legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
Tack så mycket, uppe med tuppen ser jag........är du på väg på en motionsrunda månne... ??? ;) ;) ;)

Motionsrunda--- nja cykel saknas fortfarande så de får bero ett tag.
Men huset fullt av hantverkare. De sätter in en glas/aluminiumdörr i den mellanvägg som nu delar av det alldeles förstora vardagsrummet.

/Anubaan

"legolas " sa:
Chaiyaphum MCCCXIV, Thailand
2.561 svar - 77.138 visningar

Är ute och ser förödelsen här i Isaan, och skräpet riktigt förökar sig nästan. Det finns inte en endaste chans ens om myndigheterna hade brytt sig, att få bukt med detta. Befolkningen bryr sig inte, ser bara en halvtimme bort i tiden ungefär, sedan är det ingen tanke alls. Jag ser dessa enorma högar med sopor som slängs utefter vägarna. Thai orkar ju som tur är inte gå några sträckor att tala om, så de öppnar fönstret på bilen, och slänger ut sina sopor i diket som de passerar.

En del av de mer friskare Isaan-borna här som orkar gå, de går 12 meter och slänger sina sopepåsar i den stora hög med påsar som ligger vid ett givet dike utefter vägarna alltid. På något förunderligt sätt, så finns det alltid en thai som är utsedd att bränna skiten. Han finns där i området där thai brukar slänga sina plastgrejor i naturen och tuttar eld, sedan brinner denna skit med underbara lukter och underbara rökmoln som följd under hela dagarna.

Men känner på kilometers håll lukten av bränd plast och bränt avfall, och det är synd och skam i detta vackra land. Men som jag sagt 100 ggr tidigare, 20 baht (SEK: 4.-) i månaden orkar de inte ens med att betala. Jag är nedstämd just nu, och därför vill jag återigen skriva ner den dikt som skrevs här redan i januari 2010;

Thailand bland plast och åter plast
Thailand du stolta rike och stora, stolta nation.
Du mäktar mycket, du sprudlar av passion.
Du lär din avkomma lojalitet mot fana och land,
Du lär dem att slåss, öga för öga och tand för tand.
Du lär dem att respektera de äldre och de rika
Och du lär dem att ni inte alls är lika.

Ifrågasätt aldrig den andres beslut
Ty du kan aldrig lära dem veta hut
De besuttna de lever och de rår
De klampar på de fattiga där de går
Mutor och ”bidrag” det förgyller deras dag
Och pengarna tas ifrån den som är svag.

Du stolta land du stolta nation, varför vill du inte se
Vill du verkligen inte veta om dessa mängder av PVC
Du stilla förgiftas i en allt raskare takt
Medans du blundar och bara jagar makt.
Rakt under näsan bland bråte och plast
Där ligger ditt öde, där ligger din ”last”

Allt skall förpackas, och plasten finns där
Vi andra vi pekar och hoppas du lär
Men Thai bara blundar och gör som man alltid gjort
I alla jädra tider bland skräp och massa lort
De äldre säger att det som då var bra
Det duger säkert även, tills denna dag.

Besvikelsen är stor, och Thailand ser bort
Och plasten den lagras i oerhörda mått
Den ligger utefter vägar, den ligger bland hus
Thai sprider den som i ett aldrig sinande rus.
Falangen han rodnar, han ger snart opp
Ty han kan aldrig vinna, detta krävande lopp.

legolas, Chaiyaphum 31 januari 2010

Nä detta blev för deppigt, imorgon ett nytt fräscht "vanligt" surt inlägg!!!

Handskak

KANON!!! Du är en stjärna LEGOLAS!! HA;HA!! Har inte sett denna dikten då jag inte läst.... :upanddown: :upanddown: dina... alster förut...men borde översättas till Thai! Karma till dej!

"areeya " sa:
KANON!!! Du är en stjärna LEGOLAS!! HA;HA!! Har inte sett denna dikten då jag inte läst.... :upanddown: :upanddown: dina... alster förut...men borde översättas till Thai! Karma till dej!

Instämmer. Fin dikt som borde oversättas till thai och publiceras i
ThaiRath och Daily News. Karma till Legolas!

Hej Legolas.

Här kommer en liten fråga som jag vill ha svar på.
Utanför khon kaen där vi har hus, har en kusin mördats, jag vet inte hela historien
och kan berätta att polisen har satt dom som gjort detta i fängelse.
Min fråga är hur ofta händer detta och det måste sitta många i olika fängelser
i thailand ???????

Men vad faan lego, har du varit ute och cyklat nu igen? ;)

Det där ser inget vidare ut, du skall få dispens att ta en LEO med is som plåster på såren.

KRYA PÅ DIG!!

Lego du får sluta att springa efter andra damer du ser ju va Yungan gör me dig

nej fasen krya på dig nu va ska du me cykel till ska du fortsätta me de e det nog dags för stödhjul

hälsa familjen :nod:

Nu får du allt skärpa dej, utsätt dej inte för några faror förrän vi är nere :)
Tänk på att du har ett uppdrag att sköta.
Du ser för jävlig ut, hoppas att det rättar till sej så så fort som möjligt.
Men du har säker varit med om värre saker än en lite spricka i fasaden.
Krya på dej :thumbsup: :nod:
mvh Rolf

Men snälla Lego! Vad har du råkat ut för? Det ser ut som du ligger i en sjukhussäng?

Stackars,stackars dig!

Kram från Gerd

Det är inte utan att man tycker synd om dig.
Antingen har du krockat med en, numera, demolerad buss, eller så har inte inte levt upp till
"regelbundna alkohol och sexualvanor avhåller gubbar från den farliga velocipedsporten"

velociped_79956794.webp

Ledarns sätt att uttrycka sig är föredömligt, kort och koncist. - FYLLO!
Ordet innefattar en massa saker som inte kan misstolkas och berättar sagan om den som får epietet. :)
Nu tror jag inte att han avsåg Glimten 66 eller Lego. Kan det vara en spegling av det egna jaget? :)
Hur som, FYLLO är något mycket fint att vara här i vår underbara samling. Det vittnar om manlighet och styrka :)

"Sir One " sa:
Ledarns sätt att uttrycka sig är föredömligt, kort och koncist. - FYLLO!
Ordet innefattar en massa saker som inte kan misstolkas och berättar sagan om den som får epietet. :)
Nu tror jag inte att han avsåg Glimten 66 eller Lego. Kan det vara en spegling av det egna jaget? :)
Hur som, FYLLO är något mycket fint att vara här i vår underbara samling. Det vittnar om manlighet och styrka :)

Sir 1 ja har mycke o ta igen nu när ja äntligen får ta denna gudomliga dryck genom min torra strupe har ju haft alkoholförbud sen ja landa i Svedala
har väl det fortfarande men nu klarade ja inte att titta på skiten längre ;)
o så gott det va så nu skiter ja i om inte alla prover visar på rätta siffror för min kropp mår som en gud just nu...…

sen om man går efter sosialstyrelsens linjer ja då e jag garanterat ett fyllo men nån måste ju se till så att importörena klarar sig o kan äta sig mätta ;)

"glimten66 " sa:
Sir 1 ja har mycke o ta igen nu när ja äntligen får ta denna gudomliga dryck genom min torra strupe har ju haft alkoholförbud sen ja landa i Svedala
har väl det fortfarande men nu klarade ja inte att titta på skiten längre ;)
o så gott det va så nu skiter ja i om inte alla prover visar på rätta siffror för min kropp mår som en gud just nu...…

sen om man går efter sosialstyrelsens linjer ja då e jag garanterat ett fyllo men nån måste ju se till så att importörena klarar sig o kan äta sig mätta ;)
Sicken en styggelse att vara satt på en torrlagd diet. Det är ju för fasen värre en att vara förpassad till stutabåset :)
Jag funderar på att agera pilsnerambulans nästa gång jag äker till TH. Jag passerar en hel del av vännerna på CM på resan till Yasothon. Glimten66 och Glimten ligger sist längs min resväg så skulle jag stanna till där med mina medikamenter kunde jag behöva en rollator eller annat stöd för att kunna ta mig fram för ett överlämnande :)

"legolas " sa:
Efter det att jag kom hem idag kl. 14.00 från att icke ha sovit hemma inatt, så har jag försökt att orka lägga in dagens kapitel, men icke lyckats.

jag återkommer imorgon bitti med nästa kapitel..... förklaring kan fås via bilden nedan...

legolas
ps. cykling är ett riskabelt företag stundtals.....

Va tusan Legolas hoppade marken upp och slog dig i ansiktet ? Kollade inte CM i går för jag blev utsatt för Thai planering. Kl 10.00 kom syster Namkang med bilen och sa att vi skulle till Big C och handla lite men först skulle vi äta. Jag trodde i min enfald att vi skulle käka på Big C, men icke. Vi for iväg ett par mil utanför stan och käkade på ett jättetrevligt ställe, sedan skulle vi fika så iväg igen ett par mil. När vi till sist hade handlat så var kl 16.30. Där försvann den dagen!

Förstår att du är hemma nu, låt Yongan sköta om dig och krya på dig. Frugan tyckte att vi skulle ta bussen till Chayaphum och trösta dig!

/Anubaan

Fisk fungerar alldeles utmärkt hemma, det är bara ungarna som är tveksamma till sillen. Frugan däremot formligen älskar sill, hon brukar t o m tjata om att jag skall fixa eller handla stekt sill i ättika. En annan favorit är makrill, den lagar hon till på alla möjliga vis som smakar alldeles utmärkt, fast personligen föredrar jag kokt med dillsås. :P

Men plaaraa överger hon inte, det är omöjligt. Så jag undkommer inte dom vedervärdiga burkarna som står i ett skåp. :o :o :o

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp