legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Instämmer Legolas. Det har borjat blåsa kraftiga vindar for forändring i Thailand.
Internet, faranger, mm gor att de traditionella makthavarna i Thailand inte längre kan hålla folket nere genom natioalism, propaganda och undanhållande av utbildning och information.

Har nu bott i Thiailand sedan 2003 och thailändarna har helt klart borjat vakna och ställt mera krav de senaste åren.

Ett exempel här från Isaan

Vi har en dotter som går i klass 5.
Skolans båda engelsklärere är thailändare, och de lär ut otroligt lite engelska enligt min mening.
Efter mycket kritik från foräldrrna for detta skickade rektorn i april ut en skriftlig forfrågan till alla foräldrar.
Nuvarande thailändska engelsklärare kostar 15.000 baht per månad.
Skolan har nu kontakt med utbildade engelsklärare från Filipinerna, men de begär en lon på 28.000 baht per månad.
Dessa filipinare kan anställas om varje elev betalar 400 baht extra per termin.
Nu , sedan i juli , har skolan två filipinska engelsklärare , eftersom 80 procent av foräldrarna svarade ja till att betala extra for detta.

Hej Legolas.

Vår dotter går inte i en privatskola utan i i en statlig skola med 1600 elever.
Tydligen har skolans rektor insett vad som är det stora problemet, och använder sig av en omrostning bland foräldrarna for att
forbättra skolan.

"legolas " sa:
Bosse, där är ju också en konsekvens av vilken typ av skola som barnen går i. Går de som din i en privat skola, så kostar det "extra" att få in en engelska-lärare som kan prata engelska, alltså en falang. Och i de privata skolorna finns oftast de absolut sämsta lärarna, alltså när det gäller engelska, jag vågar inte generalisera mer, även om jag anser själv överlag att de sämsta lärarna finns där.

I statliga skolor, så finns det en budget för dom att arbeta efter och där finns det naturligtvis då medel till att anställa falang-lärare i engelska utan att föräldrarna skall behöva betala extra för det. Och där jobbar också dom bästa lärarna, klart att undantag finnes, men i det stora hela så finns de bästa där.

De har ju klarat proven som ger dom rätt att söka jobb på statliga skolor, och sedan så får ju lärarna på statliga skolor pension, runt 50% av sin lön och också beroende på anställningstid som lärare. Lärarna på privata skolor har inte ett skit när de går i pension, och ligger väldigt pyrt till.

legolas

I statliga skolor, så finns det en budget för dom att arbeta efter och där finns det naturligtvis då medel till att anställa falang-lärare i engelska utan att föräldrarna skall behöva betala extra för det

Detta är jag mycket tveksam till, i undantagsfall ja, men att det skulle vara en genrell praxis, är jag mycket tveksam till kanske har jag fel?!

Jag vet att i undantagsfall detta sker och då i samarbete med Tambonadministrationen. Men detta kostar, tro inte att det ingår.

Jag känner en del lärare som på "frivillga" grunder har startat utbildningar i avlägsna trakter, för att promovera utbildningen. Dessa falanglärare behöver ju inte nödvändigtvis vara de bästa, tvärt om, de som vill stanna i landet??

Vissa av dessa falanglärare har fått stöd via Tambon, hur kan vi ju spekulera i. Min dotter går på restaurangskola i Rayong, jag betalar 16000 Bath per termin, hon har engelska i sin utbildning, hon går på en icke statlig skola.

Hade jag sänt henne till en statlig skola, hade hon haft de sämsta lärarna av alla. Samma med sjukvård, sänd din dotter till kommunal sjukvård, så blir hon ännu sjukare?

insayt

"legolas " sa:
Ja du Bosse, det är väl bra att de försöker i alla fall, och att de plockar in pengar extra då.... syftet är ju kanonbra, hellre hade jag också betalt lusiga 400 baht per terminal för att få 5.000% bättre engelska-undervisning.....

legolas

jag utgick att det var en privatskola eftersom de ju plockar in extra pengar för lärare. Statliga skolor brukar få pengar i "bidrag" för att kunna anställa falang-lärare sägs det.... men de pengarna kanske lägges på på "annat", vilket det ofta göres faktiskt.....

Lego se mitt inlägg innan ditt, jag håller med fullständigt i vad du säger.

Precis som du säger, staten i Thailand ger inga pengar till skolorna mer än att upprätthålla dem, allt annat måste de själva stå för.

Det finns undantag. Vissa Tambon ger tillstånd till "falanger" och då skall syftet vara att det skall gagna byn eller Tambon, först och främst, sen om barnen lär sig engelska kommer i andra hand, så dessa falanger är ormar som bara utnyttjar tillfället som gagnar dem själv och skiter i om barnen lär sig engelska eller inte?

De sista meningarna i mitt inlägg skall ni syna ordentligt, så ni som hela tiden häcklar Thai och dess livsstil, tänk på vad ni säger, de mest förekommande oegentligheter och uppföranden kommer från falanger??

insayt

"legolas " sa:
Det var ju tur att du satte frågetecken efter det du skriver, för dina åsikter Insayt speglar nog tyvärr din okunskap i detta ämne mer än något annat. Jag vill inte att du blir arg nu, men du är ute på hal is här.

Jag var ganska ödmjuk i mitt förra inlägg och du tog nog det för svaghet enbart, och det skall du inte göra min vän. Jag har haft som jag skrev en 4 års bekantskap med den statliga och privata skolan via mitt umgänge och inte enbart genom att lämpa av ungarna vid utgången av sina skolor, där lär man sig inte mycket.

Jag tycker faktiskt inte att det är rättvist när du får det att låta som om falanglärarna är rena rama gangsters som skiter fullständigt i utbildningen. jag tycker att du skall sätta falanglärarnas beteende i relation och jämförelse med, vad den i allmänhet thailändske engelska-läraren presterar då! Och utfallet blir att falangläraren i mina ögon och de allra flesta thai´s ögon är en god sak, där elevernas engelska-kunskaper skulle kunna föra dom framåt med stormsteg om det nu fanns något ute i samhället på utsidan skolan där de uppmuntrar Thailands barn att lära sig engelska.

men tyvärr, ingenting funkar, TV;dubbar och det finns inga skrifter, ingen musik och inget alls som har med utlandet och engelska att göra i varken barnens eller de äldres vardagsliv på samma sätt som sker t.ex. i Sverige.

Jag tror att Thailand gör rätt, och de t.om i år har ökat inslaget av falang engelska-lärare med ytterligare 5-10.000 st lärare... så Thailand har väl runt 25.000st falanglärare i engelska nu stationerade runt om i hela Thailand. Och utan dessa så hade Thailand i ännu högre grad stått fullständigt still.....

Allt är inte skit som glimmar...

MVh - legolas

Min lille gubbe, jag älskar dig "utan att vara bög" ;D, kanske bäst att påpeka. Nä jag kan ju bara utgå ifrån min egen verkligehet här.

Kate som hon heter min dotter, har jag som vilkor sagt att skall hon gå i skolan, skall det vara engelskalärare, falang eller inte.

Jag betalar inte 16000 bath för inget.

insayt

"legolas " sa:
Mycket av det som du skriver, känner jag inte alls igen här i Thailand. Falanglärare som fått stöd av tambon! Pratar du om människor som kommer hit som "lärare" och har en workpermit som "lärare" då?

Dessa lärare har oftast en agency bakom sig som skickar dom dit där det finns arbete, och där budgeterna är lagda redan. Sedan finns det en kategori av lärare som kommer hit, som har bevisat redan genom tidigare arbete på skolan vilka de är och att de verkligen är lärare.

De kan i vissa fall vet jag, säga upp sitt avtal med sin agency och skolan slipper då betala 65.000 baht per månad i kostnad, och kan nöja sig med att betala de 28-30,000 baht som är normallönen för en falanglärare.

Att privatskolor har "bättre" lärare än de statliga,, du ryckte precis undan mattan fullständigt för mig nu Insayt... Vad har du fått detta ifrån. har du rätt, så har jag under fyra år fått helt fel för mig i det stora umgänge jag har med thailärare och falanglärare.

Varför tror du att ALLA, jag säger ALLA som utbildat sig till lärare kämpar som FAN för att klara "inträdesprovet" som ger dom tillstånd att söka och arbeta som lärare på statliga skolor. Tror du verkligen att gräddan av lärarna i Thailand struntar helt i att få pension, att de hellre väljer att bli helt lottlösa som pensionärer, och att välja bort det vederlag som de alla får när de går i pension.

En statligt anställd lärare får cirka 50% av sin lön i pension, plus ett vederlag på runt 1 minjon baht om de arbetat runt 30 minst i statlig tjänst..... Under sitt verksamma liv, så har de också chansen, och de får låna pengar med sitt arbete som garanti, räntefritt, och med relativt små avbetalningar..... Alla tar den chansen bland lärarna, därför sitter ofta lärare i hus och de har oftast bil........

men jag kanske har fått detta om bakfoten, och då känns det för jävvligt, men jag får suga på den karamellen då... OM du nu har rätt Insayt..

MVh - legolas
ps. hur det är på en restaurantskola har jag inte en susning om, jag pratar om typ grundskolan, alltså highschool här i Thailand.

dsme

Vad jag vet av erfarenhet, så visst har statligt anställda möjligheten att låna,
dock inte räntefritt, i mars månad så blev vi erbjudna att flytta det statliga lånet
till Fackföreningsrörelsen, skilde en 1/2%, så nu är det "facket" som äger huset.

"legolas " sa:
Chaiyaphum MCCCIV, Thailand
2.526 svar - 75.051 visningar

Forts. från förra kapitlet.... Det framgår idag i en tidningsartikel i tidningen ”The Nation”, att minst 5 miljoner barn i Thailand har föräldrar som inte har ”råd” med att låta barnen utbilda sig. Och det anses att Thailands arbetare framförallt rekryteras ifrån denna oprioriterade människogrupp.

Vidare så hoppar 20% av alla skolbarn i Thailand av skolan innan de gått ur årskurs 9. Och 30% har hoppat av innan de slutfört 12 årsklassen (gymnasiet) Där har alltså Thailand redan tappat 50% av alla barn. Till sist, bara totalt 35% av alla barn i Thailand utbildade sig ”klart” med utbildning motsvarande minst gymnasium.

Jag skall säga att jag är HÖGST betänksam vad det gäller dessa ”siffror”. För det första så har det ju visat sig under årens lopp att ledarna och politikerna i stort sett sitter och fabricerar ihop siffror så att Thailand skall se bra och civiliserat ut. Och för det andra, när man ser Thailands befolkning (inte för att jag har sett allihopa) så är jag 100% övertygad om att inte fan har 35% av Thailands ungar gymnasiekompetens, det är ju rent av skrattretande.

I och med att dessa siffror publiceras numera öppet, så får också befolkningen se vad som försigår. För det är ju aldrig överklassens ungar som hamnar utan utbildning. Vi vet ju vilka genvägar dessa får gå senare i livet.... Så man kanske kan hoppas på att Thailand till slut kan ansluta sig till länder som Japan, Korea och Kina, vem vet... Man får väl hoppas på det för befolkningens skull...

Men hur komma tillrätta med ett land där alla barn mellan 6-15 år i ålder där lever 33% med sina mor eller farföräldrar, istället för med sina egna föräldrar. Ett land där dess arbetarklass har 60% av dess arbetare med en utbuildning lägre än 3.e klass... fattar ni 3.e klass!!! Månne är det dessa 3.e klassare som bygger våra hus, våra vägar och lagar alla våra saker och som vi falanger klagar på så mycket.... Räta vinklar och det problemet kanske kommer därifrån, vem vet, inte jag i alla fall!!!!

Det förekommer ju MYCKET här i Thailand mängder av tävlingar emellan skolungarna alltifrån att stava rätt, till att uttala engelska ord till att kunna olika saker, och man går till stadsfinaler vidare till regionsfinaler, och sedan till landsfinaler, och det applåderas.....

Vilka vinner då....... ja inte är det eleverna ifrån de fattigaste delarna av Thailand...ju naturligtvis beroende på att lärarna i de fattigare delarna av Thailand ofta är urusla och värdelösa och kan inte ens själva prata engelska, även om de är engelskalärare.

Min tanke i detta är,,, sluta med det jäävvlla nojset med alla tävlingar emellan eleverna, se till att skapa tävlingar för lärarna i stället, och låt de fjantarna tappa ansiktet offentligt, för det är ju där som problemet ligger.... Dåliga lärare ger dåliga elever... så enkelt är det...

En polare i Götet, Patrik, skrev idag och meddelade att Ahlgrens Bilar har flyttat till runt hörnet från där han bor, och att de har utförsäljning 10:- påsen..... Jag bad honom att köpa med sig 5 påsar, hoppas påsarna är stora och hoppas att hållbarheten är OK med dom bara... Tänk va gött med goa polare som tänker på en här i förskingringen....

Snacka om tillfälligheter, strax därefter så skrev en annan polare, Mikael, Gävlebo av ohejdad blygsel, att Ahlgrens bilar som alltid haft sin fabrik där i Gävle, kommer att flytta sin tillverkning sedan många decennier tillbaka ned till Ljungsbro (tror jag det var).

Det verkar gå dåligt för våra gamla svenska bolag... verkligen.... Broströms fick jag höra får nu ta sitt sista pick och pack och masa sig iväg med sina sista tilhörigheter på stränga order av sina ägare Maersk Line A/S. Och det var det sista utav de gamla anrika storheterna som Göteborg hyste inom shippingbranschen.

Det som en gång i tiden för flera hundra år sedan började med smårederier, växte sedan i takt med det då största rederiet Östasiatiska kompaniet som på sin tid var med och verkligen byggde upp hela Sveriges ekonomi. Anor och traditioner har sedan fortsatt ända in i vår tid, även om nu ”shipping-bönnerna” i Stockholm påstår att de också har sjöfart däruppe.

De tänker ju då på det enda som för tillfället råkar flyta förutom Stockholms ström, och det är väl då Silja-Line, ett fylle-rederi utav Guds nåde som pinnar fram och tillbaka över vatten som inte överstiger 15 meters djup, hahaha!!! Forts. nästa kapitel.....

Handskak

Butiken 4 gott har flyttat runt hörnet och heter numera Sega Gubben och som öppningserbjudande hade de bla Ahlgrens bilar för 10:- påsen. Ja ibland kan det bli fel, alltså inte fabriken som flyttat heheheheehhe

Nja lego, dagens Broströms har faktiskt inget mer än namnet gemensamt med det gamla anrika Broströms. Gamle Dan-Axel roterar väl som en propeller i sin grav om han fick veta vad som pågår.

Dagens Broströms har aldrig haft något kontor på Packhusplatsen i Göteborg. Deras ursprung kommer från en helt annan ort på västkusten, nämligen Skärhamn. Det är inget annat än gamla OT-rederierna och deras befraktningsbolag Western Tankers som sedermera fick detta anrika namn, bl a efter att några år ha hetat United Tankers.

Likadant är det med Transatlantic som inte har något att göra med det ursprungliga namnet heller. Även här är det Skärhamn som spökar i form av Nordsjöfrakt, sedermera B & N (Bylock & Nordsjöfrakt). Eller som vissa skämtsamt brukar säga - Botten är Nådd.

Det är kanske en fråga om att vara ekonomisk? Barnen växer ju och får större fötter, på så vis varar skorna ju längre. ??? :)

Trevlig helg i Pattaya/Jomtien...och...ett tips på riktigt god husmanskost i den norska baren SAILOR IN,soi 13 nära stranden i Pattaya. Många trevliga gubbar huserar där...både svenskar och Norrmän. :nod:När jag skall äta riktigt god mat från "hemlandet" och besöker Pattis går jag alltid dit! :thumbsup:

Mvh,

Frank

Hehe, det där med första groggen ganska tidigt på lördagen kunde vi nog se på din inlämnade travrad. Det var säkert mer än både en och två groggar som hade intagits när den plitades ner. ;) ;) ;D ;D

En sak är säker, jag skulle aldrig våga låta någon av våra ungar gå och lägga sig ensamma om vi inte har någon nyckel. Det är ta mig tusan omöjligt att väcka dom. :laugh:

"legolas " sa:
Chaiyaphum MCCCXII, Thailand
2.547 svar - 76.746 visningar

Forts. från förra kapitlet... Där var kallt som sattan , så där blev det bara ett snabbdopp, alltså ett snabbt men tveksamt simtag ut och ett in, och sedan upp och torka... Våra damer skötte sig grandiost hela dagen fredag och var ihop och tittade i affärer och shoppade lite grand, och det bästa av allt, det som vi killar gillar mest med den grejen. Det var att vi slapp att följa med överhuvudtaget, att vi slapp att engagera oss alls..

På kvällen sedan, så blev det restaurant med kanonmat vilket sedan följdes åt av 2 serier bowling, förlåt hörde inte? Va sa ni? Jasså vem som vann? Ja jösses det gjorde förstås undertecknad....... Vi kom i säng i hygglig tid på fredagskvällen och det var ju gott med tanke på att man sover ju inte kanon precis sittande i en buss, eller hur?

På lördag morgon, så fick vi till slut planeringen klar för dagen efter massa tjafs hit och dit, men först innan dess så ringde vår polare ”Drivern” och meddelade att han hade familjen med sig, och närmade sig Jomtien. Han kom strax till oss andra på hotellet, och sedan så hade vi bestämt allting som skulle göras under dagen.

Det var så kul att se ”Drivern” kl. 10.00 så jag beställde in en Baccardi-Cola vilken blev den första groggen i en enda lång radda den dagen. Det blev en riktig riksdag innan allt var klart, men det funkade. Vi skulle alltså på kvällen hem till norrbaggen Guttorm och kolla på V75, och Reine Hast hade erbjudit sig att bjuda hela gänget på mat innan travet började, verkligen generöst av den killen.

Så vi startade med att låta Drivern ta sig till sitt hotell för 1.100 baht natten, han är ju golfare gubevars den grabben och måste ligga ståndsmässigt... När det var incheckat och klart, så åkte vi in till Pattaya och handla på en mataffär där, och det var verkligen kul att se vilket sortiment de hade. Jag tyckte mest det liknade lanthandeln i Billdal hemma i Göteborg, så mycket falangsaker hade de på hyllorna. Thaiprylar var i en överväldigande minoritet faktiskt.

Reine köpte sina ingredienser och vi stack iväg. Och han lämnade av grejorna hemma hos sig, sedan stack vi tillbaka till Driverns hotell Silver och Sand. Vi badade swimmingpool, drack grogg och tjötade med varandra, och en görtrevlig kille ifrån Plymouth, England.

Tiden flög iväg och det blev dags att åka hem och duscha och tvätta underlivet och göra sig klar för V75 och Reines pyttipanna. Vi kom iväg utan problem och våra damer som även på lördagen höll sig på sin kant och var lyckliga (liksom vi), de skulle faktiskt hitta på egna grejor och inte följa med hem till Guttorm och kolla på travet....

När vi kom hem till Guttorm, så blev han ledsen i ögat att damerna inte var med för han hade köpt hem thaimat till dom. Lugn och fin Guttorm, vi ringer efter dom menade jag på. Sagt och gjort, damerna kom kvickt och ändrade sina planer, och det blev en trevlig kväll i goda vänners lag, men vi vann inte ett skit...... Vi åkte hemåt kl. 23.30 cirka, och när vi kom fram till hotellet jag och Yongyut med Kevin och Suree, så var ju damerna förstås hungriga igen.

Och det förstod man ju, de hade ju suttit och ätit precis hela tiden när vi var där, alltså i styva 3,5 timmar. Och nu så var de hungriga igen, och detta är så typiskt thai med sitt grönsaks-slafsande. Hungern sätter nästan in igen innan de ens ätit färdigt föregående mattillfälle. Namkaeng blev trött när vi satt där och väntade medans Yongyut och Suree skulle slafsa i sig sin Som Tam plus 1 maträtt till.

Så vi släppte upp Namkaeng med nyckeln till vårt rum så hon fick sova. Vi gjorde helgens misstag där skall ni veta. Vi tillbringade runt 45 minuter senare framåt 00.30 med att försöka att väcka Namkaeng både med skrik, rop och enorma bankningar på vår dörr till rummet. Namkaeng är fullständigt medvetslös när hon sover. Forts. nästa kapitel....

Handskak

legolas

Tycker Du att detta är normalt? :thumbsdown:

Så vi släppte upp Namkaeng med nyckeln till vårt rum så hon fick sova. Vi gjorde helgens misstag där skall ni veta. Vi tillbringade runt 45 minuter senare framåt 00.30 med att försöka att väcka Namkaeng Så vi släppte upp Namkaeng med nyckeln till vårt rum så hon fick sova. Vi gjorde helgens misstag där skall ni veta. Vi tillbringade runt 45 minuter senare framåt 00.30 med att försöka att väcka Namkaeng både med skrik, rop och enorma bankningar på vår dörr till rummet. Namkaeng är fullständigt medvetslös när hon sover. Forts. nästa kapitel.... på vår dörr till rummet. Namkaeng är fullständigt medvetslös när hon sover.

Har inte Legolas fattat att på ett hotell står man inte och skriker/slår på dörrar mitt i natten, visa lite respekt mot andra gäster, hade det inte varit enklare, att be receptionen
att låsa upp med en huvudnyckel?

00.30 på natten, i 45 minuter?

Kan kanske vara så, att går dessa in så försvinner något annat.

kl. 10.00 så jag beställde in en Baccardi-Cola vilken blev den första groggen i en enda lång radda den dagen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp