckades ”jobba in” den sagda 35:oddsaren till en ganska säker finish-vinst i loppet.

Jag hade nu 5 rätt och värdet var över 200.000:- kunde jag se på ATG.se. och jag började tänka minns jag. Jösses jag har ju chans att få 6 rätt, och om värdet är över 200.000:- så borde ju 6 rätt ge dessutom lite pengar extra denna lördag..... jag hade i sista avdelningen den 7:e, 4st hästar nummer: 1,3,5,10. jag var i drömmarnas land under hela den tiden jag fick sitta och vänta tills loppet kunde ses på ATG.se.

Till slut så vann storfavoriten och Lutfi Koljgini den avslutande avdelningen. Jag vet att jag tänkte i hastigheten faaaan också, kunde inte den som var 2;a i mål (nr. 1) ha vunnit, så hade ju värdet stigit mångfalt mycket, Men jag lugnade mig snart, och var lycklig, för jag hade ju haft en massa tur denna eftermiddag med travet.

Jag hade fått 6 rätt, och jag plockade fram den sidan som uppgav utdelningen, och tittade storögt minns jag..... 7 rätt gav 1,8 miljoner, ojojoj va gött... 6 rätt gav 7.900 nånting och 5 rätt gav ju hela 400:-. Jäklar detta var inte dumt alls, inte dumt alls. Jag satt där vid min calculator och skulle börja kolla hur mycket jag egentligen hade vunnit, då upptäcker jag ju ganska snart att jag faktiskt hade 2st hästar i den avdelning där jag sprack.....

Jääklar va gött, det innebär ju att jag får 2x7.900:- plus MINST 12 femmor, och sedan så kommer jag på att eftersom jag ju har 2 hästar i avdelningen där jag sprack, så får jag också det DUBBLA antalet 5.or utdelnings-mässigt!! Vi snackade här om... ja vadå,, sedan får jag se,,, va jag hade ju naturligtvis dubbeln också, där kom det in en tusenlapp till..... Jag klickade sedan in på mitt ”konto” på ATG.se och jag hade denna lyckosamma lördag i mitt liv just fått in i kassan: SEK: 25.920:-..

Behöver jag säga att jag vart väldigt lycklig när jag sakta somnade in igår kväll... Yongyut blev hysteriskt glad också, och vi pratade igen om att vi var lyckosamma denna lördag med 2 bra saker som hänt oss. Vi bestämde oss att betala rubbet in på huset, och därmed slippa massa onödiga räntor att betala. Vi pratar ju här om i runda slängar 110.000 baht som vi kan betala in på huset. Ibland är livet underbart, eller hur????

Handskak

Grattis! Det där var väl unnat. Väl bekomme!
Birger

Hej L!
Du skrev för ett tag sedan att du levde på sparade slantar,varför inte betala huslånet som har 6,5% ränta.Om pengarna räcker till att både leva på och betala lånet varje månad måste det ju vara mer ekonomiskt att betala huset utan att låna.

Kommer nästa vår att flytta permanent till Thailand, har funderingar på detta med frakt och kostnader. Flyttar till isaan ,närmare bestämt till Nongsonghong ca 20 km från Phon
Container verkar grymt kostsamt , bättre att köpa nya möbler i Thail. Däremot funderar jag på ett par packlårar. Bästa typ av sådana samt bästa transportsättet.......
Försökte Pma Legolas men blev nog lite galet :D

"legolas " sa:
Ja där ser man, skall man ljuga så gäller det att ha bra minne heter det ju!! Nu är det ju inte så illa kanske. Jag lever av en pensionsförsäkring som jag sparade ihop till under drygt 20 års tid..... Så är läget med mig!!!!

legolas
Att nyttja en pensionsförsäkring som du gör måste vara det optimala.Många gnetar och jobbar några extra år för att få lite mer i månadspension.

Citat from legolas:" Däremot så var där en hel massa text, förklarandes hur ”dåliga” och ”missundsamma” och ”ekonomiskt snikna” det utländska bolaget var som blockerade TV-signalen.Man förklarade att man hade gjort precis ”allt” för att det stolta thailändska folket skulle få se Fotbolls-EM 2012 på sin TV, men att de snikna utländska aktörerna hade satt stopp för detta, enkom för att de ville tjäna ännu mer pengar på Thailand. Allt detta gick, hör och häpna, ut ÄVEN på engelska....(!!!!)"

Kan bara konstatera att de ljuger så det slår gnistor om dom. De som köpt rättigheterna för Thailand är det Thailänska bolaget GMM Grammy. Så att skylla på utlänningar är ju uppenbarligen som vanligt deras sätt att alltid skylla på det elaka utlandet som alldrig förstår sig på det sanna Thailand.

/Anubaan

Ja du gubben tur du har starka benmuskler annars hade nog oskulden rykt all värdens väg ;D

Ni kan vara lyckliga som har era tänder kvar. Jag saknar ett par men jädrar i hoppet, det är bett i gubben i alla fall ;D

Det är nog en skröna som York drar för dig.Här i civiliserade trakter är det mycket ovanligt med hål i vägbanan och då skulle det inte trafikdödas några här.Nä sanningen är nog den att det är alkoholen och bristen på trafikvett som dödar människor i trafiken i Thailand. 8)

"legolas " sa:
Chaiyaphum MCXXXVIII, Thailand
2.171 svar - 62.527 visningar

Forts. från förra kapitlet... MEN, nu kommer det viktiga, priset var helt jättebra tyckte Yongyut för vi kunde AVBETALA det på 4 gånger.... jag försökte förtvivlat förklara att oavsett hur många gånger vi delbetalar, så handlar det ändå i slutändan om 20.000 baht. Jag sade dock till henne att det var OK, tänderna är viktiga och hon skall ju ha dom är det tänkt kanske 45-50 år till, så det är ju absolut inte läge att hålla på och dra ut dom en efter en... Så kör på då Yongyut.....

Sedan hörde jag telefonsamtal ute i hallen, men jobbade med mitt.. Till slut kommer Yongyut in till mig ganska upprymd i nyllet. Hon har talat med sin mamma, som utav en ”händelse” råkade komma ihåg att hon hade ett ”tillgodohavande på sjukhuset (det allmänna sjukhuset och dess tandklinik där) på faktiskt exakt 20.000 baht. Hon sade till Yongyut att hon kunde ta det för sin tand...

Yongyut blev ju sketaglad. Varifrån har din mamma fått det tillgodohavandet, hon har ju aldrig ägt många baht i sitt liv precis? Jo det gav jag till henne för flera år sedan, när hon skulle ta hand om sina egna tänder. Men eftersom det löste sig med löständer istället, så utnyttjade inte mamman detta, utan det har bara legat där i träda i säkert 15 år nu!!!

Men men men, visst tycker man att folk är konstiga ibland, men detta blev ju lyckligt till slut, ELLER?? Jag har ju blivit ganska luttrad härnere i Thailand, där jag ser hur i stort sett ALLA planer som finns i denna värld ändras från dag till dag... och inte många har kläm på så mycket precis. Jag vill nog gärna se att Yongyut kollar upp denna grejen först innan jag i alla fall slår klackarna i taket. Men hoppas gör man ju!!!

Strax därefter så stack jag till Ram Hospital. De ville ju att jag skulle komma dit för att ta min andra stelkrampsspruta, tror jag det var. Jag fick ju en när jag ramlade med cykeln för 5-6 månader sedan.... Kommer dit, berättar för dom att – ”ni ringde till min fru för jag skulle ta en spruta”. Javisst sade dom innan de ens kikat på mitt körkort, och visste inte ens vem jag var. Jag tycker detta är en go grej med Chaiyaphum och med Thailand.

Trots att de är en hel massa människor här i landet (66 miljoner människor), alltså typ 7ggr mer än i Sverige, så har de en sådan koll på sin omgivning och människorna runt omkring dom, som vi inte ens kan stava till bakom våra höga häckar och stängda dörrar i falangland.....

Det gick i alla fall som en dans, in till rätt avdelning blev jag lotsad, och sedan så tog de puls, feber och blodtryck, och sedan stack de nålen i axeln, och sedan var jag ut därifrån. Allting tog 15 minuter.... Klarar vi en sådan grej på våra välorganiserade sjukhus i västerlandet tro,,,,, Så allt är inte kass, bara för att det är stökigt!!!!

Igår blev en särdeles ”jobbig” cykeltur. Det är ju lätt att man blir lite kaxig när man tror att man har koll på naturen, och speciellt ”regnguden” som florerar härnere i Thailand. Jag har ju haft en enastående ”tur” hittills när det handlar om att hålla mig och de mina ”torra” här under våra turer in till stan, eller vad vi än gjort. Och varje gång så har jag skrutit för dom, och sagt att jag har en ”överenskommelse” med regnguden. Vilket då innefattade att jag inte skulle bli blöt, och i gengäld skulle jag ära regnguden.

Detta har varit fantastiska 4 år, jag kan egentligen bara erinra mig att vid ett endaste tillfälle ha fått en störtskur över mig när jag varit ute i det fria, och det var ju för snart 3 år sedan när jag cyklade vilse och var hemifrån under nästan 6 timmar i sträck. DÅ fick jag cykla i ett [¤#@@¤%]s regnoväder, där jag aldrig tidigare sett dess like. Men förutom det, så har det varit kolugnt.

Det har regnat precis överallt, men inte där vi har varit. Vi har suttit på Nightmarket och käkat på kvällen. Störtoväder över vår egen by Nong Nasaeng, men kolugnt över Nightmarket. Vi åker hem, regnet har slutat precis, och Nong Nasaeng har inget regn alls. Vilket däremot Nightmarket har nu fick vi precis höra av kompisar som var där och försökte att äta nattamat. Forts. nästa kapitel....

Handskak

Hej!
Din fru måste ha haft ett välbetalt jobb för 15 år sen, eftersom hon kunde ge bort 20.000 B till sin mamma på den tiden.
Du kanske inte behöver skicka henne till kanada eller sverige för att få in pengar det verkar ju finnas bra jobb där ni bor.

tjingeling

Inga problem som jag ser det, en nöjd fru som ägare till dryga 60 rai,
sträcker sig ända bort till berget...........

sälj av några rai så är frågan löst att betala tandläkaren, sen att jag har andra
priser presenterade för mig är en annan sak, men 20.000 B för en tand? ocker.

Glad Midsommar Legolas från ett soligt Stockholm :wai:
ha det så gott nu nere i syndens näste

Ha det så gott i Ryong Legolas, hälsa Youngjuth från mig och Kannika.
Jag skänker er en tanke när jag sköljer ner den första sillbiten men en immig skåne ;D

/Anubaan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka