Chaiyaphum MCLXI, Thailand
2.269 svar - 65.860 visningar
Forts. från förra kapitlet.... I alla fall de dök upp här som en glad överaskning, och att överaskningen var glad är tack vare att de faktiskt hade med sig min försäkrings-polis översatt till engelska. Plus att villkoren ävenledes var översatt till engelska. Detta gör ju att man mer fattar vad denna försäkring handlar om. Jag var faktiskt på väg att ledsna rejält, och hade mina små funderar på att helt lägga ner. Jag betalar ju 5.500 baht per månad.
Trist ju att aldrig kunna snacka med någon på engelska, försäkringsbolaget AIA, är alltså ett america-ägt bolag, som då har ett kontor i Thailand, säkerligen att de är helt självständiga, men ändå, man borde tycka att de åtminstone skulle anställa folk som klarade av att säga goddag och adjö på engelska språket, men icke....
Men nu, med denna ansträngning, så har jag fått tillbaka lusten igen med denna försäkring. Upplägget med den är bra, inget fel alls. Jag betalar ju som sagt var 5.500 baht per månad. Och jag typ ”tvångssparar” ju hela tiden, så efter t.ex. 10 års inbetalningar, så får jag ut i näven 415.000 baht utan avdrag. Väntar jag 15 år, jag är då 76 årgammal, då får jag ut 622.500 baht i näven.
Tanken ifrån min sida med detta är ju att om det går åt hellvitte för mig, och man kolar vippen, så får ju Yongyut en rejäl slant och kan färdigbetala huset, om det nu skulle vara inte riktigt fullbetalt vid det laget.. I alla fall nu kan jag se vad som ingår och mer hur försäkringen funkar. Annars är ju försäkringar en stor stötesten för oss falanger här i Thailand.
Jag skall inte hålla nåt längre föredrag nu eftersom jag inte vet så himla mycket. Men det jag fattar är, att om man fikar efter en ”hälsoförsäkring (Healthinsurance) så skall man starta och teckna den DEFINITIVT INNAN man fyllt 60 år. För efter där så är det skitsvårt att få tag i en hälsoförsäkring, och hittar kan någon, så är den fantomdyr.....
När man pratar med försäkringsbolagen härnere, och man är över 60 år gammal, så brukar de per automatik rulla över och snacka olycksfallsförsäkringar istället, med ett skydd på andra saker till en viss liten del, plus livförsäkring. Min försäkring då som jag tecknade 1 månad INNAN jag fyllde 60 år, är egentligen ingen hälso-försäkring i den bemärkelsen, det är en olycksfallsförsäkring i en viss form.
År 2 – som startade nu i mars i år, är det år som jag får i bonus varje år 5.000 baht utöver det andra som jag tvångssparar. Så varje år som denna försäkring löper så får jag i bonus vid årets slut 5.000 baht, vilket torde vara runt SEK: 1.100:-, Vad som ingår i försäkringen är i stort, jag kan inte här beskriva alla små falluckor och vinklar och vrår som denna försäkring innehåller, men jag skall i alla fall nämna ett par saker med den, så ni kan se ungefär vad det handlar om.
Alltså alla typer av olycksfall inkluderas. Exempel på förlust av lemmar och annat godis på kroppen, så får jag utifall jag förlorar ett öga eller en arm eller ett ben 50.000 baht, tumme eller pekfinger 50.000 baht..... Blir jag totalhandikappad 300.000 baht. Blir jag mördad så drog de ner på ersättningen till 300.000 baht, usch skrämmande, kanske vanligt att bli mördad härnere.
Vid olycka, varje enskilt tillfälle 30.000 baht. Skulle jag få cancer, så ersätter de maximalt 500 dagars sjukhusvistelse med 5.000 baht per dag. Dör jag, och det gäller även alla olyckor, så får Yongyut 500.000 baht. Plus en massa annat som vi inte orkar gå igenom här. Men denna försäkring får i alla fall mig att må mycket bättre, och känna mig i alla fall ganska mycket mer skyddad än innan.
Och dessutom så blir ju Yongyut skyddad indirekt i och med att vi inte behöver bli fullständigt ruinerade p.gr.a. av någon dum olycka som jag kan tänkas råka in i härnere i Thailandet!!! Och som vi sade innan, Yongyut får ju pengar att kunna slutbetala vårt hem om det går åt hillvitte med mig....
Handskak