legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
Igår kl. 14.38 så svarade jag dig, scrolla tillbaka och läs mitt inlägg. Förstår du inte vad jag skriver, så är du välkommen tillabaka, så skall jag svara dig igen.

jag uppfinner inte lagarna, jag bara berättar och informerar om dom. Du påstår att giftemålsuppehållstillståndet är sååå enkelt, det får stå för dig. Men du kan inte enligt mig jämföra de två uppehållstillstånden alls. Retirement är en väldigt enkel procedur som en oerhört stor majoritet av falangerna använder sig av.

Giftemåls-varianten kör en del med, och är dom nöjda med det, så gör de som de vill. Jag bryr mig faktiskt inte om vilket.

Sedan ger du sken av att lagen har ändrats och att intervjuer enligt lagen icke kräves. jag säger att intervjuerna är enligt lagen en del av ansökan för att bli godkänd av de thailändska myndigheterna. Om sedan vissa immigrationskontor, väljer vid något tillfälle att avstå ifrån dessa intervjuer, så gör dom det endast av 2 skäl och det är enl. vad jag tror:

1 - Man söker förlängning av ett redan befintligt uppehållstillstånd baserat på giftemål
2 - Man rokar inte med det och skiter i det ELLER så betalar falangen i vissa fall extra
för att slippa denna intervju och det andra trasslet.

Jag kan faktiskt inte förstå varför du är så oerhört negativ, du dyker upp på "arenan" och är enbart otrevlig. Har du något anföra så behöver du inte vara så oerhört tråkig i stilen.......

legolasgato
Åter igen immigrations kontoren beslutar inte om uppehålls tillstånd,DET GÖR BANKOK, Så fel av dig.
Du säger att att jag skriver att lagen ändras ang intervjuer.
Fel har aldrig skrivet detta , utan skrev att jag aldrig hört talas om intervjuer.
Ang enkel het än så har jag den lunta från emigrationen med papper framför mig, bestående av ett försätts blad med 15 punkter samt sex a4 som skall fyllas i .När detta är gjort så är proceduren på emigrationen lika enkel som övriga uppehålls till stånd.
Nu är det kanske ,bara kanske att en del får ont i magen när de läser hur svårt det är att få uppehålls tillstånd baserar på gifte mål. De tänker hur skall jag få ihop 100 000 på banken. enligt Lego så är det ju så svårt att få visa för 40000 i månaden.
Fel av Lego igen, inte svårt.
Men jag förstår att dina juridiska kunskaper överskrider ju både mig o Thaikonsults.

Så läs på felena så kanske. bara kanske du lär dig något.

"Golden " sa:
Du vill ju öppen bart inte svara mig, hur det kan vara möjligt att man bryter mot lagen, åt femhundra som baserar sitt uppehållstillstånd baserad på giftemål, på mitt immigrations kontor.
Men fakta inte hörsägen, eller rykten, så är det så att lokal kontoret BESLUTAR inte om
uppehålls tillstånd utan det gör Bankok. Lokal kontoret tar fram underlag genom mig.
Men du behöver inte bosätta dig på kontoret i fyra veckor.
Vad jag har hävdat det är att det inte tar längre tid på det lokala kontoret än det visa du söker.
Du hävdar att vad vi gör på mitt kontor är o lagligt.
Du säger bara att jag kan lagen.
Så nu kan du väl svara vad är det dom bryter mot.
Vore väldigt tacksam om du kan rädda oss femhundra från fördärvet, att gå omkring med uppehålls tillstånd på felaktiga grunder.
PS Du behöver ju inte svara Kjell.

Kan Du inte skriva så man förstår vad Du menar? Vi andra vet ju inte vad Du tänker, men det måste man nog veta för att förstå...

En detalj: det står uttryckligen i lag -och författningstexter att ärendet avgörs av handläggaren. Lego verkar ha rätt i att ansökningarna kan avgöras lokalt.

Nu skall jag inte göra dig besviken men för en månad sedan fick jag Retirement, baserat på inkomst 72000

Retirement tog väl inte många minuter att fylla i.
Men efter som jag också haft uppehålls tillstånd under 4år baserat på gifte mål, så vet jag att denna procedur tar 25 minuter att fylla i kopiera etc.
På emigrationen ingen skillnad.

Men nu kommer poängen fast du inte har en aning säger du att det är så himla svårt att skaffa uppehålls tillstånd baserat på gifte mål.
Det är många mer än vad du tror som har svårt att komma upp till 65000.
Problemet om du nu skall yttra dig så får du ha kött på benet alla delar som rör uppehålls tillstånd
Men skit samma nu skall det bli bättre väder så att riset får stå ett par decimeter under vatten i några månader o mogna. Annars blir det gult ock inget i ladan.

Så ha det bra simma lugnt. Cykla vad det

"legolas " sa:
Hejsan kjell.t lever du fortfarande? Jag läser ditt inlägg, men jag vet inte riktigt hur du ställer dig till inlägget ifrån Goldens sida. Du skriver det du skriver och jag vet inte hur du ställer dig till någonting faktiskt. Det låter mer på dig som om jag inte vet hur det fungerar, rätt? Och jag inte vet vilka regler som gäller, rätt???

Jag skriver att jag förmedlar regler och lagar gällande uppehållstillstånden. jag skriver att jag vägrar att förmedla rykten och legender som sanningar, det får stå för andra. Som sagt, jag skriver så som det skall vara enligt lagen.

Gillar du det inte som jag skriver, synd det är din förlust....

legolas

Hornpadda????
Läser du lugnt och tänker på vad du läser, ser du att det var försvar till dig.
Jag ska förtydliga.
Vi kom på kant angående bland annat utskrivning ur sverige mm och du skrev så är det och så fungerade det för mig, som Golden gör nu.
Då tror jag du insåg att förändringar sker eller att man inte alltid följer reglerna, du hatade faktanissen men förstod att det var rätt.
NU läser du på, skriver vad som står.

Sen vad myndigheter gör kan vi inte påverka.

Till Golden, det du skriver om hur det fungert för dig är helt normalt men skulle du komma på kant med någon på kontoret kan de följa reglerna ordagrant.
Regler är en sak, hur de hanskas med dem är en annan

"Birger " sa:
En detalj: det står uttryckligen i lag -och författningstexter att ärendet avgörs av handläggaren. Lego verkar ha rätt i att ansökningarna kan avgöras lokalt.
Ja vist har han rätt det är den enskilda tjänste mannen som avgör.
Men inte när det gäller uppehålls tillstånd baserat på giftermål, då skall handlingarna
till Bankok tar fyra veckor. Gäller alla kontor i hela Thailand.
Jag skulle tänka mig att är du ute på djupt vatten, så kan det bli en del frågor
Så där kan ju det ligga någon ting i vad Lego säger angående intervju.
Men annars ingen intervju.
För alla har vi väl rent mjöl i påsen.

"legolas " sa:
Golden, nu när jag har lärt dig hur det funkar med uppehållstillstånd, så är det din tur att lära mig om riset. För jag har nog fått allt om bakfoten. Min svåger sa till mig under förra årets årliga översvämning här i Chaiyaphum att 1 vecka under vatten för riset är OK, 2 veckor så är riset förstört......

Funkar det verkligen med flera månader under vatten för riset...... Jag tror inte det i alla fall, fan det är väl inte näckrosor vi pratar om...

legolas
Du får alt till det i alla situationer. Men du får allt läsa lite bättre det är ju en av dina svagheter.
Men så här är det plantan skall stå i vatten, inte själva ris kornen.
Men själva risplantan blir ju väldigt hög så då reglerar man vattnet.
Idealet är väl cirka 2 till 3 decimeter vatten. Själva ris kornen får inte stå under vatten. Det var väl inte så svårt att förstå om man är läskunnig ock cyklat omkring bland ris fälten några år.
Har själv skördat fem raj så kallad svart ris, då RISKORNEN stått under vatten en 3veckor.
Dina kunskaper om uppehålls tillstånd och visa hade jag väl redan för fem år sedan.

Hade väl även kunskaper om månadens olika dag antal.

GOLDEN

Kan inte du vara snäll och förklara ordagrant för mig hur de olika visumen fungerar.
Och vad som krävs för att få dom.

Mvh MrPutte

Inte lätt att begripa. Golden skriver att riskornen inte får stå under vatten. I samma inlägg skriver han att han skördat riskorn som stått under vatten i 3 veckor. ???
Är det skillnad på vanligt ris och svart ris?

"ragnela " sa:
Inte lätt att begripa. Golden skriver att riskornen inte får stå under vatten. I samma inlägg skriver han att han skördat riskorn som stått under vatten i 3 veckor. ???
Är det skillnad på vanligt ris och svart ris?
Lässen men för står kanske inte att grund kunskaperna ang Thailand på forumet är lite lågt, jag för står om man är inne på ett turist forum , så får man vara tydligare.
Men anser inte att detta forum är ett turist forum.
Men mitt svar är att svart ris som alltså med sina ris korn stått under är

är värde lös.

Får väl ursäkta min otydlig het, skriver annorlunda på turist forum.

Får väl revidera min uppfattning gällande forumens mål grupp, samt skriva där efter.

"legolas " sa:
Golden, jag fattar inte varför du kör denna aggressiva stil. Det måste vara kul att skriva, annars kan man ju lika gärna skita i att skriva. Du behöver ju inte förolämpa folk bara för att de inte arbetar med ris dagligen, som du tydligen måste göra.

Lika lite som jag inte attackerar dig för att du inte kan lagar och regler om uppehålls-tillstånd. Vi skall ju ha kul härinne, och inte den där skitstilen. Fan du vågar ju inte visa dig ute på stan ju. Tänk om du möter någon ifrån forumet. Eller tänk om du möter mig rent av ;D ;D ;D

Du måste helt enkelt ta ansvar för hur du skriver, folk är läskunniga och dömer dig och det du säger efter hur du skriver och stavar. Så skriv inte att riset stod under flera decimeter vatten, för det gjorde det inte.

Så lugn och fin nu, och hjälp istället för att skälla!!!

legolas

legolas,"lugn o fin nu" och" tänk om du möter MIG på stan" OOOOOOOOOO så rädd vi andra som inte bor i rishögarna runt isaan blir när Du kör den hårda stilen... egentligen är jag portad från den här sajten för att jag säger vad jag tycker,och är frågvis samt obstinat ! MEN ni har ju inte raderat mitt konto ännu så jag dyker upp då och då och framför min mening. De sista inläggen jag hade har ni ju raderat redan. Det var väl för känsligt när jag frågade om vem som pröjsade er för att sitta och fabricera. Så mycket som du har skrivit om isaan har väl inte ens hänt på 200 år där ! Det är ju rena rama jvla veckorevyn du håller på med hästkrake...

Ja Golden! Det vore jättebra om du skrev så enkelt att en vanlig turistfalang kan begripa........Varför skördar du svart ris om det är värdelöst?

Min levande GPS brukar sitta bak mig på "knallerten"...gångpay, gångpay..= rakt fram..(som ni säkert redan vet)...ursäkta stavningen...Och jag brukar ibland säja...skrik inte så i helvete...på svenska...................................

Frank

Hehe, det är samma sak med min. Men den lägger sig dessutom i själva körningen också, "akta bil", "du kör för fort" mm. Så den är verkligen Hightech!! ;D ;D ;D

"areeya " sa:
Min levande GPS brukar sitta bak mig på "knallerten"...gångpay, gångpay..= rakt fram..(som ni säkert redan vet)...ursäkta stavningen...Och jag brukar ibland säja...skrik inte så i [¤#@@¤%]...på svenska...................................

Frank

haha! Faktiskt ganska roligt, det händer inte bara i Thailand. Jag bara för skoj skull knappade in från en plats till en annan ca 2 mil och jag var på motorvägen och hon sa bara "sväng vänster, sväng vänster, sväng vänster" hur många gånger som helst, men där fanns bara åkerfält hela tiden: :o

Så GPS...hmmmm ja kanske du komer rätt!

insayt

"legolas " sa:
Jag skall ge Er killar en liknelse..... Man åker med i bilen som tar oss till en särskild plats man aldrig varit förut. Kanske till en bekant eller kanske hem till någon släkting. Man ÅKER MED alltså.

Nästa gång så skall jag köra, och har inte en susning om vägen. Men kör man själv första gången till detta ställe, så är ofta vägen inpräntad för evigt i skallen, hänger ni med???

Så jag vill inte "åka med" och ha GPS som chaufför, då kommer jag aldrig ihåg vägen själv. Jag föredrar att cykla och ta mig fram med hjälp av stämband, syn och ett stort leende istället........

Sån e jag - Hur e ni andra???
legolas

Ja, jag lyssnade på radion här om förra veckan och de var en intervju med Björn Ranelid, jag tycker faktiskt han här jäkligt bra ibland, blandade känslor.

Han sa en jäkligt bra grej. "för att gå långt, måste du gå vilse" kanske där jag befinner mig, alltså vilse än så länge, kanske går jag långt senare, utan GPS. ;D

insayt

"ledarn " sa:
Ha, ha, ha..... Att familjer lever på andras pengar har jag ett tydligt exempel på....

Nu när vi var hem till byn och åkte runt lite första dagen för att kolla vad som hänt.
Så såg vi ett bekant ansikte ute på ett risfält, det var en kusin till frugan.
Den killen har nästan aldrig jobbat så länge jag känt honom.
Han har tillhört dom där som åker omkring med nya motorbike's och sitter och dricker och röker lite överallt...
Han och hans farsa har levt på pengar som hans storebror har skickat ifrån Taiwan, där han jobbat sen 10 år tillbaka...

Men nu hade brodern gift sig så nu var det slut på att skicka pengar.

Hade "sopprötterna" gjort något vettigt med alla pengarna dom "fått" under alla dessa år tro...?
Köpt sig mark kanske...? Näääää !!!!

Dom hade allihopa bott i huset som brodern byggt.
Nu blev dom ju utslängda allihopa...

Hade dom sparat några pengar då...? Näääää !!!!
Nu blev dom tvugna att jobba åt andra...

Kan man säga: Som Nam Na..... ?

Och det allra jäkligaste är ett det inte för en enda hundradels sekund slår dom att de kanske skulle gjort annorlunda. Sambandet handling och konsekvens finns bara inte hos flertalet Thai. Tråkigt!!

/Anubaan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka