legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Goa bilder Lego köp en modernare telefon me gps så hittar du alltid hem har allti haft min gamla ifåne me mig o me tom tom så har ja tagit mig hem även från dom minsta vägar stigar i Thailand
O va har vi sagt om hjälm att det ska vara så svårt att inte använda den fasen vi kör aldrig utan Fasen släpp en vatten melon från en meter så ser ni hur det skulle gå me skallen om man inte använde den

Micke

Ja du får vara rädd om plytet :)

En liten reflektion bara...när blodet forsade var det ingen som erbjöd hjälp?
Näsduk? Vatten? Morfin?

"legolas " sa:
Nä, där stod bara en liten tunn gubbe med en behållare med yabba och frågade om jag ville handla.... ;D ;D ;D

Glimten66 - GPS när man är ute och myser i den thailändska naturen.... Jag är en "stigfinnare", en pionjär, en man som söker stigar som ej beträtts tidigare utan manfolk.

jag vill klara mig själv, utan att bli buren på bår genom landskapet, lite stolthet har man välan....

Blacka - usch secket scenario..... vi får väl hoppas innerligt väl att det inte går åt det hållet här för mig. jag inbillar mig själv i alla fall att det förhållandet som vi är inblandad i häruppe är bra mycket annorlunda än de förhållanden som finns därnere i "söder". Jag chansar och kör vidare, har ju snart betalat av 1 miljon ju....

legolas

Stigfinnare lego, javisst! Tyvärr så finner du stigarna med lite väl mycket närkontakt ibland. :o

Var rädd om dig och använd för Guds och Buddhas skull hjälm, precis som ledarn säger!! :wai:

"legolas " sa:
Chaiyaphum MCCCXXIII, Thailand
2.650 svar - 79.726 visningar

Idag är det onsdag här i Thailand, och jag har idag varit ute för första gången sedan olyckan, inte cyklat, men tagit motorbiken, och i sakta darrigt mak tagit mig till Big C för att handla lite grand. Det är så himla tråkigt att bara sitta här stilla här hemma. Tankarna går ju hela tiden till olyckan, och jag fattar bara inte varför jag inte kommer ihåg ett skit av den, inte ett endaste dyft!!

Och eftersom mitt minne är putsväck helt klart, så försöker jag på alla upptänkliga vägar komma på vad som kan ha hänt. Jag letar ledtrådar som en thailändsk Sherlock Holmes ungefär. Jag står därute och tittar på min cykel, och jag blir [¤#@@¤%] för att jag är livrädd för att cykla igen....Tänk om....tänk om....... Va fasen tänk om jag drösar i backen igen, eller om jag blir påkörd bakifrån igen av någon stolle.......Jag vill inte vara med om en sådan här olycka igen, då blir jag hellre fetare framledes...

Jag pratade just med Björn Jonsborg nere i Jomtien, och han sade som alla säger... – ”jag har ramlat flera gånger... upp med dig i sadeln igen, så blir allt som vanligt snabbt igen. Men köp dig en hjälm......”. Jag funderar igen, och ställer frågan till mig själv, vad är det som händer när man kör ner i ett hål i marken, eller man blir påkörd bakifrån... jo man drösar i backen förstås, man tar emot sig med händer, knän, armbågar och ansiktet, allting blir uppskrapat.....

Men va fan, där har vi ju det...... jag tittar på mina båda händer, inte ett skrapmärke, jag tittar på mina knän, inte ett skrapmärke, jag tittar på mina båda armbågar inte ett skrapmärke......Det är endast och enbart i stort sett, ena sidan av ansiktet som tagit hela smällen. Jag börjar faktiskt tvivla på att jag blivit påkörd bakifrån, eller att jag kört ner i en grop i marken....

Jag hade ju då skrapat upp mig på flera ställen på kroppen. Jag spekulerar nu, har jag kört in i någonting tro, typ en grävmaskin som stått där på sidan av vägen???? Jag vill faktiskt veta..... och om det är så på det sättet, varför ligger det då en blodpöl på marken som Yongyut ju hittade, och där fanns inget hål???? Ja man kan spekulera mycket, och det vore mycket bra för min egna sinnesros skull att få veta. Men jag lär aldrig få veta antagligen......

Kl. 16.00 så bad jag äntligen Yongyut åka med mig till olycksplatsen, jag ville faktiskt veta var det skedde någonstans även om det skulle bli en otrevlig påminnelse att se eländet igen. Själva olycksplatsen låg ungefär 400 meter längre fram än jag trodde, och jag har alltså noll minne av vad som hände fram till den stunden när olyckan skedde. Yongyut visade mig på blodpölen som fortfarande låg kvar där, det hade fantastiskt inte regnat alltsedan olyckan, nu 4 dagar, och detta mitt under en regnperiod.

Jag tittade på blodfläcken på asfalten, i och 2 meter innan blodfläcken i färd-riktningen så ligger där naturligtvis en håla i marken.... Allt det som Yongyut sagt att det INTE gjorde..... Därt var ju förklaringen rakt framför näsan. Jag HADE JU kört ner i det [¤#@@¤%]e hålet trots allt. Jag hade INTE tuppat av p.gr.a. en stroke eller vitaminbrist eller annan skit, där var ju den helt naturliga förklaringen.

Jag försökte förtvivlat prata med Yongyut och förklara.. hon fattade vad jag menade med gropen, men hade ingen förklaring som vanligt varför hon sagt till mig att gatan såg så fin ut, där fanns ingen grop.... Jag tjatade inte mer på henne, våra kulturer är olika, och vi är olika vi människor ifrån olika världsdelar, inget snack om den saken...

Det som är fullt naturligt för oss västerlänningar ni vet.... en grop = omkullkörning, behöver ju inte med nödvändighet betyda samma sak för en thai, där de kanske då i stället tänker – ” Aha!! Otrevlig formation på träden på olycksplatsen, andar bor här, andar vill inte bli störda, falang reta upp andarna, andarna ordnar till olycka...”..... Så Yongyut tyckte säkert utan att tänka speciellt mycket, att vägen såg schysst ut men träden störde henne mer...kanske...

På tal om annat nu då..... De har nu de sista dagarna kapat ner alla träden ute på gatan där vi bor. Träden har ju sedan länge vuxit och snärjt in sig i alla de 100:tals elsladdar, TV.sladdar och internetkablar som dras helvilt härnere. Ramlar en stor gren av ett enda träd här, så blir det garanterat stopp på precis ALLTING i hela området.

Jag nämnde det för 2,5 år sedan till ägaren av området, en trevlig dam och man, men de skulle aldrig i helvitte lyssna på en utlänning som mig, aldrig!!! Jag sket i det och tänkte mest, skyll Er själva.... Så nu är det dags att ta fram kopparnubben och spika i mina 3 träd utanför min tomt, inte fan vill jag ha dessa åbäken där......

Handskak

hittade den , vilken grop!

527070_355783581165901_1250798893_n.webp

Skit snyggt, det är ju kanon att du är så förutseende att bygga dessa ramper, då är det ju klart den dan när du kommer farande med din rullator iklädd hjälm bubbelplast och GPS :D :D

Jag har 3BB och det fungerar jättebra.Har 9mb.De 10 000 bath dom vill att du skall betala är det inte en depositionsavgift?Vi har erlagt 7400 bath i depositionsavgift som vi får tillbaka när vi avslutar abonemanget. 8)

"gunnarg " sa:
Jag har 3BB och det fungerar jättebra.Har 9mb.De 10 000 bath dom vill att du skall betala är det inte en depositionsavgift?Vi har erlagt 7400 bath i depositionsavgift som vi får tillbaka när vi avslutar abonemanget. 8)

Jag har också 3BB. fungerar mycket bra. Någon depositionsavgift har jag inte betalt.
Köper också 9Mb men får ofta mer. Mätte nyss och nu är klockan 22.00 lokal tid så konkurrensen om bandbredden borde vara hög. en som ni ser på bilden så får jag mycket bra downstream och upstream är väl som förväntat.

(Anubaan

bbkollen.webp

Riktigt tjusiga motiv lego. Och om jag inte minns fel så har väl Micke Glimt något liknande i sin mur som är skitsnyggt. Så där ser man vem som är rik! ;) ;) ;)

Hej Legolas

Åldersgränsen 15 år for moped gäller i Sverige, men inte här i Thailand.
Mopparna här har mycket starkare motorer än de svenska,
så det är 18 år som gäller i Thailand.

"Bossej " sa:
Hej Legolas

Åldersgränsen 15 år for moped gäller i Sverige, men inte här i Thailand.
Mopparna här har mycket starkare motorer än de svenska,
så det är 18 år som gäller i Thailand.

18 år ?? Tong fick ta mc provet 15 år och det var på 100cc

"legolas " sa:
Jag har varit ute på gatan igen och kollat lite grand och pratat med några thai-grannar som bor här. De alla var överens om följande, utan att tveka faktiskt:

- Du måste ha fyllt 15 år för att få ta körkort och få köra motorbike (vespa).
- Du måste ha fyllt 18 år för att få ta körkort och köra bil och detsamma gäller för
att få köra motorcykel.
- 18 år är också myndighetsåldern här i Thailand.

MVH
legolas
Då är det som upplagt för en följdfråga, så att du kan knyta lite varmare band med folket på gatan :D
När slutar det att vara Vespa/Moped och bli en Motorcykel. Det har väl med motorns CC eller HK att göra?

"legolas " sa:
Detta är en följdfråga som kräver din egna närvaro på gågatan i Baan Phe där du skall bo snart.... Jag avvaktar gärna svaret... Jag är så oteknisk och så fruktansvärt ointresserad utav teknik och motorer, så kolla när färgen torkar är mer kul för min egna del.

legolas
:D :D ::)

"legolas " sa:
Jag har varit ute på gatan igen och kollat lite grand och pratat med några thai-grannar som bor här. De alla var överens om följande, utan att tveka faktiskt:

- Du måste ha fyllt 15 år för att få ta körkort och få köra motorbike (vespa).
- Du måste ha fyllt 18 år för att få ta körkort och köra bil och detsamma gäller för
att få köra motorcykel.
- 18 år är också myndighetsåldern här i Thailand.

MVH
legolas

sa mc skulle stå moppe ( vespa) mc td chopper 18 år moppe cc?? 15år :-\

"legolas " sa:
lullil, vad säger du??? Jag fattar inte vad du skriver för nåt...

legolas

haha! i mitt förra inlägg skriv jag att Tong tog mc körkort men det skulle varit moppe körkort eller? mc är jo tung motorcyckel ? var gränsen för moppe - mc är vet jag inte :)

Skönt att hör att du även kan förmedla damer om det sulle behövas. Vilket gud förbjude inte får hända.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp